Empire'n [2000], Multitude'n [2004] ja Commonwealth'n [2009] isä [Michael Hardtin avustuksella]Antonio Negri yrittää ilmeisesti tässäkin saada kriitikkojaan Alain Badiouta ja Slavoj Zizekiä uskomaan Marxiin ilman marxilaisuutta - eli ilman Tapahtumaa [Badiou heideggerilais-maolaisittain] ja auktoriteettia [Zizek leninistisesti] vallankumouksellisen muutoksen välttämättömänä edellytyksenä. - Olen antanut itseni ymmärtää, että Zizekin mielestä Negri lobbaa marxilaisuuttaan kapitalismille ikäänkuin salaa ja puoli-ilmaiseksi, mutta vallankumous ei ole mikään kapitalismin sisään salakuljetettu Troijan hevonen, joka kätkee/sisältää metaforisesti molemmat marxilaiset fantasiat: a) nuoren [kommunistisen manifestin] Marxin vallankumousromantiikan ja b) etenkin vanhemman [Pääoma-]Marxin deterministisen uskon teollistuneimman valtion siirtymisestä kommunismiin. - Negrin vallankumous jää näin ollen nimenomaan metaforiseksi eli odotteluksi ja paikalliseksi pikku paukutteluksi ja puuhasteluksi, joilla pidetään yllä hyvää vallankumouksellista omaatuntoa [vrt. hyväntekeväisyys], mutta jolle kapitalismi nauraa ääneen pankkikabineteissaan ja sisäministeriöissään. - Autenttisen ja syvältä käyvän [nyt ei siis puhuta teknokraattien laskelmista] yhteiskunnallisen muutoksen ilmaisemiseksi ja synnyttämiseksi tarvitaan väistämättä - on aina tarvittu - [dialektisia] barrikadeja niin teoreettisen ajattelun, mielipiteitten ilmaisun kuin tekojenkin tasolla. - Ei on Kyllä - todellista poliittista merkitystä omaavalle Tapahtumalle/rr.
Keskimmäiset kuvat ovat limittäin [klikkaa niin näet]: Slavoj Zizek and Alain Badiou [keskustelevat] in Berlin, Germany, 2010.
*
Slavoj Zizek and Alain Badiou [istumassa eturivissä] in Berlin, Germany, 2010.
*
Alimmaisessa kuvassa Prof. Slavoj Zizek in a discussion with Judith Butler at European Graduate School, 2006.
*
*
*
http://www.volksbuehne-berlin.de/praxis/en/idee_des_kommunismus__philosophie_und_kunst/?id_datum=2532 [englanniksi]
*
10 comments:
Saa nähdä rapsahtaako mulle huomatus näiden kuvien käytöstä kolmessa viimeisimmässä päreessäni.
Copyright on kuvista riippuen seuraavilla henkilöillä: Thomas Aurin, India Roper-Evans, Hendrik Speck ja Seumas Coutts.
http://www.thomas-aurin.de/
http://www.artcrunch.co.uk/
http://www.hendrikspeck.com/
http://egs.academia.edu/SeumasCoutts
Hyvinsyöneen näköisiä miehiä, erityisesti tuo Zizek. Matruuna on taas oikeassa, ei ole kommunismi ihan köyhien ja kurjien aate.
Voisin syödä minäkin. Siis Zizekin.
Negri on ainakin kuin nälkäkurki. Ihan kuin olis just vankilasta päässyt, vaikka onhan siitä sen vankilareissusta kulunut jo monta vuotta.
Entäs NegroPonte joka puffaa Natoa? Mitäs semmoisesta negristä sanot?
Outo mies minulle tämä mikä lie NegroP.
Mutta minä en ainakaan tarvitse Natoa [Stubb ehkä tarvitsee, kokoomuslaisen avoimuuspolitiikan kannattaja kun on ;\. Avoimet ihmiset kun ovat monesti myös vainoharhaisimpia].
En tarvitse kuin kaksion, tietokoneen ja vähän kirjoja sekä ruokaa ja ison pullon viinaa pari kertaa kuukaudessa [ei enempää].
En sitäpaitsi ole edes kiinnostunut maailmasta vaan ihmisten aatteista - siis filosofiasta. Ja filosofiassakin minua kiinnostavat vain suuret linjat - eivät niinkään loputtomat yksityiskohdat, vaikka ne voivatkin antaa mukavasti makua suureen soppaan, jota kulttuuriksi kutsutaan.
Maailma ikävystyttää minua. Olen kai jo väsynyt elämään tässä universumin paskaluukussa.
Elämä oli erehdys. Sen verran on varmaa - - .
Rauno rauno, ei ole erehdys. Ole varma ettei. Miksi sinä et osta jäätelöä ja syö sitä, missä siis mummosi nykyään?
1] mummo etsii tryffleitä Luhangan hautuumaalla, 2] jätskiä mä en syö seuraavan kerran vasta kuin täyttäessäni 100 vuotta, 3]kuolema ei koskaan ole erehdys [eli sattuma kuten elämä].
Onko mummo muuttunut tryffelisiaksi? Eikö hän ollut suloinen pienikokoinen ja lyhythameinen neito, joka ei välitä kuka kiipeää portaita ylös yön iloksi?
Mehän pantiin musta kasi pussiin - muistathan?
Minun sp ei enää toimi joten jos haluat antaa mummolle viitteitä minusta (mikäli hän on muuttanut siis oikeasti) niin sano, että laittaa sp:n realzara(at)suomi24.fi koska se vörkkii tietääkseni. Katson sinne tosin hirvittävän harvoin koska en jasanut leikkiä enää näissä nettihettihötti-leikeissä.
Logiikka on minulle näet täysin selvä; se, minkä siis Escherkin ratkaisi ja sinä.
Citizens Pay made a quick and positive change in Namibia http://bit.ly/9pZTiX (in Finnish)
Post a Comment