May 7, 2013

Kemppisestä misantropiaan ja historian loppuun – demokraattisesti.

1
Kemppinen is back ja hänen paluupäreessään kuvaamaan diagnostiikkaan assosioiden voin kertoa, että Meilahden sairaalan kardiologan osastolla on niin tuhdit ruoka-annokset, että laihduin siellä käydessäni about 4 kiloa vajaassa vuorokaudessa [eilen/tänään]. Eivätkä ne löytäneet edes tukoksia sydämen varjoainekuvauksissa, vaikka piuhaa rannevaltimosta sydämeen tungettiinkin. No – vajaatoiminta silti jatkuu [loppuun asti], vaikka materiaalinen elopainoni putoaa jatkuvasti [jo yli 30kg]. Mutta henkinen painoarvoni – se tietysti nousee aina tähtiin saakka. Ei mitään rajaa.
.
2
‘Misantropian historiaa’ lukiessa hieman huvittaa Jussi K. Niemelän taivastelut Schopenhauerin ja Nietzschen elitismistä ja neronpalvonnasta. Totuus on kuitenkin, ettei massa ole koskaan saanut aikaan muuta kuin sen, minkä se on a] manipuloitunut johtajiensa vaikutuksen alaisuudessa tekemään jai b] saanut läpihuudettua muodollisesti demokraattisissa äänestyksissä kyltymätöntä mukavuudenhaluaan tyydyttääkseen. Kuten esim. jo hiipuvan hyvinvointivaltion.
.
Niemelää voisi muistuttaa vaikka nuoren Sibeliuksen muistikirjaansa kirjoittamasta toteamuksesta: ‘Paina nyt kalloosi – ego – että sinä olet nero.’ Nykyään tuota samaa toistetaan loputtomiin esim. Idolseissa hiukan eri versiona: ‘painakaa nyt kalloihinne – tulevat tähdet – että te olette suosittuja julkkiksia.’ 
.
Paitsi jo synnynnäisen lahjakkuuden substanssin asteessa ero näiden kahden ‘itsekohotuksen’ subjektin välillä piilee siinä, että Sibelius tavoitteli ensisijaisesti luovan työnsä huippulaatua, tulevat tähdenlennot [massa] sen sijaan tuottajan suunnitteleman julkisuuden tuottamaa kaupallista menestystä [ei väliä sillä, minkälainen syltty menee kaupaksi]. Itse kuuntelen joka tapauksessa yhä suuremmassa määrin mieluummin Sibeliusta kuin pirtsakkaa mutta mitäänsanomatonta laulajapoika-tyttöä.
.
Ai niin – Sibeliushan oli salanatsi. Eivätkä natsit tai heidän hengenheimolaisensa ole koskaan syvällisiä ihmisiä vaan pelkkiä barbaareja. Kuten Heidegger, Carl Schmitt, Ernst Jünger, Wilhelm Fürtwängler, Richard Strauss ja niin monet muut.
.
Olet siis oikeassa Jussi K. Kuten aina. Minulta voit kuitenkin sanoa massalle [Nietzschen ‘viimeisille ihmisille’, ent./nyk. ‘porvareille’] sellaisia terveisiä, ettei se ikinä ryhtyisi harrastamaan todella syvää taidetta, koska se kertakäyttö- ja viihde-status-sibeliuksillaan vain pilaa ja latistaa kaiken, mihin kapitalistisen isäntänsä ohjaamana tarttuukin. 
.
Jussi K. haluaa [Sibbeä soveltaaksemme] kuitenkin painokkaasti sanoa itselleen ja itsensä kaltaisille: ‘Paina nyt kalloosi – ateisti – että sinä olet nerokas tavis’. Mutta tässä piilee syvä psykologinen ja älyllinen ristiriita. Massa ei koskaan voi olla nerokasta [ei edes antiikin klassisen kauden Ateenassa]. Vain yksilö voi. Eivätkä tavikset ole yksilöitä vaan massatyypin klooneja. 
.
Jotenkin vaikuttaa siltä, että Jussi K.:n logiikalla todella lahjakkaat ja itsenäiset ihmiset ovat väistämättä jonkinlaisia fasisti-narsisteja [muistakaamme tässä yhteydessä myös/jopa Einstein], koska he, pelkästään kyetäkseen hahmottamaan omaa ainutlaatuista näkemystään, joutuvat jossain määrin [mutta ratkaisevalla tavalla] irrottautumaan massasta oman tiensä kulkijoiksi. – ?! - Mutta voiko itseään lahjakkaana pitävä ihminen [kuten Jussi K.?] enää sen selvemmin ajautua jotakuinkin typerään ja hedelmättömään ristiriitaan itsensä kanssa kuin tekemällä itsestään demokraattisen ‘tyypin’ ja pitää tuota tunnustusta lahjakkuuden takeena. 
.
Hehheh. Älä unta näe. Tavis. Sinun ‘nerokkuutesi’ on pikemminkin markkinavoimien masinoima mainostemppu, jota demokraattinen massakulttuuri hypettää kuin jotain substantiaalisesti sinusta itsestäsi lähtevää ja siinä mielessä jotain alunperin vain sinulle kuuluvaa. Kapitalistinen liberaali-demokratia näyttää siis ‘demokratisoineen’ paitsi lahjakkuuden myös sen, mistä lahjakkuus ammentaa sisältönsä. Historian loppu on tässä mielessä täyttä totta.
*

