1
Arvoituksen voi ratkaista. Arvoitukselle löytyy aina 
jonkinlainen järjellisen päättelyn tukema luonnollinen syy. Mysteeri sen sijaan 
on ratkeamaton dilemma. Mutta miten arvoitus ja mysteeri voidaan erottaa 
toisistaan. Miten voimme sanoa, että jokin on ratkeamaton arvoitus eli mysteeri? 
Milloin voimme luopua kysymisestä ja sanoa: se on mysteeri. Eikö meidän 
tunnustaaksemme, että emme pysty ratkaisemaan jotain arvoitusta, pitäisi tietää, 
ettei se ole ratkaistavissa? Mutta jos tiedämme, ettei jokin ongelma ole 
ratkaistavissa, meidän täytyy tietää silloin edes jotain [mutta jotain varsin 
olennaista] itse mysteeristä. Emmehän voi luopua kysymisestä, vaikka arvoituksen 
mahdottomuus olisi todistettu tiedollisesti ja/tai kokeellisesti. Voimmeko? Vai 
paremminkin: pitäisikö meidän luopua silloin?
.
2
Kysymys on ensisijaisesti siitä, miksi kysymme ja 
toissijaisesti siitä, miten kysymme. Jos evoluutio on ‘luonut’ meidät uteliaina 
ja ajattelevina olentoina kysymään ja myös mahdollisimman taitavasti 
ratkaisemaan kysymyksemme, voiko eteemme koskaan tulla mitään sellaista, mitä ei 
voisi pätevästi ratkaista? Evoluution ‘ihmiseen sisällyttämän paineen ja voiman’ 
eteenpäin sysäämänä toimiva ihmisluonne kuitenkin pakottaa meitä etsimään 
parempia ratkaisuja jo pelkästään hengissä selviämisemme ja paremman 
hyvinvointimme vuoksi. Jos päädymme silti olettamaan, ettei jokin kysymys ja 
ongelma ole mitenkään ratkaistavissa, meidän olisi luovuttaaksemme opittava 
tyytymään johonkin jo saavutettuun ratkaisuun, lopetettava sen kysyminen yhtään 
perustavammin ja itse asiassa unohdettava koko ongelma, koska se on nyt saanut 
tiedonhankintamahdollisuuksiemme rajoissa ratkaisun, jota emme voi muuksi 
muuttaa. 
.
3
On loogisesti itsensä kumoavia väittämiä, jotka eivät ole 
arvoituksia vaan paradokseja. Kun sanon: nyt minä valehtelen, niin valehtelenko 
silloin vai en? Jos väitteeni on totta, en valehtele, jos se taas on valhetta, 
se on totta. Tällainen itsensä kumoavuus ilmentää kaikkein yksinkertaisimmillaan 
mahdottomuutta todistaa kielessä yhtään mitään ajautumatta kehäpäättelyyn ja/eli 
paradokseihin. Kieli on itseensä viittaavaa ja siksi valehtelijan paradoksi 
toistuu ja ikään kuin uusintaa itseään loputtomiin kaikissa loogisissa 
todistuksissamme koskien ei ainoastaan dialektista argumentaatiota vaan myös 
hypoteeseista kokeellisen tieteen havaintojen perusteella tehtyjä induktiivisia 
yleistyksiä, jotka on teoriatasolla todistettava deduktiivisesti. Ainoa ‘tosi’, 
tieto, mitä meillä kielellisinä olentoina voi olla, on jotain, mitä ei voi eikä 
tarvitse todistaa. Se on yhtä aikaa sekä itsestään selvyyttä, uskoa että 
tervettä järkeä, joka koskee vain tuttuja asioita ja ilmiöitä.
.
4
Silti kysymme. Alusta lähtien ja loppuun asti. Miksi? 
