Millaisia olisivatkaan viimekätiset perusteluni, joilla in foro externo [eräitten varauksellisesti sietämieni argumenttien vakuuttamana] hyväksyisin tämän henkilön poliittiseksi
auktoriteetikseni, jolle luovutan valtaa? Mitä todennäköisemmin ne olisivat [ja ovat] samalla sellaisia perusteluja, joita
en in foro interno [sisäisen eli psykologisen ja filosofisen motivaationi perusteella] voisi hyväksyä. Jos hyväksyisin, ajautuisin taistelemaan itseäni vastaan kuin Goljatkin Dostojevskin Kaksoisolennossa [vrt. myös Poen ja Hoffmannin kaksoisolennot].
*
Päre on lainaus Juhana Lemetin ja Niko Noposen
artikkelista Yhteislaidunten ongelma, ihmisluonto ja ensimmäinen poliittinen
kysymys kirjasta Kiista yhteismaista – Garrett Hardin ja selviytymisen
politiikka [toim.]
*
Kysymys valtaa käyttävän poliittisen
auktoriteetin legitimiteetistä
.
.
Hobbesin ja Hardinin analysoimissa ja mallintamissa
tilanteissa toimitaan tavoilla, jotka näyttävät toimijoiden yksilöllisestä
näkökulmasta järkeviltä, mutta jotka saavat aikaan sekä kunkin itsensä että
toisten kannalta ei-aioituista sivuvaikutuksista kasaantuvia haittoja. Hobbesin
tavoin ja jopa tätä osuvammin Hardin havainnollistaa ja mallintaa
yhteislaidunten avulla, mitä tapahtuu, jos ulkoisia rajoitteita ja pakkoja ei
ole tai niitä ei pystytä pitämään yllä tai valvomaan tehokkaasti. Kumpikin pitää
pakotteisiin nojaavaa poliittista valtaa välttämättömänä perusratkaisuna
‘ensimmäiseen’ poliittiseen kysymykseen: epäluottamukseen ja turvallisuuteen
liittyvien ongelmien ratkaiseminen – siis oikeutettua valtaa käyttävän
poliittisen auktoriteetin perustamisen ja olemassaolon.
.
Hobbesin lähtökohta on seuraava: ‘jokaisen ihmisen
sitoumus jokaisen kanssa’ luo systeemin eli poliittisen auktoriteetin, ‘ikään
kuin jokainen sanoisi jokaiselle, Valtuutan tämän ihmisen, tai tämän
ihmisten kokouksen, ja luovutan hänelle oikeuden hallita itseäni sillä ehdolla,
että sinä luovutat oman oikeutesi hänelle ja valtuutat kaikki hänen toimintansa
samalla tavoin. Hobbesin käsitys määräysvallan legitimiteetistä on verraten
yksinkertainen. Legitimiteetin määrittää turvallisuus ja suvereenin tarjoama
suoja ulkoisia ja muiden yhteisön jäsenien aiheuttamia uhkia vastaan, kuten
Hobbes kirjoittaa: ‘Suvereenin TEHTÄVÄ, olipa kyseessä monarkki tai kokous, on
se päämäärä, jota varten suvereenin valta hänelle uskottiin, nimitäin kansan
turvallisuudesta huolehtiminen.’
.
Näin määräysvalta perustuu siihen, että yksilöiden
valtuuttama taho ‘käyttäisi heidän kaikkien voimaa ja edellytyksiä kuten
parhaaksi näkee heidän rauhaansa yhteistä puolustusta varten.’ Tämän
‘suvereenin vallan voi saavuttaa’ Hobbesin mukaan ‘kahdella tavalla’. Joko
‘luonnollisella voimalla’ eli varsinaisella pakkovallalla, joka perustuu kykyyn
tuhota se, joka uhmaa suvereenin käskyjä. Tätä Hobbes kutsuu hankituksi
yhteiskunnaksi [commonwealth by acquisition]. Legitimiteetin kannalta
olennaisempi on kuitenkin varsinainen poliittinen tai perustettu yhteiskunta
[commonwealth by institution], jossa määräysvalta ja legitimiteetti
perustuvat siihen, että ‘ihmiset voivat sopia keskenään, että he vapaaehtoisesti
alistuvat jonkun ihmisen tai kokouksen valtaan ehdolla, että he saavat
suojelusta kaikkia muita vastaan’. Määräysvallan peruste ei siis Hobbesinkaan
mukaan ole ensisijaisesti suvereenin muodostama väkivallan uhka, vaan se, että
ymmärrettyään suvereenin välttämättömyyden ihmiset voivat sopia keskenään, että
he vapaaehtoisesti hyväksyvät, että heidän toiminnalleen asetetaan
rajoituksia.
