I'm Going Slightly Mad
*
Päreen luku 1 on sitaatti Ann Heberleinin
kirjasta Pieni kirja pahuudesta.
.
1
[.....]
Friedrich Nietzschen mukaan ihmiskunnassa
kamppailevat jatkuvasti toisaalta pimeät, kaoottiset, primitiiviset,
irrationaaliset voimat, ja toisaalta pyrkimykset hallita niitä. Hän kutsuu näitä
kilpailevia voimia dionyysisiksi ja apollonisiksi. Kummatkin voimat ovat läsnä
ja havaittavissa ihmiselämässä, mutta dionyysiset voimat ovat voimakkaampia kuin
apollonisten voimien yritykset hillitä niitä. Nietzsche liittää pimeät,
primitiiviset, tuhoisat voimat luontoon ja niiden hillitsemispyrkimykset
ihmiskulttuuriin ja sivilisaatioon.
.
Nietzsche ei suinkaan tuomitse dionyysisiä
voimia, kuten voisi kuvitella, vaan päinvastoin. Hän nimittäin pitää niitä
luovuuden alkulähteinä. Ihminen on osa luontoa, joten dionyysiset voimat
hallitsevat meitäkin, Nietzsche pohtii. Terveellisintä on ymmärtää ja tunnustaa
tämä seikka. Vasta silloin ihminen voi elää vapaata ja ja täysin ilon täyttämää
elämää. Se tosiasia, että dionyysiset voimat torjutaan mutta apollonisia voimia
ylistetään, selittää Nietzschen mukaan kulttuurimme sairastumisen ja sen, miksi
järkemme ja moraalimme on pelkkä vitsi. Vain ani harvat suuret, luovat yksilöt
[kuten Nietzsche itse, kuvittelisin] näkevät tämä petoksen läpi. Ratkaisu on
arvioida moraaliset kannanottomme uudestaan, luopua harhaanjohtavasta
rationaalisuudesta ja vapauttaa ne luovat alkukantaiset voimat, joilla on valta
tehdä meidät onnellisiksi. Se ei Nietzscheä huoleta, että samalla kun pimeät,
tuhoavat ja primitiiviset voimat toivotetaan tervetulleeksi, vapautuu myös
julmuutta.
.
Nietzsche torjuu platonistisen ja aristoteelisen
ajatuksen järjestä hyvän ihmiselämän edellytyksenä. Platonin ja Aristoteleen
tavoin myös hänestä olemassaolo on kaksijakoista – luonto ja kulttuuri, pimeä ja
valo – ja hän uskoo vakaasti siihen, että ihmiselämää leimaavat vastakohdat ja
keskenään kamppailevat voimat, mutta siihen yhteneväisyydet jäävät. Platonin ja
Aristoteleen päämäärä on kulttuurin kesyttämä luonto ja järjen voitto vieteistä,
kun taas Nietzsche panee vietit järjen edelle ja torjuu valistusfilosofian
pakkomielteen rationaalisuudesta.
.
Joseph Conradin romaanin [Pimeyden sydän], jossa
Kurtz muuttuu sivistyneestä ja moraalisesta länsimaalaisesta julmaksi ja
primitiiviseksi hirmuhallitsijaksi, voidaan ajatella kuvaavan ajoittain
Nietzschen ajatusta siitä, miten ihminen käy kamppailua hänessä kilpailevien
voimien, niin sisäisten kuin ulkoisten kanssa. Pimeyden sydäntä on
luettu etupäässä voimakkaana kolonialismin kritiikkinä, mutta se tarjoaa myös
mielenkiintoisia näkemyksiä ihmisluonnosta. Conrad kuvaa tehokkaasti, millainen
valta dionyysisillä voimilla on itseään sivistyneenä pitämään mieheen. Niihin
verrattuna sekä moraali, että järki jäävät kirkkaasti toiseksi. Aiempi
moraalisten arvojen hylkääminen ja luovien, alkukantaisten voimien armoille
heittäytyminen, kuten Nietzsche sitä nimittää, vaikuttaa tapahtuvan järkyttävän
helposti. Ja niin Kurtz tosiaan tekee – hän on verrattoman luova keksimään
rituaaleja, ja hänen intonsa kääntää aiemmat arvonsa päälaelleen on suorastaan
ihailtavaa [jos ajattelee kuten Nietzsche].
