Yläkuvassa Siltasalmen Hesperia. Keskellä Holcoglossum amesianum Orchi. Alimpana Holcoglossum kimballianum Orchi.
I
Lutka-liike sekä matkii, ärsyttää että miellyttää miehiä. Niinpä lutka-liikkeen nimikkolauluna voisi pitää vaikka Nazareth-yhtyeen melko sovinistista flirtti-isku-juntti-jytää Bad bad boy [1973], josta Muska Babitsin teki samana vuonna esikois-LP:lleen cover-version Paha tyttö Atte Blomin puolestaan feministisesti ladatulla sanoituksella.
Kilpailu miehistä ja naisista [partnereista] on parisuhdemarkkinoilla kovaa eikä sitä saa rajoittaa, koska kyse on [muka] kaikkein tärkeimmästä eli rajoittamattoman [vapaan] onnen [nautinnon] tavoittelusta, josta näyttää tulleen viimeisten ihmisten miltei aggressiivinen pakkomielle.
Viimeisillä ihmisillä alkaa olla jo hieman kiire onnen saavuttamisessa ja varmistamisessa, sillä elämmehän [vaikkei sitä moni ole vielä huomannut] kesäpäivän seisauksen jälkeistä aikaa länsimaisessa kulttuurissa ja liberalismissa. Päivä lyhenee lyhenemistään, mistä seuraa [lopullisen?] Hesperian eli modernisoituneen läntisen kulttuurimme iltahämärä.
Toistettakoon silti lähes optimistisesti, että yhä vielä monikulttuurisuuden idea ja arvopluralismi kukoistavat rönsyten kuin rikkaruo - eh kaksineuvoinen orkidea [Holcoglossum amesianum] vähän ennen kuin se alkaa lakastua eli mennä mailleen kuten koko Occidentti - lutkineen, imago-teniikoineen ja formula-kuskeineen.
Pitää kuitenkin taas kerran muistaa ikivanha totuus: ex oriente lux [valo tulee idästä] - - ellei pandeminen kapitalismi sitten kaappaa ja syö jopa itää tyhjäksi kuin giganttista osteria [siltä tällä hetkellä näyttää]. Silloin ei idästäkään jää jäljelle kuin pelkät kuoret [olkoonkin ehkä vahvat], joiden sisällä ei ole elävää sielua vaan koneen ja eläimen yhdistelmä - ohjelmoitu robotti, joka elää vain kuluttamiselle, tuottamiselle ja vegetatiiviselle orgasmille.
*
Vapaus vailla muuta arvoa ja sisältöä kuin obsessiivinen nautinto-onni on venäläisen sipulimummon tavoin houkuttelevista kuorista koostuva tuote, jonka ytimestä löytyy ei-mitään - eli tyhjyys. - - Mutta jos näin kuvattu tyhjyys on de facto ihmis-subjektin ontologinen ydin, niin siinä tapauksessa tekno-media-maailmasta poistuminen [vetäytyminen luostariin tvs.] on ainoa todellinen vaihtoehto, joka todistaa ja varmistaa, että olen ihminen enkä eläimen ja robotin kapitalistinen hybridi.
*
Jean-Luc Nancyn mukaan postmodernin jälkeinen poliittinen ontologia on singulaarisen pluraalisen eksistenssin eli olemassaolon ainutkertaisen moninaisuuden ajattelemista. Siihen ryhtykäämme.
II
vesper
late 14c., "the evening star," from O.Fr. vespre, from L. vesper (masc.), vespera (fem.) "evening star, evening, west," related to Gk. hesperos, and ultimately from PIE *wespero- (cf. O.C.S. večeru, Lith. vakaras, Welsh ucher, O.Ir. fescor "evening"), from base *we- "down" (cf. Skt. avah "down, downward"). Meaning "evening" is attested from c.1600. Vespers "sixth canonical hour" is attested from 1610s, from pl. of L. vespera "evening;" the native name was evensong (O.E. æfen-sang).
*
west
O.E. west "in or toward the west," from P.Gmc. *wes-t- (cf. O.N. vestr, O.Fris., M.Du., Du. west, O.H.G. -west, only in compounds, Ger. west), from PIE *wes- (source of Gk. hesperos, L. vesper "evening, west"), perhaps an enlarged form of base *we- "to go down" (cf. Skt. avah "downward"), and thus lit. "direction in which the sun sets." Cf. also High Ger. dial. abend "west," lit. "evening." Fr. ouest, Sp. oeste are from English. West used in geopolitical sense from World War I (Britain, France, Italy, as opposed to Germany and Austria-Hungary); as contrast to Communist Russia (later to the Soviet bloc) it is first recorded in 1918. West Indies is recorded from 1550s. The verb wester "to go west" is recorded from late 14c.; westerly first recorded 1570s in both its (somewhat contradictory) senses of "coming from the west" and "facing toward the west."
