Jos Platonia voi pitää sekä proto-natsina että 
proto-kommunistina, ei Aristoteles ollut kuin enintään rasisti. 
Parlamentaarisen demokratian [erotuksena antiikin Kreikan suoraan demokratiaan, 
jossa suurin osa ihmisistä jätettiin kaiken poliittisen vaikuttamisen ulkopuolelle] 
perimmäinen lähtökohta sen sijaan juontuu stoalaisuudesta ja Paavalin 
stoalaisvaikutteisesta kristinuskosta, joka teki Jumalasta universaalin ja siten 
myös jokaisesta ihmisestä perimmältään tasavertaisen Jumalan edessä. Toki tämä 
periaate löytyy [joskin hieman ehdollisena johtuen Jumalan tekemästä liitosta 
nimenomaan Israelin kansa kanssa] myös Raamatun deuteronomisista 
teksteistä.
* 
Demokratian ikuinen ongelma on siinä, miten oikeudenmukaisuus 
[mikä on oikein, mikä väärin] ja ansio [meriittinä ja aatteellisena arvona] 
voidaan sovittaa yhteen. Aristoteles ratkaisee tämän ongelman ehkä kaikkein 
käytännöllisimmin, mutta hänelle kyseessä on aina tietyn poliksen eli yhteisön 
sisäisistä, siis paikallissidonnaisista, ratkaisuista, joita ei voi soveltaa 
universaalisti.
*
Platonin ongelmana oli se, miten oikeudenmukaisuus voidaan 
määritellä ja oikeuttaa argumentatiivisesti pätevällä tavalla [varmana tietona], 
ja siten universaalisti. Kysymys on siitä, palautuuko oikeudenmukaisuus aina 
tehokkuuteen [hyöty, intressi, voima] vai voidaanko sille osoittaa jokin 
perustavaa laatua oleva Hyvän idea, jota tietyt perusarvot edustavat ja joita 
oikeudenmukaisuus yhteiskunnallisena organisaationa ilmentää. 
*
Platon ei anna tähän kysymykseen lopullista ratkaisua, vaikka 
kehitteleekin Valtio-dialogissaan yhteiskunnan, jossa oikeudenmukaisuus muka 
toteutuu universaalisti ansioiden, kykyjen ja tasa-arvon periaatteen 
‘sopusointuna’. Mutta Platonin valtiomalli muistuttaa pikemminkin jonkinlaista 
kastijärjestelmää [‘natsitettua’ kommunismia] kuin yhteisöorganismia, joka 
pystyy säätelemään itseään joustavasti. Tässä yhteiskuntamallissa ihmisten 
ansiot [siten myös oikeudet ja tarpeet] on arvioitu lopullisesti määriteltyjen 
kykyjen mukaan ammattien ja meriittien perusteella [vrt. systemaattinen 
älykkyysosamäärä-eugeniikka, johon eräät piilorasistit ovat 
hurahtaneet].
* 
Aristoteleen vaihtoehto on yhteisöllisesti joustavampi ja 
siten käytännöllisempi, mutta voidaanko oikeudenmukaiseksi kutsua mitä tahansa 
yhteisöä, joka organisoituu paikallisesti tulkitun ansioperiaatteen ja 
arvoperustan mukaan? Aristoteleen malli on jos ei sentään yhtä idealistinen kuin 
Platonin, niin ainakin siinä vähät välitetään ihmisten välille syntyvän 
eriarvoisuuden oikeudenmukaisuusperustasta, mikäli se täyttää ne paikallisesti 
hyväksytyt hyvekriteerit, joilla ko. yhteisön ansioperiaate legitimoituu. 
Aristoteleelle mikä tahansa yhteisö, jossa toteutuu hyveellisen käytännön 
mukainen ansioperiaate, on myös oikeudenmukainen yhteisö, eikä hän problematisoi 
erikseen itse legitimaatio- ja päätösprosessia, jossa tietyt arvot ja ansiot 
arvioidaan jonkin erillisen oikeudenmukaisuusperiaatteen tai normatiivisen 
hyötykriteerin mukaan [vrt. Habermasin ‘tarkennettu’ desisionismi, jossa 
päätöksenteon ideaalinormisto takaa oikeudenmukaisuuden toteutumisen tai Rawlsin 
reflektiivisen tasapainon periaate].
* 
Mitähän empiristi mutta ‘umpirationalistinen’ hyveteoreetikko 
Aristoteles sanoisi meidän arvoliberaalista demokratiastamme? Entä islamilaisten 
valtioiden  teokraattistyyppisestä järjestelmästä? Luultavasti pitäisi niiden 
käsitystä hyveellisistä käytännöistä enemmän tai vähemmän väärinä. Demokratiaa 
hän kritisoisi, koska siinä arvot ja siten myös päämäärät on korvattu keinoilla 
[menetelmäoikeus ~ proseduuri, enemmistöpäätös], jolloin demokratia on 
kykenemätön ansioihin perustuvan hyveen oikeaan soveltamiseen politiikassa. 
