February 10, 2010

Liputtomat laivat - apokalyptinen kuva

Hande noin vuonna 1979.


Lisäys 11.2

Tuomari Nurmion toisen LP:n Maailmanpyörä palaa (1980) viimeinen kappale Liputtomat laivat on minulle erittäin rakas sekä sanoitukseltaan että musiikiltaan - kuten koko LP kokonaisuudessaan.

Valitettavasti sitä vain ei löydy You Tubesta alkuperäisenä eikä myöskään Sielun veljien erinomaisena versiona albumilta Otteita Tuomari Nurmion laulukirjasta (2007), josta löytyy useita kyseisen LP:n kappaleita. - Artistien kritisoimasta Spotifysta Sielun veljien levy kyllä löytyy, mutta bloggeriin se ei ole siirrettävissä ja vaatisi kuuntelijalta Spotify-yhteyden.

Tämä on jylhä biisi. Eräänlainen apokalypsi - ilmestyksellinen näky. Jo sanoituksesta saattaa aistia, että kyseessä on raskas ja hidastempoinen marssi, tavallaan New Orleans-henkinen hautajaislaulu puhaltimineen ja patarumpuineen.

Tuomarin sanoituksessa on aluksi ikäänkuin anarkistisen utooppista toiveikkuutta, iloa ja yhteishenkeä, joka lopulta kuitenkin murtuu Myrskyn yllättäessä, mutta ei ehkä sittenkään pelkän Myrskyn takia kuin siksi, että nuo itsenäiset ja onnelliset laivat/ihmiset lasteineen olivat liputtomia eivätkä siis kai minkään muun kuin loputtoman, mihinkään sitoutumattoman Meren kansalaisia. - Ja ilmeisesti juuri tuo sitoutumattomuus koitui heidän kohtalokseen (kertooko Nurmio tarinaa äärivasemmiston hajoamisesta?).

Me emme saa tietää, mistä laivoista/ihmisistä on kyse, ja miksi he menettivät mahdollisuutensa täysin, mutta jotain outoa ja vaaralliseksikin koettua heissä on täytynyt piillä, koska Maa vaati heitä kuoleman uhalla antautumaan eikä olisi sittenkään halunnut pelastaa heitä - Liputtomia laivoja.
***
Kerran laivat ne laskivat lippunsa
Aavalla merellä
Ne juhlivat omilla lasteillaan
Eivätkä kaivanneet satamaan

Ja meri oli niin tyyni
Ja kannella tanssittiin
Eikä ruumasta loppunut ruoka
Eikä laseista viini

Kaikki kertoivat toisille unensa
Ja ne olivat kauniita
Eikä kukaan osannut loukkaantua
Eikä loukata toisia

Mut' kuinka silloin käy
Kun myrsky yllättää
Meri kiehuu ja maata ei näy

Ja rantojen tuntumassa
Ui mustia laivoja
Ne uivat suoraan ja syvällä
Raskaassa lastissa

Niiden liput liehuvat tuulessa
Ja lipuissa oli kuvia
Ristejä tähtiä aurinkoja
Liljoja ja leijonia

Kuinka silloin käy
Kun myrsky yllättää
Meri kiehuu ja maata ei näy

Ja viimein tuuli yltyi
Meri muutti mielensä
Ja merellä kelluvat puutarhat
Eivät löytäneet kapteeneja

Aallot heittivät lastut rantaan
Synkässä raivossaan
Monet nostivat valkoisen kankaan
Päästäkseen myrskystä pois

Se joka ei tahtonut antautua
Sai vastaansa tulta
Sillä maa ei tahtonut pelastaa
Liputtomia laivoja
*
http://www.google.fi/search?sourceid=navclient&aq=0h&oq=maailma&ie=UTF-8&rlz=1T4PCTA_enFI299FI299&q=maailmanpy%c3%b6r%c3%a4+palaa (Maailmanpyörä palaa)
http://www.saunalahti.fi/~leinoju/tuomarinurmio/kirjat.shtml
http://lirama.net/song/233352
http://www.123rf.com/photo_2387942.html

14 comments:

Anonymous said...

liputon, muttaina voi sitoutua yhteen ihmiseen, no min' oon naine, siks

eh said...

because theres death the reality is timeless perfection, mutta kivempi sanoa

Valto Ensio (Heikkinen) said...

Nurmio on.., siis hän vain on. Itse hän on itsensä luonnehtinut niin moneen kertaan, ettei kai minulla ole persoonastaan paljoa sanottavaa. Olen yksi laulujensa kuuntelija, en kriitikko.

