Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Joskus mietin, että mitä voi sittenkin olla suurempaa kuin mitä me ymmärrämme. Kello tuli vasta 1300-luvulla ja tykit. Ennen sitä oli ihminen osittain osana luontoa eikä ollut minäkuvaa, identiteettiä eikä sitä mistä sinä näet ideologian. On siis oltava mittareita myös sen suhteen ja tässä ollaan ehkä sittenkin vasta jälkimainingeissa: voi olla, että on maailma, joka on vanhempi kuin maapallon ja Kiinan ja Japanin, sillä joskus on ensin ollut polyfoniaa josta tuli monofoniaa sotia ajatellen ja sitten taas kääntyy ilmeisesti takaisin. Jokin liike, ei ole tiedon liike tai suunta mutta roolien tai äänten suunta tai yhdistys kuten aalto joka täyttyy ja tyhjenee, täyttyy ja tyhjenee eli moneudesta yksteyteen ja takaisin?
Ideologia on siis ylempänä kuin ääni mutta yhdistää tai erottaa äänen. Kuten Ninni sanoo, kaikki oli mitä vaan ennenkuin subjektiviteetti saatiin yhdeksi päämelodiaksi ja se sai olla sitä. Nyt kun sokeus on ottamassa vallan on pakko palata toisenlaisiin risteytyksiin; miten se sitten nähdäänkään? Rigidit ampuvat vain yhteen suuntaan ja kulkevat kohti kiviseinää; pam - mutta eivät ymmärrä etukäteen koska eivät ole loogista porukkaa. Ovat vain kukkimassa omaa kukintaa ja se voi tietysti olla yhtä hyvä tapa kuin joku muu. Jospa pitää vain sulkea silmänsä eikä laskea, että pian maapallolla on 9 mrd ihmistä eikä edes peläyttä 6 mrd:a enää. Ja ruoka vetäytyy omaan sakkiin, muut saavat pullotettua surrogaattia joka markkinoidaan hyvänä ja yhtä hyvänä.
Miten se menee? Mitä siitä kehkeytyy? Miksi ei voida laskea ja todeta? Niin kauan kun on tässä suhteessa aikaa - jos tuo kello on nyt minkäänlainen arvo sekään. Jospa pitäisi laskea vuosisatoja eikä tunteja?
kiinalainen idnetiteetti on aina ollut yhteisollinen ja ihailen sitä- Anyone who has spent time online in China can testify that the Internet community there is easily one of the most dynamic and vibrant on Earth. On any issue, there are passionate debates and opinions across the ideological spectrum. Maoists, Hayekians and Confucians trade barbs with insults and zealotry. Blogs by serious intellectuals attract huge crowds
“Philosopher Martin Heideggar described human existence as a process of perpetual falling, and it is the responsibility of each individual to catch ourselves from our own uncertainty. This unsettling prognosis of life informs my present body of work. I continually return to questions regarding the nature of control and its effects on this perceived responsibility, since beyond the basic laws that govern and maintain our equilibrium, we live in a world that constantly tests our stability in various other forms. War and rumors of war, issues of security, effects of globalization, and the politics of identity are external gravities turned inward, serving to further threaten the precarious balance of self, exaggerating negative feelings of control.
jotenkin minä pelkään että sinä rauno olet putoamassa oikealle ajattelussasi vai onko ne vaan kokeiluja. ainoa selvasti heikon ihmisen ja ihmisruumiin puolella oleva politiikka on sosialistista. yrittajille on sitten omansa, mutta oikeudenmukaisuutta ei löydy muualta
Elämä kulkee kellon lailla vain yhteen suuntaan ja siksi kaikki puolueet ovat oikeistopuolueita. Jos haluaa pysäyttää kellon pitää osoittaa, että ruoka tulee pöytään jollain toisella tavalla kuin rahan kautta kuten nyt.
Minä kallistun siihen vasemmistoon silloin koska näen miten se voisi toimiakin.
