May 17, 2007

Opettajien kauhut - Speedy ja Saku

Haluan tällä Kummeli-'dokumentti-sketsillä' ilmaista tukeni ikkunaiinekselle hänen kritisoidessaan päreissään "Kännykät parkkiin" ja "La verità" tapausta, jossa riiviömäinen yläastelainen oli julkaissut You Tubessa kännykällään salaa videoimansa pätkän, jossa hänen opettajansa oli oppilaitten pyynnöstä tanssinut ja laulanut näiden vappuriehassa.
Sakilainen (=nuorisohuligaani) antoi kaiken lisäksi ymmärtää, että video oli kuvattu mielisairaalassa.
Opettaja teki videosta tutkimuspyynnön poliisille, koska halusi selvittää, oliko hänen kunniaansa loukattu.
Joka tapauksessa opettaja oli joutunut harkitun, salakavalan ja vääristellyn pilan/pilkan kohteeksi, koska hänen esityksensä oli luvatta julkaistu mainitulla Internet-sivustolla.
Haluan kuitenkin seuraavan videon myötä osoittaa, että Iineksen käyttämä esimerkki on siitä lievemmästä päästä.
Opettajakuntamme joutuu nykyään paljon kauheammankin pilkanteon ja ilkivallan kohteeksi - etenkin niin sanottujen hevi-teinien taholta.
Ei siis ihme, että tämän 'dokumenttivideon' puukäsitöiden opettaja Harri 'Höylä' Soikkelikin on jo täysi hermoraunio.
Siitä ovat pitäneet huolen hänen kaksi vapaan kasvatuksen saanutta (toisin sanoen kieroon kasvanutta joskin 'luovaa') ja ennenkaikkea hevin turmelemaa oppilastaan Speedy ja Saku.
***
*
www.yle.fi/kummeli/speedy_Saku/. (Hevi-riiviöiden kotisivut)
*
Tässä muutama ekstra, jotta ymmärtäisimme, miten 'sairrrraa(lloise)n hyviä' nää jätkät on...
Speedy ja Saku 05:04
Speedy ja Saku vahvistinostoksilla.
Speedy ja Saku 07:34
Speedy ja Saku etsivät tälläkertaa taustabändiä.
Speedy ja Saku 05:59
"Omalla vastuulla!"

22 comments:

a-kh said...

No, tämä ei kuulu iinekselle eikä Kemppiselle, paitsi jälkimmäiselle jälkimmäisen miljöön osalta, mutta en totisesti kadehdi catuluxen hommia. Ole siinä puhtaan kauluksen kanssa.

Mika Sipura said...

Tanssittiin lukion vappujuhlissa opettaporukalla mehiläistanssia, modernia ja fiftaria. Tanssit kuvattiin parilla teräpiirtoisella ja lukuisilla kännyköillä. Nyt odotellaan koska videot tulevat väärillä otsikoilla tuubiin. Loukkauksen hinnaksi on alustavasti sovittu 8 miljoonaa - milli per lärppä. Saataisiin särvintä perheelle kun osa heitetään kesän ajaksi kortistoon. Kukaan opiskelija ei suostu pyynnöistä huolimatta postaamaan videotaan.

Opettaja on framilla omalla persoonallaan. Mitään työminää ei ole. Jos on huono päivä, ei voi jäädä tietokoneen ääreen tekemään muita hommia. Kaikki näkyy: hulluus ja oksennus rinnuksilla. Silloin tällöin joku katsoo oman koskemattomuutensa keskimääräistä arvokkaammaksi ja valittaa siitä että on tullut nähdyksi. Meitä tavallisia loukattuja tuollainen ansioton etujen penääminen saattaa loukata.

Rauno Rasanen said...

a-k.h

...'en totisesti kadehdi catuluxen hommia.'

En kadehdi minäkään. Olen tosin kuullut eräitten opettajien sanovan, että kyllähän noitten oppilaitten kanssa vielä jotenkin pärjää, mutta jotkut vanhemmat ovat kerta kaikkiaan toivottomia!

mika

Sinäpä mainion busineksen keksit. Ameriikan meininkiä.
Oikeus ja raha puhukoon.

Iines said...