Tämä kopioimasi Tuomarin sanoitus käy tänäänkin kovin moneen merelliseen tapahtumaan epäilemäsi vasemmiston hajoamisen kuohujen lisäksi. Eikä vähiten loputtomalta tuntuviin pakolaisten "laivueisiin" joidenka kiikkeristä kyydeistä suuri osa matkustavaisista huuhtoutuu mereen ennen Espanjaa, Kreikkaa...

"Aallot heittivät lastut rantaan
Synkässä raivossaan
Monet nostivat valkoisen kankaan
Päästäkseen myrskystä pois

Se joka ei tahtonut antautua
Sai vastaansa tulta
Sillä maa ei tahtonut pelastaa
Liputtomia laivoja"

Ja tosiaan sävellys saa häntäluun kylmenemään...

Rauno Rasanen said...

Valto Ensio kirjoitti:

'Eikä vähiten loputtomalta tuntuviin pakolaisten "laivueisiin" joidenka kiikkeristä kyydeistä suuri osa matkustavaisista huuhtoutuu mereen ennen Espanjaa, Kreikkaa...'

Kerrassaan osuva huomio! Hyvä sanoitus ja biisi pystyy ilmentämään ja ilmaisemaan monenlaista kontekstia sekä muuttuvia poliittis-historiallisia tilanteita/suhdanteita.

Kommentistasi juontuu - mikä yhteensattuma! - suora välitys juuri äsken täydentämääni, mahdollisesti tulevaan ('luonnos-')päreeseeni Ironmistressille, jossa siteeraan ja viittaan lopuksi italialaiseen filosofi Giorgio Agambeen, joka on kirjoittanut mm. poikkeustilan poliittisesta filosofiasta ja sen lisääntyvästä käytöstä liittyen pakolaisiin, Guantanamon vankeihin, maahanmuuttoyrityksiä tehneisiin ja tekeviin - - sekä ylipäätään rasismia muistuttaviin (demokraattisiin ja laillisiin!?) käytäntöihin, joita etenkin USA harjoittaa ihmisten identiteettejä kontrolloidessaan.

Agambenin mielestä kaikki - missä tahansa - poliittisin perustein kokonaan 'yli laidan potkitut' ihmiset ovat homo sacereita (ks. linkki) - eräänlaisia hylkiöiä, joilta on viety viimeisetkin kansalais- ja ihmisoikeudet - jotka on alennettu ja sysätty kaiken poliittisiin oikeuksiin liittyvän elämän ulkopuolelle - eläimien asteelle - jopa alemmas - 'bare life'n stalkermaiselle vyöhykkeelle.

Tässä pohdinnassa vastaamme tulevat Walter Benjamin, Carl Schmitt, Heidegger, Foucault ja natsi-Heideggerin (ks.(*) oppilas sekä juutalainen (sala-)rakas 1920-luvulta - Hannah Arendt (pari oli kirjeenvaihdossa ja jopa yhteistyössä Arendtin kuolemaan saakka 1975; Heidegger kuoli muutama kuukausi A:n jälkeen), sillä Agambenin jaottelu 'bare life - political/qualified life' juontuu modernissa merkityksessään etenkin Arendilta (alunperin Aristoteleelta).

(*) Itse asiassa kävi pikemminkin niin, että natsit pettivät Heideggerin (edustaman filosofisen ajattelun) mutta Heidegger ei pettänyt natseja eli ei koskaan eronnut puolueesta eikä katunut sodan jälkeen natsimenneisyyttään - ikäänkuin se nyt olisi sovittanut yhtään mitään.

Sitäpaitsi eihän Heidegger koskaan edustanut mitään propaganda-militanttia, kiihkoantisemitististä 'kaasuttajanatsismia', ja niinpä hän vain yksinkertaisesti huomasi nopeasti joutuneensa natsien suhteen seuraan, jonka älyllinen taso ei riittänyt ymmärtämään hänen ajatteluaan ja erosi - alunperin natsien valitsemana - Freiburgin yliopiston rehtoriudesta 1934, tasan vuoden kestäneen virantoimituksen jälkeen.

Agambenille Heideggerin vaikutuksen 'vastamyrkkynä' toimivat juutalainen Frankfurtin koulukunnan 'ulkojäsen' Walter Benjamin sekä tietysti em. juutalainen Hannah Arendt.

