Emumunaus. Politiikkaradiossa haastateltavana on
Emumunaus-kirjan kirjoittaja Esko Seppänen. Sakari Sirkkanen on toimittajana -
[3.9.2012].
Ote kirjasta €mumunaus.
Se, että on otettu käyttöön poliittinen raha, on €mumunaus.
Kirja ilmestyy syyskuun alussa 2012.
Saksan
vaatimuksesta Eurooppa-neuvosto hyväksyi vuonna 1997 päätöslauselman
vakaus- ja kasvusopimuksesta. Sillä vanhalla vakaussopimuksella
pohjustettiin Emun syntyä.
Joulukuussa
2011 Eurooppa-neuvostossa päätettiin uudesta vakaussopimuksesta.
Kyseinen sopimus ”Emun vakaudesta, koordinaatiosta ja hallinnoimisesta”.
oli pisin sala-askel kohti liittovaltiota sitten euron käyttöönoton.
Toki EU:n perustuslaki eli Lissabonin sopimus oli silkkaa
liittovaltiohyminää, mutta se ei ollut sala-askel. Vain sen sisältö oli
kirjoitettu salakielellä.
Näiden kahden vakaussopimuksen välillä on muodollinen ero.
Vanhemman vakaussopimuksen sisältö on kirjoitettu EU:n lainsäädäntöön, ja kaikki jäsenmaat ovat sen hyväksyneet.
Kun
Englanti ja Tshekki jäivät ulos uudemmasta vakaussopimuksesta, sitä ei
ole kirjattu EU:n lainsäädäntöön, vaan se on tehty EU:n ulkopuolelle
valtioiden välisenä sopimuksena (käytännössä kuitenkin komission
toimeenpantavaksi). Sopimus on niin merkittävä vallansiirto
jäsenvaltiolta komissiolle, että Irlannissa se pantiin
kansanäänestykseen. Siellä on sellainen demokraattinen käytäntö, että
aina siirrettäessä valtaa eli täysivaltaisuutta maasta ulos siitä pitää
järjestää kansanäänestys. Irlannin käsityksen mukaan budjettikurisopimus
oli sellainen vallansiirto.
Vuoden
1996 vakaus- ja kasvusopimuksen nimessä paino oli sanalla ”vakaus” ja
sana ”kasvu” oli kosmetiikkaa. Uudessa vakaussopimuksessa taas sana
”vakaus” on kosmetiikkaa, sillä siinä sisältö on kuria ja pakkoa.
Kyseessä on budjettikurisopimus, johon sisältyy vallansiirto jäsenmailta
EU:n komissiolle.
Emu
on ollut rahaunioni. Sen nimessä kirjain E eli ”talous” on ollut
alisteinen kirjaimelle M eli yhteiselle rahapolitiikalle. Jäsenmaat
eivät ole Emussa luovuttaneet EU:lle toimivaltaa ”talouteen” eli
finanssipolitiikkaansa, jossa keskeinen työväline on valtion budjetti.
Emun kriisi onkin seurausta siitä, että erilaisissa maissa on ollut
erilainen finanssipolitiikka ja että sen seurauksena ne eivät ole
kasvaneet kymmenen vuoden aikana yhteen vaan erilleen. Kriisi on
tietysti seurausta myös finanssikapitalismin ja reaalitalouden
eriytymisestä sekä virtuaalitalouden synnystä.
Sen
jälkeen, kun jäsenmaat ovat ratifioineet budjettikurisopimuksen, on
toteutunut pääkomissaari José Manuel Barroson käsitys demokratiasta:
”Vaatimuksella jäsenmaiden yksimielisyydestä ei enää anneta jonkun maan
parille idiootille mahdollisuutta painostaa unionia.” Unioni ovat he.
Idiootit olemme me. He haluavat vallan siirrettäväksi heille, pois
meiltä.
