Kokoomuksen Saul Schubak
vainoaa köyhiä ja heikkoja 'altruistisella rasismilla'. Vain Jumala voi muuttaa hänen
mielensä kuten kävi Saulin kristittyjä vainoavalle kaimalle noin 2000 vuotta sitten. Lähettääkö Jumala armossaan [tämä on augustinolainen armon tulkinta erotuksena luterilais-forenssiseen, jossa ihminen ei muutu sisäisesti vaan alkaa ainoastaan totella Jumalaa] sähköshokin, jonka seurauksena Suomen Saul muuttuu hengelliseksi kristityksi ja hylkää materialistisen tataari-juutalaisuutensa? Talousetiikan erikoisblogi: Seitsemän Euroa-Päre seuraa tapahtumia myös kulissien takaa. Elämme jännittäviä aikoja.
*
Kommentti Timolle
edellisessä päreessäni.
.
Timo kirjoitti:
‘Mutta en mitenkään tullut ajatelleeksi, että
saattaisit ottaa kommenttini itseesi’.
.
En minä ole ottanut kommenttiasi itseeni, ellei sitten
oman näkökannan retorisesti vahvaa esittämistä sellaisena pidetä, mitä kovasti
ihmettelen.
*
Schubak on objektiivisesti väärässä eräitten empiiristen
faktojen suhteen ja subjektiivisesti eri mieltä [mikä on eri asia kuin olla argumentatiivisesti väärässä] kuin minä
normatiivisten ‘tosiasioiden’ suhteen. Ensin mainitut tosiasiat on helppo
osoittaa esim. sosiaalilainsäädännöstä tarkistamalla, mutta normatiiviset faktat
täytyy jokaisen itse selvittää itsensä kanssa.
.
Arvot ovat perimmältään aina subjektiivisen päätöksen ja
vakaumuksen tulosta. Toisin sanoen arvot ovat objektiivisia vain edustamiensa
ihmisten ja ihmisryhmien perspektiivistä katsottuna. Niinpä myös Schubak voi
puolustaa omiaan joutumatta periaatteelliseen ristiriitaan itsensä kanssa, mikä
ei tietenkään merkitse, ettei häntä jostain toisesta perspektiivistä katsoen
voisi pitää ristiriitaisena yhteiskunnallisen/sosiaalisen integraation kannalta.
Yhtä lailla Schubak voi kritisoida vasemmistoa taloudellisen ajattelun
tehottomuudesta ja jopa irrationaalisuudesta.
.
Mitä tästä näennäisen arvorelativistisesta asiaintilasta
seuraa? Antagonismi. Vanha kunnon antagonismi, joka ei laukea millään
selittelyillä vaan jättää ikuisen konfliktin kapitalisti-porvarin sekä palkan-
ja tukiensaajan välille. Vähäinenkin järki ja intuitio sanoo, ettei Schubak
taatusti ole köyhän ja heikon ihmisen asialla vaan pikemminkin hänen
vihollisensa. Ei ole olemassa perustavaa syytä, jonka vuoksi köyhyysrajalla
elävien ja alemman keskiluokan pitäisi olla samaa mieltä hänen peruslinjaustensa
kanssa.
.
Demokratia on köyhän kannalta siitä hyvä systeemi, että
siinä pyritään sovittelemaan näitä konflikti-tilanteita. Tämä on köyhän ainut
mahdollisuus vaikuttaa, ellemme laske mukaan väkivaltaa ja terroria, jotka eivät
oikeastaan ole mahdollisuuksia lainkaan vaan itsetuhoinen noidankehä. Rikkailla
ja ahneilla [esim. pikavippifirmat] sen sijaan on muitakin
vaikutusmahdollisuuksia ja niitä he myös käyttävät kokien, että eduskunta heidän
‘vapaata ja hyödyllistä’ kaupankäyntiään [koronkiskontaa] väärämielisesti
rajoittaa. Niinpä he pyrkivät kiertämään lakeja minkä keksivät ja ehtivät. He
haluavat aina vain enemmän voittoa ja väittävät, että se tuottaa kaikille
enemmän, vaikka he maksavatkin veroja suhteellisesti yhä vähemmän ja taantumia
miljoonavoittojen keskellä ennakoiden erottavat
tuhansia ihmisiä tehtaistaan ja firmoistaan.
.
Tämä on kaksinaismoralistinen
yhtälö, josta seuraa, että Schubakin arvoissa on sittenkin jotain mätää, koska hän toimii
vain omaa henkilökohtaista hyötyään ajatellen, vaikka naamioikin puheensa
kaikkia koskevan ja hyödyttävän markkinatalousrationalismin eli ‘näkymättömän
käden’ talousmetafysiikkaan.
.
