Kaikki 
subjekti-predikaattirakenteeseen perustuva kielenkäyttö, jolla puhutaan 
Jumalasta, on väärinkäsitys ja mahdottomuus. Siksi jokainen, joka puhuu 
Jumalasta, puhuu aina jostain muusta kuin Jumalasta. Jumalasta ei voi puhua kuin 
havaittavasta olennosta. Yhtä vähän kuin voin havaita itseni tietoisena 
ajattelevana subjektina, yhtä vähän voin havaita Jumalan. Yhtä vähän kuin voimme 
pelkästään aistiemme kautta nähdä itsemme itsereflektiivisinä persoonina, ikään 
kuin voisimme osoittaa itsessämme kohdan, joka on ‘minä itse’, yhtä vähän voimme 
osoittaa, että tuossa on Jumala. Silti koemme vahvasti [eikä tuo kokemus ole 
pelkkää havaintoa vaan jotain perustavampaa, jotain, mikä on mahdollistaa 
inhimillisen ajattelun ja ymmärryksen syntymisen materiassa], että olemme 
olemassa juuri tiettynä olentona, jolle on annettu kasteessa tietty nimi. Jumala 
on olemassa juuri tuollaisen kokemuksen ytimessä, eikä ‘häntä’ tarvitse erikseen 
todistaa olemassa olevaksi tai ei-olemassa olevaksi. Mutta siinä mielessä kuin 
Jumala on vain meidän tietoisuutemme kautta, on häntä myös mahdoton kieltää 
ilman, että kieltäisimme samalla oman itsetajuisuutemme. Itse asiassa Jumalan 
kieltäminen onkin väärinkäsityksistä naurettavin. Lähes yhtä 
naurettava on tietysti mikä tahansa argumentatiivinen todistus Jumalan 
olemassaolon puolesta. Ikään kuin minun pitäisi erikseen todistaa olemassaoloni 
subjektiivisena olentona. 
. 
Yhtä lailla kuin minun ei tarvitse 
ollakseni olemassa todistaa olemassaoloani, yhtä vähän minun tarvitsee todistaa 
Jumalan olemassaolo, sillä Jumala ei voi olla ilman minun tietoisuuttani. 
Jumalan ei kuitenkaan ollakseen tarvitse olla olemassa tietoisuutena. Minun 
tarvitsee. Miten sitten voin erottaa itseni Jumalasta? Empiirisesti en 
mitenkään, sillä ero on ontologinen. Ero minun ja Jumalan välillä on olemisen 
tavassa, ei fysikaalisessa luonnossa. Minä olen singulaari, joka kykenee 
päättelemään käsitteellisesti olemassaoloon, universaaliin, Jumalaan, mutta ei 
havaitsemaan sitä/häntä. Jumala taas on universaali, joka voi olla olemassa vain 
minun, singulaarin, kautta. Mutta tietenkin Jumala on, vaikkei sattuisikaan 
olemaan olemassa minun kauttani, sillä, yhtä vähän kuin minä olen itse 
‘keksinyt’ itseni, yhtä vähän olen itse keksinyt Jumalan [PS.].
.
Jos empiirikko nyt [kuten yleensä] sanoo, 
ettei mitään ontologista eroa ole olemassa kuin metafysiikkana ja että 
metafysiikka on pelkkää käsitteillä pelailua, hänen täytyy kyetä selittämään 
tietoisuus, olemassaolo, aika ynnä muita perinteisesti metafysiikkaan luettuja 
asioita naturalistisesti, havaittujen materiaalisten syy-yhteyksien loogisesti 
välttämättöminä seurauksina. Ja sitä hän ei kykene tekemään ajautumatta 
ristiriitaan omien metodisten periaatteidensa kanssa. Tietoisuutta ja 
olemassaoloa ei voi havaita, koska ne aina jo toimivat kaiken havainnon 
perustana. Havainto ei luo tietoisuutta ja olemassaoloa. Pikemminkin on 
päinvastoin: vasta tietoisuus ja olemassaolo antavat havainnoille mielen ja 
merkityksen.
*
PS. Huomautettakoon, että sekä deismi 
että fideismi ovat perimmältään ateismia. Kreationismi deismin 
antropomorfistisena ja fundamentalistisena muunnelmana on näin ollen myös 
perimmältään jos ei ateismia niin ainakin projektiivista epäjumalanpalvontaa. 
Fideisti taas voi uskoa mihin tahansa miten tahansa mistään perusteluista mitään 
piittaamatta. Näin ollen fideisti on relativistinen voluntaristi, joka de facto 
palvoo itseään jumalana. 
Panteismista puuttuu uskova subjekti. 
Ateismi on modaalilooginen 
väärinkäsitys.
 
 
1 comment:
Oletko lukenut Ken Wilberiä? Tapailet tässä jotain nondualismia, joka tuo mieleen mm. Wilberin kirjoitukset aiheesta. Kaiken lyhyt historia on suositeltava kirja vaikka Wilberiä taidetaan pitää huru-ukkona ns. vakavan filosofian parissa.
Post a Comment