En osaa nähdä lieksalaispojan tekoa riiviömäisenä, sillä riiviömäisyyttä oppilaassa pidän hyvänä ja terveenä energiana. Riiviömäiset velmut ovat aina olleet lempilapsiani, ennen kaikkea pojat, joilla on kuje tai kepponen silmäkulmassa.

Sen sijaan epärehellisyys, josta nyt on kyse, on se piirre johon juttuni kärki kohdistuu. Epärehellisyydessä ei ole kujetta eikä luovuutta, ja valhe ratsastaa aina seuraavan valheen päällä.

catulux said...

Älkääs nyt poijat; kyllä niitä löytyy kamalampiakin töitä. Onhan tuo siistiä sisätyötä, melko itsenäistäkin hommaa ja saa kantaa sivistyksen valoa kädessään vapaudenpatsaan lailla.

Se vain harmittaa, koska kateederit on viety pois! Oma lempiopetusmenetelmäni on keskiaikainen kateederiopetus höystettynä autoritaarisuudella ynnä runoudella.

Noista opettajapersoonista. Kansakoulua pari vuotta käynyt isäukko/tervaskanto oli sairaalassa viikon ja lukioajan ruotsin opettajani oli samassa huoneessa.

Lähetti sellaisia terveisiä vanhalle oppilaalleen, että

"Vain sellaiset ihmiset, jotka jumala on täydellisesti unohtanut, joutuvat elämässään opettajan ammattiin."

Hyvä lohkaisu, mutten allekirjoita..ainakaan vielä.

Anonymous said...

Piti arvata, että IhkuIines suutahtaa. Täytyypä käydä katsomassa miten suomipoikaa tällä kertaa kurmuutetaan.

Rauno Rasanen said...

iines

Okei okei. En kinaa tässä asiassa kanssasi semantiikan ja psykologian eli käsitteiden loogisten merkitysten ja merkityksiä tulkitsevien mentaliteettien/temperamenttien - välisistä ristiriitaisuuksista.
Se on loputon suo.

Joka tapauksessa näyttää siltä, että kaveri ei ole aluperin tajunnut (ei ainakaan ajatellut) selkeästi, että hänen teollaan olisi tekemistä nimenomaan valheen kanssa.

Pääasia, että oli hauskaa, kun sai jekuttaa opettajaa.
'Totuus ja valhe' tulivat reilusti tämän fiilistelyn perässä.

Mutta ehkä hän on nyt oppinut ymmärtämään, mistä oikeastaan oli kysymys.
Toivokaamme sitä.

catulux

Niinpä. Täytyy kuitenkin ihmetellä sitä (klisheemäistä) tosiasiaa, että joillain opettajilla on ihan oikeasti enemmän luontaista auktoriteettia kuin toisilla.

Mutta ei se tarkoita sitä, etteivätkö he milloinkaan käyttäisi järjestyssäännön antamia oikeuksia ja valtuuksia.

He vain eivät välttämättä joudu turvautumaan ko. sääntöihin/sanktioihin niin usein kuin täysin 'pompoteltavissa' olevat opettajat - tai sitten 'umpiautoritaariset' luonteet, jotka eivät muita keinoja edes tunne (koska heille opettaja-oppilas-suhde toimii äärimmäisen jyrkästi ylhäältä alas).

Ehkä kärjistän. Enhän tunne henkilökohtaisesti alaa.

En kuitenkaan ymmärrä, miten opettaja voisi olla oppilaan kaveri samassa mielessä kuin luokkatoveri on toisen luokkatoverin kaveri.

Sehän vaikuttaisi täysin 'luonnottomalta' suhteelta.

Luokassa on opettaja sekä oppilaita.
Opettaja toimii tietyssä roolissa, onhan hänet siihen koulutettu.
Hän on myös reilusti vanhempi kuin oppilaansa.

Jo nämä ehdot sulkevat pois täysin 'tasavertaisen' kaveruuden opettajan ja oppilaan väliltä.

Joka toista väittää, saattaa tietysti henkilökohtaisesti kokea itsensä kaveriksi, mutta ei hän yleisemmällä tasolla voi rooliinsa sisältyviä ehtoja kumota tai poistaa: hän on ja pysyy sekä vanhempana ihmisenä että opettajana.

