Voin kuulla ja nähdä vain sen, minkä ymmärrän.
Aistihavainto ja kokemus sellaisenaan, ilman järkeä, on joko vaistonvarainen
reaktio, tottumuksen ja tavan ehdollistama ärsyke tai tunteen ja halun
suuntaamaa ‘orjuutta’. Ymmärrykseen aistihavainnosta on matkaa vähintään [vain]
yhden ‘luonnollisen’ symbolin verran, mutta kukaan ei tiedä [eikä voi tietää],
mitä luonnollinen todella merkitsee ja tarkoittaa. Niinpä ymmärrys on ikään kuin
eri suuntiin vetävien intressien [halut, tunteet, taipumukset] välinen sopimus,
jonka nuo intressit pyrkivät koko ajan rikkomaan.
Jos luonnollisille eli fysiologiastamme kumpuaville
tunteille annetaan nimi, ne muutetaan nimeämisen ja määrittelyn prosessissa
ymmärrykseksi symbolisilla käsitteillä, joilla on jokin enemmän tai vähemmän
epämääräinen funktio, jota yritetään tarkentaa antamalla sille erilaisia arvoja.
Ei siis ole mitään tunneälyä vaan älyllistettyjä tunteita eli käsitteellistä
ymmärrystä. Juuri ymmärrys tekee ihmisestä ihmisen eli
‘ei-luonnollisen’, rationaalisen eläimen, sillä luonnossa ei ole
itsereflektiivistä ymmärrystä vaan pelkkää muutosta ja lisääntymistä. Ihminen
tietenkin pystyy havainnoimaan luonnosta syiden ja
seurausten ketjuja, mutta myös kausaalisuus kuuluu vain hänen
ajattelujärjestelmäänsä, ei itse luontoon. Luonto on triviaali: itsestään selvä
ja itsessään täydellinen; järki on ei-triviaalia: havainnon ja kokemuksen
symbolis-käsitteellistä rajaamista ja tarkentamista eli dialektista
representaatiota - siten myös väistämätöntä vieraantumista luonnosta.
No comments:
Post a Comment