Samuel Barber, The Beggar's Song
Good people keep their holy day
They rest from labour on a Sunday;
But we keep holy every day,
And rest from Monday until Monday.
And yet the noblest work on earth
Is done when beggars do their part:
They work, dear ladies, on the soft
And tender feelings in your heart.
Good people keep their holy day
They rest from labour on a Sunday;
But we keep holy every day,
And rest from Monday until Monday.
And yet the noblest work on earth
Is done when beggars do their part:
They work, dear ladies, on the soft
And tender feelings in your heart.
Ryhdy
tarharauhoitetuksi häkkikerjäläiseksi. Syö Kiinamerikan
nenäpäivä-herkkuva. Ryhdy tuottamaan voittoa kapitalistille. Pelasta maailma!
*
Le Pärè de Social et Finance esittelee uuden
köyhyyden-hallintaratkaisun, joka kokeilee häkkikerjäläisruokintaa Kiinamerikan
herkkujämillä. Hyvää tekevä nenäpäiväturismi tuottaa jo nyt merkittäviä voittoja
kerjäläisruokinta-johdannaisilla keinotteleville. Köyhät aiotaan rauhoittaa
kokonaan ja sijoittaa omiin ‘näyteikkuna-tarhoihinsa’
lihotettaviksi. Kiinamerikan yhteinen
talouskasvu on kääntynyt nousuun. Köyhien bulimiaa, ylensyöntiä ja
liikalihavuutta joudutaan jo kontrolloimaan uusimman megabisnestrendin säilyttämikseksi lamattomana. Näin siis maailman rikkaat yrittävät pelastua ruokkimalla ihmistarha-kerjäläisiä. Nerokasta.
*
Commentti Ironmistressin päreeseen
Kiinalainen ratkaisu
.
.
Ironmistress kirjoittaa: Kiinassa
kaikki on kummempaa. Siellä nimittäin kerjäläiset pantiin häkkiin. Ei, ei suinkaan vankilaan, vaan eläintarhan tapaan häkkiin kadulle
kerjäämään. [....]
‘Sarkastisesti voidaan todeta, ettei siellä ole romaniongelmaa, mutta
tuonkaltainen julkinen nöyryyttäminen ylittää jo sen rajan, jossa ratkaisu
muuttuu osaksi ongelmaa itseään.’
*
Mitä ihmeen ongelmaa itseään? Ongelmahan on
tuossa nimenomaan ratkaistu ja kaiken lisäksi markkinavoimia hyödyttävällä
tavalla. Toki sillä ehdolla, että kerjuuloiset eivät kuulu täysien
ihmisoikeuksien piiriin. Mutta häkissä ne sentään saavat säännöllisesti
päivittäisen ruuan altruistisilta moraalitunne-turisteilta. Ratkaisu yhdistää
erinomaisen kaupallis-sosiaalisella tavalla
hyväntekeväisyys-nenäpäivä-omantunnonpuhdistus-rituaalin
tule-ruokkimaan-köyhiä-loiseläin-ihmisiä-elämysmatkailuun. Projektin menestys on
ollut valtava - jopa siinä määrin, että jotkut kerjäläiset saattavat ahmia
itsensä kuoliaaksi rikkaiden pussi- ellei peräti jätesäkkikaupalla heittelemiä
ruuanjämä-pöperöitä [jäteongelmakin helpottuu]. Tällä tavoin kerjäläisistä
pääsee lopullisesti eroon. – Mutta mutta. - Onneksi sopeutuvimmat köyhät [näin
tapahtuu kaikessa evoluutiossa] oppivat syömään ylettömiä armopalojaan
kohtuudella ja kykenevät turvallisin mielin myös jatkamaan sukuaan
häkkiolosuhteissa, mikä merkitsee, ettei tämän supersuositun [pääsymaksullisen]
hyväntekeväisyys-nenäpäivä-matkailu-turismin tulevaisuus tule milloinkaan
olemaan uhattuna. Kerjäläiset ovatkin yksi yhteiskuntiemme
moraali-ja-talousintegraatiota ylläpitävä institutionaalinen voimavara.
Tokaisipa jo eräs valistuksen ajan
antaa-mennä-ja-vitun-väliä-rajoituksista-talousfilosofi-pikavippaaja
[koronkiskuri] Mulle Narsu aikoinaan, että jos köyhiä ei olisi olemassa, heidät
pitäisi keksiä. Kerrotaan hänen myös vaatineen, että köyhät ja
kerjäläiset pitäisi rauhoittaa, jotteivät ne kokonaan kuolisi sukupuuttoon, koska länsimainen talous ja kulttuuri on aina tarvinnut orjia ja köyhiä pystyäkseen jatkamaan kasvuaan.
‘Yhteiskuntien habitus-hierarkinen diversiteetti’, painotti Narsu ekososiaalista
casino-darwinismia ennakoivaan tapaansa, ‘on myös kulttuurievoluution
talousdynamiikkaa ylläpitävä konfliktuaalinen status quo’ – [?!] - - Le Pärè de
Social et Finance jää ihmettelemään Narsun profeetallista nerokkuutta suu auki
loksahtaneena kuin nälkäisellä häkkikerjäläisellä, joka on juuri saanut Kiinamerikan
friidman’eerattua herkkuva syödäkseen. Se suorastaan sulaa köyhän suussa –
olemattomiin.
*
No comments:
Post a Comment