October 23, 2006

Creedence Clearwater Revival - videorariteetteja!

27.10. Päivitys. Etsikää isoilla kirjaimilla merkattu CREDENCE CLEARWATER REVIVAL - LIVE I. Siitä löytyy Born on the bayou ja Green river.

26.10 Päivitys. Löysin "I heard it through the Grapevinesta" uuden ja melko laadukkaan videopätkän. Tsekatkaa siis alimpana oleva linkki, niin kauan kuin se toimii.

24.10 - Toivottavasti nämä linkit nyt toimisivat, koska juuri hakuvaivan olen halunnut lukijalta poistaa.
Vaikuttaa siltä, että osa toimii, osa ei. Myös Fantasy Records näyttää pitävän kiinni oikeuksistaan viimeiseen saakka ja kieltää niitten videoitten näytön, joihin sillä on copyright.
Aika nopeaa toimintaa. Vielä eilen illalla yhdenkään CCR-videon kohdalla ei ollut estettä.

On tässä näköjään yksi takaportti, mutta se edellyttää, että Tubeen on siirretty useampia kappaleita samaa videota, jolloin "sensuroidun" kopion voi vaihtaa toimivaan ;).
Kaikille kopioille kun ei ainakaan samanaikaisesti kyetä asettamaan estoa.
Tilanne muuttuu ajan myötä, eli olen vaihtanut jo muutaman "sammutetun" videon uuteen.


*
Non niin teinit ja ikiteinit. Setä jaksaa heilua ja on etsinyt teille Creedence-videoharvinaisuuksia. (Saattaa olla, että tulen päivittämään tätä listaa, jos löydän lisää ylläreitä.)

Kesän ja syksyn aikana You Tubeen on ilmestynyt valtavasti uusia videoita CCR:nkin nimikkeellä.
Olen aivan mykistynyt esimerkiksi Woodstock-pätkästä, josta löytyy kolme biisiä.
Oletin, etten koskaan tule näkemään vilaustakaan CCR:n Woodstock-keikasta, koska John Fogerty ei suostunut julkaisemaan siitä mitään - ei levylle eikä elokuvaan.

Johnillahan ei juurikaan ollut oikeuksia omiin biiseihinsä, mutta tässä asiassa oli. Kieltäytymisen syyt lienevät sekä henkilökohtaisia (keikka ei ollut tekniikan osalta paras mahdollinen CCR:lekään) että kaupallisia, koska Fantasy Records (Saul Zaentz) olisi joka tapauksessa netonnut näistäkin tuloista suurimman osan.

Tsekatkaapa Bootleg, niin saatte hieman ajankuvaa siitä, miten 1969 bailattiin CCR:n tyyliin siipirataslaivalla! Tätäkään en ole koskaan nähnyt.

The Night time is the right time on myös ennennäkemätöntä herkkua. John Cameron Fogertyn ääni on siinä parhaimmillaan. Ohjaaja vain tekee käsittämättömän mokan ja siirtää kameran rytmiryhmään kitarasoolon ajaksi.
(Lisää pöpinää alempana muutaman linkin yhteydessä.)

Nämä videot eivät ole oikeastaan missään järjestyksessä. Ajallisesti ne sijoittuvat melkein kaikki vuosiin 1969-70, joten kronologisuuskaan ei sen kummemmin selkiytä niiden suhdetta toisiinsa.

*
Itseironiseksi lopuksi muistutan ihan ilkeyttäni itseäni - olenhan aivan umpitollo Fogerty-friikki - ja myös muita siitä, että tsekatkaapa näistä videoista (esim Looking out my backdoor) nuoren John Fogertyn etuhampaitten välissä oleva rako (ei näy enää, on käyty hammaslääkärissä). Söpö, vai mitä? ;)...???!!!

*
Creedence Clearwater Revival - Night Time Is The Right Time (1969)
03:10

Fortunate Son (1969)
02:04

bad moon rising creedence clearwater revival (Ylläri!)
02:16

Born on the Bayou / Bad Moon Rising / I Put a Spell on You
11:27 (linkki ei toimi enää)

Creedence Clearwater Revival-Born in the bayou
04:53
Creedence Clearwater Revival-Born in the bayou
Woodstock 1969.

(Woodstockin äänentoisto on tässä vaiheessa sunnuntaiaamuyötä (kello on noin 03:00) aika lailla perseestä. Vain laulu ja kitara kuuluvat kunnolla - ajoittain eivät nekään. Aikataulusta ollaan tuntikaupalla jäljessä. Fogerty laulaa I put spell on you:n kuin täynnä vihaa, minkä vallassa hän kyllä saattoikin olla. Siitä huolimatta tai juuri sen takia tästä taisi tulla yksi parhaimpia kyseisen biisin live-versioista :).

Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising/Proud Mary (1969)
05:33

Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner (1969 - ylläri)

02:34
Creedence Clearwater Revival
Down on the corner-Ed Sullivan Show 1969
02:54

Creedence C. R.-Have you ever seen the rain?
02:36
(Alkuperäinen studioversio)

Creedence Clearwater Revival - Proud Mary (1970)
02:59

CCR Travellin' Band (1970)
02:07
(Tosi tiukka vääntö! Ja katsokaapa teinit, miten ennenvanhaan bailattiin rock-konsertissa.)

Creedence Clearwater Revival - Looking Out My Backdoor (1970)
02:22
(Huomatkaa, miten iloisilta ja hyväntuulisilta nämä veikot näyttävät - myös Tom Fogerty (se vaaleatukkainen rytmikitaristi) - vielä 1970 kesällä. Syksyllä veljesten välit kiristyivät katkeamispisteeseen. Vanhempi veli Tom ei enää suostunut nuoremman eli Johnin pompotettavaksi vaan jätti yhtyeen 1971 alussa.)

C.C.R-Commotion (1969) (Iljettävän liipattu juontaja "syö" playbackina soitetun biisin alun ja lopun.)
02:48

C.C.R-Green River (1969)
3.38
Creedence Clearwater Revival on Stage, Written by John Cameron Fogerty, From their third album "Green River" on 20/09/1969.
(Mikähän kavereita naurattaa? Rumpali Doug Cliffordin pokka ei meinaa pitää millään. Tom Fogerty kai tekee kiusaa ilmeillään ja tuijotuksellaan?
Lopuksi saavat kultalevyn Green River albumista. Kuunnekaa myös, mitä juontaja kysyy Johnilta annettuaan hänelle kultalevyn. "Kohtalokas" kysymys. Bändihän "haaksirikkoutui" 1971 alussa ja "upposi" 1972. Ei tainnut John syksyllä 1969 edes pahimmissa unissaan aavistella tällaista tapahtuvaksi).

C.C.R-Bootleg (1969)
03:02
a great song performed by Creedence Clearwater Revival, written by John Cameron Fogerty, from their second album "Bayou Country" on 1969
(Bailausta siipirataslaivalla. Kyseessä ei tällä kertaa ole Riverboat Queen Proud Mary vaan Princess.)

Creedence Clearwater Revival- Midnight Special (1970)
03:29

CREDENCE CLEARWATER REVIVAL -LIVE- (I) (1970)
07:51
(Sisältää 29 minuutin konserttivideosta aloitusbiisit Born on the Bayou ja Green River. Tämä on aidointa ja alkuperäisintä CCR:ää ihan oikeasti livenä - ei siis playbackinä.)

C.C.R-I Put a Spell on You (1968) (Alkuperäinen studioversio)
04:26

Someday Never Comes (1972)
04:01
(John Fogertyn eräs omakohtaisimmista ja sydäntäraastavimmista lauluista. Trio CCR:n (Mardi Gras) ylivoimaisesti paras kappale Sweet Hitchikerin ohella, vaikkei John tätä koskaan keikoillaan esitäkään. Video sisältää yllärin.)

Creedence - I Heard It Through The Grapevine (1970)
02:31
( Harvinainen pätkä 11:sta minuuttisesta kappaleesta, joka saattaa olla CCR:n paras levytys ever. Silkkaa mannaa! Miten hyvin kundeilla svengaakaan yhteissoitto. Tässä on iloa.
Koettakaa olla välittämättä nauhakohinasta.
Tää taitaa olla playback, vaikka jätkät kyllä soittaakin ihan oikeasti.)

10 comments:

Komposti said...

Noista toimivista videoista pidin eniten tästä:
C.C.R-I Put a Spell on You (1968)

En pitänyt tuosta bad moon risingistä 60-70 luvun versiona, musiikillisesti kökkö, vain John kantaa sitä, oikeastaan olen myöhäisherännyt CCR:n ystävä tai varmaan asia on yksinomaan John Fogertyn myöhempien nautittavien esitysten ansiota, kuten vaikka tässä klipsissä (toimineeko lyhennys oso?):

http://tinyurl.com/sqfm5

Liiallinen Cotton fieldsien ja Proud Maryn kuuluminen joka paikasta rokotti minut heistä pois aikoinaan.