.
Hardinilla legitimiteetin logiikka on hyvin
samankaltaista. Myös hän viittaa siihen, että tosiasiassa ihmiset hyväksyvät
jatkuvasti monia toimintaansa rajoittavia esteitä. Pakottamista tarvitaan, jotta
tietyt välttämättömät luonnolliset ja muut julkiset hyödykkeet hyödykkeet [kuten
vesi, riittävä viljelymaa, turvallisuus ja yhteistoiminnan sujuvuus] voitaisiin
taata. Koska ihmiset eivät pysty takaamaan omista yksilöllisistä
lähtökohdistaan, että heidän olemassaolonsa kannalta välttämättömät
perushyödykkeet voidaan turvata ja tuottaa, he ymmärtävät, että takaajaksi
tarvitaan jokin ulkoinen taho. Hardin sen paremmin kuin Hobbeskaan ei väitä,
että tämä olisi ihmisten mielestä yksipuolisesti hyvä asia ja ettei asiaan
liittyisi ongelmia. Mutta he pyrkivät tuomaan esiin sen, että ihmiset kyllä
hyväksyvät pakottamisen ja määräysvallan ja lisäksi ihmiset ymmärtävät usein,
että sille on hyvä perusteet. Kuten Hardin kirjoittaa: ‘vaikka tällaiset
pakotteet olisivatkin keskinäisesti sovittuja, meidän ei silti tarvitsisi pitää
niistä.’ Pakottavaa valtiollista valtaa ei myöskään tarvitse ajatella
perusluonteeltaan mitenkään totalitaristiseksi. Hardin siteeraa John Adamsia
klassisen perustuslaillisen tasavaltalaisuuden hengessä: ‘lakien on hallittava,
ei ihmisten.’
.
Näin sekä Hardinin että Hobbesin mukaan poliittinen
auktoriteetti saa siis ensisijaisen perustelunsa siitä, että se pystyy torjumaan
rakenteellisen epäluottamuksen ja siitä syntyvät ongelmat.
.
Hobbesin ja Hardinin edustaman lähestymistavan tärkeyttä
selventää Bernard Williams jo aiemmin lainatussa ‘Realism and Moralism in
Political Theory’ [2005]. Williamsin mukaan ‘ensimmäinen’ poliittinen kysymys
koskee nimenomaan yhteiskuntajärjestyksen ja kansalaisten turvaamista,
luottamusta ja yhteistoiminnan ehtoja. Kysymys on ensisijainen, koska sen
ratkaiseminen on muiden poliittisten kysymysten ehto. Williamsin mukaan juuri
Hobbes on se ajattelija, joka ensimmäisenä ymmärsi tämän kunnolla. Hobbes
ilmaisee asian hyvin selkeästi: ‘Alamaisten velvollisuus suvereenia kohtaan
kestää niin kauan ja vain niin kauan, kuin kestää se voima, jolla hän pystyy
suojelemaan heitä. Mutta Williams painottaa, ettei tämä vielä vielä ole
poliittisen auktoriteetin ja vallankäytön riittävä ehto. Vaikka Hobbes
historiallisista syistä rakensi koko poliittisen teoriansa tämän legitimiteetin
välttämättömän ehdon perustalle, hänen teoriansa ei millään tavoin lakaise maton
alle kysymystä riittävän legitimiteetin luonteesta. Myöskään Hardin ei pyri
käsittelemään legitimiteetin riittäviä ehtoja tarkemmin, mutta hän osoittaa
tiedostavansa tarpeelliseenkin vallankäyttöön liittyvät ongelmat mainitsemalla
keskeisen roomalaisen tasavaltalaisen maksiimin: ‘kuka vartioi
vartijoita?’
.
Hobbesin teoria, joka on liberalistisen poliittisen
teorian lähtökohta, on toimiva omassa historiallisessa kontekstissaan, mutta
luonnollisesti se on rajoittunut. Niin sanotun liberalistisen valtion paradoksin
ratkaisemiseen – valtiota tarvitaan turvaamaan vapauttamme, mutta valtio
itsessään on uhka vapaudelle – se ei tarjoa läheskään riittäviä eväitä. Vaikka
Hobbes huomauttaa, että luonnon laki velvoittaa suvereenia alamaisten
suojelemiseen ja ettei turvallisuus tarkoita pelkkää hengissä pysymistä, tämä on
ongelman siirtämistä eteenpäin: käytännössä alamaisilla ei ole mitään keinoja
kiistää suvereenin päätöksiä tai kyseenalaistaa sitä, noudattaako suvereeni
luonnollisia lakeja. Hobbesin teoriaan sisältyy myös toiveajattelua, joka
liittyy erityisesti siihen, miten hyvin viranomaiset kykenevät valvomaan lakien
noudattamista tai edes haluavat valvoa sitä.
