Totuus ei ole tosiasian ominaisuus. Tosiasia empiirisenä
tapahtumana on triviaali, vailla totuusarvoa. Totuus on kielellisessä
merkkirepresentaatiossa konstituoitu tosiasialle annettu käsitteellis-symbolinen
kriteeri, joka viittaa aina kielenkäytön loogisiin ehtoihin
[subjekti-predikaatti, kvanttorit ym.], joita empiria ei voi vahvistaa, koska
emme voi löytää [‘saada’] loogista totuutta suoraan välittömästä havainnosta.
Löydämme ‘vain’ omaan loogiseen ajattelujärjestelmäämme sopivia tai sopimattomia
kielellisiä konstruktioita.
.
Konstruktiot eivät kuitenkaan ole vain ei-kontingentteja
tyhjiä merkkejä, koska niillä on ‘käsitteellinen historia’, joka määrittää
niiden olemassaolon tapaa ja käyttösisältöä kontekstista riippuen [eikä tuo
konteksti by definition voi siis olla triviaali]. Havaittuina tosiasioina ne
voivat olla vain koettuja, mutta eivät tosia totuutena. Kokemus ei ole
semanttisesti tosi vaan subjektiivisesti ‘varma’ [eli formaalisesti epävarma;
vrt. Kierkegaard tai Wittgenstein (‘Varmuudesta’)].
.
Semantiikka ja siten myös totuus on ihmisen ‘keksintö’. Edes
teorian sovellettavuus ei ole todiste semantiikan totuudesta tosiasiana [=
ei-representatiivisena sisältönä], koska sovellutus on väistämättä aina
virtuaalinen ilmiö. Tosiasia taas on ei-virtuaali, sillä se on triviaalisti
tosi. Esimerkiksi ihminen tosiasiana on ei-virtuaalisesti triviaali, mutta
kieli, jolla ihminen maailmaan ‘konstituoituu’ ja jolla hän maailmaa selittää ja
ymmärtää on aina virtuaalinen elementti.
.
Tosiasia on tosiasia, koska se ei ole symboli tai merkki vaan
merkkien ja symbolien [ei-virtuaalinen] perusta. Jos se olisi merkki, se ei
olisi tosiasia [jne.]. Niinpä jos matematiikka olisi ‘totta tosiasiana’, se
olisi myös triviaalia eli ‘sulautuisi’ kokonaan havaintoon ja kokemukseen eikä
olisi sovellettavissa missään muodossa [vrt. myös em. virtuaalisuus ja
ei-virtuaalisuus].
.
Tosiasia ei ole ‘muoto’. Tosiasian ‘muotoisuus’ ilmenee vain
järjen representaationa, ei tosiasioiden itsessään maailmassa. Tosiasian ja
representaation ‘välissä’ on imaginaarisia kuvia, fantasioita, kokemuksia,
emootioita. Myös topologiset muodot ja muodonmuutokset ovat ensisijaisesti
representaatioita, sillä muutos kokemuksena [tässä ja nyt, ‘ohimenevänä
ohimenevänä’] ei ole mikään ‘muoto’, ei edes ‘pysäytetty muoto' [eli muoto, joka on liikkeen 'kuva'].
.
Tosiasia ei olisi tosiasia, jos tietämällä tietäisimme, mitä
se on. Tosiasia on enintään havaintoja sekä kokemuksia, jotka saavat kuvitelman
ja fantasian muodon. Tietoon on kuvitelmasta ja kokemuksesta vielä matkaa
ontologisen ‘ikuisuuden’ eli vähintään yhden symbolin verran. Näin ollen tieto
on aina tosiasiasta ‘vieraantunutta’. Tosiasiat sen sijaan ovat autenttisia ja
sillä tavoin todellisia.
.
En väitä tietäväni kuvaamaani asiaintilaa,
koska en tiedä edes sitä tiedänkö vai enkö tiedä, kun sanon, etten tiedä, sillä
sellainen erotteluhan vaatisi tietoa ja sitä minulla ei tosiasioista ole,
‘muista’ eli kielellisistä asioista kyllä - olkoonkin että tuo tieto on lopulta
aina kehämäistä ja tautologista.
.
Päättelyni tosiasian ja totuuden
ontologisesta sovittamattomuudesta ‘jättää tosiasiat silleen’ [Gelassenheit
(Eckhardt, Heidegger)] eli antaa tosiasioiden olla niin kuin ne
ovat.
*
1 comment:
‘muutos kokemuksena [tässä ja nyt, ‘ohimenevänä ohimenevänä’] ei ole mikään ‘muoto’, ei edes ‘pysäytetty muoto' [eli muoto, joka on liikkeen 'kuva'].
Tein edellä ‘heideggerit’, mutta miksen yhtä hyvin tekisi samalla tupla- tai triplaheideggereita [jne.]: ‘ohimenevänä ohimenevänä ohimenevänä’ [jne.] – lyhyesti: ‘ohimenevänä ohimenevänä’ potenssiin n.
Post a Comment