Huomaa kuinka tärkeä Johnin osuus on ollut CCR:ssä toisin kuin tutkimassani The Doorsissa, jälkimmäisten musiikki on kuunneltavampaa ilman Morrisoniakin.

Mun The Doors juttujen videoklipsit näyttäis toimivan, ne oli Google videoita, kätkin osoja kuviin ja tekstin sekaan, lieneekö niitä edes huomattu. Löytyihän sentään yksi kommentoija niihin minunkin blogissani. Jatkanen the Doors juttua kunhan ehdin.

Huomasin vierailusi vasta nyt, eilinen ol kiireinen päivä ja kuuntelin vain noita videoklipsejäsi netissä vieraillessani. Kiitos linkeistä!

Rauno Rasanen said...

"Huomaa kuinka tärkeä Johnin osuus on ollut CCR:ssä toisin kuin tutkimassani The Doorsissa, jälkimmäisten musiikki on kuunneltavampaa ilman Morrisoniakin."

Tuskinpa minun "tarvitsee" enää huomata tällaisia asioita.
Olen paitsi kuunnellut molempia (CCR:ää tietysti ylivoimaisesti enemmän) myös tonkinut kummankin yhtyeen historiaa sekä suomen- että englanninkielisten kirjojen kautta läpi jo aikaa sitten.

Tosin luin Hank Bordowitzin CCR-historiikin vuoteen 1997 (Bad Moon Rising), johon projektiin John ei osallistunut, mikä ei kirjan informatiivisuuteen kuitenkaan paljon vaikuttanut, vasta 2004 ja lähetin Bordowitzille arvioinnin ja kommentin kirjasta.

(Kirjassa Johnin persoonaa ei aina kuvata kovin ruusuisesti. Mies kun oli monilahjakkuudessaan myös itsepäinen perfektionisti.
Silti tulin siihen tulokseen, että Bordowitz oli sittenkin ollut aika reilu Johnia kohtaan.- Sain häneltä jopa vastauskommentin.

Kirjan lähinnä satojen lehtihaastattelujen materiaali (B. on haastatellut itse mm. Stuta ja Dougia (CCR:n rytmiryhmä) sekä Tomin vanhinta poikaa Jeffiä) on dokumentoitu erittäin huolellisesti.)

CCR ei olisi koskaan noussut maineeseen ilman John Fogertya, joka kirjoitti bändin kaikki hitit (itse asiassa CCR:n kaiken oman materiaalin) ja sovitti coverbiisit, lauloi ne ja soitti soolokitaraa - kaiken kukkuraksi vielä mixasi (äänitysteknikon kanssa) ja tuotti koko "paletin"!

(Saul Zaentzin nimi ensimmäisen LP:n tuottajana on pelkkä Fantasyn kulissi.
Zaentz oli jazz-mies eikä ymmärtänyt rockista juuri mitään, vaikka hän Johnin lahjakkuutta arvostikin.
Zaentz olisi kuulemma käynyt vain kerran katsomassa eka albumin äänitystä. Siinä hänen tuottajaosuutensa ;).)

Doorseilla sen sijaan olisi saattanut olla mahdollisuus ilman Jim Morrisoniakin.
Esim. Light my fire ei ole Jimin sävellys ja sen tekstistäkin vain osa on hänen ideoimaansa.

Toki Morrisonilta löytyy sitten tosi hienoja sanoituksia myöhemmin - esim. The End, joka sopii biisin musiikkiin täydellisesti.

*
Olen kirjoittanut blogissani Fogertysta monesti aiemminkin. Pitäisköhän joskus koota se materiaali?
Sama Nietzschen kohdalla, josta löytynee vielä enemmän tekstiä.

Anonymous said...

Hieman naurattaa, että yhden puuttuvan ännän tähden tulee eri merkityksiä sanoille, näin ne varmaan sodatkin syttyy kun väärin ymmärretään tai...! Tuota viestiäni kirjoittelin unenpöpperöisenä ja kirjaimia puuttuu sieltä ja täältä...

En siis tarkoittanut, että SINUN tulisi huomata; "Huomaa kuinka tärkeä Johnin osuus on ollut CCR:ssä..." vaan MINÄ = KOMPOSTI huomaan!!!, kuinka tärkeä John Fogerty on ollut CCR:ssä! Hymyilen erhettäni ja sinua kun sinä luulet, että pyydän sinua huomaamaan, sinua joka olet asiantuntija! Sehän olisi loukkaus sinun asiantuntevuudellesi, jota toki kunnioitan tässä asiassa!

