Iines kirjoitti edellisen päreeni kommentissa: 'Minua taas
häiritsevät anonyymin puuttuvat pilkut, jotka tekevät lauseesta
lukukelvottoman.', johon RR: ‘Puuttuvat pilkut? No jos muuta ei puutu,
niin soon ISMO’.
.
Rehellinen ollakseni, pilkut ovat tärkeitä, koska ne
rytmittävät luetussa ilmenevän ajatuksen kulkua ja tekevät siitä samalla
ymmärrettävämpää. Englanninkielisen tekstin lukeminen on tässä mielessä hieman
ongelmallisempaa. Kun on tottunut 'suomenkieliseen' pilkutukseen, se saattaa
hankaloittaa erittäin pitkien virkerakenteiden ilmaisemien ajatusten
avautumista. Mutta tällaiset ongelmat tietysti minimoituvat, jos lukee
jatkuvasti eri tyyppistä englanninkielistä tekstiä ja etenkin jos joutuu
keskustelemaan englanniksi päivittäin. Tätä jälkimmäistä ‘vaaraa’ ei minulla
taida olla, enää.
.
Lukemisen suhteen olen vuosi vuodelta päätynyt yhä
valikoidumpaan ja rajatumpaan makuun, eikä tämä blogikaan tunnu enää pyörivän
kuin tietoisuuden ongelman ympärillä, ikään kuin kissa kuumaa puuroa kiertäen.
‘Pelkän’ historian, jos sellaista nyt on olemassakaan [tarkoitan historiaa
historian itsensä takia: en voi ymmärtää sellaista tutkimusmotivaatiota, jossa
ollaan kiinnostuneita ‘vain’ tosiasioista (mitä ne ovat)?] osuus on vähentynyt
jatkuvasti 15-20 vuotta sitten suorittamani kolmen historian perusopintoarvosanan
jälkeen [kulttuuri-, yhteiskunta-, sekä Suomen ja maailmanhistorian
perusopinnot].
.
Mutta tietenkin historia on koko ajan läsnä, niin filosofiassa kuin tieteessä. Joka muuta väittää, ymmärtää rationaliteetin [ja järjenkäytön ylipäätään] jos ei valheellisesti ja väärin niin ainakin toivottoman yksipuolisesti ja siten fundamentalistisesti. Silti koen 'pelkän' historian nykyään peräti tylsäksi projektiksi tai pidän sitä jonkinlaisena anekdoottikokoelmana, joka voi viihdyttää, mutta joka ei esimerkeistä huolimatta anna valmiita [jos minkäälaisia] ratkaisuja mihinkään ongelmaan. Viimeinen päätös jää aina oman henkilökohtaisen vakuuttuneisuuden varaan; sitä ei voi johtaa menneisyydestä [ks. MacIntyre , joka ei ole näin pessimistinen historian suhteen].
.
Mutta tietenkin historia on koko ajan läsnä, niin filosofiassa kuin tieteessä. Joka muuta väittää, ymmärtää rationaliteetin [ja järjenkäytön ylipäätään] jos ei valheellisesti ja väärin niin ainakin toivottoman yksipuolisesti ja siten fundamentalistisesti. Silti koen 'pelkän' historian nykyään peräti tylsäksi projektiksi tai pidän sitä jonkinlaisena anekdoottikokoelmana, joka voi viihdyttää, mutta joka ei esimerkeistä huolimatta anna valmiita [jos minkäälaisia] ratkaisuja mihinkään ongelmaan. Viimeinen päätös jää aina oman henkilökohtaisen vakuuttuneisuuden varaan; sitä ei voi johtaa menneisyydestä [ks. MacIntyre , joka ei ole näin pessimistinen historian suhteen].
.
Myöskään 'kauno'kirjallisuutta en enää nykyään kovin paljon lue. Olen
kai laiskistunut lopullisesti sairauden myötä. Sitä paitsi kirjallisuudesta on
tullut nykyään siistiä genre- ja bulkkityyppistä tavaraa [esim. dekkarit], jos
kohta kirjallisuus on jo 1800-luvulta lähtien ollut lisääntyvässä määrin myös
massojen kertakäyttökamaa. Jopa ja nimenomaan dada on ‘myynyt itsensä’
kulutushömpälle. Mutta dadahan elää ei ainoastaan tässä hetkessä vaan myös
tulevaisuudessa, ehkä jopa ikuisuudessa. Onko dada siis perimmältään romanttinen
projekti?
*
Jos joku haluaa tietää, mitä kirjoja arvostan eniten juuri nyt
[ja ehkä aina], suosittelen Alasdair MacIntyren 1980-luvun aikana julkaistuja
teoksia: 'After Virtue, Whose Justice? Which Rationality? ja Three rival versions
of moral enquiry'.
.