Sopimustekstin
tärkein lause ja ”kultainen sääntö” (saksalaisittain kuningassääntö ja
suomalaisittain kuningasidea) on se, että ”sopimuspuolen julkisen
rahoitusaseman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen”. Kun kriisin
varjolla oli jo aiemmin hyväksytty kahdeksan EU-lakia itsenäisten
valtioiden budjettivallan siirrosta Brysseliin ja kun tässä yhteydessä
emumaiden finanssipoliittiselle täysivaltaisuudelle tulee lopullinen
niitti, federalistit ovat alkaneet puhua EU:sta talousliittona.
Tarkasti
ottaen heidän kuuluisi puhua finanssiliitosta, koska sana
”finanssipolitiikka” on ennen muuta budjettipolitiikkaa ja koska
nimenomaan sen vallan siirrosta tässä on kysymys. Kun muilla kielillä
puhutaan fiskaaliunionista, suomeksi se sana pitää sisällään myös
yhteiset verot, mutta niistä ei tässä sopimuksessa ole kysymys.
Vakaus-
eli budjettikurisopimuksella vaaditaan nyt – ensimmäistä kertaa
tosissaan – kaikkia jäsenmaita täyttämään Maastrichtin Emu-kriteerit
budjettivajeen ja valtion velkaantumisen enimmäismäärien osalta. Kun
Emua tehtiin, niistä ei siinä kiireessä pidetty kiinni. Yksi maista,
joille politiikka oli silloin tärkeämpi kuin talous, oli Saksa. Kun
Italia olisi halunnut viivästyttää Emun alkua ja kun Ranska sitä siinä
komppasi, Saksalle euro oli sen maailmanpoliittinen käyntikortti, eikä
se suostunut lykkäykseen. Mieluummin se tulkitsi Italian – ja Kreikan –
täyttävän Emu-kriteerit, ja se kiire on nyt tulossa sille maksuun.
Silloisesta politiikasta se joutuu nyt maksamaan rahalla, jonka
lähettämistä muiden maiden velkojen maksuun Saksan kansa ei ymmärrä eikä
hyväksy.
Aikaisempiin
sopimuksiin oli kirjattu suurimmaksi sallituksi valtion
budjettivajeeksi 3 prosenttia maan kansantuotteesta (BKT).
Tarkastelukulma muutetaan tässä yhteydessä budjetin perustasapainon
mittariksi (= ”primary balance”, budjettivaje ilman korkomenoja).
Velkaantuneilla mailla se saa olla enintään 0,5 % BKT:sta ja niillä
mailla, joilla velkaa on selvästi vähemmän kuin sallittu 60 % BKT:sta,
se saa olla 1 %. Luvut kuvaavat kurinalaisuutta, mutta ne on niin
sanotusti vedetty hihasta ja niitä voi tulkita.
Perustasapaino
on kirjattu sopimukseen huolimatta sen epätarkkuudesta vajeen
paljastajana. EU:n ylivelkaantuneista ongelmamaista esimerkiksi
Irlannilla, Espanjalla ja Italialla se vaje on ollut pienempi kuin
Saksalla. Kriisiä edeltäneinä vuosina Italialla se oli kaiken aikaa
plussalla ja Saksa miinuksella, ja kriisin aikanakin Italialla on ollut
parempi perustasapaino ilman korkomenoja kuin Saksalla. (Samaan aikaan
Saksan Target2-saldo on 700 miljardia euroa plussalla ja Italian saldo
200 miljardia miinuksella, joten hyvään taloudenpitoon on erilaisia
tarkastelukulmia.)
Valtioiden
budjettien leikkauslinjaa edustaa sopimuksen määräys, jonka mukaan
julkisen velan osalta Emu-maiden on ruvettava vähentämään 60 prosentin
rajan (BKT:sta) ylittävää velkaa 5 prosentin vuosivauhtia.
