1
Arvoituksen voi ratkaista. Arvoitukselle löytyy aina
jonkinlainen järjellisen päättelyn tukema luonnollinen syy. Mysteeri sen sijaan
on ratkeamaton dilemma. Mutta miten arvoitus ja mysteeri voidaan erottaa
toisistaan. Miten voimme sanoa, että jokin on ratkeamaton arvoitus eli mysteeri?
Milloin voimme luopua kysymisestä ja sanoa: se on mysteeri. Eikö meidän
tunnustaaksemme, että emme pysty ratkaisemaan jotain arvoitusta, pitäisi tietää,
ettei se ole ratkaistavissa? Mutta jos tiedämme, ettei jokin ongelma ole
ratkaistavissa, meidän täytyy tietää silloin edes jotain [mutta jotain varsin
olennaista] itse mysteeristä. Emmehän voi luopua kysymisestä, vaikka arvoituksen
mahdottomuus olisi todistettu tiedollisesti ja/tai kokeellisesti. Voimmeko? Vai
paremminkin: pitäisikö meidän luopua silloin?
.
2
Kysymys on ensisijaisesti siitä, miksi kysymme ja
toissijaisesti siitä, miten kysymme. Jos evoluutio on ‘luonut’ meidät uteliaina
ja ajattelevina olentoina kysymään ja myös mahdollisimman taitavasti
ratkaisemaan kysymyksemme, voiko eteemme koskaan tulla mitään sellaista, mitä ei
voisi pätevästi ratkaista? Evoluution ‘ihmiseen sisällyttämän paineen ja voiman’
eteenpäin sysäämänä toimiva ihmisluonne kuitenkin pakottaa meitä etsimään
parempia ratkaisuja jo pelkästään hengissä selviämisemme ja paremman
hyvinvointimme vuoksi. Jos päädymme silti olettamaan, ettei jokin kysymys ja
ongelma ole mitenkään ratkaistavissa, meidän olisi luovuttaaksemme opittava
tyytymään johonkin jo saavutettuun ratkaisuun, lopetettava sen kysyminen yhtään
perustavammin ja itse asiassa unohdettava koko ongelma, koska se on nyt saanut
tiedonhankintamahdollisuuksiemme rajoissa ratkaisun, jota emme voi muuksi
muuttaa.
.
3
On loogisesti itsensä kumoavia väittämiä, jotka eivät ole
arvoituksia vaan paradokseja. Kun sanon: nyt minä valehtelen, niin valehtelenko
silloin vai en? Jos väitteeni on totta, en valehtele, jos se taas on valhetta,
se on totta. Tällainen itsensä kumoavuus ilmentää kaikkein yksinkertaisimmillaan
mahdottomuutta todistaa kielessä yhtään mitään ajautumatta kehäpäättelyyn ja/eli
paradokseihin. Kieli on itseensä viittaavaa ja siksi valehtelijan paradoksi
toistuu ja ikään kuin uusintaa itseään loputtomiin kaikissa loogisissa
todistuksissamme koskien ei ainoastaan dialektista argumentaatiota vaan myös
hypoteeseista kokeellisen tieteen havaintojen perusteella tehtyjä induktiivisia
yleistyksiä, jotka on teoriatasolla todistettava deduktiivisesti. Ainoa ‘tosi’,
tieto, mitä meillä kielellisinä olentoina voi olla, on jotain, mitä ei voi eikä
tarvitse todistaa. Se on yhtä aikaa sekä itsestään selvyyttä, uskoa että
tervettä järkeä, joka koskee vain tuttuja asioita ja ilmiöitä.
.
4
Silti kysymme. Alusta lähtien ja loppuun asti. Miksi?