Minusta olisi hyvä idea, jos tekisit vaikka John Fogerty - CCR kansion ja keräisit siihen kaikki heitä käsittelevät jutut, samoin Nietze (joo väärin kirjoitettu, tiedetään!) ja muut yhtä aihetta käsittelevät aiheet. Sinulla on kuitenkin paljon (ilmeisesti) tutkittua tietoa aiheista!

Itse olen ylpeä The Doors fani sikäli että, minä ihastuin heihin pelkästään kuulemani perusteella ja ilokseni huomasin, että kaverit olivat hyvännäköisiä myös!

Muuten kehen jumalaan yhdistäisit John Fogertyn?, vai voiko vielä eläviä verrata jumaliin?

t. Komposti

Rauno Rasanen said...

Minä kunnioitan Fogertya syvästi - samoin Nietzscheä - en siis palvo, enkä näin ollen sorru pakanuuteen ;).

Vain transsendenttia Jumalaa palvotaan, ei kivikuvia tai ihmisiä.

Anonymous said...

Noh, en minäkään ketään ihmistä tietääkseni palvo edes ketään Jimiä? Keskustellessani Doorseita tai Jimistä nikki Sahramin kanssa hän keksi verrata jo tuonpuoleisia = transsendenttisiä idoleita antiikin jumaliin. Minusta se oli mielenkiintoinen ajatus, sellaisiksihan monet idolit ovat muodostuneetkin. Keksimmekin muutamia rinnastuksia, siksipä kysyin josko John Fogertyäkin jo voisi verrata johonkin antiikin jumalaan, jotenkin itse en osaisi häntä verrata heihin.

T. Komposti

Rauno Rasanen said...

Transsendentti (juutalaisten) Jumala (monoteismi) ja antiikin kreikkalaisten ja roomalaisten jumalten eli idolien näyttämö (polyteismi) ovat kaksi aivan erilaista tapaa puhua Jumalasta/jumalista.

Tietenkin juutalaisten Jumala oli jostain syystä valinnut juuri heidät, eli tästä Jumalasta löytyi "pakanallista ainesta", koska se/hän oli yhteen kansaan sidottuna rajoittanut omaa kaikkivaltiuttaan, vaikka olikin "kuljetettavissa" joka paikkaan ilman, että sille tarvitsi aina uudestaan pystyttää patsas tvs. kuten pakanajumalille.
Pakanajumalat kun olivat täysin paikkasidonnaisia.

Kristinuskon jumalakäsitys kumpusi sekä juutalaisesta monoteismista että Kreikassa ja Roomassa yhä suurempaan suosioon yltäneestä stoalaisuudesta.

Stoalaisuus oli eräänlaista monistista materialismia - siis panteismia, jossa korostettiin ihmisjärjen ja todellisuuden ykseyttä Logoksessa eli universaalin rationaalisuuden puitteissa (vrt. keskiplatonismi).

Kristillisen teologian pioneerit (alkaen Johanneksen evankeliumista) tulkitsivat Jeesuksen Logokseksi eli sanaksi, joka tuli lihaksi - toisin sanoen välittäjäksi Jumalan ja ihmisen välille - välittäjäksi, joka lunasti langenneen ihmiskunnan synnit (vrt. jälleen keskiplatonismi).

Näin tapahtui siksi, että ihminen ei itse, omin voimin, kyennyt pelastumaan omasta synnin aikaansaamasta kadotuksestaan, vaan Jumala itse lähetti Logoksensa (Poikansa) pelastamaan maailman.

*
En oikein millään osaa sovittaa maanpäällisiä idoleita transsendentin, juutalaiskristillisen Jumalan rooliin. En vaikka yrittäisin.

Polyteistiset idolit ovat sitten kokonaan asia erikseen.

Anonymous said...

Joo, et varmaan! :) Minunkin piti etsiä sivistyssanakirjasta, että mitä se sivistyssanasi meinasi ja yksi merkitys oli tuonpuoleinen eli päättelin että kuollut. :D

Saisikohan sinun suutasi suljettua muutoin kuin kenties suudelmin tai ehkä korvatulpat voisivat olla apuväline kuulijalle jotta voisit luennoida sydämen kyllyydestä. Minä en taida enää uskaltaa uskaltautua tänne blogiisi vaikka Leinostakin voisin jotain sanoa ja iisilivingistä etc.

Nyt en vähään aikaan kuuntele mitään rokkia korvat on kuumat, siirryn vaikka Mahleriin siihen teurastajan poikaan.

Muista, että olen pohjalainen!

t. Komposti

Rauno Rasanen said...

Tässon pohojalaaselle pari totuutta.

"-Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon."

-\"Hätäkös isän oli äireen ottaa, mutta toista se on mun, jonka pitää ottaa ventoviarahan.\"

Komposti said...

