Tekstiä on alunperin
kirjoitettu kommentiksi Finnsanityn päreeseen ‘Nyt ammutaan kovilla: Habermasin
mukaan Saksa on tuhoamassa Eurooppaa’.
.
1
Saksa rulettaa nykyään sekä Euroopan Unionin politiikassa että Euroopan talouden ja finanssimaailman foorumeilla. Mestarien liigan loppuottelussa pelaa kaksi saksalaisjoukkuetta. Onko saksalaisten goottilais-natsistinen Lebensraum-nationalismi nyt [jälleen kerran] pääsemässä valloilleen?
1
Saksa rulettaa nykyään sekä Euroopan Unionin politiikassa että Euroopan talouden ja finanssimaailman foorumeilla. Mestarien liigan loppuottelussa pelaa kaksi saksalaisjoukkuetta. Onko saksalaisten goottilais-natsistinen Lebensraum-nationalismi nyt [jälleen kerran] pääsemässä valloilleen?
2
Olen usein hämmästellyt, miten on mahdollista, että ihmisen perimmäiseen hyvyyteen uskova anarkososialisti voi ‘hyvällä omallatunnolla’ eli affektiivisesta ristiriidastaan piittaamatta hyökätä niin patologisella raivolla päin vastustajiaan kuin sinä Finnsanity teet, mutta tällä kertaa komppaan tekstiäsi [en välttämättä ilman ironiaa]. Sillä Habermas lienee nyt oikeassa eikä hän tällä kertaa haaveile mistään ideaalisesta kommunikaatiosta vaan tietää kokemuksesta, millaisia auktoriteetti-maanikoita saksalaiset voivat olla.
Olen usein hämmästellyt, miten on mahdollista, että ihmisen perimmäiseen hyvyyteen uskova anarkososialisti voi ‘hyvällä omallatunnolla’ eli affektiivisesta ristiriidastaan piittaamatta hyökätä niin patologisella raivolla päin vastustajiaan kuin sinä Finnsanity teet, mutta tällä kertaa komppaan tekstiäsi [en välttämättä ilman ironiaa]. Sillä Habermas lienee nyt oikeassa eikä hän tällä kertaa haaveile mistään ideaalisesta kommunikaatiosta vaan tietää kokemuksesta, millaisia auktoriteetti-maanikoita saksalaiset voivat olla.
John Maynard Keynes lähti
aikoinaan [1919] ovet paukkuen Versailles'n neuvotteluista havaittuaan, että
Saksa jyrätään sekä taloudellisesti että henkisesti maan tasalle. Etenkään
Ranska eikä lopulta myöskään USA uskonut Keynesin varoitusta, jonka mukaan lähes
ikuiseen velkaorjuuteen asti nöyryytetyt saksalaiset lähtevät jossain vaiheessa
suurin joukoin marssimaan jonkun tarpeeksi tehokkaan kansankiihottajan perässä
kostohaaveet mielessään. Vuoden 1933 lopussa tuo ennustus oli
toteutunut.
Mutta onko tosiaan myös tämä
nykyinen – rauhan ja yhteistyön – Saksa sisimmässään yhä edelleen se sama
roomalaisia ryöstelevien barbaaristen goottien heimo, josta kehkeytyi sittemmin
Preussiksi nimetty sekä humanistisesti huippusivistynyt että
teollis-teknologisesti über-innovatiivinen kasarmi/sotatalous, joka puolestaan
natsien manipuloimana muuttui maailman tehokkaimmaksi tappokoneeksi?
Kommunikatiivis-toiminnallista konsensus-järkeä lobbaava filosofi-sosiologi
Jürgen Habermas näyttäisi [minulle hieman yllättäen] vastaavan tähän kysymykseen
myöntävästi.
On[ko] siis aivan sama,
minkälainen ideologia- ja talousmalli Saksassa hallinnoi, koska aina siellä
päädytään toistamaan samaa muinaisten goottiheimojen luontoa, joka ilmenee
ympäröivien yhteiskuntien ryöstelynä ja valloittamisena? Mikäli historia toistaa
itseään, silloin vastaus on jälleen myönteinen ja Habermas näin ollen
oikeassa.
3
Habermas lienee tässä
kommentissaan osaltaan muistanut myös Nietzschen hilpeän-ilkeää kritiikkiä
koskien muinaisten germaani-goottien juopottelevaa ja ryöstelevää heimoa sekä
heidän perillistensä eli 1800-luvun saksalaisten nationalistista mentaliteettia,
jota Nietzsche erityisesti inhosi. Nietzschen kritiikin kohteeksi joutui
epäsuorasti myös Saksassa läpilyöneen luterilaisen pelastusopin ‘ratkaisu’ [=
vapaan ratkaisuvallan mahdottomuus], jonka ilmentämä ‘liian’ vahva monergistinen
eetos Jumalan armoon varaan jättäytymisestä voidaan tulkita maallisesti
alttiudeksi alistua diktaattorin johtoon.