Lipponen, etenkin Lipponen. Sitten Tuomioja jollain hiiri-imagollaan mutta mieshiiri kuitenkin; das hiirimäään Lax, etenkin Lax ja hänen nasaali orkesterinsa. Kuka vielä...Wallgren jonkinlaisena käkenä kellossa; kukkuu pyydettäessä JPRoos on pölyttynyt Man mutta aika hyvä, tulee mielestäni paremmaksi koko ajan vaikka on ollut poissa rahan valtakunnan merkityspiiristä ja sillä lailla vähän pöyrän takaa...
Ketä vielä haukkuisin: Niiniluotokin pelokkaana ja ylevänä kenties paitsi etten usko, että on. On mukava ja kestävä mieheksi. Raivio oli raivokas ja täydellinen kultainen noutaja heille. Puolimatka jonkinlainen kiehtova mutta heikko. Liian heikko. Puoless'matkass' siis. Jäi puoleen tiehen. Vangitsi toisen kellon kun oma tikitti liian hitaasti ja piti odottaa että käki tulee tasavälein kiekumaan. Klinge, voi hemmetti; teejuoja.
Perusturva kelle? Minä vaadin 4500 egee ja lounarit. Ja sit perusturvaa noille kaikille 6 miljardille joita mietin aina välillä, että ovat osa meitä koska jos kieli on yhteinen nekin ovat osa meitä: meillä on kauhea elefanttitauti eli raahaamme aika paljon kudosta messiss' mutta se ei jää aina verkkokalvoon. Joskus siis sanovat, että ihminen ei ole singulaari ja joskus se sitten onkin. Joskus pyöräilijä ja joskus jalankulkija: kunhan soppiii.
Se soppii. Perusturva kun menee paikalleen alkaa tapahtumaan. Myös asiantuntijuutta ja muuta huonoa manageriaalista puuhaa. Jos voisi johtaa johdan johtoa johtamaan. Call it coutsching - quuoutsching - koutzing
'jotenkin minä pelkään että sinä rauno olet putoamassa oikealle ajattelussasi vai onko ne vaan kokeiluja.'
No tulihan se odottamani kysymys/arvelu sieltä - viimeinkin!
Vastaan: ee - kyl - - tähän myöhemmin - mahdollisesti ja luultavasti myös päreellä. En kuitenkaan osaa sanoa milloin, mutta joka tapauksessa juuri tämä on ollut eräs viime aikojen akuuteimmista itselleni esittämistä kysymyksistä ja 'henkilökohtaisista ongelmista'.
Olen (aina) antanut itselleni tietoisesti vapauksia ajatella 'toisin' - muutoin en pääse eteenpäin reflektion dialektis-paradoksaalisessa maastossa - jos tuskin ehkä sittenkään - en tiedä.
Toisaalta Carl Schmitt (kuten Slavoj Zizek) on tehnyt minuun ihan oikeasti järisyttävän vaikutuksen.
Todella älykkäät (ei ainoastaan oppineet), viisaat, luovat, karismaattiset ja sillä tavoin 'vaaralliset' ihmiset ovat kaikkina mutta etenkin näinä valtavien massojen ja liberalistis-fundamentalistisen (ks. PS.), banaalin ja narsismiamme ruokkivan oikeusbyrokratian sekä verisen fanatismin aikoina äärimmäisiä harvinaisuuksia.
Tekopyhiä, yksilön vapaudesta vouhottavia kalvinisti-moralisteja (jotka tuomitsevat helposti muita, mutta elävät itse kuin siat pellossa!) sen sijaan löytyy joka helvetin lähtöön.
Minäkin tuomitsen herkästi, mutta en kaipaa ylettömästi muuta kuin ajattelun vapautta: joistain pienemmistä vapauksista voisin hyvin luopua suurempien paremman toteutumisen hyväksi.
PS. 'Liberalismi ja fundamentalismi ovat liitossa keskenään' totesi Tuomas Nevanlinna kerran zizekmäisesti.
