August 30, 2010

Diktaattorit paremmuusjärjestykseen [äänestäjien kesken arvotaan ruukinmatruuna-paita]

Vitsi vitsi![?]

[Kielimafian tarkennuksia - viimeksi 31.8]
1
Tämä päre on kommentti Takkiraudan päreeseen Päivän mietelmä.

Ruukinmatruuna väittää johonkin hyvin epäillyttävään ja pitkälti sattumasta riippuvaiseen hyöytyindikaattoriin [valistuneella itsevaltiaalla on parhaat perustelut oikeuttaa valtansa] vedoten, että '[y]ksi Salazar vastaa tusinaa Robespierreä.'

Pitäisikö meidän tehdä mielipidetutkimus? Tai äänestää siitä, kuka on paras diktaattori? Sillä ääääänestys jos mikä on demokraattisen yhteiskunnan tunnusmerkki. - Äh - typerää! - - Aion seuraavassa ymmärtää ja tulkita tuon matruunan väitteen omalla tavallani.

Mutkat suoriksi oikoen totean ohimennen, että Salazar oli melko siedettävä vanhan ajan diktaattori, mutta kapitalismia Salazarin siedettävä konservatiivisuus ei minun silmissäni pelasta. Joten katsotaanpa asiaa toisesta vinkkelistä.

2
Eikö juuri yksi George W. Bush vastaa sataa Robespierreä ainakin, mitä hänen päätöstensä aikaaansaamien ruumiiden lukumäärään tulee? Tämä tarkoittaa yleisesti, että kapitalismi tappaa pitkällä tähtäimellä moninkertaisesti enemmän ja tehokkaammin kansallisen turvallisuuden ja markkinoitten vapauden nimissä kuin mikään eurooppalainen vallankumousromantiikka robespierreineen.

Kapitalistinen markkinaliberalismi laillistaa tiettyjen ihmisten tappamisen, mikäli nämä uhkaavat sen laajentumispyrkimyksiä [kolonialismi, imperialismi] ja sitten se leviää rakenteellisen virusmaisuutensa niihin tartuttaen ympäri maailmaa rapauttaen ja tuhoten niitten kulttuuriset identiteetit.

Jäljelle jää surkea irvikuva hyvinvoinnista. - Niinpä USA:n hälyttävän korkeat vankila- väkivalta- ja huumetilastot kertovatkin kapitalismin hyvinvoinnista totuudellisemmin ja raadollisemmin kuin mikään muu indikaattori [skandinaavinen, jo rapautumassa oleva hyvinvointivaltio on kieltämättä ollut kapitalismin lintukoto tässäkin suhteessa - mutta kuinka kauan?].

USA:n kulttuuri on suurelta osin viihde-mainos-saastetta ja ylipäätään narsistisen pragmatistista ja tekopyhää pintaliitoa [toki mainosten välissä tulee joskus siedettävääkin ohjelmaa].

Ase-, huume- [johon myös lääketeollisuus kuuluu] ja porno- [laajemmin käsitettynä jatkuvasti pornoistuva] viihdeteollisuus suorastaan kukoistavat [niin porno kuin likaiset liikesalaisuudet pitäisi minun mielestäni julkistaa /'laillistaa' täysin, jottei niistä tulisi tekopyhyyden ja huijauksen tyyssijoja].

Mitä siis olisikaan yksi Robespierre tällaisen kaikki-yhdeksi-ja-samaksi-tekevän, todelliset syyt salaavan ja mystifioivan molok-myllyn louskutuksessa, joka silppuaa double-talkillaan, kulutusnautinnon velvoitteellaan ja normalisaation kriteereillään [sosialisaatio kilpailuna kulutuskyvykkyydestä] ihmisistä hysteerisen pakkoneuroottisia kuluttajia, minkä tien päässä häämöttää konkreettinen lääke- ja huumeriippuvuus.

Mutta straussilaiset uuskonservatiivit [poliittiset realistit, nuo Salazarin sukulaissielut] osaavat kyllä manipuloida tällaiseen eetoksen vajonnutta uhkapeli- arpajais- ja lottokansaa mielin määrin. Heidän mukaansa kansaa nimittäin saa huijata [sen omaksi parhaaksi], koska politiikka on pelkästään egoististen motiivien ideologista savuverhoa [eli kaksoistanrdardien praktiikkaa].