Uteliaisuutemme ei lopu, vaikka keinomme näyttäisivät loppuvan. Ja kun
uteliaisuutta ei voi tyydyttää enää tarkoitusperiimme nähden pätevimmiksi
testatuilla keinoilla ja kokeilla, se muuttuu ihmettelyksi, joka on kaiken
filosofisen kysymisen alku – ja loppu. Ihmettely sinänsä on jos ei välttämättä
mysteeri niin ainakin se ilmaisee uteliaisuuden viimeisen pisteen, jossa
ratkaisukeinot loppuvat, mutta uteliaisuus ei. Uteliaisuudella on tässä kaksi
vaihtoehtoa: joko siirtää kiinnostuksensa kohde muualle tai muuttua
ihmettelyksi. Ihmettely on kaiken uskonnon ja kaiken rationaalisen filosofian
lähtökohta. Se on myös mysteerin lähtökohta.
.
5
Pelkästään utelias sen sijaan ei koe olemassaolossa mitään
mysteeriä. Kohdatessaan mielestään ratkaisemattoman ongelman utelias empiristi
yleensä jossain vaiheessa siirtää kiinnostuksensa muualle, muihin kohteisiin.
Koska hänen intellektinsä ‘tyydyttyy’ vain aistien kautta saavutetuista
kohteista, se ei voi edes ajatella ei-aistillista [ikään kuin jopa inhimillinen
ajattelukin olisi vain ‘aistimista’ = empiristin kategorinen virhe].
.
6
Uskonnollinen ihminen ja filosofi sen sijaan jatkavat
kysymistä. Uskonnollinen ihminen ratkaisee kysymisensä loputtomuuden päätymällä
Jumalaan ja ryhtymällä palvomaan ‘häntä’. Filosofi sen sijaan ihmettelee
loputtomiin. Filosofi voi toki uskoa tai olla uskomatta Jumalaan, mutta siitä
huolimatta ja lopultakin juuri sen takia, koska hän ei lopeta ihmettelyään,
mysteeri on myös hänelle koko ajan läsnä. Utelias empiristi sen sijaan jatkaa
havainnointiaan ja jatkuvaa tiedonkeruutaan eikä ala ihmetellä jotain/mitään
loputtomiin vaan etsii uuden vielä ratkaisemattoman kohteen, jolle yrittää
löytää tiedonhankintamahdollisuuksiensa rajoissa jos ei varmaa niin ainakin
tyydyttävän selityksen.
.
7
Kuitenkin myös havainnoista ‘totuuden’ todisteita etsivä
empiirikko voi uskoa klassisen teismin ‘ei-havaittavaan’ Jumalaan, jota/mitä ei
voi olettaa ja ymmärtää projektiivisesti eli ihmisenkaltaiseksi ‘suureksi
toiseksi’, joka ‘sijaitsee’ kuin mikä tahansa materiaalinen kohde jossain
‘paikallistetussa ajassa’ vaan inhimillisen ajattelun mahdollistavaksi
tietoisuuden ja olemassaolon Ykseydeksi. Näin ajatellen Jumala [em. ‘Ykseytenä’]
on empiirikolle itsestään selvyys, jota ei tarvitse problematisoida ja joka
oletetaan annettuna - uskoipa hän ‘siihen’ Jumalana tai pitipä sitä
a-teistisesti ‘luonnollisena asiana’[?]
.
8
Rationaaliselle metafysiikalle Jumala on inhimillisen
ajattelun perustana perimmäinen paradoksi, jota ei voi ‘ratkaista’, ja jonka voi
määritellä vain tautologiana tai performatiiveilla [rukoukset], metaforilla ja
narratiiveilla [*]. Niinpä evankeliumien Jeesuksen Jumala on tosi narratiivisena
kuvauksena, ei loogisesti eikä empiirisesti.
.
9
Se, joka uskoo Jeesuksen Jumala/an, uskoo tietyn kertomuksen
Jumala/an. Sitä, onko tämä usko ristiriidassa sen Jumalan kanssa, jota Tuomas
Akvinolainen pitää olemisen analogiana, pidän kuitenkin outona väitteenä [jonka
esim. Luther ja Heidegger esittävät (tosin hyvin erilaista lähtökohdista)].