Kilpailussa ihmiset eivät muista, että ovat kirpun kokoisia sitten kuitenkin. Voidaan siis oppia mitä vaan ja julistaa mitä vaan mutta kun tehdään päätöksiä pitäisi muistaa, että toisen perhe kaipaa keittoa ja leipää. Mutta silloin ollaan niin suuria, valtavia diktaattoreita ja suuruudenhulluja fundamentalisteja siksi, että on sattunut saamaan paljon enemmän tietoa kuin kadun mies ja se tieto, joka oikeasti velvoittaisi pitämään pientä numeroa itsestä aiheuttaa yleensä hirveää narsismia, valtavaa maailmanmuutostuskaa ja tarvetta kuten sarasvuolla ja näillä sosiopaateilla brukkaakin - joten heti kun oppinut osaa veivata alas sen oman minuuden jonnekin muurahaisen tasolle niin rupeaa oikeat päätökset syntymään ja omnipotenssi laantuu.
Minä en tiedä kuinka monta Hitleriä olenkaan tavannut; lähes kaikki ne,joita olen itse coutsannut vaikka sitä eivät tajua: vetävät aha-elämykset kuin olisi omasta taskusta ja se on silti monen vuoden ilmainen antaminen: uudelleen ja uudelleen ilmiöt ja toteamukset, uudelleen ja taas. Mutta jotkut vain työntävät ulos, lyövät ovet naamaan ja ryhtyvät kirjoittamaan kirjoja suurella vimmalla ja suurella intensiteetillä koska siinä kohtaan nämä liberaalit fundamentalistit ovat juuri Exceptions, yleisiä poikkeuksia. Poikkeavat koska ovat niin älykkäitä.
ihmisen keho ei ole kirppu. se on tarkea ja siita on pidettava huolta kaikin mahdollisin. parasta on huoltaa se ennalta. tosin jokin tuntematon osa ajatuksistani saattaa perustua alhaiseen verenpaineeseen :D ..tai mukavuudenhaluun mutta eiko jokaisella ole jokin lähtokohta.
18 comments:
this is the ideology before the subjectivity
Joskus mietin, että mitä voi sittenkin olla suurempaa kuin mitä me ymmärrämme. Kello tuli vasta 1300-luvulla ja tykit. Ennen sitä oli ihminen osittain osana luontoa eikä ollut minäkuvaa, identiteettiä eikä sitä mistä sinä näet ideologian. On siis oltava mittareita myös sen suhteen ja tässä ollaan ehkä sittenkin vasta jälkimainingeissa: voi olla, että on maailma, joka on vanhempi kuin maapallon ja Kiinan ja Japanin, sillä joskus on ensin ollut polyfoniaa josta tuli monofoniaa sotia ajatellen ja sitten taas kääntyy ilmeisesti takaisin. Jokin liike, ei ole tiedon liike tai suunta mutta roolien tai äänten suunta tai yhdistys kuten aalto joka täyttyy ja tyhjenee, täyttyy ja tyhjenee eli moneudesta yksteyteen ja takaisin?
Ideologia on siis ylempänä kuin ääni mutta yhdistää tai erottaa äänen. Kuten Ninni sanoo, kaikki oli mitä vaan ennenkuin subjektiviteetti saatiin yhdeksi päämelodiaksi ja se sai olla sitä. Nyt kun sokeus on ottamassa vallan on pakko palata toisenlaisiin risteytyksiin; miten se sitten nähdäänkään? Rigidit ampuvat vain yhteen suuntaan ja kulkevat kohti kiviseinää; pam - mutta eivät ymmärrä etukäteen koska eivät ole loogista porukkaa. Ovat vain kukkimassa omaa kukintaa ja se voi tietysti olla yhtä hyvä tapa kuin joku muu. Jospa pitää vain sulkea silmänsä eikä laskea, että pian maapallolla on 9 mrd ihmistä eikä edes peläyttä 6 mrd:a enää.
Ja ruoka vetäytyy omaan sakkiin, muut saavat pullotettua surrogaattia joka markkinoidaan hyvänä ja yhtä hyvänä.
