Jos Platonia voi pitää sekä proto-natsina että
proto-kommunistina, ei Aristoteles ollut kuin enintään rasisti.
Parlamentaarisen demokratian [erotuksena antiikin Kreikan suoraan demokratiaan,
jossa suurin osa ihmisistä jätettiin kaiken poliittisen vaikuttamisen ulkopuolelle]
perimmäinen lähtökohta sen sijaan juontuu stoalaisuudesta ja Paavalin
stoalaisvaikutteisesta kristinuskosta, joka teki Jumalasta universaalin ja siten
myös jokaisesta ihmisestä perimmältään tasavertaisen Jumalan edessä. Toki tämä
periaate löytyy [joskin hieman ehdollisena johtuen Jumalan tekemästä liitosta
nimenomaan Israelin kansa kanssa] myös Raamatun deuteronomisista
teksteistä.
*
Demokratian ikuinen ongelma on siinä, miten oikeudenmukaisuus
[mikä on oikein, mikä väärin] ja ansio [meriittinä ja aatteellisena arvona]
voidaan sovittaa yhteen. Aristoteles ratkaisee tämän ongelman ehkä kaikkein
käytännöllisimmin, mutta hänelle kyseessä on aina tietyn poliksen eli yhteisön
sisäisistä, siis paikallissidonnaisista, ratkaisuista, joita ei voi soveltaa
universaalisti.
*
Platonin ongelmana oli se, miten oikeudenmukaisuus voidaan
määritellä ja oikeuttaa argumentatiivisesti pätevällä tavalla [varmana tietona],
ja siten universaalisti. Kysymys on siitä, palautuuko oikeudenmukaisuus aina
tehokkuuteen [hyöty, intressi, voima] vai voidaanko sille osoittaa jokin
perustavaa laatua oleva Hyvän idea, jota tietyt perusarvot edustavat ja joita
oikeudenmukaisuus yhteiskunnallisena organisaationa ilmentää.
*
Platon ei anna tähän kysymykseen lopullista ratkaisua, vaikka
kehitteleekin Valtio-dialogissaan yhteiskunnan, jossa oikeudenmukaisuus muka
toteutuu universaalisti ansioiden, kykyjen ja tasa-arvon periaatteen
‘sopusointuna’. Mutta Platonin valtiomalli muistuttaa pikemminkin jonkinlaista
kastijärjestelmää [‘natsitettua’ kommunismia] kuin yhteisöorganismia, joka
pystyy säätelemään itseään joustavasti. Tässä yhteiskuntamallissa ihmisten
ansiot [siten myös oikeudet ja tarpeet] on arvioitu lopullisesti määriteltyjen
kykyjen mukaan ammattien ja meriittien perusteella [vrt. systemaattinen
älykkyysosamäärä-eugeniikka, johon eräät piilorasistit ovat
hurahtaneet].
*
Aristoteleen vaihtoehto on yhteisöllisesti joustavampi ja
siten käytännöllisempi, mutta voidaanko oikeudenmukaiseksi kutsua mitä tahansa
yhteisöä, joka organisoituu paikallisesti tulkitun ansioperiaatteen ja
arvoperustan mukaan? Aristoteleen malli on jos ei sentään yhtä idealistinen kuin
Platonin, niin ainakin siinä vähät välitetään ihmisten välille syntyvän
eriarvoisuuden oikeudenmukaisuusperustasta, mikäli se täyttää ne paikallisesti
hyväksytyt hyvekriteerit, joilla ko. yhteisön ansioperiaate legitimoituu.
Aristoteleelle mikä tahansa yhteisö, jossa toteutuu hyveellisen käytännön
mukainen ansioperiaate, on myös oikeudenmukainen yhteisö, eikä hän problematisoi
erikseen itse legitimaatio- ja päätösprosessia, jossa tietyt arvot ja ansiot
arvioidaan jonkin erillisen oikeudenmukaisuusperiaatteen tai normatiivisen
hyötykriteerin mukaan [vrt. Habermasin ‘tarkennettu’ desisionismi, jossa
päätöksenteon ideaalinormisto takaa oikeudenmukaisuuden toteutumisen tai Rawlsin
reflektiivisen tasapainon periaate].
*
Mitähän empiristi mutta ‘umpirationalistinen’ hyveteoreetikko
Aristoteles sanoisi meidän arvoliberaalista demokratiastamme? Entä islamilaisten
valtioiden teokraattistyyppisestä järjestelmästä? Luultavasti pitäisi niiden
käsitystä hyveellisistä käytännöistä enemmän tai vähemmän väärinä. Demokratiaa
hän kritisoisi, koska siinä arvot ja siten myös päämäärät on korvattu keinoilla
[menetelmäoikeus ~ proseduuri, enemmistöpäätös], jolloin demokratia on
kykenemätön ansioihin perustuvan hyveen oikeaan soveltamiseen politiikassa.