.
Toinen kuuluisa romaanihenkilö, joka estoitta
seuraa vaistojaan ja käyttää muita ihmisiä häikäilemättä hyväkseen halujaan
tyydyttäessään, on Juliette, markiisi de Saden romaanin Histoire de
Juliette, ou les Prosperites du vice kuvankaunis sankaritar. Mikään ei estä
Juliettea ja hänen kumppaneitaan heidän yksilöhedonistisella matkallaan kohti
seksuaalisia nautintoja. Lukuisat naiset ja miehet heittävät henkensä tässä
lähes viisisataasivuisessa romaanissa, joka pursuaa seksuaalisia julmuuksia ja
makaabereja orgioita. Viekas Juliette luo itselleen nimeä ja kokoaa omaisuuden
järjestämällä tilaisuuksia, joissa kaikki on sallittua. Maurice Blanchot
kirjoittaa teoksessaan Lautreamont et Sade ihailevasti, ettei kukaan
voita Sadea vapaudessa ja hillittömyydessä. De Saden kuvaus ihmisistä, jotka
asettuvat vallitsevan moraalikäsityksen ulkopuolelle – esimerkiksi sen, että
murhaaminen on väärin – nähdään toisin sanoen ylistävänä mestariteoksena ja
eräänlaisena libertaristisena manifestina. Romaanin ruotsinnoksen jälkisanoissa
Edenborg ja Johansson painottavat Julietten feministisiä piirteitä, kuten monet
muutkin heitä ennen: ‘[de Sade] antaa romaanihahmojensa kääntyä usein naisten
puoleen ja houkutella näitä antautumaan himolle seksuaaliselle nautinnolle’.
Vallitsevista sukupuolirooleista irrottautuminen ja naisten oikeuksien
puolustaminen ovat tässä yhteydessä siis elähtäneen, sadistisen ja äärimmäisen
seksuaalisuuden synonyymeja.
.
Julmuuden ja seksuaalisen nautinnon suhde on
toistuva teema kaunokirjallisuudessa. Juliette on tärkeimpiä teoksia
siinä kulttuurisesti hyväksytyssä väkivaltapornossa, joka tunnetaan nimellä
posh porn. Käsitettä ei tietenkään käytetty de Saden aikaan. Ilmaisu
viittaa sivistyneenä pidettyyn pornografisen kirjallisuuden genreen, jonka
tekijät ovat usein naisia. Väkivalta ja julmuudet eivät ole kovinkaan
harvinaisia aineksia posh porn-genressä. Toinen esimerkki on Helen Walshin
romaani Lutka. Millie O’Reilly on Julietten tavoin kaunis, seksikäs,
älykäs ja rakastettu. Millien seksuaalinen nautinto kytkeytyy tiiviisti kipuun –
hänen omaansa ja muiden – ja romaanissa hänet sekä raiskataan että hän raiskaa
itse. ‘Julmuus on ihmisen suurin ja raskain pahe’, kirjoitti Judith N. Shaklar,
ja se vaikuttaa olevan peruslähtökohta muun muassa de Sadella ja Walshilla.
Selvästikin julmuus ja piittaamattomuus kutkuttavat mieliä.
.
Moraalin alkuperästä –teoksen
alkusanoissa Nietzsche kyseenalaistaa hyvän moraalin paremmuuden pahaan
verrattuna. Olemme pitäneet itsestäänselvyytenä sitä, että hyvä on parempi kuin
paha, Nietzsche kirjoittaa, – ajatelkaa, jos asia olisikin päinvastoin ja paha
pitäisi arvottaa korkeammalle kuin kuin hyvä. Hän ei selosta asiaa kovin
tarkkaan, joten jäämme edelleen epätietoisiksi sen suhteen, miten hän arvioi
pahaa ja hyvä. Se toki käy selväksi, että Nietzsche suhtautuu ilmeisen
epäluuloisesti ‘orjamoraaliin’, kuten hän asian ilmaisee. Orjamoraalin alkuperä
on selvästi kristillisessä etiikassa, joka arvostaa kuuliaisuutta ja lojaaliutta
[samoja ominaisuuksia, joista Milgramin tutkimuksen koehenkilöt antoivat
näytteen...] ja jossa ihmisiä ja heidän tekojaan arvioidaan keskeisesti hyvän ja
pahan käsitteillä. Juuri tällaisen moraalin – orjamoraalin – Kurtz vei mukanaan
Afrikkaan, mutta hylkäsi myöhemmin.