Miten se menee? Mitä siitä kehkeytyy? Miksi ei voida laskea ja todeta? Niin kauan kun on tässä suhteessa aikaa - jos tuo kello on nyt minkäänlainen arvo sekään. Jospa pitäisi laskea vuosisatoja eikä tunteja?
minä olen elänyt ilman kelloa kaksikymmentäviisi vuotta, mm internetin kautta olen saanut selkeämpää, erittäin vahvaa identiteettiä.
kiinalainen idnetiteetti on aina ollut yhteisollinen ja ihailen sitä- Anyone who has spent time online in China can testify that the Internet community there is easily one of the most dynamic and vibrant on Earth. On any issue, there are passionate debates and opinions across the ideological spectrum. Maoists, Hayekians and Confucians trade barbs with insults and zealotry. Blogs by serious intellectuals attract huge crowds
“Philosopher Martin Heideggar described human existence as a process of perpetual falling, and it is the responsibility of each individual to catch ourselves from our own uncertainty. This unsettling prognosis of life informs my present body of work. I continually return to questions regarding the nature of control and its effects on this perceived responsibility, since beyond the basic laws that govern and maintain our equilibrium, we live in a world that constantly tests our stability in various other forms. War and rumors of war, issues of security, effects of globalization, and the politics of identity are external gravities turned inward, serving to further threaten the precarious balance of self, exaggerating negative feelings of control.
http://www.skarbakka.com/portfolios/struggle.htm
jotenkin minä pelkään että sinä rauno olet putoamassa oikealle ajattelussasi vai onko ne vaan kokeiluja. ainoa selvasti heikon ihmisen ja ihmisruumiin puolella oleva politiikka on sosialistista. yrittajille on sitten omansa, mutta oikeudenmukaisuutta ei löydy muualta
Elämä kulkee kellon lailla vain yhteen suuntaan ja siksi kaikki puolueet ovat oikeistopuolueita. Jos haluaa pysäyttää kellon pitää osoittaa, että ruoka tulee pöytään jollain toisella tavalla kuin rahan kautta kuten nyt.
Minä kallistun siihen vasemmistoon silloin koska näen miten se voisi toimiakin.
Mutta kun herrat ovat niin Das Man että oksat pois.
Lipponen, etenkin Lipponen.
Sitten Tuomioja jollain hiiri-imagollaan mutta mieshiiri kuitenkin; das hiirimäään
Lax, etenkin Lax ja hänen nasaali orkesterinsa.
Kuka vielä...Wallgren jonkinlaisena käkenä kellossa; kukkuu pyydettäessä
JPRoos on pölyttynyt Man mutta aika hyvä, tulee mielestäni paremmaksi koko ajan vaikka on ollut poissa rahan valtakunnan merkityspiiristä ja sillä lailla vähän pöyrän takaa...
Ketä vielä haukkuisin: Niiniluotokin pelokkaana ja ylevänä kenties paitsi etten usko, että on. On mukava ja kestävä mieheksi. Raivio oli raivokas ja täydellinen kultainen noutaja heille. Puolimatka jonkinlainen kiehtova mutta heikko. Liian heikko.
Puoless'matkass' siis. Jäi puoleen tiehen. Vangitsi toisen kellon kun oma tikitti liian hitaasti ja piti odottaa että käki tulee tasavälein kiekumaan. Klinge, voi hemmetti; teejuoja.
hyvä garru, mutta näön vuoksi kuitenkin äänestä . eiks suomessa oo sosialisteja
olisitko sitten garru tyytyväinen jos vaan perusturva olisi selvä
Perusturva kelle? Minä vaadin 4500 egee ja lounarit.
Ja sit perusturvaa noille kaikille 6 miljardille joita mietin aina välillä, että ovat osa meitä koska jos kieli on yhteinen nekin ovat osa meitä: meillä on kauhea elefanttitauti eli raahaamme aika paljon kudosta messiss' mutta se ei jää aina verkkokalvoon. Joskus siis sanovat, että ihminen ei ole singulaari ja joskus se sitten onkin. Joskus pyöräilijä ja joskus jalankulkija: kunhan soppiii.
Se soppii. Perusturva kun menee paikalleen alkaa tapahtumaan. Myös asiantuntijuutta ja muuta huonoa manageriaalista puuhaa. Jos voisi johtaa johdan johtoa johtamaan.
Call it coutsching - quuoutsching - koutzing
kilpailu ei ole hyväksi ihmiselle, varsinkaan joka päivä
kansainvälinen kilpailu jatkuu viela jonkin aikaa, mutta minä odotan ihmisten järkiintyvan
anonymous kirjoitti:
'jotenkin minä pelkään että sinä rauno olet putoamassa oikealle ajattelussasi vai onko ne vaan kokeiluja.'
No tulihan se odottamani kysymys/arvelu sieltä - viimeinkin!
Vastaan: ee - kyl - - tähän myöhemmin - mahdollisesti ja luultavasti myös päreellä. En kuitenkaan osaa sanoa milloin, mutta joka tapauksessa juuri tämä on ollut eräs viime aikojen akuuteimmista itselleni esittämistä kysymyksistä ja 'henkilökohtaisista ongelmista'.
Olen (aina) antanut itselleni tietoisesti vapauksia ajatella 'toisin' - muutoin en pääse eteenpäin reflektion dialektis-paradoksaalisessa maastossa - jos tuskin ehkä sittenkään - en tiedä.
Toisaalta Carl Schmitt (kuten Slavoj Zizek) on tehnyt minuun ihan oikeasti järisyttävän vaikutuksen.
Todella älykkäät (ei ainoastaan oppineet), viisaat, luovat, karismaattiset ja sillä tavoin 'vaaralliset' ihmiset ovat kaikkina mutta etenkin näinä valtavien massojen ja liberalistis-fundamentalistisen (ks. PS.), banaalin ja narsismiamme ruokkivan oikeusbyrokratian sekä verisen fanatismin aikoina äärimmäisiä harvinaisuuksia.
Tekopyhiä, yksilön vapaudesta vouhottavia kalvinisti-moralisteja (jotka tuomitsevat helposti muita, mutta elävät itse kuin siat pellossa!) sen sijaan löytyy joka helvetin lähtöön.
Minäkin tuomitsen herkästi, mutta en kaipaa ylettömästi muuta kuin ajattelun vapautta: joistain pienemmistä vapauksista voisin hyvin luopua suurempien paremman toteutumisen hyväksi.
PS.
'Liberalismi ja fundamentalismi ovat liitossa keskenään' totesi Tuomas Nevanlinna kerran zizekmäisesti.
Kilpailussa ihmiset eivät muista, että ovat kirpun kokoisia sitten kuitenkin. Voidaan siis oppia mitä vaan ja julistaa mitä vaan mutta kun tehdään päätöksiä pitäisi muistaa, että toisen perhe kaipaa keittoa ja leipää. Mutta silloin ollaan niin suuria, valtavia diktaattoreita ja suuruudenhulluja fundamentalisteja siksi, että on sattunut saamaan paljon enemmän tietoa kuin kadun mies ja se tieto, joka oikeasti velvoittaisi pitämään pientä numeroa itsestä aiheuttaa yleensä hirveää narsismia, valtavaa maailmanmuutostuskaa ja tarvetta kuten sarasvuolla ja näillä sosiopaateilla brukkaakin - joten heti kun oppinut osaa veivata alas sen oman minuuden jonnekin muurahaisen tasolle niin rupeaa oikeat päätökset syntymään ja omnipotenssi laantuu.
Minä en tiedä kuinka monta Hitleriä olenkaan tavannut; lähes kaikki ne,joita olen itse coutsannut vaikka sitä eivät tajua: vetävät aha-elämykset kuin olisi omasta taskusta ja se on silti monen vuoden ilmainen antaminen: uudelleen ja uudelleen ilmiöt ja toteamukset, uudelleen ja taas. Mutta jotkut vain työntävät ulos, lyövät ovet naamaan ja ryhtyvät kirjoittamaan kirjoja suurella vimmalla ja suurella intensiteetillä koska siinä kohtaan nämä liberaalit fundamentalistit ovat juuri Exceptions, yleisiä poikkeuksia. Poikkeavat koska ovat niin älykkäitä.
ihmisen keho ei ole kirppu. se on tarkea ja siita on pidettava huolta kaikin mahdollisin. parasta on huoltaa se ennalta. tosin jokin tuntematon osa ajatuksistani saattaa perustua alhaiseen verenpaineeseen :D ..tai mukavuudenhaluun mutta eiko jokaisella ole jokin lähtokohta.
kiva kuva magritte
ei muuten mitenkään..mutta mistä kohtaa ne ..voi rauno kun olisit mulle vaan se suuri tuntematon, ni voisin puhua paskaa. thank you
Post a Comment