Luen tuon kuitenkin synninpäästöksi!

No joo, aina pohjalaiset luetaan vain eteläpohjalaisiin eli puukkojunkkareihin. Todellisuudessa pohjalaisia voisi verrata vaikkapa Italiaan, sillä niin pitkä alue pohjalaisuus on ja vivahde eroja alueella on. Tästä linkistä selviää pohjalaisuuden pituus, jos osaat klikata oikein, lienee kilometreissä ainakin puolet Suomea jos läpi lähtee ajelemaan. Eli päivä siinä menee hyvästi.

http://tinyurl.com/yarls9

Yksi yhteinen piirre kaikille pohjalaisille lienee se, että pohjalaiset ovat kuten maisemansa eli nähdään kauas ja suunnitellaan suuria. Maiseman tasaisuuden takia pohjalaiset ovat suoria sanomisissaan ja ihmettelevät jos joku sanoistamme herkistyy.

Sinun oletan olevan savolainen sikäli mikäli Rauno Räsänen on myös oikea nimesi, siksipä nokitan sinua muutamilla savolaisvitseillä eli tässä muutama:

"Mikä on Savossa kokonaan rauhoitettu lintu?
Kaakana. Usein metsällä kuuluu:
- Elä ammu, se on kaakana!"

"Savolaisakka meni valokuvaajalle. Valokuvaaja kysyi:
- Otetaanko rintakuva?
- Saeshan tuo piäkii olla mukana, sanoi akka."

"Savolaisukon akka tippui kaivoon. Sitä sitten päiviteltiin ja kysyttiin ukolta mitäs nyt? Johon savolaisukko tokaisi: Eekä naarata."

Rauno Rasanen said...

Meinasin pistää tuon naarata-vitsin sulle takaisin, mutta se löytyikin viimeisenä listastasi.

Minä EN ole savolainen - paitsi "mutkan kautta".

Äitini (omaa sukua Järvinen) vanhemmat olivat kotoisin eteläisen Päijänteen eräästä saaresta, jonka myytyään muuttivat -20-luvun lopussa pohjoisempaan ja asettuivat asumaan Päijänteen itä-rannalle Luhangan Keihäsniemeen.

Vastapäätä järven toisella puolella on Jämsä, vieressä Tammijärvi ja Joutsa.

Luhanka on köyhä, karu mutta äärimmäisen kaunis (etenkin Keihäsniemi) maaseutupaikkakunta.

Isän suvusta en tiedä tätäkään vertaa, mutta väittävät Räsästen olevan jostain Savon puolesta - esim. Outokummusta lähtöisin, ja luultavasti se pitää paikkansa.

Vanhempani kuitenkin muuttivat -50-luvun alussa (-51) työn (Kotkan Gutzeit - tietenkin) ja elannon perään Kymenlaaksoon, silloiseen Kymin kuntaan, joka vuodesta 1977 liitettiin silloisen Karhulan kauppalan ohella osaksi Kotkan kaupunkia.

Joten minä pidän itseäni kotkalaisena. Olenhan aikoinaan taannehtivasti asunutkin alkuperäisen Kotkan kaupungin keskustassa ja sen tuntumassa useita vuosia.

Helsingissä ja sen liepeillä - Espoossa, Sipoossa ja Vantaalla tuli myös asuttua työn vuoksi 1970, -80 ja vielä -90-luvun alussakin.

Sen jälkeen koukkasin (-93) erään tiiviin ihmissuhteen "imussa" Heinäveden (Valamon luostarin tienoo) ja Kausalan kautta uudelleen Kotkaan, josta muutin 2002 Koillis-Helsinkiin.

Kotkalaisuus - ei savolaisuus on minun perimääni, mitä tulee murteeseen ja asuinpaikan vaikutukseen.

Mutta on ehdotomasti syytä korostaa, että mummolan eli Luhangan Keihäsniemen vaikutus varsinkin maisemallisesti sekä maatalon kesäisine heinäntekoineen, lehmien paimentamisineen ja kalastuksineen on jättänyt muistoihini lähtemättömän jäljen.

Sen luonnonkauneuden rinnalla, jossa elin monet kesälomat, ei mikään kaupunki-idylli voi kilpailla - ei milloinkaan.

Vaikka pidänkin Woody Allenin elokuvista, en voi ymmärtää hänen New York-innostustaan.

Kaupunki on rappion, rikoksen, keinotekoisuuden ja teennäisen gameabilityn "rotanpesä"!

*
Kai tämä selvensi. Pääsin taaskin "luennoimaan...:).