Anonyymi kysyi edellisen päreeni kommentissaan: ‘Oletko 
lukenut Ken Wilberiä?’
. 
No en todellakaan. Nimi on tullut jossain vastaan, mutta 
mikäli ensivaikutelmiini ja wikipedian tietoihin on luottaminen, en tule koskaan 
lukemaankaan. Lähestymistapani on täysin käsitteellinen eikä pyri sekoittamaan 
päättelyyn mitään empiristis-kognitiivisia [huuhaa-]oletuksia minän mystisestä 
evoluutiosta. Tietenkin myös minän evoluutiota on tapahtunut, mutta Wilberin 
lähestymistapa tähän asiaan on minulle jos ei nyt vastenmielinen niin ainakin 
vieras ja outo. Korostan vielä, että ‘pelaan’ tässä filosofista käsitepeliä, 
enkä pyri todistamaan yhtään mitään, en ainakaan käsitteiden ‘ulkopuoliseen’ 
todellisuuteen vetoamalla.
. 
En pyri tietoisesti ‘nondualismiin’, vaikka kieltämättä tästä 
tekstistä sellainen vaikutelma saattaa jäädä, eikä se toki ole ihan väärin 
päätelty. Monismin ja dualismin ongelma on perustava myös tietoisuutta 
käsittelevässä ajattelussa. Mutta kuten olen viime aikoina enemmän kuin useasti 
pyrkinyt korostamaan [myös ja etenkin hylomorfismi-kritiikissäni], tietoisuus on 
peruuttamattomasti vieraantunut fysikaalisesta. Emme pääse ‘takaisin’ 
fysikaaliseen elävinä, tietoisina olioina, vaikka miten nerokkaasti 
havainnoisimme maailmaa. Tässä mielessä ontologinen dualismi on ihmisen kohtalo. 
Kaikki puhe kuolemattomasta sielusta, sielunvaelluksesta tai jälleensyntymästä 
ja mystisistä kokemuksista ovat minulle huuhaata. Kokemuksia ja tunteita toki on 
kaikensorttisia, mutta jopa tunneäly on minun mielestäni pikemminkin kategorinen 
väärinkäsitys kuin todella olemassa olevaa ei-käsitteellistä todellisuutta. Itse 
asiassa mitään ei-käsitteellistä todellisuutta ei ihmiselle ole olemassakaan, ei 
ainakaan niin kauan kuin hän on tietoinen olio. 
. 
Ihminen on maksanut tietoisuudestaan todella kovan hinnan. 
Evoluution ‘jumala karkotti’ hänet lopullisesti vaistojen ‘paratiisista’ 
tottelemattomuuden eli hyvän ja pahan omavaltaisen ‘haltuun ottamisen’ jälkeen 
käsitteellisen tiedon helvettiin. Oliko tottelemattomuudessa kyseessä ihmisen 
prometheusmaisesta hybriksestä vai oidipusmaisesta hamartiasta, jääköön tällä 
erää pohtimatta. Ulospääsy tietoisuuskuplasta on kuitenkin mahdotonta. Olemme 
kuin kärpäsiä tietoisuus-pullossamme. Luulemme pääsevämme sieltä joskus pois 
järkemme säilyttäen ja jopa älyllisesti parempina kuin ennen. Ei onnistu, ellei 
sitten pysty ‘valehtelemaan’ itselleen [ja muille] todella taitavasti. 
. 
