Kuvion erilaiset ja
ristiriitaiset ajatelmat ja määritykset osoittavat hyvin, kuinka vellovaa
politiikkakeskustelu on. Jotkut korostavat politiikan ilmiön
harkinnanvaraisuutta, sopimuksellisuutta ja rauhallisuutta, jotkut taas pitävät
sitä taisteluna. Mediayhteiskunnassa politiikka määrittyy usein likaisena pelinä
tai välttämättömänä pahana, kun taas idealistisina aikakausina politiikka voi
olla kansalaishyve ja maailmanparantamisen mahdollisuus. Myös politiikan
toimijat voivat vaihdella: joskus vain valtion instituutiot hoitavat yhteisiä
asioita; radikaalifeministit taas uskovat vain henkilökohtaisten tekojen ja
tasa-arvon merkitykseen maailman muuttamisessa. Voidaan perustellen esittää
määritelmiä, jotka lyövät toisiaan korville. Politiikan tutkijoidenkin
keskuudessa uskotaan hyvin erilaisiin politiikan määrityksiin.
Kansalaiskeskustelusta poiketen tutkijat ovat kuitenkin tietoisia omista
perinteistään ja perspektiiveistään politiikkaan.(Berndtson
1991,17-23.)
*
Tämä päästö oli alunperin tarkoitus kirjoittaa kommentiksi
Ironmistressin kommenttiin edellisessä päreessäni.
*
Miten sinä Ironmistress yhdistät matematiikan ja
politiikan? Et näköjään mitenkään. Vai sanotko vain taikasanat eli kaavan ja
simbsalabim - yhtäkkiä kaikki muuttuu hyväksi! - - Ei ei. Tarvitaan kokonainen
ajattelujärjestelmä eikä pelkkää matemaattista peliä. - - Analyyttiselta
puolelta tällaisesta kokonaisvaltaisuudesta käy esimerkiksi amerikkalainen John
Rawls, joka ei ollut sosialisti vaan maltillinen [vasemmisto?] liberaali.
.
Mutta liberaali analyyttinen yhteiskuntafilosofia [kuten
analyyttinen filosofia ylipäätään] jää aina puolitiehen [se jämähtää pelkkään
argumentaatio-peliin, vaikka varsinainen ‘totuus’ tapahtuu aina sekä ennen että
jälkeen argumentaation] – toisin kuin konservatiivinen protofasismi, jonka
mukaan jotkut ovat ‘luonnostaan’ vapaampia kuin toiset [kykyjensä, ansioittensa
ja/tai rahan antaman ‘legitimaation’ vuoksi] tai vasemmistolainen vakaumus,
jonka mukaan kaikki ovat samanarvoisia [ei kuitenkaan absoluuttisen
tasa-arvoisia, koska tasa-arvo ja vapaus ovat pelkkiä teoreettisia
abstraktioita] ja jolloin hierarkioita tarvitaan vain proseduurina, joka takaa
periaatteellisen oikeudenmukaisuuden toteutumisen yhteiskunnassa.
.
Konservatiivien ihanne on siis perimmältään aina
aristokraattis-rasistis-fasistinen, kuten kaikki ‘luonnolliseen (darwinistiseen)
ihmiskäsitykseen’ ja staattisen, agraarin yhteiskunnan traditioon vetoavat
tekevät. Konservatiiveilla on silti/juuri näin ollen yksi merkittävä vahvuus
vasemmistoon verrattuna: he pystyvät perinteeseen, arvojen yhdenmukaisuuteen ja
moraaliseen kuriin vetoamalla ilmaisemaan yhteiskunnallisen ajattelunsa
sisällöllisen ulottuvuuden [‘hyvän/t’] paljon selkeämmin kuin vasemmistolainen
tasa-arvo-liberalismi pystyy koskaan tekemään sen jälkeen, kun yleinen elintaso
on noussut niin paljon, että köyhäkin ihminen tässä maassa on rikas verrattuna
Afrikan köyhien absoluuttiseen köyhyyteen.
.
