Kuten kuvastakin nähdään, modernismin jo ohittanut minimalistinen käsitetaide [jota pidän olemukseltaan valokuvamaisena jäljentämisprosessina] pystyy ajoittain kommentoimaan itsenäistymistään ja irtautumistaan kohti jäljentävää, toistavaa ja uusintavaa 'metodia' varsin totuudellisesti. - - Taide 'uudelleen luomisena' tai 'itsensä ilmaisemisena' on kuollut, mutta valokuvaus elää. Taiteen sisältö, muoto ja ilmaisu ovat minimoituneet ja pelkistyneet imitaatiosta valokuvallisuudeksi. Jäljelle on jäänyt todellisuuden reduktionistis-kuvallinen identiteetti, johon tulkitsevan ajatuksen toivotaan silti edelleen tuovan elävää [teko]henkeä. - - Mutta semanttisesti yhä simuloituvammassa ja stimuloituvammassa tekniikan maailmassa ajatus on enää pelkkä simulacrum: tyhjä, kuollut merkki jäljentämässä verkostoitunutta solukkoa, joka robottimaisesti nykien ja poksahdellen laajenee kuin sammakonkutu lammen pinnassa. Itse elämä siinä kuitenkin poksahtelee. Valokuvaaja-taiteilija-tiedejokamies kameroineen tätä poksahtelua sitten jäljentää yrittäen saada kicksejä jostain syvemmästä totuudesta. - - Mikä realistinen metafora! Valokuvaaja jäljentämässä elävää elämää. Sammakonkudun seksuaalinen energeettisyys kohtaa teknologiseen toistoon eli pysähdykseen ja liikkumattomuuteen [vrt. myös determinismi] - siis absoluuttiseen kuolemaan pyrkivän vastinparinsa. Eros ja Thanatos. No future. Taide on kuollut ja ihminen sen [valokuvansa] mukana. Tämä kuolema ei kuitenkaan ollut taitelijan [Wu Tao-tsu] vaan robotin [CERN] kuolema.
II
Päre on sitaatti artikkelista Metodologiset
jälkisanat [Erkki Sevänen] kirjaan Taide modernissa maailmassa: Taiteensosiologiset teoriat George
Lukacsista Fredric Jamesoniin
[toim.].
*
[....] Nimestään huolimatta
[taiteen] autonomiateoria ei ole yhtenäinen ilmiö. Sille on annettu lukuisia
muotoiluja, jotka eroavat toisistaan terminologialtaan ja painotuksiltaan.
Yhteistä autonomiateorian idealistisille versioille – joihin Peter Bürger ja
Jürgen Habermas viittaavat – on taiteensosiologisen mielekkyyden epäily tai sen
kiistäminen. Näissä perinteisen estetiikan piirissä kehitellyistä versioista on
syytä mainita seuraavat kolme teesiä:
1] Autonomiateorian ensimmäisen version mukaan
taideteoksia ei voida pitää yhteiskunnallisesti määräytyneinä
muodostelmina.
Version perusteluna toimii aluksi ajatus taiteilijan
henkisen rakenteen poikkeavuudesta. Vaikka Arnold Hauser näkee tällaisia
ajatuskulkuja jo renessanssin kulttuurissa, joka ihaili tunnettuja
kuvataiteilijoitaan suurina mestareina, mainitun ajatuksen synty liitetään
yleensä 1700- ja 1800-luvun vaihteen romanttiseen estetiikkaan. Romantikot
pitivät taiteilijaa nerona, joka kykenee poikkeusyksilönä vapaaseen,
sosiaalisista rakenteista ja säännöistä riippumattomaan ilmaisuun.
Autonomiateorian ensimmäisen version ideologisena
kasvualustana toimii porvarillinen liberalismi ja individualismi. Griselda
Pollock on kiinnittänyt huomiota siihen, ettei tämä autonomiateoria ole
vieläkään kadonnut tutkimuksesta; keskittyessään laatimaan yksittäisistä ja
‘suurina’ pidetyistä taiteilijoista biografioita ja monografioita muun muassa
tadehistoria on ylläpitänyt sitä.
Taiteilijakeskeinen autonomiateoria on menettänyt
merkitystään 1900-luvulla. Myöhemmissä autonomiateorian perusteluissa
argumentteina ovat toimineet enemmänkin kielen ja taiteen merkkijärjestelmien
luonnetta koskevat väittämät. Tällaista argumentointitapaa ovat edustaneet
venäläinen formalismi ja anglosaksinen uuskritiikki. Anti-individualismistaan
huolimatta klassinen, universaalisia rakenteita etsinyt strukturalismi hyväksyi
metodologisella tasolla autonomiateorian.