Sorry Platon [sinä, joka olet edelleen yksi kaikkein 
suurimmista], minä en usko siihen luolan [pullon] ulkopuoliseen, häikäisevään 
totuuden valoon, en vaikka olettaisimme, että pullo [luola] on läpinäkyvä. Itse 
asiassa juuri pullon läpinäkyvyys osoittaa lopullisesti yrityksemme 
mahdottomuuden. Me kyllä näemme ja koemme todellisuuden sellaisenaan, tosin yhä 
suuremmassa määrin vain mittalaitteiden kautta. Tajuamme samalla myös 
erillisyytemme ja irrallisuutemme todellisuudesta, joka ei koskaan avaudu meille 
singulaareina olioina universaalisti vaan pala palalta, perspektiivi 
perspektiiviltä, mutta ei koskaan kokonaisuutena – paitsi teorioissa, mutta 
teoriat ovat pelkkiä symboleita, eivät todellisuutta. Todellisuudessa ei ole 
symboleita. Siellä on vain ‘puhdasta’ olemista, joka ei eroa olemattomuudesta. 
Meidän pitäisikin lähes ‘itsestään selvästi’ ymmärtää, että tämä ‘irrallisuus’ 
myös ja nimenomaan johtuu tietoisuudesta eli se, mikä mahdollistaa todellisuuden 
yhä tarkemman havainnoinnin [tietoisuus], erottaa meidät siitä.
. 
Yritys päästä ‘ulos’ tietoisuuden vankilasta sekoittamalla 
päätään esim. meditaatiolla tai muulla huumeella ei auta, koska minkään päihteen 
vaikutus ei kestä loputtomiin. Nirvana tässä elämässä on harhaa. ‘Jossain 
muussa’ elämässä sitä ei tarvitse edes miettiä, mutta siitä elämästä emme voi 
tietää muuta kuin sen, minkä mielikuvituksemme taikoo esiin. Eikä se tietenkään 
välttämättä ole vähän. Nähtävästi myös Ken Wilber kuuluu näihin 
fantasia-jengiläisiin. Suhtaudun heihin kuin filosofinen mutta kolonialistinen 
antropologi täysin vieraaseen kulttuuriin [kaikki antropologit ovat väistämättä 
jonkinlaisia kolonialisteja]. En kuitenkaan edes teeskentele suvaitsevaisuutta 
vaan yritän pelkästään sietää ja joskus jopa ymmärtää.
. 
Kärjistäen ja metaforisesti sanottuna Jumala on minulle se 
pullo, jonka läpi kärpänen katselee. Pullo ‘aiheuttaa’ tietoisuuden syntymisen. 
Kärpänen eli tietoisuus on tuon pullon vangittu henki [tämän enempää en anna 
periksi gnostilaisuudelle]. Pullon ulkopuolella on jotain, mistä emme 
[huolimatta nerokkaista ajattelujärjestelmistämme ja mittauslaitteistamme sekä 
juuri niiden takia] voi lopulta tietää mitään muuta kuin, että se on kaikki eikä 
mitään eikä senkään vuoksi voi ‘sijaita’ meidän representatiivisten 
ajattelujärjestelmiemme ulottuvuudessa. 
.
Mikään ei ole niin mieletöntä kuin sanoa, että tieto ja 
tiede lähestyy totuutta. Metaforisesti, narratiivin puitteissa ilmaistuna vain kokemus voi päästä totuuden ‘läheisyyteen’, mutta 
edes kokemus ei voi sitä saavuttaa – tuhoutumatta: ‘Sinä et 
voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee 
minut, ei jää eloon.’ [2. Moos. 33:17-23]. 
*
 
 
11 comments:
tarvitaanko ideologioita no joo kyll tarvitaan ..sotia?
Ei Wilber mistään kuolemattomasta sielusta, sielunvaelluksesta ja jälleensyntymästä kirjoita. Hän suhtautuu kriittisesti new age höpinöihin, vaikka hänet itsensä siihen joukkoon usein luetaan, koska Wilber kuitenkin viittaa paljon näihin ns. itämaisiin viisausperinteisiin. Mystisistä kokemuksista kirjoittaa jonkin verran toki. Siis lähinnä meditaatiosta ja "ykseyden" kokemisesta. Eli tuosta mihin sinäkin viittaat. Dualistinen (itsensä muusta maailmasta erottava) minä tuhoutuu läsnäolevan ykseyden kokemuksessa, jonka voi (kuulemma) saavuttaa meditaatiolla tai huippukokemuksella (peak experience), josta mm. Maslow kirjoittanut.
