May 5, 2011

Ilta-Päre paljastaa maailman yksinoikeudella: Osama ja Obama ovat veljeksiä [Osaman kuolema lavastettiin]

Kumpi on Jaakob, kumpi Esau? - [Osama ja Obama pääsivät sopuun keskenään salaisessa paikassa Kabulin keskustassa].
*
Jaakob ja Esau - Veljekset kuin ilvekset

1.Moos.25:19-33:20
Jaakobin ja Esaun tarina on uskomattoman todellinen kuvaus siitä, mihin suosiminen, juonittelu, valehteleminen voi perheessä johtaa. Iisak ja Rebekka joutuivat odottamaan perheenlisäystä 20 vuotta. Sitten syntyivät kaksoset. Esau ja Jaakob olivat monella tavalla toistensa vastakohdat.

Esau rakasti ulkona samoilua ja metsästystä, Jaakob puolestaan viihtyi rauhallisesti kotiteltoilla, kenties isoisänsä Aabrahamin tarinoita kuunnellen. Esau oli hetken lapsi, joka ei paljon miettinyt tulevia ja tekojen seurauksia, elämä oli tässä ja nyt, käsin kosketeltavissa. Tämä näkyi myös hänen ottaessaan vaimoikseen heettiläiset naiset. Jaakob oli puolestaan pohdiskelija, kaupankävijä, joka ilmeisesti kaipasi isänsä arvostusta, koska esikoisuudesta tuli hänelle niin tärkeä.

Vanhemmiltaan pojat eivät saaneet tasavertaisesti rakkautta, Iisakille Esau oli rakkaampi, Rebekalle puolestaan Jaakob. Kenties vanhemmat näkivät pojissaan jotain siitä, mitä itse olisivat halunneet olla. Suosimisen täytyi myös vaikuttaa veljesten väliseen suhteeseen. 1Moos.25:19-34

1. Millaisia oloja ajattelet olevan sellaisen ihmisen sisimmässä, joka kokee, ettei hän riitä, ettei hän ole tarpeeksi hyvä rakastettavaksi?

2. Miten olet itse elänyt todeksi suosimisen ja torjutuksi tulemisen? Miten suosiminen näkyy omissa ihmissuhteissasi: millä perusteella valitset ystäväsi?

Luottamusta?

Rebekan odottaessa kaksosia Jumala oli puhunut hänelle siitä, miten vanhempi veli tulee palvelemaan nuorempaa. Tämä Jumala puhe oli varmaankin myös Iisakin tiedossa. Siitä huolimatta hän oli valmis siunaamaan Esaun. Rebekka puolestaan ryhtyi ”auttamaan” Jumalaa petoksen avulla. Jaakob näytti tottelevan äitiään sokeasti, vain kiinni jääminen huolestutti häntä, ei suinkaan väärin tekeminen. Valhetta seurasi toinen valhe ja Jumalakin vedettiin mukaan valheisiin. Iisak siunasi Jaakobin, mutta vain esikoissiunauksella, ei Aabrahamin siunauksella (1Moos.12:3, 26:24).

1. Mikä Iisakin, Rebekan ja Jaakobin toiminnassa on sinulle itsellesi tuttua?

2. Mitä sinulle käytännössä merkitsee Jumalaan luottaminen? Entä ihmisten välinen luottamus?

Jaakobin kiirehtiessä paikalta Esau saapui saaliineen vain paljastaakseen isälleen ja myös itselleen veljensä petoksen. Iisakin oli pakko tässä tilanteessa muistaa Jumalan puhe ja tajuta hänen puuttuneen tilanteeseen: ”ja se siunaus pysyy”. (1Moos.27:33) Rajun pettymyksensä keskellä Esau puolestaan unohti täysin myyneensä esikoisuutensa ja syytti katkerana veljeään. Niin isä kuin poikakaan eivät nähneet tilanteessa omia virheitään. Kaikki oli Jaakobin syytä.

