July 25, 2006

Humanisti ja Elämänlanka

Kommentti Kemppisen päreeseen Aunus harmaasilmä.

*
Tämä oli ristiriitaista tekstiä.

Humanisti-lakimies puolustamassa yhtä aikaa sekä luonnon arvoja että jatkuvan kasvun kulttuuria/sivilisaatiota. Kyseessä taitaa olla kaikkien humanistien sokea piste.

Jatkuva kasvu on itse luonnon sokeaa etenemistä ja laajenemista. Tässä mielessä "geenin itsekkyys" kyllä ilmaisee kohtaloamme oikean suuntaisesti.

Ei ihmisellä ole edes valinnan mahdollisuutta. Se tuhoutuu niinkuin "Elämänlanka"-niminen, kaunis ja äärettömän sitkeähenkinen, rikkaruohoksi luokiteltu köynnöskasvi, joka kietoutuu vaikkapa pensaaseen päästäksen valoa kohti.

Viimein pensas tukahtuu, koska se itse ei saa enää tarpeeksi valoa, mutta samalla tuhoutuvat myös "Elämänlangan" elämisen edellytykset.

Populaatiot eivät voi lisääntyä ja laajentaa elinpiiriään loputtomiin, vaikka juuri tämä pyrkimys niihin on koodattu. Muun muassa tämän vuoksi jonkun lajin populaation määrä vaihtelee suuresti jopa muutaman vuoden välein.

Miksi tämä evoluution laki ei pätisi ihmiseen, jonka sitäpaitsi on onnistunut tuhota omaa elinympäristöään katastrofaalisella tavalla aina maanviljelyskulttuurin kehittymisestä lähtien.

Metsät hakattiin paljaiksi ja eroosio alkoi vaikuttaa. Kastelujärjestelmät pilasivat veden ja maan laadun (suolapitoisuuden lisääntyminen).

Toki ihminen on nerokas otus kehitti uusia menetelmiä viljelyn tehostamiseksi, mutta jatkuvan kasvun ideologia sisältää aina oman tuhonsa siemenet.

Jos nyt mietitään, miksi luomakunta on kehittynyt sellaiseksi kuin on, ja etenkin ajatusta siitä, että Jumalan luomisteko ja evoluutio voitaisiin jollain uskottavalla tavalla samaistaa - kuten Alister McGrath ajattelee - niin mitä järkeä on siinä, että Jumala/Evoluutio loi/kehitti todellisuuden/maailman, joka syntyy ainoastaan kuollakseen?

Ja että tämä kuoleman läsnäolo on kaikkein lähimpänä silloin, kun eliö kaikkein voimakkaimmin pyrkii elämästä hurmioituneena omaa olemassaoloaan laajentamaan?

*
Todellakin. Mitä merkitystä on jollain kaunosieluisella kulttuuriretoriikalla tällaisten tosiasioitten ja kysymysten edessä?

En halua enkä etsi nyt runollisia vastauksia enkä teologiaa. On sitten kokonaan toinen asia, voinko niitä välttää, kun mennään tällä tavoin asioitten ytimeen...

*
Kuvahaku, Luonnonkuva-arkisto
Viherpiha
www.kolumbus.fi/niittyvilla/perennials1.html

No comments: