Anonyymi kommentoi päreessäni
‘Evoluutiota vai sykliä?: Viittasin noissa kommenteissani siis Ken Wilberin
teorioihin, joihin voi tutustua lisää hänen kirjoistaan. Esim. tästä: http://en.wikipedia.org/wiki/Sex,_Ecology,_Spirituality
.
Hyvä, että linkkasit tuon sivun, en ollut
sitä laiskuuksissani lukenut. Paljon kiinnostavaa Wilderin yrityksessä saavuttaa
‘kokonaisnäkemys’ toki löytyy, mutta en minä nyt ihan noin maailmoja ‘syleilevä’
holisti ole, jos kohta holisti lainkaan. Painotan sillä tavoin ‘dualistista’
näkemystä, ettei meillä ole mitään pääsyä ulos tietoisuuskuplasta [vrt. Kant ja
kyvyttömyytemme saada ‘suoraa’ tietoa empiirisestä maailmasta kokonaisuutena:
‘oliosta sinänsä’]. Emme voi tietää edes sitä, onko sen ulkopuolella mitään ja
jos on, niin emme me siitä pysty mitään kertomaan tietoisuuden ‘sisällä’ –
paitsi metaforisesti ja/tai täysin subjektiivisen kokemuksen tasolla, joka on
yleensä enemmän tai vähemmän käsittämätöntä ‘privaattikieltä’ [jos sellaista nyt
voi olla olemassakaan, koska kieli/kielenkäyttö perustuu aina paitsi symboleihin
myös kieliopilliseen rakenteeseen, joka mahdollistaa ymmärrettävän
kommunikoinnin]. Metaforinen puhe on aina ‘as if’ eli ‘ikään
kuin’-kuvausta: ‘ilmenemisen’ kuvausta ‘toisin sanoin’. Tavallaan jo ‘toisin
sanoin’ on liiallinen oletus, koska silloin oletetaan, että ilmenemiselle on
olemassa ‘oikea ilmaisu’, jonka vielä joskus löydämme. Mitään sellaista ei voi
olla, koska tietoisuus on syntynyt singulaarin järjen tekemistä yleistyksistä.
Näitä metaforisia yleistyksiä voi käyttää kätevästi yksilöolioiden
luokittelevaan ilmaisuun, mutta samalla ne myös vieraannuttavat meidät
ilmenemisen ikuisesta indifferenssistä, jossa asiat ovat niin kuin ovat:
tosiasioiden, ei olioiden, kokonaisuus [ks. Wittgensteinin Tractatuksen
alkulause]. Ja siihen loppuu meidän ’suora’ tietomme tosiasioista, jos kohta
sekään ei tietysti voi olla muuta kuin metaforista symboliikkaa tai
merkkijärjestelmää: siis epäsuoraa yleistystä singulaarista perspektiivistä.
Lopullinen representatiivisen tietoisuutemme ontologinen paradoksi tai katkos
syntyy, kun tajuamme, ettei kaikkein eksakteimmallakaan tiedolla [ja varsinkaan sillä], siis tosiasioilla
an sich [itsessään], ole mitään semanttista arvoa. Ne vain ovat: itsessään
täydellisiä ja ‘välinpitämättömiä’. Ne eivät ‘avaudu’ meille, ellemme sulje
niitä merkkijärjestelmiimme ja tee niistä tällä tavoin ontologisesti jotain
muuta kuin, mitä ne tosiasioina itsessään ovat. Me emme toki symboleillamme
[merkkijärjestelmillämme] tietoisesti väärennä tosiasioiden ilmenemisen
kausaalisia ketjuja, koska merkkijärjestelmiin perustuvat mittaustapamme
[*] kehittyvät, mutta me väistämättä irrotamme tosiasiat
olemassaolon ‘puhtaasta aktuaalisuudesta’ oman ‘representatiivisen
aktuaalisuutemme’ osiksi, jotta voisimme ikään kuin omistaa ne ja hallita niitä
[vrt. magia]. Mikään perinteisen
logiikan [kaksiarvologiikka, jossa eksistenssi-kvanttoreiden arvo on selvästi
määritelty] puitteissa operoiva holismi ei voi ratkaista tätä paradoksia
ajautumatta kehäpäättelyyn, joka osoittaa logiikan joko täydelliseksi
[suljettuna systeeminä, joka täyttää vain omien ehtojensa ‘totuusvaatimuksen’]
tai epätäydelliseksi [ristiriitaiseksi suhteessa totuusehtoihinsa]. Matematiikka
sen sijaan, mitä lähemmäs tosiasioita se ‘päätyy’, sitä triviaalimmaksi se
muuttuu. Matematiikassa kehämäisyys on hyväksyttyä ad hoc, sillä jos
matematiikka ilmentää tosiasioita niin kuin ne tapahtuvat, kehät ovat itsestään
selvä [triviaali] osa ilmenemistä. Kehät kuitenkin tekevät representaation eli
symbolis-dialektisen argumentaation jos ei loogisena projektina mahdottomaksi
niin ainakin ‘kyvyttömäksi’, sillä tosiasioiden ilmeneminen, vaikka se mitä
ilmeisimmin näyttää toteuttavan usein tiettyjä säännönmukaisuuksia, ei sisällä
symbolisia sääntöjä, jotka ovat transsendentaalisia suhteessa ilmenemiseen.
Transsendentaalisuus on tässä tietoisuuden ‘ominaisuus’ [ymmärryksen muoto],
joka ikään kuin ylittää ilmenemisen ‘puhtaan aktuaalisuuden/tapahtumisen’
konstituoimalla havainnoidut tosiasiat enemmän tai vähemmän
käsitteellis-intuitiiviseen skeemaan. Käsitteelliset skeemat eivät ole
‘luonnollisen’ ilmenemisen ominaisuuksia [hylomorfisti tekee siis täysin
metafyysisen alkuoletuksen ‘sekoittamalla’ keskenään kaksi eri tason
ontologista/kategorista modusta]. Olen tässä asiassa enemmän Platonin
rationaalisen ideaopin [yleisesti ottaen ‘matemaattisen’ lähestymistavan] kuin
Aristoteleen empiristisen [‘käytännöllisen’ joskin samalla ‘umpimetafyysisen’]
hylomorfismin kannalla. Sillä erotuksella, että en usko Platonin luolan
ulkopuolisen maailman [Totuuden] olevan ihmisjärjen tavoitettavissa, ei ainakaan
‘järjellisenä’ kokemuksena. Kun puhutaan platonilaisittain alkuperäisten
ideoiden muistamisesta [‘anamnesis’] ja ‘katselemisesta eli ‘theoriasta’, ollaan
siirrytty vähintäänkin estetiikan ellei sitten jo [luku]mystiikan alueelle.
Jokainen voi toki kokea, mitä kokee, mutta on täysin eri asia käyttää mitä
tahansa merkkijärjestelmää [laajasti ymmärrettynä kieltä] tuon kokemuksen
kuvaamiseen kuin ‘kokea’ se tässä ja nyt, suoraan ja ilman reflektiota [vrt.
meditaatio]. Näin ollen me kaikki symbolis-representatiivisella tietoisuudella
‘varustetut’ olennot esitämme eräänlaista näytelmää [narratiivia], joka kuvaa
todellisuutta, mutta joka ei ole todellisuutta vaan pelkästään ‘kertoo’ siitä
jotain. Tietoisuus on kuin taide eli valhe, joka kertoo totuuden. Myös logiikka
ja jopa matematiikka.
*
[*] Vain mittaustavat kehittyvät, sillä itse ‘ilmeneminen’ ei ‘ontologisesti’ kehity, vaikka onkin muutoksen tilassa. Tietystä perspektiivistä nähty [ja muuta lähtöpistettä kuin singulaari perspektiivi meillä ei havainnointiin ole: kaavat ovat merkkijärjestelmiä, eivät havaintoja] kehittymisen/evoluution ajatus sisältää kuitenkin väistämättä funktioihin ‘piilotetun’ teleologian: perspektiivinen havainnointi ei yksinkertaisesti voi välttää tätä oletusta.
*
[*] Vain mittaustavat kehittyvät, sillä itse ‘ilmeneminen’ ei ‘ontologisesti’ kehity, vaikka onkin muutoksen tilassa. Tietystä perspektiivistä nähty [ja muuta lähtöpistettä kuin singulaari perspektiivi meillä ei havainnointiin ole: kaavat ovat merkkijärjestelmiä, eivät havaintoja] kehittymisen/evoluution ajatus sisältää kuitenkin väistämättä funktioihin ‘piilotetun’ teleologian: perspektiivinen havainnointi ei yksinkertaisesti voi välttää tätä oletusta.
*
4 comments:
Eksyin ensimmäistä kertaa tähän blogiin ja into lopahti blogistin käyttämään fonttiin joka on lukukelvoton.
https://www.google.fi/search?client=opera&q=vihatuin+fontti&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Hehheh. Sinähän se oikea fonttirasisti olet. Niihinkin näköjään törmää näinä endogaamisen älykkyysosamäärä-eugeniikan aikoina.
Minua taas häiritsevät anonyymin puuttuvat pilkut, jotka tekevät lauseesta lukukelvottoman.
Mitä tekstin kirjasinlajiin tulee, se on lukukelpoista, mutta etupäässä naisväen suosimaa. Kieltämättä vähän hätkäyttää lukea tuolla fontilla älyllistä analyysia. Mielenkiintoinen valinta, mutta osoittaa blogistin laajan liikkuvuuden..
'Minua taas häiritsevät anonyymin puuttuvat pilkut, jotka tekevät lauseesta lukukelvottoman.'
Puuttuvat pilkut? No jos muuta ei puutu, niin soon ISMO.
Post a Comment