Jos ei, niin silloin hän ei ainakaan ole opettaja vaan joku - mikä lie...

*
Auktoriteetti muuten tarkoittaa alunperin 'vaikutusvaltaa' ('autoritas' lat.), joka on aina väliaikaista.

Nokkeli tai komposti sen sijaan näyttivät pitävän kaikkea auktoriteettiin liittyvää lähes 'ikihitlermäisenä' militarismina.
Mistäköhän syystä?

*
'Auktoriteetti-käsitteen taustalla on latinan sana auctor. Sillä on tarkoitettu henkilöä, joka on ensimmäisenä systemaattisesti kuvannut jonkin kasvi- tai eläinlajin.
Sanalla viitataan myös mm. kirjan tekijään (vrt. engl. author), yleisemmin esimerkiksi (tiedon) lisääjään, aikaansaajaan tai alullepanijaan.' (wikipedia)

a-kh said...

Skypeilin tänään Vantaalle yhdelle viisikymppiselle luokanopettajalle (nainen), joka sanoi, että hänellä on aina pöydällä kännykkä auki siltä varalta, että joku oppilaiden vanhemmista sattuu soittamaan, että oppilas on sairaana, tai että joku oppilas kysyy, että mitähän läksyjä on huomiseksi ja silleen. En tullut kysyneeksi oppilaiden oikeuksia oppitunninaikaisessa kännykänkäytössä, mutta ihmettelin, että mitenkähän sitä ennen tultiin toimeen. Sinikkakin ihmetteli. Siis mitä pantiin leivän päälle ennen kuin oli Flooraa.
En ole opettaja, mutta koulutussihteerinä jouduin paljon luennoimaan nuorisoikäisille kurssilaisille, joten tiedän, ettei tuollaisten videossa esiintyvien puberteetikkojen kanssa ole aina kovin helppoa.
Luennoin joskus jopa Summerhill-metodista, mutta enää en ole kyseisen "demokraattisen" oppimisen kannalla (jos olen ollut koskaan, mutta on täytynyt pysyä siltäkin osin mukana ajan riennossa).
Karttakeppiä kynsille on hyvä ehdollistava metodi.

catulux said...

Riiviö on sanana jo valmiiksi negatiivinen ja riiviöoppilas on usein sellainen mulkvisti, joka kiusaa muita ja jonka empatiakyky on puhdas nolla.

Ja riiviölle ei kannata koskaan kääntää selkää, koska silloin tulee aina puukkoa.

Levottomat, älykkäät veijarit ovat sitten sellaisia kavereita, jotka joutuvat aina (Rokan tavoin) konfliktiin esivallan/koulun kanssa; ja ilmeisesti Iines tarkoitti noita vastauksessaan.

Tällaisilla kavereilla on kuitenkin empatiaa, ja kun heille perustelee hölmöilystä aiheutuneen sanktion, he tyytyvät siihen ja ymmärtävät kokonaistilanteen. Rikos ja rangaistus. (Raskolnikov selviytyi koska "sovitti" tekonsa; tekonsa salannut murhaaja taisi kuolla tuossa romaanissa.)



Tässä oli hyviä poiintteja:

"Luokassa on opettaja sekä oppilaita.
Opettaja toimii tietyssä roolissa, onhan hänet siihen koulutettu.
Hän on myös reilusti vanhempi kuin oppilaansa.

Jo nämä ehdot sulkevat pois täysin 'tasavertaisen' kaveruuden opettajan ja oppilaan väliltä.

Joka toista väittää, saattaa tietysti henkilökohtaisesti kokea itsensä kaveriksi, mutta ei hän yleisemmällä tasolla voi rooliinsa sisältyviä ehtoja kumota tai poistaa: hän on ja pysyy sekä vanhempana ihmisenä että opettajana."

Rauno, luulen, uskon ja oikeastaan tiedän että olisit ollut loistava opettaja.

työurani aikana olen nähnyt, miten näille opettajaKavereille on käynyt. Ei oppilaatkaan pohjimmiltaan pidä lepertelystä ja kaveriopettajista, vaan arvostavat enemmän hieman etäällä pysyvää ja aikuisena pysyvää tiukkaa, mutta oikeudenmukaista kasvattajaa.

