August 14, 2010

Järkeä sokean vapauden järjettömyyteen - David Harvey'n kapitalismi-kritiikki

[Mörkö nousee haudastaan ja syö sinut Jyrki!]

Nam. Röyh! - - 'Dieser klein und freundlich finnisch Kapitalminister schmeckte sehr gut' (sagte Marx).- 'Jetzt wollen ich die Professoren Harvey und Zizek treffen. Hoffentlich bin ich nicht überfällig. Wir haben so viel zu sprechen und machen. Eine ganze Revolution noch einmal. Und dieses Mal starten wir aus Vereinigte Staaten von Amerika und - - natürlich China (vastuu kielioppi- ym. muista virheistä on yksin ja vain minun/rr).

1
Luvusta 2 löytyy hieman editoitu lyhennelmä Jukka Peltokosken päreestä, jota täydentää tiiviydessään ja selkeydessään erinomainen David Harvey'n Crisis of Capitalism RSA animaatio-puhe-video, jonka jälkeen vasta tulee JP:n itsensä linkkaama puolen tunnin mittainen David Harvey-tuubaus The Crisis of Capitalism. Kolmas Harvey-video täydentää aihetta.

Harveyn (suom. Uusliberalismin lyhyt historia) tapa ajatella kapitalismia on argumentatiivisesti sekä asiantuntevaa että laaja-alaista ja aivan erityisellä tavalla, erityisestä perspektiivistä katsottuna, pätevää.

Kieltämättä tai ainakin omasta mielestäni tuo tapa ilmentää tiettyjä luonnontieteellisen metodiikan perushyveitä: selkeyttä ja yksinkertaisuutta. Niinpä ei ole välttämättä täydellinen yllätys saada tietää, että Harvey väitteli alunperin geologiasta.1960-luvun lopulla hän siirtyi kuitenkin enemmän sosiaalitieteitten/-teorian alueelle, jossa hänestä on sittemmin tullut Marxin Pääoman huippuasiantuntija. Kohta 75-vuotias Harvey toimii edelleenkin antropologian professorina City University of New York'issa.

Olennaista Harveyn teoriassa on logiikka, jolla hän osoittaa nykyisen pitkälti luottorahalla ja finanssi-spekuloinnilla aikaansaadun (koska reaalitaloudesta ei enää saada tuottavia sijoituksia) keinotekoisen talouskasvun ja pääoman kasaantumispyrkimyksen olevan pakkomielteisen absurdia. Olemme käännekohdassa, koska kysyntä ei voi jatkua loputtomiin sellaisissa lukemissa, että talouden kasvu pysyisi taantuman/romahduksen estämiseksi jatkuvasti 3:ssa prosentissa.
Työvoimakuluja ei voi pitää loputtomiin nälkäpalkka-minimissä siirtämällä tehtaita kapitalistisen systeemin ulkopuolelle, koska kaikki työvoima alkaa jo olla kapitalismin sisällä. Yritykset laskea keskimääräisiä työvoimakustannuksia yhä lisää -70-luvun tasosta puolestaan ajaa systeemin konkurssiin ostovoiman huvetessa.

Absurdeinta tässä kaikessa lienee kuitenkin se, ettei kapitalismi oman sisäisen logiikkansa vuoksi voi vähentää pääoman kasautumista eli yhä suurempia voittoja, koska suuremmat voitot ovat välttämätön merkki kasvusta ja siten välttämätön edellytys systeemin ylläpitämiseksi. Jos voitot laskevat yleisesti, merkitsee tämä samalla talouskasvun romahdusta. Kasvun on siis pakko jatkua loputtomiin tai systeemi romahtaa. Toisaalta - jos kasvu kuitenkin jatkuisi loputtomiin, se romahtaisi viime kädessä ekologiseen katastrofiin, josta jo nyt on merkkejä.

Vähäisempikin järki sanoo, että kapitalismi on syöksykierre, jolla on taipumus aiheuttaa tietyn ihmismäärän elintason nousun vastapainoksi syöksyvirtaukseen verrattavia tuhoja läpi koko yhteiskuntastruktuurin, mistä taas seuraa yhteiskuntarauhan järkkyminen (ks. PS).