Tähän
velkaantumisen vähentämiseen liittyvät kummalliset puheet siitä, että
EU:n sisään pitää perustaa yhteisvastuullinen lainanlyhennysrahasto,
johon siirrettäisiin ylivelkaantuneiden maiden veloista 60 prosenttia
ylittävä osuus. Sellaisten velkojen kokonaismäärä maksettavaksi
yhteisvastuullisesti olisi 2,3 biljoonaa eli 2 300 000 000 000 euroa.
Jos Suomen maksuosuus siitä summasta olisi normaali 1,8 prosenttia,
meidän pitäisi vuosien varrella maksaa muiden (ennen muuta Italian)
velkoja yli 40 miljardia euroa eli 6-7 kertaa oman pankkikriisimme
verran. Fy fan, ei käy!
Taloustieteen
nobelistin Paul Krugmanin mielestä budjettikurisopimusta kannattavat
valtioiden johtajat eivät tiedä, mitä he tekevät. ”Heidän toimintansa on
tietoista taloustieteen perusoppien rikkomista”. Oxfordin professori
Kevin O´Rourke komppaa Krugmania: ”Jokainen ’talousliiton’ maa sitoutuu
siihen, että talouden taantuessa ei elvytetä vaan päinvastoin, sitä
leikataan, jotta ei syntyisi liikaa budjettivajetta. Niin tehdään ilman,
että muualla talousalueen sisällä yritetään kasvattaa kysyntää.”
Näitä
puheenvuoroja voidaan pitää keynesiläisten vastaiskuna kuripolitiikan
virheisiin. Heidän koulukuntansa haluaa kriisien torjumiseksi
taloudellista kasvua, kun taas EU:n politiikalla kriisiä syvennetään
vaatimalla jäsenvaltioilta tasapainoisia budjetteja tavalla, josta John
Maynard Keynes nimenomaan varoitti: alhaisen kasvun ja korkean
työttömyyden oloissa niin ei pidä toimia.
Budjettikurisopimus
vie emumailta valtaa omaan budjettiinsa tavalla, joka liikkuu monissa
maissa vapaaehtoisen EU:n hyväksi toteutettavan vallansiirron
ylärajalla. Saksassa sen hyväksymisestä päätettiin poikkeuksellisella
kahden kolmasosan enemmistöllä, ja silti se saattaa olla maan
perustuslain vastainen. Hyväksymisen jälkeen päätöksestä tehtiin monta
kantelua Karlsruhen perustuslakituomioistuimeen. Budjettivallan
luovuttaminen EU:lle on sellaisella vallansiirron harmaalla alueella,
että sieltä voi tulla päätös, jonka mukaan sopimus on Saksan
perustuslain vastainen. Silloin Saksa ei sitä hyväksy. Merkelin
liikkumavaraa kaikessa EU:n päätöksenteossa rajoittaa sen
perustuslakituomioistuimen kanta, jonka mukaan Saksa ei voi hyväksyä
EU-lainsäädäntöä, jolla murennetaan kansakunnan identiteetin eli
itsetuntemuksen ydin: kansallinen suvereniteetti. Se on valta käyttää
omaa valtiovaltaa omassa maassa.
Suomessa
ei ole perustuslakituomioistuinta, ja perustuslakia saa vapaasti rikkoa
eduskunnan enemmistön poliittisella päätöksellä.
Sopimuksen
johdannossa, joka ei ole juridisesti sitova, emumaat ilmoittavat
suhtautuvansa ymmärtäväisesti suunnitelmiin kuritavoitteiden
kirjaamisesta EU:n perustuslakiin ”mahdollisimman pian” ja viiden vuoden
sisällä. Samalla ne sitoutuvat kirjaamaan oman budjettivaltansa
rajoitukset peruuttamattomalla tavalla kansalliseen lainsäädäntöönsä (ja
johdantoon kirjatun suosituksen mukaan perustuslakeihinsa) vuoden
sisällä sopimuksen voimaantulosta.