Islamia hän luultavasti pitäisi demokratiaa parempana vaihtoehtona, mutta
kritisoisi sen liian dogmaattista arvoperustaa, joka estää ansioitten joustavan
poliittisen arvioinnin kulloisestakin tilanteesta käsin sovellettuna käytäntönä.
Aristoteles ei ollut fundamentalisti jos kohta ei myöskään demokraatti,
pikemminkin jonkinlainen valistunutta itsevaltiutta kannattava
konservatiivi.
*
Oletan, että Aristoteles olisi suhtautunut melko
myötämielisesti älykkyysosamäärä-eugeenikkojen endogamia-projektiin eikä olisi
pitänyt sitä ainakaan ‘väärällä tavalla’ rasistisena: perustaahan se
lähtökohtansa määriteltävissä ja jopa laskettavissa[?] oleviin kykyihin,
taipumuksiin ja tietynlaisiin tunteisiin, jotka tulkitaan hyveiksi ja joiden
edistäminen tuottaa ansioita. Näin ajatellen Aristoteles hyväksyisi sellaisen
politiikan, jota nykyään pidetään ainakin liberaalissa ja demokraattisessa
järjestelmässä rasistisena.
*
Platonin hahmottelema universaalisti oikeudenmukainen
ideaaliyhteiskunta ei siis ole Aristoteleelle toteutettavissa oleva malli, koska
politiikka tapahtuu aina kaupunkivaltion [poliksen] sisäisinä käytäntöinä, ei
alunperin utooppisessa teoreettisessa kuvitelmassa, joka väen väkisin yritetään
saada toimimaan kaikkialla riippumatta siitä, miten se lopulta soveltuu
erityyppisten ihmisryhmien käytännöksi. Yhteisöjä on monenlaisia ja Aristoteles
pitää niitä suhteellisen itsenäisinä ja siten toisistaan poliittisesti
riippumattomina yksikköinä. Aristoteleen yhteiskunnallinen perusyksikkö ei ole
yksilö, kansa tai peräti utopia vaan kotitalous ja polis.
*
Demokratiassa taitava retorikko voi Aristoteleen [myös
Platonin] mukaan manipuloida äänestäjänsä katteettomilla lupauksilla jopa siinä
määrin ja sillä seurauksella, että poliittinen valta saattaa keskittyä harvojen
käsiin tai nostaa valtaan tyrannin [vrt. pankkien valta liberaalissa
demokratiassa, jota Alain Badiou kutsuu pääomaparlamentarismiksi].
***
Mutta miten ansio ja oikeudenmukaisuus lopultakin
kytkeytyvät periaatteellisesti toisiinsa? Sitä minä en vieläkään ymmärrä.
Aristoteles nimittäin esittää pelkästään hyper-rationaalisen mallin, jonka
mukaan poliittisten käytäntöjen tulee kussakin yhteisössä rakentua, käytäntöjen
sisällöistä riippumatta. Minun mielestäni myös tällainen etiikka ja politiikka,
olipa se sitten miten joustavaa tahansa, mitä se ei loputtomiin tietenkään voi
olla, koska ratkaisut eivät synny itsestään eli suoraan hyveellisistä
käytännöistä [*], on lopulta vain pelkkä malli ja proseduuri myös sen vuoksi,
että se jättää arvo- ja normikysymykset kunkin yhteisön erikseen ratkaistavaksi.
Ikään kuin juuri ne eivät aiheuttaisi suurimpia kiistoja ihmisten välillä.
.
Itse olen sitä mieltä, että jos aristoteelinen malli
toimii, se ei johdu itse mallista vaan jostain muusta, mutta siihen muuhun ei
Aristoteles juurikaan ota kantaa, vaikka tiedämme, että hän oli jonkinlaisen
valistuneen itsevaltiuden kannalla, joskin perimmältään kai jonkinlainen
eklektikko, mitä poliittiseen järjestelmään tulee.