Ihan rationaalisia argumentteja hän esittää. Toki yhdistelee länsimaisia filosofeja ja psykologeja itämaisiin ajattelijoihin ja kritisoi länsimaista "toinen silmä kiinni" harjoitettavaa tiedettä ja filosofiaa. Wilber pyrkii holistiseen ajatteluun. Kierkegaardihan myös muistaakseni naureskeli Hegelille, jonka ajattelu syleili maailmoita, mutta oli unohtanut oman olemisensa.
Tuon minän evoluution mihin viittaat voi nähdä ihan puhtaasti etiikkana ja psykologiana. Ihminen "kehittyy", kun pääsee eroon psykologisista traumoistaan ja tulee tietoisemmaksi itsestään ja ympäristöstään. Näin hän alkaa tekemään eettisempiä valintoja, jotka ei perustu vain heimon etuun (nationalismi jne.).
Minusta et pohjimmiltasi ole kovinkaan paljon eri linjoilla Wilberin kanssa monissa kohdin. Ainakin itse olen mieltynyt hänen kirjoituksiinsa, vaikken enkeleihin ja jälleensyntymään uskokaan muussa kuin jossain metaforisessa mielessä.
1
‘Dualistinen (itsensä muusta maailmasta erottava) minä tuhoutuu läsnäolevan ykseyden kokemuksessa, jonka voi (kuulemma) saavuttaa meditaatiolla tai huippukokemuksella (peak experience), josta mm. Maslow kirjoittanut.’
Vai niin. Minun mielestäni orgasmeja [‘huippukokemuksia’] toki voi olla monenlaisia ja kuolema on niistä varmaankin kaikkein ‘tärisyttävin’. Orgasmiahan on nimitetty ‘pieneksi kuolemaksi’. Entä mitä eroa niin sanotulla esteettisellä kauneuden kokemuksella ja meditaation avulla saavutettavalla niin sanotulla ‘mystisellä’ kokemuksella tai peak experiencellä lopultakaan on? Ei ymmärtääkseni mitään. Itse asiassa mitään pakoa minuudesta johonkin toiseen tietoisuuden ‘olomuotoon’ ei ole. Se ‘muu olomuoto’ on aina jo tässä ja nyt. Kännin voi toki ottaa jokainen, jos haluaa. Siinäpä huippukokemusta kerrakseen.
2
‘Tuon minän evoluution mihin viittaat voi nähdä ihan puhtaasti etiikkana ja psykologiana. Ihminen "kehittyy", kun pääsee eroon psykologisista traumoistaan ja tulee tietoisemmaksi itsestään ja ympäristöstään. Näin hän alkaa tekemään eettisempiä valintoja, jotka ei perustu vain heimon etuun (nationalismi jne.).’
Kirjoitin sen peräti epäselvän ‘minän evoluution’ tuonne tavallaan myös syötiksi ja siihen sinä sitten tartuitkin. Oikeastaan ei ole tapahtunut kuin yksi ‘minän’ evoluutio ja se toistuu tai kertautuu historiassa yhä uudestaan hieman erilaisesta näkökulmasta. Mitään varsinaista edistystä ei etiikassa sitten antiikin päivien ole tapahtunut. Kaikki etiikan perustavat alkulähtökohdat löytyvät jo sieltä. Tosin eipä meillä ole kirjoitettua historiaa tai filosofiaakaan varhaisantiikkia edeltäviltä ajoilta. Ellei nyt sitten joku bioevoluutio-arkeologi keksi löytäneensä esim. ontologisen jumalatodistuksen varhaisinta ‘naturalistista’[!?] versiota jostain kalliomaalauksesta. Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta. Mutta ilmeisesti naiivi empiristinen jälkiviisaus on sitä suurinta viisautta.
