Edelleen kommentointia HOLLO: Merci Zinedine fiasco- kommentaariin.
*
! kirjoittaa
”Rauno, sata vuotta sitten sai karttakepillä hakata oppilaitaan, nostaa korvista nurkkaan. Sata vuotta sitten Zidanen tekoa ei olisi huomatta, silloin ei ollut kentän kokoisia skriinejä jollain kentän kulmalla.”
RR
No olipa vertailu!
Mutta mitä tekemistä esittämilläsi faktoilla on sen kanssa, että jalkapallon ja ylipäätään koko nykyurheilun aatteelliset lähtökohdat - sen ”henki ja eetos” - perustuivat 1800-luvun lopulla hyvin toisenlaiseen ihmiskäsitykseen ja aivan erilaiseen kaupalliseen ajatteluun kuin nykyään?
Tulkitsen kommenttiasi niin, että sinun mielestäsi kaikki se materiaalinen hyvä, mitä elintason nousu vuosikymmenten mittaan on ihmiskunnalle (osalle siitä) tuonut, on koitunut pelkästään hyväksi myös urheilulle - ja tässä tapauksessa etenkin jalkapallolle. (Zidanea voi tässä vertailussa pitää ikäänkuin pisarana meressä.)
Premissit: ei lyödä karttakepillä, ei revitä korvista, on screenit ja muut teknologiat. Johtopäätös: jalkapallolla menee nyt paremmin kuin koskaan.
I cant´t see the point. Sorry.
PS. Poleeminen katsaus mm. historiaan.
Markkinatalousvaltaiset länsimaat ovat aatteellisesti hyvin samankaltaisessa tilanteessa kuin Rooma Colosseumin avajaisten aikaan vuonna 80 jkr. Verta pakkiin ja lakimiehet paikalle!
Mutta sitähän kansa haluaa…Mistäpä muusta ihmiset olisivat kiinnostuneempia kuin seksistä ja väkivallasta - ylipäätään päänsä sekoittamisesta kaikentyyppisten ”päihteiden” avulla?
Ja koska näillä asioilla voi tehdä paljon rahaa (kysyntää kun riittäää), niitä tulee sitten tuutin täydeltä kaiken maailman screeneistä.
Sekö on Edistystä?
*
Antiikin kreikkalaisesta draamasta löytyy laaja-alainen termi kilpailuvietin perustelemiseksi - agon. Sen alkuperäinen merkitys on mm. - ”Action,” in Greek; the root word for ”agony.” Agon refers to the major struggles and interactions of Greek tragedies”.
Toisaalta myös - ”a festivity in ancient Greece at which competitors contended for prizes.”
Agonin ja väkivallan suhde on varsin problemaattinen, mutta ei siitä nyt sen enempää. Vihjaan vain, että kilpaurheilu perustunee alunperin pyrkimykseen tehdä miesten väkivaltaisista yhteenotoista sääntöihin perustuvia koitoksia, joiden voitosta sai - kuten nykyään - kunniaa, etuoikeuksia ja rahaa.
Kyse oli siis kunnianhimon ”sosiaalistamisesta” - laajemmin: yhteiskuntarauhan säilyttämisestä.
(Mutta kuten nykyaikana usein tapahtuu varsinkin jääkiekon ja jalkapallon kyseessä ollen - pelit ja turnaukset muodostuvat pikemminkin kansalliskiihkoisten fanien (t)uhoamisjuhliksi kuin fair play-henkisiksi draamoiksi.)
Kristillisyys sitten kielsi tämän institutionalisoituneen käytännön korruptoituneena ja barbaarisena (sellaiseksi se olikin jo ehtinyt muuttua ajanlaskumme alussa), ja se palasi kristillisyyden maallisten johdannaisten - liberalismin ja demokraattisten aatteiden suodattamana ”kehiin” vasta Pierre de Coubertinin idealistisen amatööriaatteen myötä 1800-luvun lopulla.
En tietenkään voi varmasti tietää - koska minulla ei ole kokemusta asiasta, olivatko Coubertinin aikaiset amatöörikilpailijat tai varhaiset jalkapalloilijat sen hyveellisempiä ja parempia ihmisiä kuin tämä nykyinen sakki, mutta mitä tulee Coubertinin kasvatuksellisiin lähtökohtiin ja ideoihin, niin tällä hetkellä olemme tilanteessa, jossa urheilun kasvatuksellinen ja sen yleisesti liikuntaa motivoiva merkitys on vaarassa jäädä ammattilaisurheilun jalkoihin.
Urheilusta on tullut kaikkien viihdettä, mutta todella harvojen jatkuva elämäntapa - ammattilaisia tietenkin lukuunottamatta. Ja tämän onnettoman asiaintilan on saanut aikaan urheilun muuttuminen pelkäksi businekseksi.
Tilanne on patti ja paradoksi. Rahakkaita supertähtiä tarvitaan motivoimaan nuoria urheilijoita, mutta juuri rahojen keskittyminen huippu-urheiluun estää yhä useampien mahdollisuuden päästä huipulle.
Muun muassa varojen ja harrastusmahdollisuuksien puutteen vuoksi niin monet lopettavat sen vähäisenkin urheiluharrastuksen, mikä heillä teini-iässä mahdollisesti on ollut - ja ryhtyvät ”harrastamaan” urheilua tuijottamalla vain screeniä…
Colosseum
mceer.buffalo.edu/.../ 03/2/page_01.htm.
No comments:
Post a Comment