.
Emme lähde tässä pohtimaan tarkemmin erilaisia ongelmia,
joita Hardinin ja Hobbesin käsityksiin liittyy, koska ensisijainen tavoitteemme
on ollut rajatumpi: olemme pyrkineet selventämään, miten Hardinin tapa mallintaa
yhteislaidunten tragedioita on lähtökohtana hänen hobbesilaiselle
argumentaatiolleen, jonka mukaan pakottavaa vallankäyttöä tarvitaan.
Yhteislaidunten tragediat osoittavat, että pakottavan poliittisen vallan
legitiimiyden minimiehto pitää paikkansa: ei ole mitään syytä uskoa, että
inhimillinen turvallisuus ja hyvä elämä voitaisiin saavuttaa ilman pakottavaa
poliittista valtaa. Mutta kuten olemme huomauttaneet, tästä seuraa uudenlaisia
kysymyksiä. Yksi keskeisimmistä koskee sitä, miten tämän tyyppinen pakko
vapauteen on mielekästä yksilön kannalta.
.
Toiminnan perusteiden ja motivaation luonnetta koskevan
filosofisen nykytutkimuksen keskeisenä lähtökohtana on ollut Williamsin essee
‘Internal and external reasons’ [1981], jota lainasimme alussa
vapaamatkustamisen ongelman yhteydessä. Williamsin mukaan toiminnan perusteet
[reasons] tulee ymmärtää siten, että ne ovat yhtäältä toimijan itsensä
perustelluiksi hyväksymiä ja toisaalta samalla häntä toimintaan motivoivia
haluja, ja näin ollen hänen toimintansa syitä myös kausaalisessa mielessä.
Voidaanko yhteislaidunten tragedioiden ja rakenteellisen epäluottamuksen
ratkaisuyrityksiksi tarkoitetut valtiolliset lait ja instituutioiden määräykset
ajatella tällaisiksi toiminnan perusteiksi? Williamsin mukaan ajatus
jonkinlaisista ‘ulkoisista’ perusteista [external reasons], joita
toimija pitää järkevinä, mutta jotka eivät motivoi häntä toimimaan, on
pohjimmiltaan käsittämätön. Hobbesilainen näkemys luonnollisista laeista, joita
pidetään tavalla tai toisella itsestään järkevinä ja arvovaltaisina, mutta jotka
eivät ilman erillistä uhkausta motivoisi toimintaa, näyttäytyy paradoksaalisena.
Tämä filosofiselle psykologialle olennainen kysymys on rinnakkainen poliittisen
auktoriteetin legitiimisyyden riittävien ehtojen kysymyksen kanssa: millaisia
tarkkaan ottaen ovat ne perustelut, joilla hyväksymme tietyssä tilanteessa
jotkut tietyt henkilöt ja tahot poliittisiksi auktoriteeteiksemme, joille
luovutamme valtaa esimerkiksi maksamalla veroja näiden käyttöön? Näin politiikan
teorian perustavat kysymykset kytkeytyvät motivaatiopsykologiaan ja klassisiin
filosofisiin ongelmiin.
.
Hobbesin tapauksessa on mahdollista tarjota jonkinlainen
selitys, joka on yhtenevä sekä edellä esitetyn poliittista auktoriteettia
koskevan että Williamsin esittämän toiminnan
perusteita koskevan erottelun kanssa. Hobbesin mukaan järkevät ihmiset haluavat
järjellisten luonnollisten lakien mukaisten valtiollisten lakien
toteutumista in foro interno eli he haluavat niiden toteutumista ja
katsovat niiden olevan tässä mielessä aina velvoittavia. Mutta hän ei ajattele,
että ihmiset poikkeuksetta toteuttavat järjellään käsittämiään luonnollisia
lakeja toiminnassaan. Luonnollisten lakien käsittäminen ei välttämättä saa
ihmistä tosiasiallisesti toimimaan niiden mukaisesti. Ihmiset eivät siis koe
niiden velvoittavan in foro externo eli ne eivät motivoi toimintaan,
jollei yksilö voi luottaa siihen, että myös muut seuraavat niitä.
Yhteistoimintaa säätelevät luonnolliset lait pysyvät toisin sanoen toiminnan
‘ulkoisina perusteina’, eli ne eivät varsinaisesti motivoi toimintaa niin kauan
kuin ei ole poliittista auktoriteettia, joka pakotteillaan takaa, että kaikki
noudattavat näitä periaatteita.
*
No comments:
Post a Comment