Voin kuulla ja nähdä vain sen, minkä ymmärrän. 
Aistihavainto ja kokemus sellaisenaan, ilman järkeä, on joko vaistonvarainen 
reaktio, tottumuksen ja tavan ehdollistama ärsyke tai tunteen ja halun 
suuntaamaa ‘orjuutta’. Ymmärrykseen aistihavainnosta on matkaa vähintään [vain] 
yhden ‘luonnollisen’ symbolin verran, mutta kukaan ei tiedä [eikä voi tietää], 
mitä luonnollinen todella merkitsee ja tarkoittaa. Niinpä ymmärrys on ikään kuin 
eri suuntiin vetävien intressien [halut, tunteet, taipumukset] välinen sopimus, 
jonka nuo intressit pyrkivät koko ajan rikkomaan. 
Jos luonnollisille eli fysiologiastamme kumpuaville 
tunteille annetaan nimi, ne muutetaan nimeämisen ja määrittelyn prosessissa 
ymmärrykseksi symbolisilla käsitteillä, joilla on jokin enemmän tai vähemmän 
epämääräinen funktio, jota yritetään tarkentaa antamalla sille erilaisia arvoja. 
Ei siis ole mitään tunneälyä vaan älyllistettyjä tunteita eli käsitteellistä 
ymmärrystä. Juuri ymmärrys tekee ihmisestä ihmisen eli 
‘ei-luonnollisen’, rationaalisen eläimen, sillä luonnossa ei ole 
itsereflektiivistä ymmärrystä vaan pelkkää muutosta ja lisääntymistä. Ihminen 
tietenkin pystyy havainnoimaan luonnosta syiden ja 
seurausten ketjuja, mutta myös kausaalisuus kuuluu vain hänen 
ajattelujärjestelmäänsä, ei itse luontoon. Luonto on triviaali: itsestään selvä 
ja itsessään täydellinen; järki on ei-triviaalia: havainnon ja kokemuksen 
symbolis-käsitteellistä rajaamista ja tarkentamista eli dialektista 
representaatiota - siten myös väistämätöntä vieraantumista luonnosta.
 
 
No comments:
Post a Comment