*
Uskonpuhdistuksen jälkeisessä Saksassa on toki aina elänyt paljon myös katolisia, mutta saivartelematta sen enempää Rooman juristi-teologien kehittelemän perimmältään synergistisen vanhurskauttamisopin näennäisestä samankaltaisuudesta luterilaisen monergismin kanssa [PS.] voidaan havaita, että niin Italiassa, Espanjassa kuin Saksassa juuri katoliset papit olivat valmiimpia yhteistyöhön fasistien ja natsien kanssa kuin Bonhoefferin kaltaiset kristinuskoa liberaalimmin ja evankelisemmin julistaneet Luther-teologit.
Uskonpuhdistuksen jälkeisessä Saksassa on toki aina elänyt paljon myös katolisia, mutta saivartelematta sen enempää Rooman juristi-teologien kehittelemän perimmältään synergistisen vanhurskauttamisopin näennäisestä samankaltaisuudesta luterilaisen monergismin kanssa [PS.] voidaan havaita, että niin Italiassa, Espanjassa kuin Saksassa juuri katoliset papit olivat valmiimpia yhteistyöhön fasistien ja natsien kanssa kuin Bonhoefferin kaltaiset kristinuskoa liberaalimmin ja evankelisemmin julistaneet Luther-teologit.
Pitää muistaa, että katolinen
kirkko on ‘länsimaisen’ kristillis-teokratian alkuperäinen ilmentymä [PPS.] ja
paavi sen ‘diktaattori’, joka oli jo aiemmin historiansa aikana joutunut
kamppailemaan valtansa legitiimiydestä maallisten hallitsijoiden kanssa.
Päinvastoin kuin Luther ja reformaatio paavi sen sijaan ei de facto koskaan
luopunut valtansa legitiimiyden ulotta/u/misesta myös maallisen regiimin
alueelle, niin virtuaalista kuin tuo valta jo parin viime vuosisadan ajan on
ollutkin.
PS.
Katoliselle päinvastoin kuin
luterilaiselle armo ei ole niinkään Jumalan ‘vapauttava käsky’ [vrt. Kant ja
‘tietoisuuden vapaan kausaliteetin’ asettama kategorinen imperatiivi], jota 'pitää spontaanisti totella’ vaan [armo-]lahja [kristillinen hyve], jota voi
omien psykologisten taipumustensa mukaan käyttää ja kehittää hyvin tai huonosti.
Ylipäätään armo ei luterilaiselle ole mikään annettu ‘oma’ lahja vaan
pikemminkin ‘korkeamman kohtalon/järjen’ säätämä
toimintaohje/’päiväkäsky’.
PPS.
Kristinusko ei kuitenkaan
alunperin ollut mitään maallis-poliittista vapautuksen ideologiaa [erotuksena
anarko-sosialistien a) höyrypäisiin antivaltio-utopioihin, b)
‘hallusino-geneettiseen’ oletukseen ihmisluonteen perimmäisestä hyvyydestä ja c)
väärinkäsitykseen tietoisuuden panteistis-affektiivisesta ontologiasta] eikä
myöskään itämaista yksinvaltiaan palvontaa vaan juutalaisen liittonomismin
perillinen ja sen messiaanisen tradition jatkaja, mikä ilmeni eskatologisena
lopun ajan julistuksena eli ‘paluuna tulevaisuuteen’ Isän Jumalan valtakuntaan,
josta ihminen oli aikoinaan hairahtunut synnin seurauksena synnin tielle
materiaaliseen maailmaan.
Kristillisessä uskon- ja
metafysiikan mentaliteetissa yhdistyivät näin ollen kreikkalais-itämainen
henkien ja voimien gnostilaisuus [sielun pre-eksistenssi ja polyteistinen
animismi] sekä juutalainen lankeemuksen eli erehtyvän ja etenkin tottelemattoman
tahdon ja siitä seuraavan synnin korostus.
4
‘Loppu tulee pian.
Valmistautukaa Jumalan tuomioon!’ - - Eikö juuri Hitler vienyt tämän maan
piiriin tasalle siirretyn eskatologis-messiaanisen ajattelutavan karmeaan
loppuunsa asti. Saksalaiset valittuna kansana. - - Päättyykö Bayern München -
Borussia Dortmund tasapeliin, jonka Saksan kansa voittaa ja häviää yhtä aikaa?
Jälleen kerran.
*
3 comments:
Obsessiiivinen Utopia, suuruudenhulluudella maustettuna - Saksa.
Faktasota.
Asennesota.
Aatesota naamioituna, vain harhautuksilla.
Ilman julkista ja rehellistä ideologista vastakkainasettelua.
Euro on yhteinen identiteettimme, Hail.
Kun uhkaat euroa, uhkaat symbioosiamme ja unelmiamme, Hail.
Mafiakin hyväksytään jos se hyväksyy euron, Hail.
Euroyhteisön näkymätön aate ja verivala.
ellei olisi saksaa en olisi koskaan huomannut kotimaani kreikan ruosruneisuutta
Huom.
Kohtaa PS. on muokattu lauseopillisesti ymmärrettävämpään' asuun. Tekstiin oli jäänyt virkettä 'kompos/'t'/oidessa' rakenteellinen kämmi, joka olin jo ajatuksellisesti korjannut vaan en täysin empirian tasolla. - - 'Empiria' strikes always back if you are not smarter than it.
Post a Comment