Systeemiä on siis radikaalisti muutettava - - elleivät ihmiset tai paremmin toimeentulevat heistä sitten vain yksinkertaisesti yhä edelleenkin halua elää elintasohoukutuksen harhassa.

Tähän kehämäiseen ja itsepetokselliseen fantasiaan palaan seuraavassa Zizek-päreessäni.

PS.
[Pelko yhteiskuntarauhan järkkymisestä muuttaa poliittista keskustelua ja ylipäätään poliittista diskurssia aina turvallisuus-puheen (Barry Buzan) suuntaan, mikä on hyvissä ajoin ymmärrettävä perimmältään valtaeliitin epäargumentiksi (jolla lopetetaan kriittinen keskustelu tietyistä aiheista) eli propagandistiseksi hämäykseksi katteettomien etujen ja voittojen haalimiseksi ja säilyttämiseksi. - Esimerkkeinä tästä turvallisuus-puheen traditiosta ja sen kohteista käyvät niin sanottu Kekkos-ajan suomettuminen suhteessa NL:oon, sittemmin Putinin Venäjä, Nato ja etenkin maahanmuuttovastainen rasismi, joka ei ole kuulemma rasismia lainkaan vaan pikemminkin 'turvallistamiseen' tähtäävää valikoivaa diskriminointia.].

2
Peltokoski viittaa alkuperäisessä tekstissään (joka löytyy linkistä) melko nyrpistyneen oloisesti, ikäänkuin eräänlaisella 'vasta tulossa olevan keski-ikäisyyden' hybriksellä, myös Slavoj Zizekiin, josta hän kirjoitti aiemman päreensä. Misantrooppi-Zizek saattaakin olla varsin pahanmakuista lääkettä - eräänlainen alkoholin ja Antabuksen katkera ja ideologisesti jopa hengenvaarallinen sekoitus, joka kyseenalaistaa myös nuorten vasemmisto-idealistien perimmäiset motiivit ja heidän ratkaisuehdotustensa mahdollis-todelliset seuraukset.

Toisin sanoen Zizekin kritiikki osuu ajoittain ehkä terävämmin vasemmistoon kuin oikeistoon. Tarkoitukseni on palata Zizekiin tämän päreen jälkeen (ei heti mutta lähiaikoina), koska nyt myös Zizekistä on operoitu vastaavantyyppinen RSA animaatio kuin Harvey'sta.

Asialliselta osaltaan Peltokosken teksti toki kestää siteeramisen ja hänen bloginsa on tutustumisen arvoinen. En silti piruuttanikaan suosittele sitä oikeistolaisille, en edes oikeistodemareille tai muuten vain sielunsa Pääoman kasaamiseen myyneille rahapieruille. Näille ihmisille tarjoilen sen sijaan V. A. Koskenniemen eteeristä ja universumin ääret(tömyydet) tavoittavaa runoutta, joka tekee ah niin hyvää etenkin paatuneelle, kadotetulle ja eksistenssinsä syvyyksissä harhailevalle - tyhjääkin tyhjemmälle (joskin materiaalisesti 'täydelle') - sielulle - -

[Peltokoski tunnetaan myös Megafoni-verkkojulkaisu-toimikunnan jäsenenä ja ahkerana kirjoittajana.]

3
David Harvey ja kapitalistisen kasvun rajat

Jukka Peltokoski

The Crises of Capitalism -videolla Harvey kiteyttää käsityksensä siitä, mitkä ovat tyypilliset tavat analysoida finanssikriisiä.

1) Ensimmäisen mukaan kriisi johtuu psykologisista tekijöistä eli ihmiset ovat ahneita ja vallanhimoisia; 2) toisen mukaan kyse on instituutioiden epäonnistumisesta, joten tarvitaan parempaa sääntelyä; 3) kolmas katsoo, että taloustieteellinen teoria on ollut virheellistä ja tarvitaan tiedettä, joka antaa paremmat välineet hallita markkinoita; 4) neljäs katsoo kriisin viittaavan kulttuuriseen tautiin: anglo-amerikkalainen maailman arvot ja elämäntapa ovat kestämättömän maailmantalouden takana; 5) viidennen selitysmallin mukaan sääntelyä on ollut liikaa ja se on ollut vääränlaista.

Harveyn oma vastaus on, että kriisit ovat kapitalistisen talousjärjestelmän väistämätön ominaisuus. Ne johtuvat kapitalismin sisäisistä ristiriidoista, joita ei voida ylittää kapitalismin puitteissa.

Yksinään tämän toteaminen olisi kuitenkin laiskaa ja merkityksetöntä. On tarkasteltava, mitä erityistä kriisit ilmaisevat kustakin kapitalismin historiallisesta vaiheesta. Tätä työtä Harvey mainostaa tehneensä uudessa kirjassaan The Enigma of Capital.

Nykykriisejä täytyy Harveyn mukaan analysoida ennen kaikkea velkatalouden näkökulmasta. Uusliberalistinen kapitalismin vaihe alkoi Harveyn mukaan 1970-luvulla sen seurauksena, että työvoima oli saavuttanut kansallisissa puitteissa voimakkaan aseman ja tehnyt itsestään pääomalle kallista. Pääomapiirit vapauttivat kansainväliset pääomamarkkinat ja antoivat näin pääomalle suoran pääsyn työvoimaan kaikkialla maailmassa.

Pääoman vapauttamista on Harveyn mukaan seurannut palkkatason matala ja suorastaan negatiivinen kehitys, joka on puolestaan luonut vajetta kysynnässä. Ostovoimaa paikkaamaan on sen sijaan syntynyt monitasoinen ja monimutkainen luototusjärjestelmä luottokorteista asuntolainamarkkinoihin ja erilaiset rahoittajat ovat alkaneet näytellä ratkaisevaa roolia taloudessa.

Talouskasvun painopiste on siirtynyt reaalitaloudesta finanssitalouteen, joka räjähdysherkkänä järjestelmänä on sittemmin kriisiytynyt vähän väliä – ja monesti nimenomaan asunto- ja kiinteistömarkkinoiden osalta.

Kriisit ovat kapitalistisen talouden ”systeeminen riski”, joka ei ratkea kapitalismin puitteissa, vaan ainoastaan siirtyy markkinoilta tai maanosasta toiselle. Kriisi uhkaa aina, mikäli poliitikot ja investoijat eivät kykene pitämään yllä keskimääräistä kolmen prosentin vuotuista talouskasvua.

Tällainen imperatiivi tarkoittaa, että vuosi vuodelta pääomapiirien on löydettävä tuottavia sijoituskohteita yhä suuremmalle määrälle rahaa. Tämä ei lisäksi voi globaalistuneessa tilanteessa tapahtua enää avaamalla uusia markkinoita kapitalismin ulkopuolelle. Uutta kysyntää on löydettävä järjestelmän sisältä jo olemassa olevien kuluttajien piiristä.

1970-luvulta lähtien pääomalla on ollut vaikeuksia tehdä tuottoisia sijoituksia reaalitalouden piirissä. Yhä suurempi osa voitoista on sen sijaan kerätty finanssimarkkinoilta. Harvey kysyy, onko kolmen prosentin vuotuinen kasvu mahdollista loputtomiin.

Yksinkertainen kysymys, johon on yhtä yksinkertaista vastata. Ei tietenkään. Loputon kapitalistinen kasvu ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

Harveyn hypoteesi on, että olemme kapitalistisen kehityksen käännepisteessä. Pääomapiireillä on yhä vaikeampaa pitää yllä kolmen prosentin vuotuista kasvua – eikä se joka tapauksessa ole mahdollista ekologisesta tilanteesta johtuen. Kapitalistisen järjestelmän uusintaminen on yleisessä kriisissä.

Tämä ei tosin tarkoita, etteikö uusia superrikkaita eliittejä syntyisi jatkuvasti eri puolille maailmaa.