Vasemmistolle jää pelkkä muodollisen tasa-arvon
[oikeudenmukaisuutena], muodollisen vapauden [oikeudenmukaisuutena]
osoittaminen, vaatiminen ja ylläpitäminen, mutta arvojen suhteen vallitsee
[etenkin nykyään] pluralismi [tämä arvio pätee myös Rawlsin ‘reflektiiviseen
tasapainoon ja modus vivendiin’]. Sisällöllisten ‘hyvien’ määrittelyssä vanha ja
edesmennyt puoluevasemmisto oli omituinen sekoitus konservatiivisuutta ja
liberaali-anarkismia, mutta nykyiseltä anarko-vihervasemmistolta sen sijaan
näyttäisi puuttuvan sisällöllisen hyvän käsitys lähes kokonaan - [nykyisistä
‘kommunisteista’ (lainausmerkit, koska en täysin ymmärrä, mitä kommunismi Z:lle
ja B:lle lopulta merkitsee) vain Zizek ja Badiou näyttäisivät (kumpikin hiukan
omalla tavallaan) avoimesti ja tietoisesti jääneen ristiriitaan
konservatiivisten ja liberaalisten arvojen suhteen].
.
Kunhan vain annetaan kaikkien kukkien kukkia ja
luullaan, että anarkososialismi on ei ainoastaan muodollisessa [negatiivinen
vapaus] vaan myös sisällöllisessä mielessä positiivista vapautta. Tällainen
ajattelutapa ei itse asiassa eroa uusliberalistien yleisestä laissez faire’stä’
juuri lainkaan. Uusliberalisteilla tosin on aina hallussaan se ‘luonnollinen
darwinistinen arvolähtökohta/-päämäärä’, jonka mukaan raha ratkaisee eli
mahdollisimman suuri voitto on perimmäinen ‘arvo’, kun taas anarko-liberaalin
vasemmiston arvomaailma hajoaa savuna ilmaan kuin dadaistisen taiteen
substanssi.
.
Dadaismissahan ei ole mitään mielekästä sisältöä ja juuri tuo
sisällöttömyys on sen ainoa ‘positiivinen’ sisältö. Ellei sitten myönnetä sisällön tuottamiseksi esim.
surrealisti Salvador Dalin pyrkimystä ensisijaisesti myydä [eikä niinkään luoda] julkkis-imagoaan ja shokeeraavaa ‘taidettaan’
mahdollisimman kovaan hintaan kuten kaikki kunnon
kapitalistit tekevät. Sittemmin Andy Warhol vei tämän kusetuksen aina tappiin asti.
.
Niinpä dadaismi kuten lähes koko nykyvihervasemmistokin
ilmentää arvopluralismissaan silkkaa romanttis-libertaristista, globaalin
kapitalistisen brändäyksen siivittämää narsismia ja ego-performanssia –
emotionaalisesti ja intellektuaalisesti häilyvää, järjestäytymätöntä ja
esipuberteettista laumaa, joka iloitsee pelkästä bailauksesta an sich [bailaajat
siis toimivat tajuamattaan ja tahtomattaan brändi-mainonnan mannekiineina].
.
Tällaisesta ‘globaali-ideologiasta’ ei löydy vahvaa ja
omaleimaista yhteisöllis-yhteiskunnallista arvopohjaa, jos sitä nyt koskaan on
edes ollut muuten kuin tavoitteena parantaa työläisten elintasoa ja
yhteiskunnallisia oikeuksia [siis perimmältään sama noidankehämäinen
kasvuajattelun projekti kuin kapitalismissakin]. Mutta tämä tavoite on Suomessa jo pääosin saavutettu ja sitä voidaan enää vain yrittää ylläpitää ja kontrolloida – jopa niin
hyvin, että vasemmiston kannatti mennä oikeistohallitukseenkin pelkän valtajulkisuuden
takia [toki asia ei ole ihan näin yksinkertainen, myönnän].
.
Hyvästi siis vasemmisto ja vasemmiston uskottavuus.
Bailatkaa, ostakaa ilokaasua, mutta muistakaa säästää sitä pahan päivän varalle.
Tulette nimittäin tarvitsemaan synteettistä stimulanssia kaikkein eniten juuri
silloin, kun usko omaan moniarvoiseen bailaukseen alkaa vakavasti horjua. Toisin
sanoen aina, kun yritätte edes hiukan syvällisemmin miettiä arvomaailmanne
perimmäisiä lähtökohtia. Ja jos ette vielä siinäkään vaiheessa tajua, että
pelkkä hyväntahtoisuus ja universalismi eivät ole kestäviä yhteiskunnallisia
arvoja ilman yhdenmukaisuuden ja traditioitten niille antamaa sisältöä, olette
älyllisesti ja psykologisesti tuuliajolla ja täysin eksyksissä politiikan
filosofioissanne. Mutta jos uskallatte avoimesti kohdata tämän peräti
ristiriitaisen ja ahdistavan totuuden, nousette eettisesti ja jopa ihmisyydessä
[hehheh] korkeammalle kuin yksikään Ironmistressin kaltainen
‘kaava-konservatiivi’ tai jopa taantumuksen litterääristä kärkeä edustava Timo
Hännikäinen.
.
Ystäviään ei voi valita, mutta vihollisensa kai voi –
ainakin tiettyyn rajaan asti. Niinpä Timo Hännikäinen saakoon markkeerata
minulle suomalaisen konservatismin sivistyksellistä huippua. Sellaista
vihollista voi kunnioittaa paljon enemmän kuin jotain monikulttuurisuuden
hypettämiseen dogmatisoitunutta suvaitsevaisuus-kloonia ja
arvo-löperö-pluralismin ideologisista sisällöistä tyhjentämää laissez
faire-eetikkoa, joka löytää luonnollisimman poliittisen petikaverinsa
uusliberaalista sijoituskonsultista.
*
Moniarvoinen sekoilu ajautuu lopulta aina rahan vallan
marionetiksi, koska arvopluralismi on aseeton [se tavallaan antautuu]
finanssimarkkinoitten saalistuskoneiston edessä. Monoliittinen yksiarvoisuus
[Puolue tai Führer/Il Duce idolina] sen sijaan johtaa pahimmillaan joko
stalinistiseen puoluekommunismiin tai fasistiseen mafia-organisaatioon. Valitkaa
vasemmistolaiset näistä kolmesta, mutta varatkaa tosiaan pari ylimääräistä
patruunaa ilokaasua käden ulottuville. Ettei pääse suuri hämmennys ja ankara
ahdistus yllättämään kesken iloisten anarko-bailujen. Tulee itku pitkästä ilosta
[sillä mies se tulee räkänokastakin muttei tyhjän naurajasta].
*
Vasemmiston perimmäinen ongelma on aina ollut hajaannus.
Kommunistit, anarko-sosialistit, vasemmisto- ja oikeisto-sosiaalidemokraatit
[samassa puolueessa] jne.. On ylipäätään jonkinlainen ihme, että näin
hajaantunut porukka pystyi vastustamaan kapitalismin saatanallista myllyä ja
saamaan jopa merkittävästi parannuksia työläisten asemaan viime vuosisadalla.
.
Nykyään jäljelle jääneestä vasemmistosta voidaan siirtää
parlamentaarisen plutokratian leiriin kuuluviksi niin
oikeisto-sosiaalidemokraatit kuin anarko-sosialistitkin. Oikeistodemarit
[Giddensin/Blairin ‘kolmas tie’] ovat selvästi kapitalismin asialla, kun taas
anarko-sosialistit elävät täydessä utopiassa, kukin oman napansa ympärillä
[libertarismi], vailla kykyä tehokkaaseen organisoitumiseen. Jäljelle siis jää
[1960-luvun lopun poliittista vokabulaaria päivittääkseni] joko stalinistinen
dogmatismi, saarislainen ‘peruskommunismi’, aleniuslainen eli kommunistiseen
puolueeseen kuulumaton SKDL [‘fiksu’ sosialismi] tai vasemmisto-demarit [yhtä
kaikki demaripuolue]. Jos anakronismiin langeten eläisin nyt 1960-luvulla
valitsisin luultavasti SKDL:n. Mutta en edelleenkään liittyisi
puolueeseen.
.
Perimmäinen poliittinen ongelmani ei ole se, olenko
vasemmistolainen vai oikeistolainen vaan se, missä asioissa olen liberaali ja
missä konservatiivi, koska vaikuttaa epärealistiselta ellei mahdottomalta olla yksipuolisesti
vain jompaa kumpaa.
*
3 comments:
aAsioiden hoitoa. et ole ollut mukana? hurjasti paukkuu nyt keskiyöllä pääsiöinen
olen mukana koko ajan
kunnes kuolen ehkä jo lähiaikoina
Post a Comment