Islamia hän luultavasti pitäisi demokratiaa parempana vaihtoehtona, mutta 
kritisoisi sen liian dogmaattista arvoperustaa, joka estää ansioitten joustavan 
poliittisen arvioinnin kulloisestakin tilanteesta käsin sovellettuna käytäntönä. 
Aristoteles ei ollut fundamentalisti jos kohta ei myöskään demokraatti, 
pikemminkin jonkinlainen valistunutta itsevaltiutta kannattava 
konservatiivi.
* 
Oletan, että Aristoteles olisi suhtautunut melko 
myötämielisesti älykkyysosamäärä-eugeenikkojen endogamia-projektiin eikä olisi 
pitänyt sitä ainakaan ‘väärällä tavalla’ rasistisena: perustaahan se 
lähtökohtansa määriteltävissä ja jopa laskettavissa[?] oleviin kykyihin, 
taipumuksiin ja tietynlaisiin tunteisiin, jotka tulkitaan hyveiksi ja joiden 
edistäminen tuottaa ansioita. Näin ajatellen Aristoteles hyväksyisi sellaisen 
politiikan, jota nykyään pidetään ainakin liberaalissa ja demokraattisessa 
järjestelmässä rasistisena. 
*
Platonin hahmottelema universaalisti oikeudenmukainen 
ideaaliyhteiskunta ei siis ole Aristoteleelle toteutettavissa oleva malli, koska 
politiikka tapahtuu aina kaupunkivaltion [poliksen] sisäisinä käytäntöinä, ei 
alunperin utooppisessa teoreettisessa kuvitelmassa, joka väen väkisin yritetään 
saada toimimaan kaikkialla riippumatta siitä, miten se lopulta soveltuu 
erityyppisten ihmisryhmien käytännöksi. Yhteisöjä on monenlaisia ja Aristoteles 
pitää niitä suhteellisen itsenäisinä ja siten toisistaan poliittisesti 
riippumattomina yksikköinä. Aristoteleen yhteiskunnallinen perusyksikkö ei ole 
yksilö, kansa tai peräti utopia vaan kotitalous ja polis.
*
Demokratiassa taitava retorikko voi Aristoteleen [myös 
Platonin] mukaan manipuloida äänestäjänsä katteettomilla lupauksilla jopa siinä 
määrin ja sillä seurauksella, että poliittinen valta saattaa keskittyä harvojen 
käsiin tai nostaa valtaan tyrannin [vrt. pankkien valta liberaalissa 
demokratiassa, jota Alain Badiou kutsuu pääomaparlamentarismiksi].
*** 
Mutta miten ansio ja oikeudenmukaisuus lopultakin 
kytkeytyvät periaatteellisesti toisiinsa? Sitä minä en vieläkään ymmärrä. 
Aristoteles nimittäin esittää pelkästään hyper-rationaalisen mallin, jonka 
mukaan poliittisten käytäntöjen tulee kussakin yhteisössä rakentua, käytäntöjen 
sisällöistä riippumatta. Minun mielestäni myös tällainen etiikka ja politiikka, 
olipa se sitten miten joustavaa tahansa, mitä se ei loputtomiin tietenkään voi 
olla, koska ratkaisut eivät synny itsestään eli suoraan hyveellisistä 
käytännöistä [*], on lopulta vain pelkkä malli ja proseduuri myös sen vuoksi, 
että se jättää arvo- ja normikysymykset kunkin yhteisön erikseen ratkaistavaksi. 
Ikään kuin juuri ne eivät aiheuttaisi suurimpia kiistoja ihmisten välillä. 
.
Itse olen sitä mieltä, että jos aristoteelinen malli 
toimii, se ei johdu itse mallista vaan jostain muusta, mutta siihen muuhun ei  
Aristoteles juurikaan ota kantaa, vaikka tiedämme, että hän oli jonkinlaisen 
valistuneen itsevaltiuden kannalla, joskin perimmältään kai jonkinlainen 
eklektikko, mitä poliittiseen järjestelmään tulee.
* 
[* ] Aristoteles-spesialisti Alasdair MacIntyre kuitenkin 
olettaa, että juuri tämä on yksi Aristoteleen käytännöllisen järjen 
peruslähtökohtia. Tiedollisesti pätevä praktinen syllogismi, joka Aristoteleella 
väistämättä implikoi perustakseen ja päämääräkseen hyveellisen käytännön, ei 
toteutuakseen tarvitse erillistä päätösaktia [ja siten erillistä legitimaatiota] 
vaan toteuttaa itse itsensä. Tiedollinen, hyveellinen ja käytännöllinen ovat 
Aristoteleella yksi ja sama asia [vrt. muodon, aineen ja liikkeen ykseys 
Aristoteleen biologis-metafyysisessä teleologiassa]. Legitimaatio sisältyy jo 
tähän prosessiin itsessään. 
*
Eräät modernin poliittisen teorian suuntaukset 
[arvoliberalismi, sosialismi] eivät kuitenkaan ole tästä asiasta Aristoteleen 
kanssa samaa mieltä vaan pitävät sitä kehäisenä ja metafyysisenä verbaliikkana, 
joka ei pysty tekemään ja jossa ei kai edes haluta tehdä eroa esim. rasististen 
ja ei-rasististen käytäntöjen välillä, mikä tietenkin vaatisi rasismin kieltäviä 
lakeja. Aristoteleen oma, positiivinen, näkemys sellaisesta eriarvoisuudesta, 
jota me kutsumme rasismiksi, mutta jota ei hänen aikanaan pidetty lainkaan 
samassa mielessä tuomittavana kuin nykyään, ei Aristoteleen teorian kannalta ole 
kuitenkaan olennaista, koska sen lähtökohta ei ole yksittäisissä arvoissa tai 
oikeuksissa vaan kunkin yhteisön hyveellisissä käytännöissä, jotka vaihtelevat. 
*
Mutta onko rasismi lopulta vain määritelmäkysymys eikä 
kuvaa todellisia ihmisten välisiä suhteita ja hierarkioita, mikä merkitsee, että 
ainakin liberaalidemokraattiset lait ovat tässäkin asiassa enemmän tai vähemmän 
‘luonnottomia’? Ehkä meidän pitäisi tosiaan unohtaa koko rasismin ajatus, kuten 
nimimerkki Valkea [Hiljaista pohdintaa] toteaa, ja ryhtyä kaikin voimin 
toteuttamaan yhteiskuntaa, jossa eriarvoisuus toteutuu luonnonmukaisesti ja 
toimivasti, siten myös hyveellisesti, kuten hyveellinen hylomorfisti Aristoteles 
asian ymmärsi. Vai mitä? Eikö tämä ole vakavan pohtimisen arvoinen asia? Hm. 
Joku pyörittelee päätään...ei, se ei ole vain minun peilikuvani vaan myös joku 
muu. Itse asiassa moni muu.
*
 
 
3 comments:
Katsohan tämä ylen ohjelma, jossa naiivit luonnontiettellisen maailmankuvan "uskovat" tieteilijät pohtivat filosofisistakin seikoista. Mikä ristiriita! http://areena.yle.fi/tv/1196967
Olen katsonut tuon sarjan, joka tulee uusintana ja katsoin juuri tuon osan toistamiseen. Ihan asiallista puhetta tietoisuudesta. Enhän minä luonnontiedettä sinänsä vastusta. Ainoastaan siitä tehtyjä metafyysisiä oletuksia.
“Empiricism in the sciences is a method; naturalism in philosophy is a metaphysics; and the latter neither follows from nor underlies the former.”
― David Bentley Hart, The Experience of God: Being, Consciousness, Bliss
Noh, provosoin siinä pelossa, ettet jaksaisikaan katsoa, mutta hyvä.
Itseäni kalvasi ja kalvaa ehkä eniten tuossa ohjelmassa sen tuottajan tai ohjaajan ratkaisu karkeasti kolmen eri alan edustajasta: psykologi (tiede), tähtitieteilijä (tiede) ja biologi (tiede). Ei tämä asetelma voi tuottaa hedelmällistä keskustelua noin syvistä vesistä: mieli, ajatukset, sielu, jopa substanssi. Puuttuu siis filosofi; pöydän toinen pää ammotti tyhjyyttään!
Syvimmälle päästiin loppuvaiheilla, jopa ihan emergenttiin materialismiin. Sekään ei kuitenkaan todellisudessa toimi: mitä "mieli" sinä lopulta edustaa? Aineen erikoinen olomuoto vai täysin uudntyyppinen ei-aineellinen oleva? Jos se on edellinen, emergentti materialismi näyttää luisuvan eliminativismiin (teoria menettää siis kokonaan tehonsa). Jos se on jälkimmäinen, emergenttiä materialismia on vaikea pitää materialismina.
Mainittakoon, että tällä tietoisuustutkijalla olivat parhaat ajatukset.
Post a Comment