Iisakin sanat Esaulle olivat profeetalliset: edomilaiset eli idumealaiset tulevat hallitsemaan Jaakobin jälkeläisiä olevia juutalaisia. Herodesten hallisijasuku, jonka hallitessa Palestiinaa Jeesus syntyi ja eli, oli ilmeisesti myös idumealaisia.

Kaupankäyntiä

Esaun katkeruus Jaakobia kohtaan kasvoi niin suureksi, että hän suunnitteli veljensä surmaamista. Tämän vuoksi Jaakobin oli paettava kotoa. Kaiken järjestävä Rebekka naamioi hänen pakonsa vaimonhakumatkaksi. Lähtiessään Jaakob ei tiedä, ettei hän tule enää näkemään äitiään.

Matkan aikana Jumala ilmestyi Jaakobille ja lupasi hänelle lahjana sen, mitä hän oli yrittänyt kaiken keinoin tavoitella. Jumalan siunaus oli kolmiosainen: maa, kansa ja siunaus. Mukana on lupaus varjeluksesta ja kotiinpaluusta. Jaakobin vastaus lupaukseen oli kuitenkin ”jos, jos…” Hän alkoi oppimaansa tapaan käydä kauppaa Jumalan kanssa. ”Jos… niin sitten olet Jumalani.”
1.Moos.28:10-22

1. Millaisia kauppoja sinä olet tehnyt Jumalan kanssa? Mistä kaupankäynti mielestäsi johtuu?

Rehellisyyttä

Jaakob vietti enonsa Laabanin luona 20 vuotta avioituen ja saaden lapsia. Hän lähti paluumatkalle varakkaana miehenä. Valitettavasti valhe, petos ja kaupankäynti olivat iso osa hänen elämäänsä tuonakin aikana. Hän vetosi Jumalaan ja järjesti kuitenkin itse asioitaan. Kotona saadut opit ja tavat olivat siis käytössä kaukana kotoakin. 1Moos. 29-31.

Paluumatkalla Jaakobia ja hänen joukkojaan vastaan tuli enkeleitä. Hän ei muistanut Jumalan lupausta kotiin pääsystä, vaan alkoi jälleen järjestellä asioita. Se ei kuitenkaan poistanut pelkoa, kun hän kuuli Esaun olevan tulossa vastaan. Välillä Jaakob rukoili ja hän järjesteli taas itse yrittäen lahjoa Esaun. Yksin jäätyään hän kohtasi tuntemattoman, jonka kanssa hän paini aamuun saakka. Siunausta pyytäessään Jaakob joutui vastaamaan kysymykseen ”mikä sinun nimesi on?” Tuon ajan kielessä se tarkoitti myös: mitä sinä olet, sillä nimi paljasti kantajansa sisimmän. Jaakob tunnusti olevansa petturi. Totuuden kertominen antoi kuitenkin uuden nimen, Israel, ”Jumala hallitsee”.

Miten rehellinen sinä olet uskaltanut olla Jumalan edessä?

Sovun aika

Tämän jälkeen Jaakob kohtasi Esaun. Mitä mahtoi liikkua Jaakobin mielessä, kun hän näki veljensä, joka kaksikymmentä vuotta aiemmin oli suunnitellut hänen tappamistaan? Osoittaakseen katumustaan hän käyttäytyi kuin palvelija kuninkaan edessä, kumartaen seitsemän kertaa maahan saakka. Esau puolestaan osoitti halauksellaan antaneensa anteeksi. Lahjat eivät olleet merkinneet hänelle mitään. Veljet erosivat sovussa. Jostain syystä Jaakob ei kuitenkaan matkannut veljensä alueelle.

Jaakobin elämässä oli vielä monenlaisia vaiheita. Surullisinta oli se, että hänen suhteessaan lapsiinsa toistuivat samat virheet kuin hänen omassa oli tapahtunut: lapset olivat isän silmissä eriarvoisia, Joosef oli yli kaikkien muiden.