Eniten
menettävät budjettivaltaansa maat, jotka lipsuvat tasapainoisen
budjetin kultaisesta säännöstä. Kun on syntynyt liian suuri poikkeama
budjettitavoitteiden ja todellisuuden välillä, käynnistyy korjaustoimien
automatiikka, ja asianomaisten maiden on esitettävä komissiolle ja
neuvostolle rakenteellisiin uudistuksiin johtava budjetti- ja
talouskumppanuusohjelma ”liiallisten vajeiden tehokkaasta ja kestävästä
korjaamisesta”. (Rakenteelliset uudistukset ovat – niin kuin edellä on
jo esitetty – hyvinvointiyhteiskunnan murentamista.) Komissio ja
neuvosto valvovat kyseisten ohjelmien toteutumista. Jos maa ei toteuta
korjauksia, sen talous tulee ”liiallisia alijäämiä koskevan menettelyn”
piiriin. Siinä komissio ehdottaa oman korjausohjelman ja aikataulun,
jotka jäsenmaan pitää – pahempia seurauksia välttääkseen – toteuttaa.
Pahimpia
seurauksia ovat sakot, enimmillään 0,1 % BKT:sta. Suomen osalta sakko
olisi maksimissaan 200 miljoonaa euroa. Tästä rangaistusautomatiikasta
maa voi saada vapautuksen vain muiden emumaiden
määräenemmistöpäätöksellä.
Valta kerran pois annettu tai otettu jää helposti sille tielleen. Niin myös päätösvalta valtion budjettiin.
Suomen
oman perustuslain artiklan 3 mukaan ”lainsäädäntövaltaa käyttää
eduskunta, joka päättää myös valtiontaloudesta” ja artiklan 83 mukaan
”eduskunta päättää varainhoitovuodeksi kerrallaan valtion talousarvion,
joka julkaistaan Suomen säädöskokoelmassa”. Jos eduskunta ei ole vapaa
päättämään valtion talousarviosta, vaan joutuu alistamaan sen EU:n
komission ja neuvoston tarkastettavaksi ja joutuu tekemään siihen niiden
mahdollisesti vaatimat muutokset, herää kysymys, toteutuuko silloin
Suomen perustuslaki. Sana ”päättää” merkitsee, että eduskunta päättää,
eikä päättäminen voi olla sitä, että eduskunta ei ole vapaa päättämään.
EU:n
lait ovat ensisijaisia – ylempiä siis – kaikkiin Suomen lakeihin
nähden. Jos tässä olisi kysymys EU-lainsäädännöstä, sopimus epäilemättä
hyväksyttäisiin hallituspuolueiden äänin muuttamatta Suomen
perustuslakia. Mutta tämä sopimus ei ole EU-laki! Sen hyväksymisen
perusteluksi ei kelpaa se, että ”Suomi on Euroopan unionin jäsen”. Se on
valtioiden välinen sopimus, jolla luovutetaan Suomen perustuslakiin
kirjattua eduskunnan budjettivaltaa EU:lle. Se on ristiriidassa Suomen
perustuslain kanssa ja vaatii perustuslain muuttamisen. Se taas vaatii
käytännössä kahden eduskunnan päätöksen tai viiden kuudesosan
enemmistön, jota se ei saa.
Yhteisellä
rahalla on valtava symbolinen merkitys. Sillä tuhotaan yksi
merkittävimmistä kansallisen itsenäisyyden symboleista: oma raha.
Maailmassa ei ole toista vastaavaa yhteisöä, jossa täysivaltaiset
valtiot eivät voi vaikuttaa rahansa arvoon.
*
*
3 comments:
kiitti
idiooteista puheenollen georgos papppandreoun puolueen kannatus putosi 30% kun hän joutui euroryhmän epäsuosioon ja halusi kansan itse äänestävän. kansa näytti, että se haluaa voimaa ja ..muiden suosiota
http://www.presseurop.eu/en/content/article/2652561-new-war-religion?xtor=RSS-9
Post a Comment