Hesperus
late 14c., poetic for "the evening star," from L. Hesperus, from Gk. hesperos (aster) "western (star)," from PIE *wes-pero- "evening, night" (see vesper). Hence also Hesperides (1590s), from Greek, "daughters of the West," the nymphs (variously numbered but originally three) who tended the garden with the golden apples. Their name has been mistakenly transferred to the garden itself.
The Hesperides were daughters of Atlas, an enormous giant, who, as the ancients believed, stood upon the western confines of the earth, and supported the heavens on his shoulders. Their mother was Hesperis, a personification of the "region of the West," where the sun continued to shine after he had set on Greece, and where, as travellers told, was an abundance of choice delicious fruits, which could only have been produced by a special divine influence. The Gardens of the Hesperides with the golden apples were believed to exist in some island in the ocean, or, as it was sometimes thought, in the islands on the north or west coast of Africa. They were far-famed in antiquity; for it was there that springs of nectar flowed by the couch of Zeus, and there that the earth displayed the rarest blessings of the gods; it was another Eden. As knowledge increased with regard to western lands, it became necessary to move this paradise farther and farther out into the Western Ocean. [Alexander Murray, "Manual of Mythology," 1888]
III
1
http://www.youtube.com/watch?v=wWiVb1zhme0
Nazareth - Bad, bad Boy- live - 1973
*
Tämän tahdissa on tullut bailattua joskus ankarasti. Manny Charltonin slide-liutus puree todella syvältä ja Dan McCaffertyn lauluääni raspaa yhtä rajusti mutta eri soundilla kuin CCR-aikojen Fogertylla.
2
http://www.youtube.com/watch?v=xE0oh_KfHv8
Muska - Paha tyttö [1973]
*
Muskalla on asenne kohdallaan, mutta hänen äänensä uhkaa ajoittain särkeä tärykalvot. Albert Järvinen on sovittanut Nazarethin biisin yllättävän nopeaan tempoon. Hänen kitaransa soi kuitenkin tutulla soundilla ja tatsilla. Hurrganeshan oli Alpun toimiessa Muskan esikois-LP:n kitaristi-sovittajana vastikään myös julkaissut ensimmäisen LP:sä.
*
Mä paha, paha oon
Ja sua tahdon rakastaa.
Mä paha, paha oon
Ja sua tahdon rakastaa.
Mut ehkä lähden pois,
Ei naisia voi omistaa.
Ennen tyttö odotti haaveprinssiään
Ja häissään juhli neitsyyttään.
Mies vannoi, ettei tapaa muita naisiaan.
Jaksoi viikon, pari toista vähintään.
[refrain]
Naisten piti aina tunteet piilottaa.
Ei saa rakastella, tehdä lapsia vaan.
Ei tässä tasa-arvoa, vaan vähän järkeä.
Miehet hakee naisia ja naiset miehiä.
[refrain]
Hänellä on sata naista, miehet juhlii sankaria.
Menevä tyttö huono nainen niinkuin sanotaan.
Tätä miesten maailmaa meille tarjotaan.
En äitiä, en isoäitiä lähde seuraamaan.
[refrain]
Mä paha, paha, paha, paha, paha, paha, paha oon.
Mä paha, paha tyttö, niin niin paha oon.
Ehkä lähden pois,
Ei naisia voi omistaa.
Mä niin, niin, niin, niin, niin, niin paha oon.
Mä paha oon, mä paha tyttö oon.
Ehkä lähden pois,
Ei naisia voi omistaa.
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lutkaliike
http://actuspurunen.blogspot.com/2011/06/lutkaliike-ilmentaa-paradigmaattisella.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Western_world
http://en.wikipedia.org/wiki/Hesperus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesper
http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Luc_Nancy
http://www.amazon.com/Being-Singular-Plural-Meridian-Aesthetics/dp/0804739757
http://www.etymonline.com/index.php?search=vesper&searchmode=none
http://tieku.fi/luonto/elaimet-ja-kasvit/orkidea-lisaantyy-omin-avuin
http://en.wikipedia.org/wiki/Holcoglossum
http://www.livescience.com/830-bizarre-sex-life-orchid.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Nazareth_(band)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Muska
http://www.orchids-flowers.com/orchids/holcoglossum-amesianum-christenson-1987/
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=2ed38154-085c-4dc8-9669-de3a53c490bc&log=y&decrypt=
No comments:
Post a Comment