Akh. Summerhill-kokeilut osoittivat, että ns. vapaa kasvatus ei toimi koulussa eikä kotona.

Mika Sipura said...

Kuusivuotisen opettajaurani aikana olen jo ehtinyt vastustaa kaikkia tekniikoita ja asenteita opettajuudessa. Jyrkkää auktoriteettia, virkamiesmäisyyttä, siirappisuutta, kaveruutta ja ties mitä. Väittäisin nyt ettei näillä kategorioilla ole käytännössä merkitystä. On olemassa hyviä ja huonoja kaveriopettajia. Ja hyviä ja huonoja auktoriteettiopettajia. Opettajan ja oppilaan erohan on lopulta vain etumatka. Minä olen elänyt vajaat 20 vuotta enemmän kuin oppilaani. Näiden vuosien aikana minuun on toivottavasti tarttunut jotakin. Sellaista jonka perusteella olen monissa asioissa "enemmän" kuin opiskelija. Jos ei ole tai en osaa sitä tuoda esiin, olen opettajaksi kelvoton.

Opettajat tuntevat sen odottavan hiljaisuuden sanottuaan: "...silloin kun otin tämän kuvan". Toisten dioja näytettäessä väkeä ei nappaa. Se on sitä etumatkaa ja yksi selitys luontaiselle auktoriteetille.

catulux said...

Sipura, sinä nuori untuvikko.

"On olemassa hyviä ja huonoja kaveriopettajia. Ja hyviä ja huonoja auktoriteettiopettajia."

Lauseesi karahtaa kiville, vaikka oletkin osittain oikeassa.

Kaveriopettajat ovat aina, iäti ja ikuisesti kusessa näiden "riiviöitten" kanssa.

Kysehän on loppujen lopuksi vallasta. Valtapoliittiset tyhjiöt täyttyvät aina, makrotasolla geopoliittisesti ja myös mikrotasolla luokassa. Silloin ja kun luokkaan sattuu voimakas oppilaspersoona, joka geeniensä himojensa perusteella haluaa "valtaa"; on opettajan auktoriteetti/persoona ainoa keino panna pikkukukot kuriin.

Jos olet alkanut kaveriksi oppilaille, olet täysin aseeton kyseisessä valtataistelussa.

Sama koskee myös suhdetta vanhempiin; dominoivat äidit/isät alkavat aina määräillä ja hallita heikkoja ja lässyttäviä naisopettajia. Olen nähnyt niiiin useasti tällaisen näytelmän urallani, että korrelaatio ko. tapauksessa on erittäin merkitsevä.


Kevennys.
Mutta "Minun jumalani ovat Valta ja Pelko. Ja aion rakentaa heille suuria alttareita oppilaitteni valjenneista ja kalutuista luista."

Rauno Rasanen said...

catulux

Olet ensimmäinen tietämäni/tuntemani opettaja, joka 'harjoittaa' ikäänkuin totemistista kannibalismia oppilaittensa suhteen...

Nyt taitaa todellakin olla parempi soittaa 'Natoon' kuin edes yrittää nitkuttaa EU:n kitisevää ja jumittuvaa - surkean hajanaista puolustuskoneistoa.

Kutsutaan Naton pojat 'hoitelemaan' Catulux ;%-}.

Saatat jopa saada hommia Naton strategisten joukkojen operatiivisen suunnittelun yksiköstä!

Mika Sipura said...

Parahin Catulux,

Laitan vihkoon merkinnän aina kun joku kutsuu nuoreksi. Kiitos.

Jotkus tosiaan luulevat että kysymys on vallasta. Tähänhän perustuu se tunnettu feminismin harhakin: yritetään viedä valtaa sellaisiltakin joita valta ei oikeastaan kiinnosta. Auktoriteetti on eri asia. Väärä dikotomia on usein väärinkäsitysten lähde.