*
[* ] Aristoteles-spesialisti Alasdair MacIntyre kuitenkin
olettaa, että juuri tämä on yksi Aristoteleen käytännöllisen järjen
peruslähtökohtia. Tiedollisesti pätevä praktinen syllogismi, joka Aristoteleella
väistämättä implikoi perustakseen ja päämääräkseen hyveellisen käytännön, ei
toteutuakseen tarvitse erillistä päätösaktia [ja siten erillistä legitimaatiota]
vaan toteuttaa itse itsensä. Tiedollinen, hyveellinen ja käytännöllinen ovat
Aristoteleella yksi ja sama asia [vrt. muodon, aineen ja liikkeen ykseys
Aristoteleen biologis-metafyysisessä teleologiassa]. Legitimaatio sisältyy jo
tähän prosessiin itsessään.
*
Eräät modernin poliittisen teorian suuntaukset
[arvoliberalismi, sosialismi] eivät kuitenkaan ole tästä asiasta Aristoteleen
kanssa samaa mieltä vaan pitävät sitä kehäisenä ja metafyysisenä verbaliikkana,
joka ei pysty tekemään ja jossa ei kai edes haluta tehdä eroa esim. rasististen
ja ei-rasististen käytäntöjen välillä, mikä tietenkin vaatisi rasismin kieltäviä
lakeja. Aristoteleen oma, positiivinen, näkemys sellaisesta eriarvoisuudesta,
jota me kutsumme rasismiksi, mutta jota ei hänen aikanaan pidetty lainkaan
samassa mielessä tuomittavana kuin nykyään, ei Aristoteleen teorian kannalta ole
kuitenkaan olennaista, koska sen lähtökohta ei ole yksittäisissä arvoissa tai
oikeuksissa vaan kunkin yhteisön hyveellisissä käytännöissä, jotka vaihtelevat.
*
Mutta onko rasismi lopulta vain määritelmäkysymys eikä
kuvaa todellisia ihmisten välisiä suhteita ja hierarkioita, mikä merkitsee, että
ainakin liberaalidemokraattiset lait ovat tässäkin asiassa enemmän tai vähemmän
‘luonnottomia’? Ehkä meidän pitäisi tosiaan unohtaa koko rasismin ajatus, kuten
nimimerkki Valkea [Hiljaista pohdintaa] toteaa, ja ryhtyä kaikin voimin
toteuttamaan yhteiskuntaa, jossa eriarvoisuus toteutuu luonnonmukaisesti ja
toimivasti, siten myös hyveellisesti, kuten hyveellinen hylomorfisti Aristoteles
asian ymmärsi. Vai mitä? Eikö tämä ole vakavan pohtimisen arvoinen asia? Hm.
Joku pyörittelee päätään...ei, se ei ole vain minun peilikuvani vaan myös joku
muu. Itse asiassa moni muu.
*
3 comments:
Katsohan tämä ylen ohjelma, jossa naiivit luonnontiettellisen maailmankuvan "uskovat" tieteilijät pohtivat filosofisistakin seikoista. Mikä ristiriita! http://areena.yle.fi/tv/1196967
Olen katsonut tuon sarjan, joka tulee uusintana ja katsoin juuri tuon osan toistamiseen. Ihan asiallista puhetta tietoisuudesta. Enhän minä luonnontiedettä sinänsä vastusta. Ainoastaan siitä tehtyjä metafyysisiä oletuksia.
“Empiricism in the sciences is a method; naturalism in philosophy is a metaphysics; and the latter neither follows from nor underlies the former.”
― David Bentley Hart, The Experience of God: Being, Consciousness, Bliss
Noh, provosoin siinä pelossa, ettet jaksaisikaan katsoa, mutta hyvä.
Itseäni kalvasi ja kalvaa ehkä eniten tuossa ohjelmassa sen tuottajan tai ohjaajan ratkaisu karkeasti kolmen eri alan edustajasta: psykologi (tiede), tähtitieteilijä (tiede) ja biologi (tiede). Ei tämä asetelma voi tuottaa hedelmällistä keskustelua noin syvistä vesistä: mieli, ajatukset, sielu, jopa substanssi. Puuttuu siis filosofi; pöydän toinen pää ammotti tyhjyyttään!
Syvimmälle päästiin loppuvaiheilla, jopa ihan emergenttiin materialismiin. Sekään ei kuitenkaan todellisudessa toimi: mitä "mieli" sinä lopulta edustaa? Aineen erikoinen olomuoto vai täysin uudntyyppinen ei-aineellinen oleva? Jos se on edellinen, emergentti materialismi näyttää luisuvan eliminativismiin (teoria menettää siis kokonaan tehonsa). Jos se on jälkimmäinen, emergenttiä materialismia on vaikea pitää materialismina.
Mainittakoon, että tällä tietoisuustutkijalla olivat parhaat ajatukset.
Post a Comment