Mutta olenko minä kuten skotti MacIntyre,
roomalaiskatolisuuteen kääntynyt, skotlantilaista skeptisismin ja
utilitarismin perinnettä kritisoiva entinen marxilainen? No en todellakaan ole,
joskin mieluusti haluaisin olla. MacIntyren hyve-etiikan kehitykseen painottuvat
tutkimukset edustavat minulle laaja-alaisimmin ja koherenteimmin perusteltua
näkemystä siitä, mitä järjenkäyttö [‘optimaalinen’ rationaliteetti]
parhaimmillaan voi olla, koska hän pystyy uskottavasti ellei peräti
vakuuttavasti yhdistämään analyyttisen filosofoinnin, poliittisen filosofian ja
uskonnollisen tradition vertailemalla intellektuaalisen historian eri
kehityslinjojen yrityksiä ratkaista aiemman päälinjan perusratkaisujen ongelmat,
joita tuo aiempi linja ei omista rationaalisista lähtökohdistaan käsin pysty
välttämättä edes näkemään. Intellektuaalisella kehityksellä on MacIntyren mukaan
paitsi historialliset alkuehtonsa myös jonkinlainen päätepiste, joka
MacIntyrelle itselleen on Tuomas Akvinolaisen Summa Theologicassa tekemä
synteesi Aristoteleen
empiristisestä [joskin äärimmäisen rationaalisesta] teleologiasta ja Augustinuksen [uus-]platonilaisesta teologiasta.
.
MacIntyrea voi pitää kommunitaristina [mikä ei tarkoita
lainkaan samaa kuin kommunismi]. Minä itse taas olen hyveeseen pyrkivä
nihilisti, jonkinlainen Nietzschen ‘vammauttama’ uskonnollis-filosofinen
desperado. Mutta MacIntyre siis edustaa minulle tällä hetkellä filosofisen
ajattelun perinteen [laajasti käsitettynä] ehkä kaikkein merkittävintä
eettis-poliittista vaihtoehtoa, olkoonkin, että käytännössä hän tulee pysymään
enintään eräänlaisena oman ajatteluni ‘filosofisena ideaalina’, ei de facto
sellaisen filosofisen vaihtoehdon edustajana, johon itse avoimesti sitoutuisin
ja jonkalaista filosofiaa itse kirjoittaisin, jos ylipäätään sellaista
kirjoitan. Mutta pitäähän ihanteita olla, vai mitä?
*
Niin, olenhan minä nyt jonkun nykyromaaninkin lukenut.
Esimerkkinä Joel Haahtelan ‘Tähtikirkas, lumivalkea’. Ei Kemppinen sitä turhaan
ole kehunut. Se on kiehtovaa ja sielun syvyyksiin luotaavaa tekstiä:
päiväkirjamerkintöihin perustuva tarina ihmisestä, jonka elämän ja ajattelun
vaellus päätyy liian pitkälle mielen syvyyksiin ja joka lopulta tuhoutuu tai
itse asiassa tuhotaan systemaattisen endogaamis-eugeenisen yhteiskunnan
ihmisjalostuskoneistossa: natsien eutanasiaprojektissa, Bernburgin
psykiatrisessa sairaalassa. Kirjoittajan tietty impressionismi tuo ajoittain
mieleen minäkertojaksi ryhtyneen Tsehovin, joka samaistuu päähenkilöönsä tällä kertaa psykiatriaan erikoistuneen lääkärin näkökulmasta.
*
2 comments:
Minulla yksi pysyvä henkilökohtainen ongelma kirjoitetun kielen suhteen ja se on lainausmerkkien käyttö. Tiedän kyllä säännöt, jotka määrittelevät, milloin lainausmerkkejä pitää käyttää, mutta olen [siltä ainakin joskus tuntuu] laajentanut säännön, joka koskee poikkeavan merkityksen tai tyylin esittämistä lainausmerkeillä ad absurdum. En useimmiten ole lainkaan varma, en kieliopillisesti enkä varsinkaan/edes intuitiivisesti, tuleeko lainausmerkeillä erottamani sana jotenkin paremmin ymmärretyksi, jos ainut, mihin haluan lainausmerkeillä viitata on sanan tai sanojen monimerkityksellisyys. Monesti lainausmerkkien poistaminen saattaisi pikemminkin selkiyttää tekstiä. Tai mistä minä sen tiedän. Ja tunnehan ei tässäkään asiassa paljon auta, jos järki siltä kysyy. Sen, joka muuta väittää, täytyy olla joko nainen tai erehtymätön asiantuntija oman tyylinsä ja ylipäätään minkä tahansa merkitysvivahteen suhteen.
Sama sekasotku minulla on (tietysti paljon, paljon matalammalla älyllisellä tasolla) sulkumerkkien käytön kanssa; kuvittelen että ne täsmentävät sanomisiani. Mutta (piru vie), ei ne sentään nekään siihen(kään) pysty!
Post a Comment