Harvoja Raamatun henkilöitä kuvataan yhtä tarkasti kuin Jaakobia. On oikeastaan hyvin hämmästyttävää, millaisen ihmisen Jumala valitsi. Lutherin mukaan Jaakob on suuri osoitus Jumalan armosta: jos Jaakob voi pelastua, sen täytyy tapahtua armosta.
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/Esau
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakob,_Iisakin_poika
http://www.nuoret.fi/raamattu/lue_opetuksia/raamatun_henkiloita/jaakob_ja_esau/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kabul
http://www.google.fi/search?sourceid=navclient&aq=2h&oq=osama&ie=UTF-8&rlz=1T4PCTA_enFI299FI299&q=osama+bin+laden
http://www.google.fi/search?sourceid=navclient&aq=0&oq=barack+obama&ie=UTF-8&rlz=1T4PCTA_enFI299FI299&q=barack+obama
http://theosamaobama.com/

9 comments:

Sammalkieli said...

Mitäs Rane tuumaat tästä:

http://halla-aho.com/scripta/hieman_uhkailuista.html

Miksi media vaikenee kun Perussuomalaisia uhkaillaan?

Sammalkieli said...

Ja nyt kun kysymisen makuun pääsin, niin mitäs pidät kansantaloustieteen professori Vesa Kanniaisen "moraalifilosofian" opetuksesta:

http://www.valt.helsinki.fi/blogs/kanniain/post-18.htm

Rauno Rasanen said...

Hehheh. Todella kiinnostavaa, mutta älä rääkkää tahallasi vanhaa miestä kysymällä liian vaikeita vaan lue, ole luennoilla ja referoi. Odotan tuloksia. Asetumme Matruunaa vastaan vahvassa rintamassa.

Mutta joo. Krhm. Tota. Kanniaisen voi ampua kuuhun.

Rauno Rasanen said...

PS.
Media on heikomman puolella [..ah..ah..ah-ha.. haha...hatshiiih!]

Ironmistress said...

Ruukinmatruuna nokittaa

Rauno Rasanen said...

Voisitsä antaa referaatin tosta 'sumpusta' ja selittää, mikä sun nokitus itse asiassa on.

Sammalkieli said...

Referoidaan sitten: Kanniainen ei edes ymmärrä mistä etiikassa on kyse. Kanniaiselle kyse on jostain taskulaskinharjoituksesta. Kanniainen tukeutuu tarpeen tullen vaikka meemiteoriaan koska se on "luonnontieteellinen", eikä ymmärrä että juuri Blackmoren memetiikalta puuttuu kaikki sekin selitysvoima, mikä biologisella evoluutioteorialla on.

[Memetiikasta on pitänyt kirjoittaa perusteellisemmin jo pidemmän aikaa.]

Kuuntelin Kanniaisen luennot pari vuotta sitten. Kurssiesseetä en ole jaksanut tehdä - olen aina ajatellut, että hion argumentaatiota vielä vuoden ja ammun ukon jos en nyt kuuhun, niin ainakin maan rakoon.

Kanniainen on mm. kirjoittanut Tieteessä tapahtuu lehteen artikkelin, jossa haukkuu Marxin talousteorian. Wikipediakin siteeraa Kanniaista:

"Marxilaisen taloustieteen harrastajia onkin tänä päivänä tosi harvassa. Mistähän syystä?"

Ehkä ihan siitä syystä, että kansantaloustieteen laitos on yliopiston umpimielisin ja ideologisin sopukka, jossa kilpailevan paradigman edustaja ei kuuna kullan valkeana saisi edes oikeutta jatko-opintoihin. [Tämä taidetaan todeta myös ko. laitoksen sivuilla, tosin vähän kierrellen.]

Sen sijaan marxilaista teoriaa hyödynnetään muualla ehkä enemmän:

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/61797/nbnfi-fe201005201872.pdf?sequence=3

Mites nyt Matruunan suu pannaan?

Ironmistress said...

Neuvostoliitto.

ninni said...

kiitos.hyvin suomalainen tuo tosikkomainen yrittäminen.lisään tähän hartaushetkeen myös vanhempien pahat puheet, jotka, hä. hauskaa. hauskaa
miten vertauksesi istuu malimanpolitiikasa:3