*
Taidat olla aika nuori kaveri. Annas kun menee 25-30 vuotta, niin katsotaan, oletko ‘minän evoluution’ suhteen vielä samaa mieltä kun nyt.
3
‘Kierkegaardihan myös muistaakseni naureskeli Hegelille, jonka ajattelu syleili maailmoita, mutta oli unohtanut oman olemisensa.’
Mutta juuri Hegel oli holistinen dialektikko, ei Kierkegaard. Itse kuitenkin sijoitun Kierkegaardin ‘leiriin’. Katson maailmaa vain omasta perspektiivistäni, en mistään maailmanhengen evoluutiosta käsin kuten Hegel. Tosin niin teki myös Hegel, mutta laajensi perspektiivinsä universaalille makrotasolle. Näinhän kaikki ‘profeetat’ ovat aina tehneet. Maailmaa ei kuitenkaan voi tarkastella vain maailmasta käsin. Se on yksinkertaisesti mahdotonta fenomenologisesti. Silti pystymme tajuamaan oman subjektiivisen rajoittuneisuutemme ja ikään kuin ylittämään sen symbolien tasolla. Oleellista tässä on ikään kuin – as if.
Mutta okei – kyllähän minä juuri holismi-problematiikan kanssa pelailen. Singulaarin ja universaalin, osan ja kokonaisuuden mahdoton suhde: siihen palautuu kaikki pohdinta loogisesti. Muutoksesta sen sijaan en tiedä mitään, en edes vai pitäisikö sanoa varsinkaan loogisesti. Muutosta tietysti tapahtuu joka hetki, mutta en tiedä, mitä se on. Sitä paitsi se meni jo. Muutos on aina jo tapahtunut, kun yritän sitä pohtia.
Mitä kokemisen mahdollisuuteen tulee, se jättää meidät aina ja ikuisesti tyhjän eteen ja tyhjän päälle. Silti on mahdollista saada jonkinlainen ‘aavistus’ transsendenssista. Enempään kokemus ei pysty. Se voi viedä meidät vain kauhistuttavaan ja joskus jopa ihastuttavaan tyhjyyden kuiluun. Ei enempään tai pitemmälle, mutta aivan varmasti siihen asti. Tästä tyhjyydestä ‘syntyy Jumala’.
Ovatko arvoitukset osa tietoisuuttamme?
Tarkennan vielä: ratkaisemattomat arvoitukset.
En ymmärrä tuota känniläppääsi. Ihan kuin käsitepeleistä ja subjekti-objekti/minä-muut -jaotteluista luopuminen edes hetkellisesti, vaikka pöntöllä istuessaan, olisi jotain moraalisesti arveluttavaa.
Ei minulla ole muuten mitään ekstaasikokemuksia, mutta pystyn kyllä ihan intuitiivisella ja miksei rationaalisellakin tasolla ymmärtämään, että minuus on keinotekoinen konstruktio ja asiat ovat ikään kuin yhtä muussakin kuin jossain hetkellisen huumauksen mielessä.
Ajattelin tuota moraalista evoluutiota lähinnä yksilötasolla. Wilberillä on kyllä teorioita siitä yleisellä, historiallisellakin tasolla, mutta tuosta ykseyden ajatuksesta hänen etiikkansa tulee. Siitähän eettinen ajattelu kai aika pitkälle kumpuaa, että ymmärretään, että muutkin ihmiset ovat ikään kuin samassa veneessä ja voisi miettiä asioita heidänkin kantiltaan.
Eihän mikään ajattelun kehitys ole tietenkään annettua. Voihan ihminen taantuakin, tulla entistä tyhmemmäksi ja vittumaisemmaksi. Ei sitä mikään kosminen laki ohjaa kohti parempaa.