2 comments:

Riku Riemu said...

Neroja ei ole, pelkkää massojen toiveajattelua.

Rauno Rasanen said...

Jonkun nimittäminen neroksi on aina palvontaa ja/tai jälkiviisastelua. Itsensä nimittäminen neroksi on periaatteessa sekä naurettavaa että suunnaton tehtävä. Mutta epäilemättä nerokkaita ihmisiä on ollut olemassa ja on ehkä nykyäänkin. Pointtini on kuitenkin se, että liberaali-demokraattisesta tekno-kapitalismista on muodostunut tasapäistävä kulutusideologia [sama trendi kuin kommunismissa mutta markkinatalouden puitteissa ja ehdoilla], joka latistaa taiteellisesti lahjakkaan ihmisen pelkäksi tuotantoyksiköksi. Jopa taitelijat itse ovat suostuneet teknokapitalistisen yhteiskunnan marioneteiksi. Sillä jos tehdään taidetta taiteen itsensä vuoksi, on selvää, ettei tällainen esteettinen asenne tuota lopulta muuta kuin sitä, mihin vallitseva yhteiskunnallinen hegemonia sen valjastaa.

Asia on siis tasan päinvastoin kuin anarkistiset dadaistit kuvittelevat. Jos taiteelta puuttuu sanoma eli muodon ja sisällön mahdollisimman suuri ykseys [mitä se yksittäisissä tapauksissa sitten lieneekään], siltä puuttuu myös ‘totuudellisuus’ [heideggerilaisessa mielessä]. Tällaisella ‘taiteella’ ei ole muuta substanssia kuin välineellisyys, joka taipuu minkälaiseen käyttöön tahansa. Vapaassa markkinataloudessa siitä tulee automaattisesti pelkkää vaihtoarvoa sillä pyrkiihän kapitalismi jo muutenkin [kapitalismin reason for being] yhdistämään käyttöarvon, vaihtoarvon ja symbolisen arvon yhdeksi ja samaksi kulutusbrändiksi.

Autenttisuus ja luovuuden täysi vapaus ei ole mahdollista systeemissä, jonka perimmäinen juridinen reason for being rakentuu suvereenin asettaman poikkeustilan eri muunnelmille [vrt. Giorgio Agambenin poliittis-juridinen filosofia]. Minulle kapitalismi eli parlamentaarinen plutokratia on eräänlainen poikkeustilasäädösten ketju, jossa julkinen vastarinta on mahdotonta. Yksityisellä tasolla taas vastarinnalla ei tällaisessa systeemissä ole laajempaa merkitystä, koska se ei myy. Ja vaikka se myisikin, siitä tulee markkinataloudessa ‘kestävää kehitystä’ ja ‘reilun kaupan’ kapitalismia – toisin sanoen sitä samaa jatkuvan kasvun ideologiaa, jolle ei ainakaan uusliberaalin oikeiston mukaan ole vaihtoehtoa ja joka de facto pitää meitä ikään kuin löysässä hirressä. Toisin sanoen - tiedämme nykyään [tieteellisesti eikä vain ideologisesti] vakuuttavalla varmuudella, että jatkuvan kasvun tie johtaa ekologiseen katastrofiin, mutta mitään reaalista vaihtoehtoa sille ei siis ainakaan uusliberaalin oikeiston piirissä edes ajatella olevan olemassa.
*
Mitä päreessä viittaamaani Jussi K. Niemelän esseehen tulee, niin en juurikaan halua kritisoida sitä yksityiskohtaisemmin, koska kirjoittaja tuntuu olevan melko hyvin perillä etenkin Friedrich Nietzschen tuotannosta ja jopa nähdäkseni ymmärtää sitä kohtuullisen ‘oikein’ – sikäli kuin Nietzscheä on ylipäätään mahdollista ymmärtää ja tulkita ‘oikein’ vain yhdestä perspektiivistä käsin.