‘Tiedän, etten tiedä mitään’, väitti
Ateenan paarma-trolli Sokrates pyörien kielen itseensä viittaavassa kehässä kuin
häntäänsä syövä käärme. Tietenkin tämä väite oli myös trolli-ironiaa, mutta eikö
Sokrateen olisi, ollakseen loppuun asti täysin tarkka loogisesti, pitänyt ilman
ironiaa sanoa, ettei hän voi tietää nimenomaan sitä, voiko hän tietää vai eikö
voi? Ei olisi, koska jos emme voi tietää, ettemme voi tietää, niin mikä on se
objektiivinen kriteeri, josta käsin tämä väite olisi tosi? Toisin sanoen -
väittämällä mitä tahansa tietämisestä myös ei-tietämisen muodossa, meidän on
aina jo tiedettävä [kielellis-loogisen ajattelun transsendentaalisen alkuehdon varassa] enemmän kuin väitämme, jotta väite niin
tiedosta kuin tietämättömyydestä ylipäätään olisi mahdollista esittää [vrt. Kantin antinomiat].
.
Edes Bertrand Russellin yritys ratkaista tämänkaltainen [valehtelijan] paradoksi tyyppiteoriallaan ei ole mikään ratkaisu vaan [metakriteerien] regressio [nihilismi]. Todettakoon vielä, ettei Russellin määrättyjen kuvausten teoria auta tässä edes sen vertaa kuin tyyppiteoria, joka on yleisemmän tason ratkaisuyritys määrättyjen kuvausten edustamaan loogiseen atomismiin, joka [sekin] johtaa kielellis-käsitteelliseen nihilismiin [etenkin Wittgensteinin episteeminen 'fideismi' ja postmoderni relativismi].
*
Matemaatikot [etenkin todennäköisyyslaskenta ja tilastotiede] ovat jälleen asia erikseen, koska en ole nyt[kään] kiinnostunut induktiivisista yleistyksistä vaan muodollisesti pätevästä päättelystä.
*
Habermasin kantilainen sensus communis [vrt. Rousseaun yleistahto] päätösten konsensuksena tai Rawlsin 'kantilais-utilitaristisesti säädetty/lty' yhteiskunnallisten päätösten refleksiivinen tasapaino intersubjektiivisen järjen toiminnallisena ideaalina sen sijaan vaativat [jopa vastoin Habermasin ja Rawlsin teorisointeja] toteutuakseen ennenkaikkea poliittis-strategista tahtoa, johon Habermasin preferoima diskussi-eettinen ohjeistus [järjen 'tapakasvatuskurssi'] suhteutuu kuin teennäisen muodollinen etiketti raadolliseen valtadiplomatiaan. Niinpä Foucault'n tieto/valta-'symbioosi' on mielestäni realistisempi [joskin nominalistisessa positivismissaan 'trans-reduktionistisesti kaoottinen (valta tulee kaikkialta kaikkialle dispositiivina)] lähtökohta yhteiskunnallisen tietoisuuden/järjen käytäntöjen ymmärtämiseen kuin Habermasin ja Rawlsin kaavamaiset - jopa idealistiset mallit.
.
Edes Bertrand Russellin yritys ratkaista tämänkaltainen [valehtelijan] paradoksi tyyppiteoriallaan ei ole mikään ratkaisu vaan [metakriteerien] regressio [nihilismi]. Todettakoon vielä, ettei Russellin määrättyjen kuvausten teoria auta tässä edes sen vertaa kuin tyyppiteoria, joka on yleisemmän tason ratkaisuyritys määrättyjen kuvausten edustamaan loogiseen atomismiin, joka [sekin] johtaa kielellis-käsitteelliseen nihilismiin [etenkin Wittgensteinin episteeminen 'fideismi' ja postmoderni relativismi].
*
Matemaatikot [etenkin todennäköisyyslaskenta ja tilastotiede] ovat jälleen asia erikseen, koska en ole nyt[kään] kiinnostunut induktiivisista yleistyksistä vaan muodollisesti pätevästä päättelystä.
*
Habermasin kantilainen sensus communis [vrt. Rousseaun yleistahto] päätösten konsensuksena tai Rawlsin 'kantilais-utilitaristisesti säädetty/lty' yhteiskunnallisten päätösten refleksiivinen tasapaino intersubjektiivisen järjen toiminnallisena ideaalina sen sijaan vaativat [jopa vastoin Habermasin ja Rawlsin teorisointeja] toteutuakseen ennenkaikkea poliittis-strategista tahtoa, johon Habermasin preferoima diskussi-eettinen ohjeistus [järjen 'tapakasvatuskurssi'] suhteutuu kuin teennäisen muodollinen etiketti raadolliseen valtadiplomatiaan. Niinpä Foucault'n tieto/valta-'symbioosi' on mielestäni realistisempi [joskin nominalistisessa positivismissaan 'trans-reduktionistisesti kaoottinen (valta tulee kaikkialta kaikkialle dispositiivina)] lähtökohta yhteiskunnallisen tietoisuuden/järjen käytäntöjen ymmärtämiseen kuin Habermasin ja Rawlsin kaavamaiset - jopa idealistiset mallit.
.
2
Jatkopäre on sitaatti Timo
Airaksisen kirjasta Ihmiskoneen tulevaisuus.
.
Autenttisuutta
etsimässä
.
Aitouden
arvoitukset
[...]
Tekniikan piirissä on monenlaista epäaitoutta.
Yksi hauskimmista tavoista on rikkoa aitouden normia on peikkona oleminen
[trolling]. Internetin keskustelupalstalle ilmestyy peikko, joka esittää
omituisia ja törkeitä väitteitä. Muut keskustelijat ottavat peikon tosissaan ja
alkavat väittää vastaan tai kehittelemään hänen ajatuksiaan. Koko palsta menee
sekaisin ja menettää otteensa oikeisiin ja vakavasti otettaviin aiheisiin.
Peikko suljetaan ulos, ja hän siirtyy seuraavalle palstalle. Internet on omiaan
luoman ja vahvistamaan tällaista toimintaa, koska jokainen esiintyy ilman
identiteettiä, vapaasti, nopeasti ja kaikkien edessä. Kukaan ei ole aidosti oma
itsensä.
.
Peikon kohtalo painetun lehden yleisönosastossa
on tyly, koska toimittaja ei julkaise hänen kirjeitään. Lisäksi kirjeen vaikutus
on heikko, vaikka se julkaistaisiin, koska mitään kirjetulvaa ei ole
odotettavissa. Internetin peikko on epäaito vieras epäaidossa ympäristössä, ja
hänen olemassaolonsa pilkkaa Internetin juurtumista gutenbergiläiseen
ympäristöön ja keskustelun normistoon. Vaikka peikko onkin verkon alempi
elämänmuoto, peikkoa tarvitaan, vaikkakin van pilkkaamaan ja osoittamaan kaiken
uuden perimmäinen perinteisyys.
.
Koska Internet on uusi agora eli tori,
kannattaa pitää mielessä, että Sokrates oli ensimmäinen peikko. Siksi hänen
tuomittiin kuolemaan, eikä ole mitään näyttöä, että hänen kuolemaansa olisi
surtu pienen ystäväpiirin ulkopuolella. Sokrateen tapa keskustella merkitsi
omituisten ja mahdottomien väitteiden esittämistä ja ihmisten vetämistä mukaan
keskusteluun. Tuloksena oli pitkiä ja omituisia väittelyitä ilman mitään
tulosta. Ratkaisuun ei päästy, mutta Sokrates nöyryytti keskustelukumppaninsa
perusteellisesti. Hänen kuolematon maineensa perustuu siihen, että kukin meistä
haluaisi olla yhtä törkeä ja ylivoimaisen menestyksekäs peikko kuin Sokrates.
.
Tietysti Platon esimerkiksi tuomitsee Sokrateen
suulla kaikki taiteet, koska ne väärentävät todellisuutta. Silti hän sallii
valtion sankareiden ylistyslaulut, vaikka ne väärentävät todellisuutta kaikkein
eniten. Taiteiden kielto Ateenassa esitettynä on peikon puhetta.
.
[s.199-200] – sitaattisarja jatkuu
*
1 comment:
Sokrates as the original Troll=
NEROKASTA!
Post a Comment