.
Nietzsche ei ensisijaisesti pyri
kyseenalaistamaan pahaa moraalisena käsitteenä. Kuten kirjan nimikin vihjaa, hän
suhtautuu skeptisesti koko moraalin käsitteeseen ylipäätään. Nietzsche torjuu termin paha, koska se on hänen mielestään ‘huono’
käsite; se demonisoi ‘vihollisen’ ja johtaa siten vain vihaan. Hänen mielestään
viha ja kostonhimo ovat heikkouden merkkejä. Vahva ihminen ei anna muiden
tekojen vaikuttaa itseensä eikä tuhlaa aikaansa vihaamiseen ja koston
hautomiseen. Vihantäyteinen ja kostonhimoinen ihminen paljastaa vain oman
heikkoutensa ja alemmuutensa. Viha on nimittäin Nietzschen mielestä vain ilmaisu
omasta voimattomuudesta ja kyvyttömyyden pelosta, ja sillä on taipumus ottaa
ihminen kokonaan valtaansa.
.
‘Pysy kovana!’ Nietzsche kehottaa lukijaa
kirjassa Näin puhui Zarathustra ja tarkoittaa kovuudella, ettei muiden
ihmisten pahojen tekojen sen enempää kuin heidän kärsimystenkään pitäisi antaa
vaikuttaa itseensä. Luovan ihmisen täytyy olla kova, ja vain ihmisistä jaloimmat
kykenevät täydelliseen kovuuteen. Muiden surkuttelu ja heikkojen sääliminen on
epäinhimillistä. Nietzscheläinen miehekäs kovuus hylkää myötätunnon ja kannattaa
sortoa sekä muiden ihmisten hallintaa. Hän ylistää niitä, jotka kestävät muiden
kärsimystä, ja pitää heikkoutta ja heikkoja kohtaan tunnettua myötätuntoa
kontraproduktiivisena. ‘Heikkojen ja epäonnistuneitten tulee käydä perikatoon:
meidän ihmisrakkautemme ensimmäinen käsky’, Nietzsche kirjoittaa
Antikristuksessa.
.
Kurtzista tulee kova mies, jota muiden kärsimys
ja tuska eivät liikuta ja joka keskittyy luomaan oman maailman itsensä
ympärille. Kurtzin hahmo on kuin nietzscheläisen ihanneihmisen ruumiillistuma,
yli-ihminen, jolla on oikeus elää omien sääntöjensä mukaisesti – aivan kuten
Raskolnikov ja Juliette tekevät [vrt. myös Don Juan/rr]. Raskolnikov ei tosin
ole viehtynyt julmuudesta kuten Kurtz, mutta hänkin pitää itseään
‘poikkeuksellisena’ ihmisenä, jolla on erityislaatuisia näkemyksiä. Sen vuoksi
hänellä on mielestään sekä kykyä että oikeus luoda omat sääntönsä. Oman, itseä
varten luodun moraalin mukaan eläminen ei kuitenkaan tuo onnea. Raskolnikov
murtuu hitaasti mutta varmasti, ja tunnontuskat musertavat hänen ennen niin
järkkymättömän itseluottamuksensa. Kurtzkaan ei ole onnellinen, vaikka hän
toteuttaa vallanhaluaan kaikin keinoin, sallii dionyysisten voimien pulputa
sisältään ja antautuu niiden valtaan. ‘Kauhu! Kauhu! Kauhu!’ hän pihisee
viimeisiksi sanoikseen kuolinvuoteellaan.