2] Autonomiateorian toisen version mukaan taiteelta
puuttuu yhteiskunnallinen funktio.
Toisenkin version synty ajoittuu 1700- ja 1800-luvun
vaihteeseen, murroskohtaan, jonka toisella puolella ovat Schillerin ja Karl
Philipp Moritzin teoriat ja toisella puolella heidän jälkeisensä estetiikka.
Schillerin ja Moritzin ajattelun välittömään syntytaustaan kuuluvat ne
traumaattiset kokemukset, joita liberaalissa älymystössä herättivät
yhteiskunnallisen työnjaon syveneminen, taloudellisen toiminnan organisoituminen
laajemmin kapitalistisen rationaliteetin mukaiseksi ja Ranskan vallankumouksen
ajautuminen terroriin ja Napoleonin hallintoon. Tässä näköalaoja sulkeneessa
tilanteessa taiteen tuli etääntyä yhteiskunnallisesta elämänkäytännöstä
voidakseen vaalia tietoisuutta ‘korkeampaan humaniteettiin’ sisältyvistä
periaatteista. Taiteen esteettisen maailman oli toisin sanoen voitava ilmaista
täydellisinä ne porvariston nousuun liittyvät emansipatoriset ihanteet, jotka
toteutuivat puutteellisesti vallitsevassa, porvarilliseksi muuttuvassa
yhteiskunnassa.
Schilleriä ja Moritzia on pidetty viimeisinä sellaisina
perinteisinä esteetikkoina, jotka pystyivät löytämään taiteelle jonkinlaisen
aktiivisen tehtävän modernin yhteiskunnan kehityksessä. Schillerin esteettisen
kasvatuksen ohjelmassa välittömistä didaktisista tehtävistä irtautunut taide
toimi ‘luonteiden jalostamisen’ välineenä; tällaiset taiteen kasvattamat ihmiset
pystyisivät pitkällä aikavälillä myös humanisoimaan yhteiskuntaa, muokkaamaan
sitä demokraattisia ihanteita vastaavaksi. Myöhemmässä estetiikassa laajaa
kannatusta sai sitä vastoin ajatustapa, jossa taide asetetaan
autonomiaperiaatteen mukaisesti kokonaan yhteiskunnalle vastakkaiseksi ja
itseriittoiseksi elämänalueeksi.
3] Autonomiateorian kolmas versio pitää esteettistä
sfääriä omalakisena siinä mielessä, että sen katsotaan olevan riippumaton
erilaisista – kognitiivisista, moraalisista, poliittisista, praktisista –
intresseistä. Esteettisiä arvoja kokeva ihminen nähdään tässä versiossa usein
sosiokulttuurisesta sidonnaisuudesta vapaaksi olennoksi.
Tämän version klassinen muotoilu löytyy Kantin
estetiikasta. Sen eräänä tarkoituksena on osoittaa, että kohteiden kauneudesta
puhuvat arvostelmat ovat intersubjektiivisesti yleispäteviä. Juuri tässä ne
eroaisivat esimerkiksi ruokalajien makua koskevista arvostelmista, joista
ihmiset eivät voi päästä yksimielisyyteen. Kauneusarvostelmien yleispätevyys
selittyy Kantin mukaan ensinnäkin ihmisten henkisen rakenteen
samankaltaisuudesta, joka tekee periaatteessa mahdolliseksi
intersubjektiivisuuden. Mutta kauneuden kokemuksen syntyminen edellyttää myös
sitä, että ihminen asennoituu kohteisiin vailla tiedollisia, moraalisia ja
praktisia intressejä; hänen asenteensa tulee olla ‘pyyteetön’ ja ‘puhtaasti
kontemplatiivinen’.
Nämä kantilaiset muotoilut ovat vaikuttaneet
voimakkaasti estetiikan ja taideteorian kehitykseen – aina tämän vuosisadan
alkuun saakka, jolloin kauneutta pidettiin vielä taiteen keskeisenä
tunnuspiirteenä.
Autonomiateoriat toimivat estetiikassa vastauksina
taiteen ja yhteiskunnan suhdetta koskevaan kysymykseen. Ne muodostivat siinä
vallitsevan tavan mieltää tämä suhde. [....], s. 296-297
*
1 comment:
me varmaan luomme uuden ihmisen geeniteknologain ja taiteen keinoin mr beem
Post a Comment