Uteliaisuutemme ei lopu, vaikka keinomme näyttäisivät loppuvan. Ja kun 
uteliaisuutta ei voi tyydyttää enää tarkoitusperiimme nähden pätevimmiksi 
testatuilla keinoilla ja kokeilla, se muuttuu ihmettelyksi, joka on kaiken 
filosofisen kysymisen alku – ja loppu. Ihmettely sinänsä on jos ei välttämättä 
mysteeri niin ainakin se ilmaisee uteliaisuuden viimeisen pisteen, jossa 
ratkaisukeinot loppuvat, mutta uteliaisuus ei. Uteliaisuudella on tässä kaksi 
vaihtoehtoa: joko siirtää kiinnostuksensa kohde muualle tai muuttua 
ihmettelyksi. Ihmettely on kaiken uskonnon ja kaiken rationaalisen filosofian 
lähtökohta. Se on myös mysteerin lähtökohta. 
.
5
Pelkästään utelias sen sijaan ei koe olemassaolossa mitään 
mysteeriä. Kohdatessaan mielestään ratkaisemattoman ongelman utelias empiristi 
yleensä jossain vaiheessa siirtää kiinnostuksensa muualle, muihin kohteisiin. 
Koska hänen intellektinsä ‘tyydyttyy’ vain aistien kautta saavutetuista 
kohteista, se ei voi edes ajatella ei-aistillista [ikään kuin jopa inhimillinen 
ajattelukin olisi vain ‘aistimista’ = empiristin kategorinen virhe]. 
.
6
Uskonnollinen ihminen ja filosofi sen sijaan jatkavat 
kysymistä. Uskonnollinen ihminen ratkaisee kysymisensä loputtomuuden päätymällä 
Jumalaan ja ryhtymällä palvomaan ‘häntä’. Filosofi sen sijaan ihmettelee 
loputtomiin. Filosofi voi toki uskoa tai olla uskomatta Jumalaan, mutta siitä 
huolimatta ja lopultakin juuri sen takia, koska hän ei lopeta ihmettelyään, 
mysteeri on myös hänelle koko ajan läsnä. Utelias empiristi sen sijaan jatkaa 
havainnointiaan ja jatkuvaa tiedonkeruutaan eikä ala ihmetellä jotain/mitään 
loputtomiin vaan etsii uuden vielä ratkaisemattoman kohteen, jolle yrittää 
löytää tiedonhankintamahdollisuuksiensa rajoissa jos ei varmaa niin ainakin 
tyydyttävän selityksen.
.
7
Kuitenkin myös havainnoista ‘totuuden’ todisteita etsivä 
empiirikko voi uskoa klassisen teismin ‘ei-havaittavaan’ Jumalaan, jota/mitä ei 
voi olettaa ja ymmärtää projektiivisesti eli ihmisenkaltaiseksi ‘suureksi 
toiseksi’, joka ‘sijaitsee’ kuin mikä tahansa materiaalinen kohde jossain 
‘paikallistetussa ajassa’ vaan inhimillisen ajattelun mahdollistavaksi 
tietoisuuden ja olemassaolon Ykseydeksi. Näin ajatellen Jumala [em. ‘Ykseytenä’] 
on empiirikolle itsestään selvyys, jota ei tarvitse problematisoida ja joka 
oletetaan annettuna - uskoipa hän ‘siihen’ Jumalana tai pitipä sitä 
a-teistisesti ‘luonnollisena asiana’[?] 
.
8
Rationaaliselle metafysiikalle Jumala on inhimillisen 
ajattelun perustana perimmäinen paradoksi, jota ei voi ‘ratkaista’, ja jonka voi 
määritellä vain tautologiana tai performatiiveilla [rukoukset], metaforilla ja 
narratiiveilla [*]. Niinpä evankeliumien Jeesuksen Jumala on tosi narratiivisena 
kuvauksena, ei loogisesti eikä empiirisesti. 
.
9
Se, joka uskoo Jeesuksen Jumala/an, uskoo tietyn kertomuksen 
Jumala/an. Sitä, onko tämä usko ristiriidassa sen Jumalan kanssa, jota Tuomas 
Akvinolainen pitää olemisen analogiana, pidän kuitenkin outona väitteenä [jonka 
esim. Luther ja Heidegger esittävät (tosin hyvin erilaista lähtökohdista)]. 