Hegel oli holistinen dialektikko, joka unohti itsensä yksilönä teorioistaan. Kartanpiirtäjä, joka ei muistanut piirtää itseään mukaan karttaan. Jotenkin näin tulkitsen Kierkegaardin kritiikin ja tästä Wilberkin kirjoittaa ja näytät olevan itsekin tätä mieltä. Melko itsestäänselväähän se on.
Mistään transsendentin tuonpuoleisen tavoittelusta ei ole kyse, vaan sille silmien avaamisesta mikä on jo tässä läsnä.
Ja mitä tuohon yksilöä laajempaan eettiseen evoluutioon tulee, niin Wilberillä se menee niin, että ihmiskunta on laajentanut samaistuskohteitaan jatkuvasti heimosta kansakuntaan kansakunnasta koko maapalloon ja lopulta mystissävytteisesti koko maailmankaikkeuteen ja moraalikäsitykset syntyy tältä pohjalta. Evoluutio tässä on siis sitä, että koko ajan on vähemmän erottelua (heimo vs. muut heimot, kansakunnat vs muut kansakunnat). Esim. huomio ekologisiin kysymyksiin ja niihin liittyviin eettisiin valintoihin on jotain sellaista, mikä on muuttunut aiemmilta vuosisadoilta tai kymmeniltä. Kehityssuunta on siis kohti sitä, että kaikki on pohjimmiltaan yhtä. Kyse ei ole kuitenkaan mistään sellaisesta kehitysoptimismista, jossa joku mystinen maailmanhenki johdattaisi ihmiskunnan kohti suurempaa vapautta ja onnea. Kaikki voidaan vielä ryssiä, mutta tästä laajemmasta näkökulmasta hahmottuu selkeämmin monet tämän päivän ongelmat liittyen vaikkapa ääri-islamiin, rasismiin jne.
‘Ovatko arvoitukset osa tietoisuuttamme?’ - - ‘Tarkennan vielä: ratkaisemattomat arvoitukset.’
Kas vain, sinä ilmeisesti osaat lukea ajatuksiani. Juuri arvoituksen ja mysteerin kysymisen erilaisuudesta olen toissapäivänä kirjoittanut päreluonnoksen.
‘En ymmärrä tuota känniläppääsi. Ihan kuin käsitepeleistä ja subjekti-objekti/minä-muut -jaotteluista luopuminen edes hetkellisesti, vaikka pöntöllä istuessaan, olisi jotain moraalisesti arveluttavaa.’
Ei siinä mitään moraalisesti arveluttavaa ole, ei lainkaan. Halusin vain painottaa, etteivät huippukokemukset ole lopulta mitään muuta kuin täysin ‘luonnollisia huumauksia’.
Korjaus muistivirheeseen/lapsukseeen.
'Oliko tottelemattomuudessa kyseessä ihmisen prometheusmaisesta hybriksestä vai oidipusmaisesta hamartiasta, jääköön tällä erää pohtimatta.'
Pitää siis olla 'oidipusmainen hamartia' eikä 'akrasia', joka viittaa tahdon heikkouteen, ja josta Oidipuksen tapauksessa ei ole kyse. Oidipus tietää, mitä pitää vättää ja hänellä on myös tahtoa välttää se, mutta joutuu tavallaan olosuhteitten uhriksi, koska sattuma pimittää häneltä asioitten todellisen tilan. Myös akraattinen ihminen toimii oikeiden periaatteitten mukaisesti, mutta ei pysty kohdistamaan tahdonvoimaansa oikealla tavalla ko. periaatteiden noudattamiseksi. Oidipuksen tapauksessa ei ole kyse tahdon eikä järjen heikkoudesta vaan traagisista yhteensattumista, joita yksinkertaisesti ei voi välttää, vaikka miten yrittäisi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamartia
http://en.wikipedia.org/wiki/Akrasia
ai. ihminen maksyumieheksi
Post a Comment