Ihmissuhteet eivät välttämättä perustu valtaan. Auktoriteetti on silti usein läsnä. Kaveriopettajilta ei aina puutu auktoriteettia. Ajattelen nyt tätä kirjoittaessani erityisesti yhtä tapausta, joka viettää käytännössä kaiken aikansa oppilaiden kanssa läppää heittäen. Kun oppitunti alkaa, siellä istutaan kuin kirkossa. Kaverilla elämänkokemuksen etumatkaa niin hurjasti.

Et ehkä tunne kouluelämää kovin hyvin ja sotket siksi opettajan rooleista kaverin ja palvelijan. Missään kulttuurissa palvelijat eivät kasvata. Vertaiset kyllä.

Tom Nokkeli said...

Luokassa on opettaja sekä oppilaita.

Helevetin hyvä huomio! Tietääkseni OAJ on vastustanut kahden opettajan koululuokkia.

Rauno Rasanen said...

kokkeli

Vedä käteen nokkeli...jos on mitä vetää!

Tosin clitorista(an)kin voi kiihottaa...jos asiat ovat sillä tolalla.

(This an argument absolutely without doubt.)

***
Idiotiaan voi vastata vain idiotialla.
Ainakin blogissa...

Tom Nokkeli said...

No, sun toisessa blogissa on kuva mun älystä.

Rauno Rasanen said...

sokkeli

Hehheh! Hyvä poika....Sulle on jo varmaan tarjottu oikein 'luonnerooleja.'

Anna mennä vaan. Näytä traaginen ja koominen 'ulottuvuutesi'...

Anonymous said...

Ahaa ja täällä äijäkööri on keskustellut ah niin asiantuntevasti lasten vapaasta kasvamisesta!

En edes viitsi lukea kaikkia kommenttejanne enkä katsot klipsejä!

Sanonpa, että te hyvät herrat olette oivat esimerkit väärin kasvatetuista lapsista!

Rauno Rasanen said...

komposti
.

Anonymous said...

Pitäähän se teillekin jokin kuri olla!

Anonymous said...

Catulux: 'Kaveriopettajat ovat aina, iäti ja ikuisesti kusessa näiden "riiviöitten" kanssa.'

Mieluummin olin aikoinani kusessa riiviöiden kuin jähmettyneisyyden ja jäykkien roolien kanssa.

Sanoisin, ettei monikaan jaksa esittää mitään erityistä roolia – auktoriteettia sen paremmin kuin kaveriakaan – useaa tuntia päivässä, ellei se rooli ole aika pitkälle juuri hän itse. Ja näinpä oppilaat saavat siellä koulussa kohdata, paitsi erilaisia nuoria, myös erilaisia aikuisia, ja hyvä niin.

Jako "kavereihin" ja "auktoriteetteihin" ei yksinkertaisesti toimi, kuten edellä on jo esitettykin, eikä kaveruus ei välttämättä mitään valtatyhjiötä luo.

Ei koulu ainoastaan ole elämää varten, vaan koulukin on elämää.

catulux said...

Jukka puhuu kalliita sanoja:

"Sanoisin, ettei monikaan jaksa esittää mitään erityistä roolia – auktoriteettia sen paremmin kuin kaveriakaan – useaa tuntia päivässä, ellei se rooli ole aika pitkälle juuri hän itse. Ja näinpä oppilaat saavat siellä koulussa kohdata, paitsi erilaisia nuoria, myös erilaisia aikuisia, ja hyvä niin."


Olen samaa mieltä; hieman eri näkökulmasta katsoen tämä tarkoittaa sitä, että opettaja tekee työtä oman persoonansa kautta.

Ja erilaiset persoonat opettajien keskuudessa samoin kuin oppilaissa ovat rikkaus.

Minun mielestäni oppilas ja opettaja eivät voi koskaan ,ikinä eikä milloinkaan olla kavereita.

Jumalat ovat tämän etäisyyden säätäneet;
tämän lain säätävät myös opettajan ja oppilaan välinen ikäero, ero heidän henkisessä kypsuudessä ja myös niissä rooleissa, joita he kantavat mukanaan.

Nämä roolit eivät ole Jukan tarkoittamia jäykkiä ja kolisevia rautahaarniskoita, vaan rooleja/työkaluja/ympäristön asettamia odotuksia, joita pakosta kannamme mukanamme halusimmepa tahi ei.