Robespierreen palatakseni väitän, että on moraalisesti rehellisempää ja kunniakkaampaa tappaa julkisesti selvin perustein [riippumatta siitä, voidaanko syitä pitää aina oikeutettuina] kuin CIA:n tapaan masinoida kulissien takana verisiä vallankumouksia [esim. Chile -73] ja poliittisia (kauppa-)poliisisotia [Vietnam, Irak, Afganistan jne.] ympäri maailmaa perimmäisenä pyrkimyksenä elvyttää ja kolonisoida kapitalismia tällaisen shokkiterapian avulla [ks. Naomi Klein: The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism].

En siis voi muuta kuin halveksia [tai sääliä, sillä mikään rationaalinen peruste ei tässä ole riittävä] tekopyhää politiikkaa, joka turvallisuuden nimissä oikeuttaa tuhansien tappamisen tarpeeksi kaukana kotikonnuilta, mutta vastustaa henkeen ja vereen kuolemanrangaistusta kotikaupungissa. Ikäänkuin tällaista politiikkaa julistavan kuolemanrangaistuksen vastustajan kädet eivät jo valmiiksi olisi veressä - - .

3
Salazarin ja Robespierren vertaaminen ensin manitun hyväksi on siis halpaa demagogiaa, joka ei puutu olennaisimpaan eli yhteiskunnallisen systeemin [tässä kapitalismin] perimmäiseen luonteeseen ja tätä tarkastelua vasten yksilön hyvän elämänlaadun ehtoihin ja lähtökohtiin/syihin vaan redusoi ne foobisesti turvallisuustakuiksi ja itsekkkäästi materiaaliseksi hyvinvoinniksi. Mutta hyvä ja ennen kaikkea sisällökäs elämä on ensisijaisesti paljon muutakin.

Aion tästä lähtien [jatkaa kuten aiemmin;\] ryhtyä sisällökkään hyvän elämän profeetaksi potkaisemalla intuition vastaisella, negatiivisen ja 'luopuvan' dialektiikan asenteella/menetelmällä eräitä positiivisen ajattelun guruja, jotka käytännössä ovat myyneet itsensä kapitalismin lakeijoiksi, kauniisti sanottuna perseeseen.

Tärkeintä on löytää itselleen sopiva, oma - siis oikea attitude, sillä perustelut tukeutuvat perimmältään aina asenteeseen/vakaumukseen eikä suinkaan päinvastoin [paitsi uskonnollisten evidentialistien, kaksinaismoralistien ja ylipäätään fiksujen huijarien mielestä].
*
http://takkirauta.blogspot.com/2010/08/paivan-mietelma.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maximilien_Robespierre
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ant%C3%B3nio_de_Oliveira_Salazar
http://fi.wikipedia.org/wiki/Naomi_Klein

http://www.soininvaara.fi/2008/03/30/tuhokapitalismin-nousu/ -  [Osmo on oppinut ja viisas mies. Hänen kritiikkinsä Naomi Kleinin sokkidoktriinia kohtaan on järkevää, mutta häneltä puuttuu jotain: - näkemys, asenne, vakaumus. Osmo vain pokkana analysoi ja mittailee, vaikka hänellä ei ole perimmäisiä arvokriteerejä indikaattoreilleen; nuo kriteerit nimittäin perustuvat juuri näkemykseen, asenteeseen ja vakaumukseen. Kleinilta taas puuttuu metodista tarkkuutta ja johdonmukaisuutta, jotka hän on korvannut liiaksi näkemyksellään, asenteellaan, vakaumuksellaan].

http://fi.wikipedia.org/wiki/Evidentialismi
http://en.wikipedia.org/wiki/Evidentialism
http://www.headlesshistoricals.com/GallowsHumor.htm

1 comment:

ninni said...

Kiitos Osmo kritiikistä, tykkäsin siitä että hän luopui parlamentaarisuudestaan. nyt vielä saisimme kaikki muutkin siitä luopumaan.
hiidlane pysyi hiidenmaalaisena, mulk säilytti Viljandin seudun luonteensa, Setumaan ja Virumaan asukkaan saattoi tunnistaa niin puheenparresta kuin mieliruuista. Omaperäisyys säilyi läpi neuvostovuosikymmenten, ja nyt rakennetaan omille murteille itsenäisen vähemmistökielen asemaa kaakkoisessa Virossa sellaisella innolla, että siihen verrattuna katekismuksen ja Aku Ankan savontaminen on vaatimatonta näpräämistä.