***
Niinpä niin. Miten totta tämä säkeistö siis onkaan!

'Se joka ei tahtonut antautua
Sai vastaansa tulta
Sillä maa ei tahtonut pelastaa
Liputtomia laivoja'

PS.
Saatan myös tehdä foucault'laisesta, biopoliittisen vallankäytön laajenemisesta ja totalisoitumisesta (esim. salakavala state of exception) johtuvaa avointa pessimismiä edustavasta Agambenista (mm. Antonio Negrin ja Zizekin kaverista) kokonaan oman päreen. Sen hän toki ansaitsisi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Giorgio_Agamben

http://en.wikipedia.org/wiki/Giorgio_Agamben

http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_sacer

http://www.lionking.org/~hybryd/Agamben.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/State_of_emergency

lippu said...

against Method ? but not in Economics...http://en.wikipedia.org/wiki/Epistemological_anarchism

ninni said...

juu, minä asun (köyhällä) saarella jonka rantaan huuhtoutuu liputtomien ruumiita jatkuvasti..

ninni said...

911

Homo Garrulus said...

Minä observoin kunka Ines observoi ja miten joku tyly taho sensuroi. En suosittele nettiä enää pian mihinkään kunnon työhön. ON aika täynnä itsevaltiaita, ehkä jostain Kiinasta? Tai Japanista? Kova on sensuuri ja se teettää vääristyneen kuvan siitä, mitä sanotaan ja mitä todella sanotaan.

Paha juttu, paha juttu Suomelle.

Valto Ensio (Heikkinen) said...

Rane, kuvasta päätellen sinulla on vähintään yhtä suuri pää kuin minulla, mutta miksi vain sinulle on niin paljon ajattelun ja omaksumisen taitoja "annettu"?

Minä kyllä yritän ymmärtää niin lukemisen kuin elämisenkin kautta tätä kaikkea, mutta en osaa jäsennellä kovinkaan tehokkaasti, enkä omaksua sitä valtavaa "kaikkea", mitä tarjolla olisi.

Heideggerin kyllä tiedän, esim.

Ja kun koko elämä meni vasaran varressa rimpuillessa...

Anonymous said...

tien pääPossible worlds semantics is the worst thing to happen to philosophy since the ontological proof?

valto? sinähän olet täällä, elävä?

Anonymous said...

valto.jäsentelemisen jälkeenkin kuten huomaat, paljon ei jäää jäljele, mutta kivaa se on..

sitä paitsi minulla olisi tarjolla kokonaisteoria, kiinnostaako?

meitä ohjataan Muualta

Valto Ensio (Heikkinen) said...

Anonymous: "...Muualta" ? Kavahdan takajaloilleni kun kuulen tuommoista isolla kirjaimella aloitettuna.

Kyllähän meitä "muualta" ohjaillaan monenkirjavin keinoin, mutta yliluonnollista se ei ole eikä jumalista vaan ihmisen luomista loputtomista järjestelmistä toistensa ohjailemisen mahdollistamiseksi ja omien päämäärien, jotka enimmäkseen liittyvät hamsterismiin ja vallanhaluun.

Jumalia jos minulle tarjotaan, niin turha vaiva. Uskonnottomana ja uskotonna menen lopunkin matkani.

En minä Raneakaan kadehdi ajattelemisen lahjoistaan, ei se helppoa varmasti ole ymmärtää enmmän kuin ehkä suurin osa katujemme dallaajista. Sekin kun, minkä itse ymmärrän, tuottaa jo monenmoista perkeleen hämärän hetkeä jatkuvasti.

Mikko Niska said...

Jaan täysin tunteenne tätä nerokasta teosta kohtaan.

Silloin kun se oli suht' tuore, tein sanoituksesta kenties naivistisenkin kirjallisuusanalyysin koulussa. Aivan hukkaan se ei mennyt - sain siirron ylempien vuosiluokkien kirjallisuuskerhoon.

Olennaisempaa on kuitenkin, että ihmistaimi koki niin voimakkaasti tämän musiikillisen runon. Sen merkitys tai tulkinta ovat tänään yhtä vahvoja kuin tuolloin.

Vain muutamia vuosia sitten Nurmio osui rautakauppaan samaan aikaan. Hän oli etsimässä vasaraa ja minä häkellyin niin, että osasin vain neuvoa häntä epämääräisesti, kun minun olisi tullut kyetä kiittämään.

Anonymous said...

Löysin tämän kappaleen taas monen kymmmenen vuoden jälkeen. Kuuntelin tätä viimeksi noin 25-vuotiaana ja nyt 50-vuotiaana. Nyt ymmärrän paremmin mitä tuomari haluaa varmaan sanoa tässä laulussa. Tämä on aivan mahtava. Eipä duurissa vedetä helposti noin apokalyptistä näkymää musiikin avulla kuuntelijoiden eteen. Pitää olla nero, että sen pystyy tekemään.