4
http://www.youtube.com/watch?v=qOP2V_np2c0
RSA Animate Crises of capitalism (David Harvey) - - In this RSA Animate, renowned academic David Harvey asks if it is time to look beyond capitalism towards a new social order that would allow us to live within a system that really could be responsible, just, and humane? - This is based on a lecture at the RSA (www.theRSA.org).
*
http://www.jukkap2p.net/index.php?option=com_content&view=article&id=105:david-harvey-ja-kapitalistisen-kasvun-rajat&catid=42:teoria&Itemid=63 -  (The Crisis of Capitalism)
*
http://www.youtube.com/watch?v=YYQb0fthNfI&NR=1
David Harvey: The Crisis Today: Marxism 2009
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/David_Harvey
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Harvey_(social_theorist_and_geographer)
http://davidharvey.org/reading-capital/
http://www.vastapaino.fi/vp/images/tekstinaytteet/978-951-768-210-7.pdf
http://www.intokustannus.fi/kirjailijat/peltokoski_jukka/
http://www.jukkap2p.net/
http://sosialismi.net/blog/2009/11/02/vasemmiston-kriisi-haastattelussa-jukka-peltokoski/
http://megafoni.kulma.net/index.php?auth=10
http://megafoni.kulma.net/
http://en.wikipedia.org/wiki/Barry_Buzan
http://fi.wikipedia.org/wiki/Antabus
http://newhumanist.org.uk/2325/of-human-greed-laurie-taylor-interviews-david-harvey

6 comments:

Anonymous said...

eivat ihmiset ole sellaisia tai tallaisia vaan poliitikot. poliitikot paattavat sodasta joho eivat sitten itse mene. jos kansa saisi paattaa ei sotia olisi. monet asiat olisivat paremmin.

hyva hyva kuulla etta olemme kaantokier ..pisteessa.

maria said...

hyvaa maarian paivaa jos sellaisia on muitakin

HG said...

http://cs181173197.pp.htv.fi/

it works!

näin ovat laittaneet salaa jonkun uuden jaon serveriin, johon minulla ei ole access mutta ilmeisesti joku sos.dem on laittanut silti itselleen tarkistuksen minkä minä aion kirjoittaa ja sitä terrorisoidaan sitten ikäänkuin oikeutettuna. Onko tämäkin sitten mitä?
Minä en pääse elämässä eteenpäin ennenkuin lupaan, että unohdan kaikki mitä olen pedagogiikassa oppinut ja rupean ohjaamaan ihmisiä sokeaksi kunnolla (se on vallitseva tapa kun ei ymmärretä olemisesta ja ontologiasta tuon taivasta eikä paljon epistemologiastakaan koska nämä sossarit, joita on valittu joka virastoon ovat konkreettisesti ajattelevia duunareita joita on opetttu puhumaan kuulostamaan ja näyttämään kuin olisivat oppineet.

Se on meidän kaikkien päänvaiva, ei itse kapitalismi.
Meillä on kakarat vallassa ja vaikea enää muuttaa koska jos heitä on eniten he kanssa pitävät siitä kiinni ja tätä sakkia ohjaa sitten joku todella muualla koska sokea massa ei tajua omaa tyhmyyttään.

Huhu, minä en pian jaksa.

Anonymous said...

Asuntoihin liittyvä keinottelu on "aina mukana" koska se kattaa koko "ihmiselämän" ja koko kansan. Esim. vaihto isompaan asuntoon johtaa ketjureaktioineen lähes kaikenkattavaan uusintamiseen ja lisäämiseen.

Tärkeintä kaikessa on tietenkin se että tavalla tai toisella "rahanvaihto" koskee koko massaa (kansaa). Persaukisen raha on osto- ja myyntiketjussa yhtä arvokas kuin "ökyrikkaan".

Uusliberalismi on taltuttamassa "näkymättömän käden" tahtoonsa. Suurvaltapoliittiset ja uskonnolliset ristiriidat ovat alisteisia sille. Se taluttaa korvasta niin Obamaa kuin Putinia tai Kiinan johtajia. Uskonnollispoliittiset eturistiriidat ovat enää kosmeettisia häiriöitä ja historialliseen perinteeseen liittyviä sivujuonteita. Puoluepolitiikka on muuttunut opportuniseksi ja pragmaattiseksi – näkymättömän käden – ohjailuksi, piiskaksi ja porkkanaksi.

Pöyhippä sinä lisää tuota uskonnon ja politiikan "kuoleman suudelmaa"

JR 50

ninni said...

ai kun ihanaa kun joku jaksaa toitottaa nykyistä kapitalismia vastaan xxx

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=v4vH_dPgxbo&feature=fvw