Kaikki
subjekti-predikaattirakenteeseen perustuva kielenkäyttö, jolla puhutaan
Jumalasta, on väärinkäsitys ja mahdottomuus. Siksi jokainen, joka puhuu
Jumalasta, puhuu aina jostain muusta kuin Jumalasta. Jumalasta ei voi puhua kuin
havaittavasta olennosta. Yhtä vähän kuin voin havaita itseni tietoisena
ajattelevana subjektina, yhtä vähän voin havaita Jumalan. Yhtä vähän kuin voimme
pelkästään aistiemme kautta nähdä itsemme itsereflektiivisinä persoonina, ikään
kuin voisimme osoittaa itsessämme kohdan, joka on ‘minä itse’, yhtä vähän voimme
osoittaa, että tuossa on Jumala. Silti koemme vahvasti [eikä tuo kokemus ole
pelkkää havaintoa vaan jotain perustavampaa, jotain, mikä on mahdollistaa
inhimillisen ajattelun ja ymmärryksen syntymisen materiassa], että olemme
olemassa juuri tiettynä olentona, jolle on annettu kasteessa tietty nimi. Jumala
on olemassa juuri tuollaisen kokemuksen ytimessä, eikä ‘häntä’ tarvitse erikseen
todistaa olemassa olevaksi tai ei-olemassa olevaksi. Mutta siinä mielessä kuin
Jumala on vain meidän tietoisuutemme kautta, on häntä myös mahdoton kieltää
ilman, että kieltäisimme samalla oman itsetajuisuutemme. Itse asiassa Jumalan
kieltäminen onkin väärinkäsityksistä naurettavin. Lähes yhtä
naurettava on tietysti mikä tahansa argumentatiivinen todistus Jumalan
olemassaolon puolesta. Ikään kuin minun pitäisi erikseen todistaa olemassaoloni
subjektiivisena olentona.
.
Yhtä lailla kuin minun ei tarvitse
ollakseni olemassa todistaa olemassaoloani, yhtä vähän minun tarvitsee todistaa
Jumalan olemassaolo, sillä Jumala ei voi olla ilman minun tietoisuuttani.
Jumalan ei kuitenkaan ollakseen tarvitse olla olemassa tietoisuutena. Minun
tarvitsee. Miten sitten voin erottaa itseni Jumalasta? Empiirisesti en
mitenkään, sillä ero on ontologinen. Ero minun ja Jumalan välillä on olemisen
tavassa, ei fysikaalisessa luonnossa. Minä olen singulaari, joka kykenee
päättelemään käsitteellisesti olemassaoloon, universaaliin, Jumalaan, mutta ei
havaitsemaan sitä/häntä. Jumala taas on universaali, joka voi olla olemassa vain
minun, singulaarin, kautta. Mutta tietenkin Jumala on, vaikkei sattuisikaan
olemaan olemassa minun kauttani, sillä, yhtä vähän kuin minä olen itse
‘keksinyt’ itseni, yhtä vähän olen itse keksinyt Jumalan [PS.].
.
Jos empiirikko nyt [kuten yleensä] sanoo,
ettei mitään ontologista eroa ole olemassa kuin metafysiikkana ja että
metafysiikka on pelkkää käsitteillä pelailua, hänen täytyy kyetä selittämään
tietoisuus, olemassaolo, aika ynnä muita perinteisesti metafysiikkaan luettuja
asioita naturalistisesti, havaittujen materiaalisten syy-yhteyksien loogisesti
välttämättöminä seurauksina. Ja sitä hän ei kykene tekemään ajautumatta
ristiriitaan omien metodisten periaatteidensa kanssa. Tietoisuutta ja
olemassaoloa ei voi havaita, koska ne aina jo toimivat kaiken havainnon
perustana. Havainto ei luo tietoisuutta ja olemassaoloa. Pikemminkin on
päinvastoin: vasta tietoisuus ja olemassaolo antavat havainnoille mielen ja
merkityksen.
*
PS. Huomautettakoon, että sekä deismi
että fideismi ovat perimmältään ateismia. Kreationismi deismin
antropomorfistisena ja fundamentalistisena muunnelmana on näin ollen myös
perimmältään jos ei ateismia niin ainakin projektiivista epäjumalanpalvontaa.
Fideisti taas voi uskoa mihin tahansa miten tahansa mistään perusteluista mitään
piittaamatta. Näin ollen fideisti on relativistinen voluntaristi, joka de facto
palvoo itseään jumalana.
Panteismista puuttuu uskova subjekti.
Ateismi on modaalilooginen
väärinkäsitys.
1 comment:
Oletko lukenut Ken Wilberiä? Tapailet tässä jotain nondualismia, joka tuo mieleen mm. Wilberin kirjoitukset aiheesta. Kaiken lyhyt historia on suositeltava kirja vaikka Wilberiä taidetaan pitää huru-ukkona ns. vakavan filosofian parissa.
Post a Comment