Set Theory and the Foundations of Mathematics
*
Idean mukainen elämä
.
“Kutsun ‘ideaksi’ sitä, minkä nojalla yksilö luo
käsityksen maailmasta, hänet itsensä mukaan lukien, heti kun hän on
totuusprosessiin liityttyään tullut osaksi uskollista subjektia. Vain idea saa
yksilön, ihmiseläimen,elämän ottamaan suuntansa totuudesta. Tai toisin sanoen,
idea toimii välittäjänä yksilön ja totuuden subjektin välillä – ‘subjekti’
viittaa tässä siihen, mikä maailmassa antaa suunnan tapahtuman jälkeiselle
ruumiille.
.
Tämä sanan idea’ merkitys on oma tulkintani
platonilaisesta ideasta, ja aivan erityisesti ‘hyvän ideasta’, jolle seuraava
Valtion yhtä kuuluisa kuin arvoituksellinen katkelma on omistettu. Jos korvaamme
sanan ‘hyvä’ – jonka loputtomat moralisoivat teologiat aina antiikin
uusplatonismista lähtien ovat turmelleet – sanalla ‘tosi’ tai ‘totuus’, voimme
kääntää Platonin sanat seuraavalla tavalla:
.
Ainoastaan sikäli kuin se, mikä voidaan tietää on
totuudessa, voidaan sanoa, että se tiedetään olemisessaan. Se ei kuitenkaan ole
velkaa toden idealle tai totuudelle vain sitä, että se voidaan tietää
[olemisessaan], vaan myös tiedettynä-olemisensa, nimittäin sen mikä sen
olemisessa ‘on’ vain siinä määrin kuin sitä ajatellaan. Tästä huolimatta totuus
itse ei kuulu sen järjestykseen, mikä on ajattelun saavutettavissa, sillä vasta
se tuo tämän järjestyksen esiin ja siten sillä on oma erityinen tehtävänsä ja se
edeltää kaikkea ja on myös kaikkea voimakkaampi [*].
.
Platonin ongelma – joka edelleen askarruttaa myös meitä
– on saada selville, kuinka kokemuksemme vain jostain tietystä maailmasta [se
mikä voidaan tietää, ‘tiedettävissä oleva’] voi antaa meille pääsyn ikuisiin,
universaaleihin ja tässä mielessä maailmojen rajat ylittäviin totuuksiin. Jotta
tämä ilmiö olisi mahdollista, täytyy Platonin mukaan myös tämän kokemuksen
itsensä olla jollain tavalla ‘totuudessa’, ja tämä immanenssi '- totuudessa
oleminen - on ymmärrettävä täysin kirjaimellisesti: ainoastaan sikäli kuin
kaikki meidän kokemusmaailmamme objektit sijaitsevat myös samassa ulottuvuudessa
totuuden kanssa, ne voidaan tietää, ei ainoastaan erityisyydessään, vaan myös
itse olemisessaan. Ja Platon lisää, että jos maailmassa oleva objekti kyetään
näin käsittämään olemisessaan, tämä johtuu siitä, että se osa objektia, joka on
vain sikäli kuin sitä ajatellaan, on ‘totuudessa’. Olemme näin saavuttaneet
pisteen, jossa objektin olemista ei voi erottaa siitä, mikä tästä olemisesta on
ajateltavissa. Tämä piste, jossa objektin erityisyyttä ja objektin ajattelemisen
universaalisuutta ei voida enää erottaa toisistaan, on juuri se, minkä Platon
nimeää ideaksi. Ja mitä lopulta tulee ideaan itseensä, kun se kerran on olemassa
ainoastaan kyvyssään tuoda objekti esiin ‘totuudessa’ ja siis kyvyssään todistaa
jonkin universaalin olemassaolosta – idea itse ei ole esitettävissä, sillä se
itse on toden esitys. Sanalla sanoen, ei ole olemassa
idean ideaa. Tämä puute voidaan sitä paitsi nimetä ‘totuudeksi’. Näin idea on
tosi, koska se paljastaa olion totuudessa, ja siinä on siis aina kyse toden
ideasta, mutta toisaalta se mikä on totta ei koskaan voi olla pelkkä idea.
[....]”
.
[*] Käännös seuraa Badioun omaa käännöstä kreikan
kielestä.Vrt. Platon, Valtio (Teokset IV), suom. Marja Itkonen-Kaila,
Otava, Helsinki, 1999 [1981], 508e-509b [s.243]: ‘Sitä, mikä antaa tiedon
kohteille totuuden ja tietoon pyrkivälle tietämisen kyvyn, voi siis nimittää
hyvän ideaksi, ja sinun tulee ajatella, että se on ymmärrettävä tiedon ja
totuuden alkusyyksi. [....] - Ja ettei hyvällä ole tiedon kohteisiin vain sitä
vaikutusta, että ne voidaan tietää, vaan että hyvä antaa niille myös
olemassaolon ja olevaisuuden, vaikka hyvä ei itse olekaan olevaista vaan kohoaa
arvoltaan ja voimaltaan olevaisen yläpuolelle’ (Suom. huom.)
.
Alain Badiou: Filosofian puolesta, Kaksi manifestia
[s.178-180]
.
PS.
Pidettiinpä Alain Badioun 'matemaattista' filosofiaa
sitten intellektuaalisena metafysiikkana [Scruton] tai ei, niin tässä siteerattu
Badioun Platon-tekstin tulkinta natsaa silti erittäin lähelle sen kanssa, miten
minä olen ymmärtänyt representaation perimmäisen mielen tai ontologian. Tosin
Platonille ja Badioulle idea vaikuttaa olevan jotain sisällöllisesti enemmän [eli 'totuus'] kuin pelkkä ajattelevan [reflektoivan] ymmärtämisen ‘akti’. Minulla sellaisesta ei ole
tietoa [toistaiseksi].
No comments:
Post a Comment