Schubakin arvot ovat ja pysyvät markkinavoimien eliitin
arvoina, koska hänen arvomaailmansa hyväksyy ja oikeuttaa tuon pienen eliitin
yhä suuremman rahallisen vallan. Minä en tällaista asiaintilaa hyväksy vaan
pidän sitä paheena, valheena ja eettisenä asennevammana, olkoonkin, että
jokainen joutuu itse päättelemään omien arvojensa pätevyyden. En kuitenkaan
sanonut, että arvojen subjektiivisuus koskisi suoraan niiden sisältöjä vaan
ainoastaan niiden valintaan liittyvää päätöstä. Päätös on väistämättä
subjektiivinen mutta sisällöt verrannollisia toistensa kanssa, joten niitä
voidaan punnita oikeuden ja oikeudenmukaisuuden vaa’alla. Päädymme jälleen
eduskuntaan, mikä ei Schubakin kaltaisia laissez faire-pelureita miellytä, koska
eduskunnan päätökset asettavat väistämättä rajoituksia heidän ahneudelleen,
koronkiskonnalleen ja mainosmanipulaatioilleen.
.
Kokoomuksen ultraliberalistit eivät tarvitse eduskuntaa
rajoittamaan kaupankäyntiä. He haluavat täydet valtuudet ja vapaudet myydä
rahaa, pornoa, huumeita ja aseita. Mutta samalla he haluavat myös täyden
turvallisuuden kaikelle kaupankäynnilleen, omaisuudelleen ja omalle hengelleen.
Ja sen eduskunta voi rikoslakien ja poliisivalvonnan kautta järjestää. Nämä
ihmiset siis haluavat eduskunnan paitsi legitimoivan koronkiskontansa myös
takaavan tällaiselle toiminalle poliisin suojelun. Hehheh. Tuskin voisi ultraliberaali ihmisten tarpeilla keinottelija enempää/vähempää valtiolta vaatia. Vain kaiken.
.
Evoluutiobiologia toki tuntee biologisen lainalaisuuden,
jossa vahvemmat syövät ravintoketjussa heikompiaan, mutta tällaisen luonnontilan
kopioiminen suoraan yhteiskunnalliseksi käytännöksi ihmisten maailmassa on
pöyristyttävää. Sitä esim. Wahlroos, Sasi, Schubak [Sasin entinen avustaja],
Stubb ja Vapaavuori kuitenkin haluavat. Heikot ja kilpailun kannalta
tarpeettomat on poistettava yhteiskuntaluonnon kiertokulusta, koska he ovat vain
pelkkä menoerä kapitalistille.
.
Kun markkinavoima-ravintoketjun kannalta tarpeettomat
ihmiset eivät ole enää aiheuttamassa häiriöitä ideaalisen kysynnän ja tarjonnan
vapaalle muodostumiselle [mikä on tietysti utopia ja valhe sekin], voi
keskiluokkaa juoksuttaa mielin määrin mainosmedian perässä ostattamassa
itselleen joka viikko uutta imaginaarista statusta. Silloin on kaikki hyvin.
Uusliberalistiset ideaalimarkkinat toimivat täydellisesti. Köyhiä ei enää ole. On vain yhä harvalukuisempi eliitti, joka omistaa melkein kaiken ja rahan orjien valtava massa, josta tarpeettomiksi ja hyödyttömiksi tulleet eliminoidaan mm. Schubakin sosiaalieettisin metodein.
.
Minulle on ilman mitään sofistikoituneita taloustieteen tai etiikan argumenttejakin päivänselvää, että Saul 'The Social Darwinist' Schubakin
‘altruistinen’ sosiaalietiikka, joka vetoaa syntymättömien lasten oikeuteen
saada onnellinen elämä eli jäädä syntymättömiksi 'antisosiaalisten' [esim. vaikeasti huumeriippuvaisten]
vanhempien osalta, on paitsi törkeää ihmisarvon loukkaamista myös pelkkä ökykapitalistin raadollinen juoni, jolla tehostetaan yhteiskunnan kilpailuttamista. Tietenkin sitä voisi nimittää silkaksi typeryydeksi tai jopa suoranaiseksi pahuudeksi, jota Schubak ei itsessään tajua. Mutta jos näin on laita, niin Saulin 'sammakot' menevät kaikki luonnehäirön piikkiin niin että paukahti. Kuvitelkaa siis kaupallisia arvojaan ainoina oikeina pitävä luonnehäiriöinen äärikokoomuslainen puhdistamassa yhteiskuntaa antisosiaalisesta aineksesta, jottei se häiritsisi markkinavoimien ideaalista dynamiikkaa tahallisella vapaamatkustajuudellaan.
.
Tziizus - tästä ei tosiaankan ole natsismi kaukana. Eivätkö sitäpaitsi juuri veroparatiisien asukkaat/asiakkaat ole niitä kaikkein halveksittavimpia vapaamatkustajia - eivät suinkaan köyhät ja heikot!
*
2 comments:
nakymaton kasi..tama ON natsia, kiitos purunen
hyva paavo lippone!! *kun presidentti ei avvaa suuta
Post a Comment