Jumala ei ole persoona eikä mikään tunteva ‘olio’ siinä mielessä kuin ihminen.
Pyhän Kolminaisuuden persoonat ovat pelkästään teologis-metafyysisiä metaforia,
jotka hahmottavat evankeliumin jumalakäsitystä teologis-filosofisessa
kontekstissa. Joka muuta väittää, on joko ymmärtänyt Jumalan kategorisesti
väärin ja ajautuu väistämättä jonkinlaiseen polyteismiin ja
antropomorfismiin/antroposentrismiin [kreationismi] tai samaistaa J/jumalan
ei-subjektiiviseen eksistenssiin [Heidegger].
.
10
Jumala-selitykset ja -kuvaukset tyypittyvät hyvinkin
erilaisilla tavoilla kohti ‘ratkaisua’, joka ei ole enää puhtaasti empiirinen
eikä pelkästään rationaalinen: 1] Jumalan/jumalien ‘lepyttäminen ja lahjominen’:
luonnonuskonnot ja polyteismi yleensä, 2] J/jumalaa kohti pyrkiminen [a) Platon:
anamnesis: rationalistinen ‘paluu’ alkuperäisiin [‘jumalallisiin’] Ideoihin, b)
Aristoteles: teleologia: kehitys kohti täydellistymistä eli täydellistä Hyvää,
c) Plotinos: (i) kääntymys kohti kaiken alkua eli Yhtä; (ii) Augustinus,
Pseudo-Dionysios: mystinen tie: purgatio, illuminaatio, unio)] tai 3] Jumalan
ihmiselle antaman ‘ehdollisen’ lupauksen täyttyminen [kirjan uskonnot:
lähtökohtana juutalainen monoteismi: uskonnollinen kultti ja uskonnollinen laki
Jumalan lupauksen ‘ehtoina’]. Vaihtoehdot 1 ja 3 ovat lähellä toisiaan, koska
juutalainen monoteismi oli ainakin varhaisimmassa vaiheessa monolatriaa [Jahve oli/on yhden
kansan oma Jumala, vaikka hänen lakinsa päti kaikkiin ihmisiin] eikä universaali monoteistinen transsendenssi, kuten
klassinen teismi asian määrittelee [esim. David Bentley Hart: The Experience of
God].
.
11
Sekä tiukan rationaalinen filosofi että empiirisen evidenssin
etsijä voi päätyä uskomaan johonkin näistä jumala-käsitysten tyypeistä, jotka
eroavat toisistaan merkittävästi, mutta ainakaan rationalisti ei lopeta
ihmettelyään, koska hänelle empiirinen evidenssi ei milloinkaan voi tavoittaa
Jumalaa eikä mystinen kokemus taas ole ymmärrettävissä järjellisesti. Jumala ei
siis ole rationalistille arvoitus, joka joskus jollain tavalla ratkeaa havainnon
tai jopa kokemuksen kautta, ymmärrettiinpä tuo ratkaisu sitten mysteeriksi tai
‘tiedoksi’. Ihmettely on filosofille loputon ‘tehtävä’ ja rationaalinen
metafyysinen ihmettely on ihmettelyn äärimmäisin ja syvällisin muoto - myös
hylomorfisti Aristoteleelle, jonka teleologis-metafyysinen empirismi ja
biologismi perustui kuitenkin johdonmukaisella tavalla käytännölliseen järkeen
[jonka, kuten järjen yleensä] ensimmäiset peruskategoriat pitää olettaa
kategoris-rationaalisesti [joskin pragmaattisesti] tosiksi; niitä ei voi löytää
suoraan yksilöolioista vaan ne ovat metafyysisiä postulaatteja, tosin
‘käytännöllisiä’ sellaisia.
.
[*] Performatiivi on
sanallinen ‘teko’, esimerkiksi: 'kastan sinut Liisaksi', 'julistan teidät nyt mieheksi ja
vaimoksi’, mutta myös: 'ajattelen siis olen'.
*
*
1 comment:
311
Post a Comment