[.....]
.
Ann Heberlein: Pieni kirja pahuudesta [s.
60-66]
.
2
Nietzschen kaksi luontoa: pehmeä ja kova, joista
pehmeys oli todellinen ja kovuus vähitellen omaksuttu kirjallinen ‘kulissi’,
joka toimi historian ja ihmisen julmuuden peilinä. Lopulta nerokas peili-kulissi
murtui ja vei koko ihmisen mukanaan.
.
Kurtziin ja Raskolnikoviin verrattuna
Nietzschen ‘oma psyykkinen romahdus’ [joka oli vain ajan kysymys] oli jos ei dramaattisempi niin ainakin konkreettisempi ja todellisempi. Se tapahtui Torinon kadulla Nietzschen
nähtyä tammikuun alussa 1889 majatalonsa lähellä ajomiehen
alkavan säälimättömästi ruoskia itsepäistä hevostaan,
joka ei totellut isäntänsä käskyä vetää kuormaa. Nietzsche oli yhtäkkiä
heittäytynyt hevosen kaulaan ja yrittänyt siten estää ruoskimisen.Tämän
kohtauksen jälkeen Nietzsche vaipui ensin syvään apatiaan tai depressioon, mutta
toivuttuaan hiukan hän alkoi lähetellä asuinpaikastaan osittain mielipuolisia
kirjeitä ystävilleen [myös Italian kuninkaalle].
.
Nietzschen paras ystävä, Baselin yliopiston
kirkkohistorian ja teologian professori Frans Overbeck haki hänet Torinosta Baseliin saatuaan ensin kirjeen, jota luuli aluksi Fritzin pilailuksi, mutta kun Nietzschen etäisempi professori-tuttava Baselista, tunnettu historioitsija Jacob Burkhardt, tuli näyttämään Overbeckille Nietzscheltä itse saamiaan merkillisiä kirjelappuja,
tilanteen vakavuus lopulta selveni hänelle. Burckhardt kehotti Overbeckia
hakemaan talvet Pohjois-Italiassa viettävän ystävänsä heti takaisin Sveitsiin
tai Saksaan, koska tämä vaikutti olevan mieleltään aivan sekaisin ja hänen
joutumisensa Italian silloisen mielisairaalajärjestelmän ‘hoidettavaksi’ olisi
ollut paitsi kammottava vaihtoehto myös melkein peruuttamaton tilanne
edistyneempään saksalaiseen psykiatriaan verrattuna.
.
Overbeck ehti perille hieman ennen kuin
Nietzschen majatalon isäntä [joka oli vienyt oudon kohtauksen saaneen ja täysin murtuneen filosofin
kadulta takaisin kotiin] oli ilmoittamassa paikallisille viranomaisille lähes
puhumattomasta, omituisesti käyttäytyvästä, huoneeseensa sulkeutuneesta ja
kirjeitä lähettelevästä asukistaan. Overbeck löysi hyvin sekavassa mielentilassa
olleen Nietzschen istumassa sohvalla ja selailemassa Wagnerista kirjoittamiaan
tekstiluonnoksia Nietzsche contra Wagner'iin. Nietzsche tunnisti
Overbeckin ja ilmeisesti jotenkin tajusi, mistä on kysymys. Molemmat itkivät.
Vanha mutta vaiettu kauhukuva oli sittenkin toteutunut.
*
2 comments:
Niinhän se taannoin meidän huippufilosofimmekin (heh)kalsareissaan kännissä kadulla istui ja toisen kerran kännissä talloi koiraa ja joutui tappeluun. Totta se on dionyysiset voimat voittavat lopulta ja jos sitä ei hyväksy, sen pahempi itselle. Voipi käydä juuri noin.
Positiivisen ajattelun eli kapitalistisen hypetyksen lobbaajaa, facebook-pintaliitäjä Pekka Himasta, en suostu edes kommentoimaan samassa yhteydessä Nietzschen kanssa. Himanen ja Nietzsche kuuluvat intellektuaalisen luovuuden suhteen täysin eri kategoriaan ja maailmaan.
Post a Comment