Kommentti Valkean kommenttiin edellisessä päreessäni.
.
Valkea kirjoitti: ‘haluatko sinä samaistua
arvostamiisi sosialistisiin intellektuelleihin (sosialistisiin
imperialisteihin)’
.
Jos haluat tietää, kehen olen alunperin yrittänyt
samastua, niin se on ilman muuta Friedrich Nietzsche. Kyseessä on ollut
ajattelemisen perimmäisten perustojen kannalta hyvin traumaattinen prosessi.
Paitsi että samastuminen on luonnollista ja ehkä jopa välttämätöntä, se on
lopulta myös typerää ja infantiilia – etenkin Nietzschen suhteen, koska häntä on
aivan mahdoton hyväksyä kaikilta osin. Silti olen koko ajan entistä
vakuuttuneempi, että Nietzscheen kiteytyy jotain aivan olennaista modernin
ihmisen ja maailman sisäisestä hajoamisesta.
.
Tarkastelen sekä kulttuurista kehitystä että oman ajatteluni 'tilaa' eräänlaisena hajoamisen ja integroitumisen dialektiikkana: sisäisestä
ristiriidastaan yhä tietoisemmaksi tulemisen eli/tai itseymmärryksen kannalta perustavaa
laatua olevien metafyysis-ontologis-loogisten vastakohtien [ikäänkuin
mannerlaattojen] keskinäisen puristuksen ja eroamisen prosessina.
.
Ykseys-moneus [Parmenides-Demokritos], oleminen-tuleminen [Parmenides-Herakleitos],
universalismi-nominalismi [Tuomas Akvinolainen-Ockham], humanismi-reformaatio
[Erasmus-Luther], liberalismi-konservatismi [John Stuart
Mill-Edmund Burke]. Siinä esimerkkejä kategorisista vastakohdista, joita ei voi
välttää tai kieltää ja joista ei voi valita vain yhtä päätymättä kohtalokkaisiin
ja jopa vaarallisiin umpikujiin. On hyväksyttävä molemmat ja tunnustettava
järjen antinomisuus niiden suhteen.
*
Mitä sosialismiin tulee, niin olen sen suhteen nykyään
‘spekulatiivinen idealisti’ eli en usko sosialismiin toteutumiseen käytännössä –
en ainakaan sellaisissa yhteiskunnissa, joissa ei kärsitä enää absoluuttisesta
köyhyydestä [*], mutta yhteiskuntafilosofisena ideana pidän sitä edelleen
erittäin hyödyllisenä ja opettavaisena.
.
[*] Koska silloin ihmisiltä puuttuu ‘riittävän
konkreettinen’ insentiivi vasemmisto-poliittiseen toimintaan. Toisin sanoen
ihmiset ovat pohjimmiltaan erittäin mukavuudenhaluista ja siten myös älyllisesti
laiskaa porukkaa. Tälle tosiasialle ei demokratiakaan voi mitään – pikemminkin
on niin, että demokratia, joka legitimoi liberaalin kapitalismin, edistää
älyllisen laiskuuden leviämistä kuin kannustaa aidosti syvälliseen ja
kriittiseen ajatteluun. Tämä nykyinen sosiaalisen median netti-hölötys-hömppä on
suurimmaksi osaksi pelkkää narsistista pintaliitoa ja junttimaista
paskanjauhantaa.
.
2
Valkea kirjoitti: ‘Siksi sivilisaation tiimalasissa
aika on käymässä vähiin.’
.
Minun puolestani saa
käydä. En ota paranoidisia paiseita moisesta.
Mutta olen kyllä yhä suuremmassa määrin sitä mieltä, että
liberaali-demokraattinen arvopluralismi ja konservatiivis-oligarkinen
‘uskonnollisuus’ tulevat ottamaan yhteen tulevaisuudessa vielä paljon rajummin
kuin nykyään. No – eipä ole ensimmäinen kerta, kun islam [ulkoa päin] ja
nationalistinen totalitarismi [sisältä päin] uhkaavat Euroopan
‘vapautta’.
.
Ymmärrän kyllä teidän konservatiivien pelkoja, mutta
yhteiskuntia ei voi väkisin palauttaa johonkin esimoderniin tilaan eikä
sellaisen vaihtoehdon kanssa itse asiassa ole leikkimistä. Fasismi, natsismi ja
kommunismi ajautuvat lievissäkin konservatiivisissa muodoissaan helposti
tyrannioiksi. Jos en vakaasti olettaisi näin, julistautuisin heti
heideggerilais-tyyppisen kansallissosialismin kannattajaksi;\]. Tämä on
vakaumus, josta en todellakaan [olet oikeassa] halua edes keskustella.
Demokratialle ei valitettavasti ole parempaa vaihtoehtoa.
.
Niinpä yrittäessänne utilitaristis-arvoeettisellä [sekä
hyötyyn että arvoihin vetoavalla] maahanmuuttokritiikillä torjua islamin
vaikutusta ja sen leviämistä [ettekä niinkään kyseenalaistaa kapitalistisen
järjestelmän perustavaa sisäistä ristiriitaa] te persu-konservatiivitkin
ajaudutte väistämättä vastustamaan ‘vihollista’ [joka on sekä todellinen että
henkilökohtaisen vainoharhan tulosta] autoritaarisin keinoin ja/eli taantumalla
samantyyppisiin arvohierarkisointeihin, joita löytyy niin islamilaisen
lakiuskonnollisuuden kuin tiukkapipoisimman kristillisyydenkin ytimestä. Se on
vaarallinen tie. Heidegger poltti siinä näppinsä todella pahasti [Heideggerille
‘vihollinen’ tosin oli arvopluralistinen eli liberaali teknokapitalismi eikä
islam].
.
Väitän siis ymmärtäväni ja osittain sympatiseeraavanikin
esim Timo Hännikäisen konservatismia, mutta jotakuinkin varmaa on, että jos
pitää valita, pysyttelen edelleen vakaasti liberaalisen demokratian kannattajien
leirissä. Mutta en ilman vahvaa kritiikkiä liberalismin arvopluralismia
kohtaan.
.
En usko vastakohtien harmoniseen ykseyteen, mutta vielä
vähemmän uskon, että pelkästään toisen vaihtoehdon valitseminen voisi taata
yhteiskunnan sisäisen harmonian, mitä ihmettä tällä sitten tarkoitetaankin. - -
‘Sisäinen harmonia’ kuulostaa jo itsessään hyvin epäilyttävältä ilmaisulta,
sanoi sen sitten liberaali positiivisen ajattelun [sisäisen sankarin]
markkina-manageri tai konservatiivi patriootti koti-konepistooli vasemmassa ja
Suomen lippu oikeassa kädessään.
3 comments:
Jotta minun ei tarvitse keskustella pelkojesi tai muiden tunteidesi luomien olkiukkojen kanssa, lienee syytä ilmoittaa, että en ole nationalisti, patriootti, fasisti, kommunisti, kansallissosialisti, sosialisti enkä utilitaristi. Nämä ovat kaikki nykyaikaisissa muodoissaan tai kokonaisuudessaan liberaalin ideologisen vallankumouksen tuotteita. En myöskään pyri mihinkään esimoderniin tilaan.
"Demokratialle ei valitettavasti ole parempaa vaihtoehtoa."
Käsittelin seuraavissa kirjoituksissa demokratian ongelmallisuutta:
http://hiljaistapohdintaa.blogspot.fi/2013/04/demokratiaa-vastaan.html
http://hiljaistapohdintaa.blogspot.fi/2013/04/demokratiaa-ja-liberalismia-vastaan-osa.html
http://hiljaistapohdintaa.blogspot.fi/2013/05/demokratia-on-liekeissa-tanaan-osa-3.html
"Silti olen koko ajan entistä vakuuttuneempi, että Nietzscheen kiteytyy jotain aivan olennaista modernin ihmisen ja maailman sisäisestä hajoamisesta. "
Tämä on kyllä hyvä huomio. Nihilismi, tuo vieraista kaamein todella seisoi 1800-luvun lopussa ovella. Se tuli rymisten sisään, joi viinat, tyhjensi jääkaapin, ja nussi kaiken minkä pystyi. Nyt on aika siivota sotku.
Huono uutinen: Jumala on kuollut, me tapoimme hänet. Hyvä uutinen: Jumala ei ollut koskaan mitään muuta kuin meidän ihmisten luoma kielipeli, käsite. Mikään ei estä meitä herättämästä Jumalaa takaisin henkiin. Jumala on kuollut? Hakekaa defibrilaattori!
Edessämme on todellinen eksistentiaalinen projekti, miten löydämme uudet arvot, miten palautamme merkityksen ja taianomaisuuden nykyaikaiseen elämään. Oli kuitenkin välttämätöntä kulkea nihilismin lävitse, pelkkiin perinteisiin ja vanhoihin kirjoituksiin pohjautuvat arvot eivät voi koskaan olla vakaalla pohjalla.
Jo Descartes ymmärsi, että löytääksemme jotain varmaa, meidän on kerran elämässämme epäiltävä kaikkia uskomuksiamme. Descartes ei päässyt epäilyjensä radikaaliudessa nihilismiin asti, mutta idea oli oikea.
Äärimmäisen nihilismin jälkeen on äärimmäisen idealismin aika. Totuus, hyvyys ja kauneus nostetaan takaisin oikealle paikalleen ihmiskuntaa ohjaavina päämäärinä. Jeesus palaa takaisin egalitaarisessa, kommunistisessa yhteiskunnassa vallitsevan rakkauden, pyhän hengen muodossa ja uusi Jerusalem tulee maan päälle.
Jos emme onnistu luomaan itse omia arvojamme ja moraaliamme, jos meistä ei tule übermenschejä, meistä tulee viimeisiä ihmisiä. Kapitalismi selviää tästäkin kriisistä, ideologia sopeutuu ja sovittaa kriittiset äänet itseensä, kulttuuri jatkaa rapistumistaan ja niin edelleen.
Ei hassummin kirjoitettu. Olet näköjään ymmärtänyt, Bb, jotain oleellista nihilismistä.
Post a Comment