November 30, 2012

Tyyli on luonnefiksaation uusintamista itseilmaisussa ja kulttuurisissa traditioissa

Yläkuvassa rituaalia parhaimmillaan. - - Keskellä Suomi lähtee nousuun kokoomuslapsen positiivisella ponnistelulla. - - Kuvan Churchill on väärässä, sillä pessimistiset maailman- ja ihmistenvihaajat ovat aktiivisia ihmisiä, jotka saavat 'käyttövoimaa' juuri negatiivisuudestaan [mikä ei ole sama asia kuin kaikesta valittaminen].
.
Osa I on kommentti Kemppisen päreeseen Perko ja Kaartin seitsikko. Osa II on positiivisen vitutuksen ja sitä markkinoivan Humble Gay Walrus-yritykseni mainos.
.
I
Kemppisen isäsuhde on ajoittain mietityttänyt minua, koska se vaikuttaa olevan niin perin erilainen kuin minulla johtuen lähinnä isäni varhaisesta kuolemasta. Minulle jäi pysyvä depressiivinen trauma sekä isästä että läheisestä enostani, joka täräytti aivonsa pihalle kolme kuukautta ennen isän kuolemaa. 
.
Kemppiselle sen sijaan on tainnut jäädä yli 90:ksi eläneestä superaktiivisesta isästään jonkinlainen palvontafiksaatio. Entä sitten? Jos tuo fiksaatio saa niin komioita piirteitä kuin, mitä tässäkin Kemppisen kirjoituksessa [Perko ja Kaartin seitsikko] on annettu ilmi, niin sitähän voisi hyvällä syyllä nimittää jo tyylilajiksi. 
.
Vaikka tyyli T. S. Eliotin mukaan onkin lopulta hyödytön käsite, niin yhä silti tyyli [ei niinkään muoti] on jotain merkillistä ‘emergenssiä’, jossa yksilön autenttinen mentaliteetti [luonnefiksaatio] ilmenee jos on ilmetäkseen. Tyyliä me tuotamme, vaikkemme tahtoisi tai siihen pyrkisi ja tyylin kautta meitä ymmärretään tai väärin käsitetään, moititaan tai kehutaan.
.
Tyyli on kuin tietoisuus ajatuksena. Kukaan ei tiedä missä se lopulta sijaitsee, mutta kukaan ei voi myöskään kieltää, etteikö se olisi olemassa. Eivät edes dadaistit tai CERNin ‘orjat’, joilla tyylin ja persoonallisuuden välinen kytkös on katkaistu ja koodattu joko nonsense’ksi tai numeroiksi. Mutta dadaistit ja CERNin palvojatkaan eivät ole tyylittömiä ainakaan siinä määrin kuin he ovat luovia. Tyylittömiä ovat vain tylsät, typerät, teennäiset ja tekopyhät. 
.
Niinpä suhtaudun Kemppisen tyylikkääseen ‘isänpalvontarituaaliin’ positiivisella mielellä. Ehkä haluan sen eri ‘oireita’ seuraamalla muistella myös omaa isääni hiukan myönteisemmästä kokemusperspektiivistä kuin minkä tyly kohtalo ja rahan korruptoiman maailman mieletön meno voisivat itsessään oikeuttaa.
.
II
1
Motto:
To be stupid, selfish, and have good health are three requirements for happiness, though if stupidity is lacking, all is lost. [Gustave Flaubert]
.
Olen oppinut Gustave Flaubert’n vihaisesta melankoliasta enemmän positiivista ajattelua kuin Pekka Himasen globaalista facebook-etiikasta ikinä.
.
2
Tarkemmin määrittelemätön media toistaa loputtomiin, että positiivisella ajattelulla on hyviä seurausvaikutuksia - myös markkinatalouteen, talouskasvuun ja bruttokansantuotteeseen, joista tullut nykymaailman suurimpia ja vaativimpia isähahmoja, joten en toki haluaisi pessimististä kapinamieltä lietsomalla olla edesauttamassa ja aiheuttamassa Suomen vajoamista pitkäaikaiseen taloustaantumaan. 
.
Ehkä minäkin ryhdyn yrittäjäksi. Alan myydä ‘Ole iloisesti positiivinen vaikka kuinka vituttaa’-tarroja. 20 euroa/kpl. 10 kappaletta 8:n hinnalla. Kesto-ostajalle tukkualennus ja suurimmille ostajille bonuslisä. Kirjaudu sinäkin jo tänään Humble Gay Walrus-sivustolleni. Se on vastaveto Angry Birds’n ilkeälle [joskin yllättävän? suositulle] negativismille. Kauppa käy kohta kuin siimaa. Huomenna laajennetaan yritys-organisaatiota. Ylihuomenna mennään pörssiin. Ja niin lähti Suomi nousuun, kun se alkoi ajatella positiivisesti. 
.
Studio: Porilaisten marssi!
.
3
PLAY AGAIN: - - Ostakaa nyt ‘Positiivinen vitutus’-tarroja! 10 kappaletta 8:n hinnalla! Kesto-ostajalle tukkualennus! Parhaimmille ostajille bonuslisä! Kirjoittaudu Humble Gay Walrus-osakkaaksi sadan [100] tarran aloitussummalla. Ensi viikolla ensimmäinen osakeanti. Varmat voitot odottavat sinua. Nyt Suomi nousuun!
*
http://www.savukeidas.com/melender [Flaubertin ‘mentaalinen‘ perillinen, Tommi Melender, kirjoittaa parasta suomalaista esseistiikkaa tällä hetkellä]

No comments: