September 10, 2010

Saatesanoiksi retriittiin lähtijälle


On suuri sun rantasi autius
http://www.youtube.com/watch?v=1iDsuN15dYA
Johanna Kurkela - On suuri sun rantasi autius

[K-mafian lisäyksiä - kaksi viimeistä kappaletta luvussa 1; - 10.9]
1
Tämä teksti on kirjoitettu muutama hetki sitten tänään buddhalaistyyppiseen retriittiin lähtevälle free-jazz-diggari-ystävälleni H:lle.
*
Hyvää retriittiä sinulle. Mieti vaikka sitä, mitä ei voi miettiä kuin epäsuoraan eli käsitteellisesti: subjektia. - - Tosin sellainen pohdiskelu saattaisi sekoittaa sun keskittymisen. Liikaa käsitteellis-rationaalista analyysia - struktuuripohdintaa jne.

Joten vajoa vain spontaanisti [jos sellainen on mahdollista] jonnekin ei-mihinkään ja hyväksy kaikki nahkoineen karvoineen [vrt. stoalais-nietzscheläinen affirmaatio ja amor fati]. Sillä sitä se lopulta on tuo subjektinkin pohtiminen. Subjekti kun on vailla positiivista sisältöä eli niin tyhjä kuin taivas on ääretön. Eikä meille ole annettu lopulta muuta vaihtoehtoa kuin tuon äärettömyyden myöntäminen [ja siitä haltioituminen tai sen edessä murtuminen].

Mutta mitään positiivista [käsitteen empiristisessä tai/eli kokemuksellisessa mielessä] tällainen myöntäminen ei voi olla. Ei ole olemassa 'positiivista ei-mitään' tai positiivista äärettömyyttä paitsi matemaatikoiden laskelmissa ja mystiikassa.

Se subjektin [cogitona] tyhjyys, mistä minä puhun, tulee ymmärrettäväksi vain strukturaalisesti - itse itsensä asettavan [inkorporoivan] vapauden tietoisuutena itsestään reaalisena - jonain, jota/mitä ei voi olla kuin symbolisesti kielessä ja siten reaalisesta vieraantuneena.

Ei-minkään negatiivisuus ['ei-mikyys'] tai ei-minkään positiivisyys ['jokuus'] ovat siis mahdottomia oletuksia. Subjekti voi olla vain 'jonkun ei-mikyys' - siis itsensä asettavan cogiton tuleminen tietoiseksi omasta sisällyksettömyydestään. Muulla tavalla tuo sisällyksettömyys/tyhjyys [tai sen substantiaalisuus/sisältö] on mahdotonta päätellä ja olettaa.

Se, joka kuitenkin olettaa cogiton substantiaaliseksi kuten Descartes, itse asiassa jatkaa Jumala-uskoa tekemällä subjektista Jumalan. Itse en kuulu tähän uskonlahkoon.

Subjektin mallinnus tyhjänä cogitona ei ole myöskään buddhalaisuutta, panteismia tai luonnontieteellistä reduktionismia [PS.] vaan pikemminkin kantilais-hegeliläis-lacanilaista dialektiikkaa.

PS.
Mainituissa ajattelutavoissa ei tehdä selvää rajaa minän ja ei-minän välille, mikä häilyvyys jättää kesken niiden yrityksen materiaalistaa kartesiolainen subjekti [tai nihiloida sen metafyysinen substantiaalisuus] johtaen päinvastoin hämärään idealismiin suhteessa siihen. - Strukturaalinen transsendentaalis-materialistinen näkökulma sen sijaan välttää houkutukset yrittää löytää empiristinen todiste tietoisuudesta.
*
Minua hiukan huvittaa empiristien havaintotodistevouhotus tietoisuuden suhteen. Sillä suurin ongelma tulisi mielestäni olemaan se, mitä me teemme tuolla todisteella tietoisuudesta [ei suinkaan triviaaliksi tieteelliseksi tiedoksi muuttunut tietoisuus itsessään]. - Ehkä ryhdymme etsimään siitä empiiristä todistetta Jumalasta [sillä vasta nyt se on todella mahdollista]. Entä mitä me teemme Jumalalla todisteen löydettyämme? Kloonamme sen? Alamme myydä sitä? Asetamme sen näytteille? Teemme siitä TV-sarjan? Patentoimme sen jne? - - Väitänpä, että olemme pahemmassa kuin pulassa löydettyäme tietoisuuden/Jumalan. Viimeinen valttimme muuttaa 'Salaisuus' rahaksi on silloin mennyttä sen siliän tien. Kapitalismi romahtaa! Jättäkää siis tietoisuus/Jumala rauhaan, koska sen löytyminen aiheuttaa lopullisen stagnaation markkinataloudessa.

2
http://www.youtube.com/watch?v=8scHKFwr0og
Fleetwood Mac - Albatross
*
http://www.youtube.com/watch?v=q6WwuxqXPOg
John Coltrane live, 1965, playing "Naima"
*
http://www.youtube.com/watch?v=Tkm3UOhGN-A
Eric Clapton Drifting Blues 2008 Unplugged Live TV Recording

[Charles Brown, Johnny Moore and Eddie Williams]
I'm drifting and drifting,
Just like a ship out on the sea.
I'm drifting and drifting,
Just like a ship out on the sea.
Well I ain't got nobody
In this world to care for me.

If my baby
Would only take me back again.
If my baby
Would only take me back again.
I would feel much better, darling,
And at least I'd have a friend.
[...]
*
http://www.youtube.com/watch?v=Cah_-7fcg3M
Mavis Staples w/Jeff Tweedy - Wrote A Song For Everyone - live Lollapalooza, August 6, 2010

[CCR/John Fogerty]
Met myself a comin' county welfare line.
I was feelin' strung out, Hung out on the line.
Saw myself a goin', down to war in June.
All I want, All I want is to write myself a tune.

CHORUS:
Wrote A Song For Ev'ryone,
Wrote a song for truth.
Wrote A Song For Ev'ryone
When I couldn't even talk to you.

Got myself arrested, Wound me up in jail.
Richmond 'bout to blow up, Communication failed.
If you see the answer, now's the time to say.
All I want, All I want is to get you down to pray.

CHORUS

Saw the people standin' thousand years in chains.
Somebody said it's diff'rent now, look, it's just the same.
Pharoahs spin the message, round and round the truth.
They could have saved a million people, How can I tell you?

CHORUS
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/Retriitti
http://fi.wikipedia.org/wiki/Stagnaatio
http://www.pirkkomakela.fi/retriitti.html

2 comments:

dudivie said...

miksi subjektia pitäisi miettiä. subjectilla on oma elämä. minä yhdistän sen hellästi jälleensyntymiseen haha.

aha said...

Subjektiha ei oo ollenkhan tyhjä kun sillä on subjecijoukko aina . suomalainen sub on hyvin erikoinen tässä mielssä.