Jumala ei ole persoona eikä mikään tunteva ‘olio’ siinä mielessä kuin ihminen. 
Pyhän Kolminaisuuden persoonat ovat pelkästään teologis-metafyysisiä metaforia, 
jotka hahmottavat evankeliumin jumalakäsitystä teologis-filosofisessa 
kontekstissa. Joka muuta väittää, on joko ymmärtänyt Jumalan kategorisesti 
väärin ja ajautuu väistämättä jonkinlaiseen polyteismiin ja 
antropomorfismiin/antroposentrismiin [kreationismi] tai samaistaa J/jumalan  
ei-subjektiiviseen eksistenssiin [Heidegger]. 
.
10
Jumala-selitykset ja -kuvaukset tyypittyvät hyvinkin 
erilaisilla tavoilla kohti ‘ratkaisua’, joka ei ole enää puhtaasti empiirinen 
eikä pelkästään rationaalinen: 1] Jumalan/jumalien ‘lepyttäminen ja lahjominen’: 
luonnonuskonnot ja polyteismi yleensä, 2] J/jumalaa kohti pyrkiminen [a) Platon: 
anamnesis: rationalistinen ‘paluu’ alkuperäisiin [‘jumalallisiin’] Ideoihin, b) 
Aristoteles: teleologia: kehitys kohti täydellistymistä eli täydellistä Hyvää, 
c) Plotinos: (i) kääntymys kohti kaiken alkua eli Yhtä; (ii) Augustinus, 
Pseudo-Dionysios: mystinen tie: purgatio, illuminaatio, unio)] tai 3] Jumalan 
ihmiselle antaman ‘ehdollisen’ lupauksen täyttyminen [kirjan uskonnot: 
lähtökohtana juutalainen monoteismi: uskonnollinen kultti ja uskonnollinen laki 
Jumalan lupauksen ‘ehtoina’]. Vaihtoehdot 1 ja 3 ovat lähellä toisiaan, koska 
juutalainen monoteismi oli ainakin varhaisimmassa vaiheessa monolatriaa [Jahve oli/on yhden 
kansan oma Jumala, vaikka hänen lakinsa päti kaikkiin ihmisiin] eikä universaali monoteistinen transsendenssi, kuten 
klassinen teismi asian määrittelee [esim. David Bentley Hart: The Experience of 
God].
.
11
Sekä tiukan rationaalinen filosofi että empiirisen evidenssin 
etsijä voi päätyä uskomaan johonkin näistä jumala-käsitysten tyypeistä, jotka 
eroavat toisistaan merkittävästi, mutta ainakaan rationalisti ei lopeta 
ihmettelyään, koska hänelle empiirinen evidenssi ei milloinkaan voi tavoittaa 
Jumalaa eikä mystinen kokemus taas ole ymmärrettävissä järjellisesti. Jumala ei 
siis ole rationalistille arvoitus, joka joskus jollain tavalla ratkeaa havainnon 
tai jopa kokemuksen kautta, ymmärrettiinpä tuo ratkaisu sitten mysteeriksi tai 
‘tiedoksi’. Ihmettely on filosofille loputon ‘tehtävä’ ja rationaalinen 
metafyysinen ihmettely on ihmettelyn äärimmäisin ja syvällisin muoto - myös 
hylomorfisti Aristoteleelle, jonka teleologis-metafyysinen empirismi ja 
biologismi perustui kuitenkin johdonmukaisella tavalla käytännölliseen järkeen 
[jonka, kuten järjen yleensä] ensimmäiset peruskategoriat pitää olettaa 
kategoris-rationaalisesti [joskin pragmaattisesti] tosiksi; niitä ei voi löytää 
suoraan yksilöolioista vaan ne ovat metafyysisiä postulaatteja, tosin 
‘käytännöllisiä’ sellaisia.
.
[*] Performatiivi on 
sanallinen ‘teko’, esimerkiksi: 'kastan sinut Liisaksi', 'julistan teidät nyt mieheksi ja 
vaimoksi’, mutta myös: 'ajattelen siis olen'.
*
*
 
 
1 comment:
311
Post a Comment