September 26, 2010

Järki on Paholaisen suurin huora

Olen samaa mieltä Martin kanssa. Heitä nyt sinäkin järki hemmettiin ja tule bailaamaan! Tällä kupongilla Jumala tarjoaa ilmaiseksi maittavia armopaloja. Minäkin sain yhden. Tosi vahvan [zzzz].

***
***

Järkevä ajattelu on tuhottava ja sokaistava. Uskon on poljettava alleen kaikki järki ja ymmärrys, ja kaikki mitä terve järki näkee on piilotettava näkyvistä... niin että ihminen tietää vain Jumalan sanan [Martti Luther].
*
Järkevä ajattelu on Paholaisen suurin huora, luonteeltaan ja olintavaltaan se on katala huora, se on prostituoitu, Paholaisen valitsema huora, huora jota syövät rupiset ja spitaaliset ja joka pitäisi polkea jalan alle ja tuhota, huora ja hänen viisautensa... Heitä sontaa hänen kasvoillensa ja tee hänestä ruma. Hänet pitäisi hukuttaa kasteeseen ja niin myös tehdään.. Hän ansaitsee, surkimus, tulla karkoitetuksi talon saastaisimpaan paikkaan, komeroihin [Martti Luther].
*
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=104223&page=106
http://fi.wikipedia.org/wiki/Martti_Luther
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther
http://finnsanity.blogspot.com/2009/05/uskonto-syyllisyys-hapea-valkoisen.html

3 comments:

Anonymous said...

now am confused

theories of meaning either as theories of meanings (propositions expressed), or as theories of truth conditions. However, propositions of the classical sort don't exist, and truth conditions can't provide all the information required by a theory of meaning.

Traditionally conceived, propositions are denizens of a "third realm" beyond mind and matter, "grasped" by mysterious Platonic intuition. As conceived here, they are cognitive-event types in which agents predicate properties and relations of things--in using language, in perception, and in nonlinguistic thought. Because of this, one's acquaintance with, and knowledge of, propositions is acquaintance with, and knowledge of, events of one's cognitive life. This view also solves the problem of "the unity of the proposition" by explaining how propositions can be genuinely representational, and therefore bearers of truth. The problem, in the traditional conception, is that sentences, utterances, and mental states are representational because of the relations they bear to inherently representational Platonic complexes of universals and particulars. Since we have no way of understanding how such structures can be representational, independent of interpretations placed on them by agents, the problem is unsolvable when so conceived. However, when propositions are taken to be cognitive-event types, the order of explanation is reversed and a natural solution emerges. Propositions are representational because they are constitutively related to inherently representational cognitive acts.

ninni said...

wau oliipas kivaa tekstiä lutherilta, tällasia niitä on monia eri herättäjillä. hyviä vaikka jännityssarjan käsikirjoitukseen

Anonymous said...

Järkeä voi käyttää moneen asiaan muttei todellakaan us ..kontoo ..