September 27, 2012

Kokoomus hyväksyy ihmisten tarpeilla keinottelevien pikavippien eli koronkiskonnan sekä turhien ja valheellisesti informoitujen paskatuotteitten mainonnan ympäri kaupunkia vetoamalla yrittämisen- ja valinnanvapauteen sekä mainostulojen hankintaan. Fy fan miten alas voikaan porvari vajota oman voiton pyynnissään. Ilmaa, meriä ja maata hän jo saastuttaa menestyksellisesti. Nyt hän aikoo saastuttaa perin pohjin myös mielemme. Mutta me asetumme vastarintaan ja huudamme: Tuhotkaa tuo liian hyväuskoisten, valheellisesti vieteltyjen ja petoksella harhautettujen verestä elävä vampyyri! Lopullisesti.

Väittely mainosten kiellosta jatkui pitkään Helsingin valtuustossa


Teemu Salonen / Lehtikuva
Virolaisen BIGBANK -pankin lainoja mainostava katumainos Helsingissä elokuussa.
Virolaisen BIGBANK -pankin lainoja mainostava katumainos Helsingissä elokuussa.
.
"Kaikista älyttömistä aiheista, jota täällä on ikinä käsitelty, tämä on kaikkein älyttömin", latasi kokoomuksen kaupunginvaltuutettu ja Helsingin yrittäjien toimitusjohtaja Pia Pakarinen myöhään keskiviikkoiltana.
Kello hiipi lähemmäs puoltayötä, mutta Helsingin kaupunginvaltuusto kävi vivahteikasta keskustelua Sdp:n Thomas Wallgrenin aloitteesta. Wallgren ja aloitteen allekirjoittaneet 23 valtuutettua vaativat Helsingin vapauttamista kaupallisesta mainonnasta.
Keskustelu jatkuu yhä kiivaana verkossa muun muassa useiden kaupunginvaltuutettujen Facebook-sivuilla.
Wallgrenin aloitteessa muun muassa vaadittiin, että kaupunki kieltäisi kaupungin hallitsemissa mainostiloissa pikavippimainokset sekä mainokset joissa näkyy aseita.
Wallgrenin mielestä julkisessa tilassa esiintyvä mainontaa loukkaa kaupunkilaisten vapautta olla rauhassa omien ajatustensa kanssa.
Hänen mielestään mainonta myös muun muassa loukkaa demokratiaa, sillä se antaa rikkaille köyhiä enemmän sanavaltaa sekä ajaa ihmiset ostamaan tuotteita joita he eivät kovin paljon tarvitse.
Pakarisen ohella myös muut kokoomuslaiset ottivat Wallgrenin aloitteen hampaisiinsa. Kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Lasse Männistö muun muassa moitti aloitetta siitä, ettei se huomioi lainkaan mainosten tuomia tuloja kaupungille.
"Mainonnalla kerätään kuusi miljoonaa. Vastaava summa saataisiin kerättyä, jos hieman yli kaksinkertaistettaisiin terveyskeskusmaksut", Männistö sanoi.
Hän myös arvosteli Wallgrenin argumentointia mainosten haitallisuudesta.
"Wallgrenin argumentti on, että mainonta saattaa edistää haitallista kulutusta. Tätä argumenttia pidän suurin piirtein yhtä hyvänä kuin sitä, että vastaavasti todettaisiin, että eiköhän lasketa ihmisten palkkatasoa sillä joku saattaa käyttää palkkaeurot haitalliseen kulutukseen."
Wallgrenin vaatimukset saivat kuitenkin myös vastakaikua eräiltä vasemmistoliiton, demareiden ja vihreiden ehdokkailta. Aloitetta tuki muun muassa Sinikka Näre (vihr), jonka mielestä kaupungin nykyinen politiikka mainosten suhteen on kaksinaismoralistista.
"On ristiriitaista politiikkaa, että ulkomainonta saa rehottaa ja häiritä ihmisiä, kun siitä maksetaan, mutta spontaanisti syntyneet kuvalliset ilmaisut kielletään."
Runsaan tunnin kestäneen keskustelun aikana pidettiin palopuheita myös lastensuojelun, yrittäjyyden ja sananvapauden puolesta.
Katso keskustelu kokonaisuudessaan täällä.
* 
http://www.hs.fi/kotimaa/V%C3%A4ittely+mainosten+kiellosta+jatkui+pitk%C3%A4%C3%A4n+Helsingin+valtuustossa/a1305601944321

No comments: