Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
April 3, 2005
PÄIVÄN NIETZSCHE
ILOINEN TIEDE (1882), ote 5. kirjasta (lisätty 2. painokseen 1887), aforismi/essee 354:n - "Lajin geniuksesta" loppuosa. Suomennos J. A Hollo (1963)
................................................
"Kaikki meidän tekomme ovat pohjaltaan verrattomalla tavalla persoonallisia, ainoalaatuisia, rajattomasti yksilöllisiä, siitä ei ole epäilystäkään; mutta niin pian kuin me käännämme ne tietoisuuteen, ne eivät enää näytä sellaisilta...
Tämä on varsinainen fenomenalismi ja perspektivismi kuin minä sen ymmärrän: eläimellisen tietoisuuden luonnosta johtuu, että maailma, josta me voimme tulla tietoiseksi, on vain pinta-ja merkkimaailma, yleistetty, yhteistetty maailma - että kaikki, mikä tulee tietoiseksi, samalla tulee latteaksi, ohueksi, suhteellisen-typeräksi, yleisluontoiseksi, pelkäksi merkiksi, lauma-merkiksi, että tietoiseksi tulemiseen aina liittyy perinpohjainen tärveltyminen, väärennys, pintapuolistus ja yleistys.
Kasvava tietoisuus on lopulta vaara; ja se joka elää tietoisimpien eurooppalaisten keskuudessa, tietää vielä, että se on sairaus.
Minua ei askarruta, kuten voi arvata, subjektin ja objektin vastakohta: tämän erotuksen jätän tietoteoreetikoille, jotka ovat kietoutuneet kieliopin (kansanmetafysiikan) pauloihin. Vielä vähemmän "olion sinänsä" ja ilmiön vastakohta: me näet emme "tiedä" läheskään riittävästi, jotta meillä olisi edes lupa tehdä tämä erotus.
Meillä ei kerta kaikkiaan ole mitään tiedon, "totuuden" elintä: me "tiedämme" (tai uskomme ja luulottelemme) juuri niin paljon kuin ihmis-lauman, lajin edun kannalta saattaa olla hyödyllistä: ja sekin, mitä tässä sanotaan "hyödyllisyydeksi", on lopulta vain uskoa, luulottelua ja kenties juuri se kohtalokas tyhmyys, jonka vuoksi me kerran tuhoudumme. "
......................................................
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment