February 25, 2012

The night time is the right time


















John Fogerty lavalla CCR:n kukoistuksen vuosina 1969-70.

I
 The backwoods yowl that put the fire into Creedence Clearwater Revival's gritty late-Sixties hits like "Green River" and "Proud Mary" actually was not, as the man says, Born on the bayou. John Fogerty's abrasive baritone didn't even come naturally at first - [itse asiassa Johnin ääni on alunperin ja myös nykyään melko puhdas korkea baritoni tai matala tenori, joten CCR-aikojen raspikurkkuisuus oli kovan harjoituksen tai pikemminkin jopa äänenrääkkäyksen ja osittain myös tupakoinnin tulosta/RR]. - "In '64, I got a job playing in a club, and I had a tape recorder with me," he recalls. "I would record the whole night and then listen to myself back, and every day I would try to force myself to get that sound that was in my head." He was trying to channel the voices of blues singers like Howlin' Wolf and Bo Diddley that he heard on the radio in his hometown of El Cerrito, California. "As a kid, there was that point I realized the stuff I liked was more dangerous than the stuff my parents liked," he says. "It was that threatening sound."

II
http://www.youtube.com/watch?v=2xcS10kcfzc&feature=related
John Fogerty - The Night Time Is the Right Time - - [live HD audio from the Beacon Theater in New York, November 18, 2011/- biisi alkaa kohdasta 1.50].
*
THE NIGHT TIME IS THE RIGHT TIME - First of all, let me just say I LOVE Ray Charles! Incredible singing, great songs, great playing, great band… you get the idea. There is an album by Ray somewhere, out there. It used to be called “In Person”. It was recorded almost accidentally with the simplest of equipment. It is, in my opinion, the greatest live album EVER recorded. Get it. Anyway, this song is one of the great songs on Ray’s record and a song I have been performing since high school - [John Fogerty].

Lyrics - [säv./san. Herman, Cadena, Brown]

You know the night time, oh, is the right time
To be with the one you love.
I said the night time, ooh, is the right time
To be with the one you love.
I said the night time, ooh, is the right time
To be with the one you love.

Baby, I said a baby, Baby, come on and drive me crazy, Lord,
You know I love you; always thinkin' of you.
Hey, baby; oh, I said a baby.
You know the night time is the right time
To be with the one you love.

I said the night time oh, is the right time
To be with the one you love.
I said the night time, ooh, is the right time
To be with the one you love.
I said the night time oh, is the right time
To be with the one you love
*
http://www.glidemagazine.com/articles/57672/john-fogerty-performing-cosmos-factory-green-river-in-entirety-at-beacon-theater.html
http://www.setlist.fm/setlist/john-fogerty/2011/beacon-theatre-new-york-ny-3d1e50b.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Green_River_(album)
http://en.wikipedia.org/wiki/Night_Time_Is_the_Right_Time
http://www.vintagevinylnews.com/2011/11/john-fogerty-twitters-history-of-green.html
http://www.rollingstone.com/music/lists/100-greatest-singers-of-all-time-19691231/john-fogerty-19691231

7 comments:

Anonymous said...

Sulla on mennyt koko viikko fiilistellessä.

Rauno Rasanen said...

No joo. Kaksi biisiä eli ne Green riverin kuuluisimmat on vielä jäljellä.

Mutta heti perään alkuviikoksi olen suunnitellut paria pärettä Heikki Patomäen [poliittisen] taloustieteen pohdintojen tiimoilta.

Enpä olisi kymmenen vuotta sitten uskonut, että vielä jonain päivänä yritän ymmärtää talousteorioita.

Anonymous said...

Minä luonnostelen uutta pärettä liittyen egoismiin, altruismiin ja hyvinvointivaltioon. Tällä kertaa liikutaan taas vaihteeksi enemmän valtavirran puolella.

Rauno Rasanen said...

1
Olen kai tullut perilaiskaksi, mutta tuskin kirjoitan mitään omaa tekstiä Patomäestä[kään].

Leikkaa/liimaa netistä tai kopioi kirjasta toimii kätevästi [ainakin ensinmainittu] ja myös Patomäki osaa sanoa asiansa paljon paremmin kuin minä pystyn sitä referoimaan [luulisin].

2
Kai Ilmosen toimittamasta Moderniteetti ja moraali-koosteesta löytyy mm. kolme lyhyehköä ja tiivistä eli kertauksen kannalta [yli kymmenen vuoden ensilukemisen jälkeen] otollista filosofis-aatehistoriallista artikkelia omaisuudesta/omistamisesta, veroista/verotuksesta ja korosta/koronotosta.

Ehkä olet ne lukenutkin. Eikä niistä sinänsä mitään uutta löydy ainakaan sille, joka tuntee tarkemmin 1600- ja 1700-lukujen yhteiskuntafilosofiaa [minä en ;\].

Rauno Rasanen said...

1
Lisättäköön sen verran, että Green river oli ensimmäinen koskaan äänittämäni kokonainen LP-levy [lokakuussa 1969].

Eipä olisi aika ja sattuma voinut tämän asian suhteen paremmin osua kohdalleen, sillä Green river'istä tuli yksi rockin suuria klassikkoja kuten CCR:stä ja tietysti itse John Fogerty'sta.

Toki pitää heti jälleen lisätä, että olen vuosien mittaan alkanut yhä enemmän inhota pop-rock-teollisuutta ja sen kapitalistisoitunutta pintaliitokulttuuria sekä tuottajien/kustannusyhtiöiden ylivaltaa.

Mitä on esim. Madonnan 'tuotteistus' verrattuna Amy Winehousen luovuuteen ja originaaliuteen? Pelkkää spektaakkelia eli sirkuspelleilyä.

2
Fantasy-pomo Saul Zaentz [itse asiassa jazz-friikki] antoi John Fogertyn tehdä, mitä tämä osasi [Zaentz nimittäin uskoi Johnin kykyihin] eikä se ollutkaan ihan vähän.

Tosin Johnille ei yllättäen [vastoin suullisia lupauksia, kustannussopimuksen sanamuototulkintaan vedoten] maksettukaan kuin rivimiehen palkkio tai vähän yli. Sellainen syö miestä.

Bändin muut jäsenet eivät koskaan kokeneet tulleensa huijatuiksi [paitsi Nassau-Bank-jupakassa] ja siinä piilee perimmäinen syy, miksi Johnin ja soittokaverien intressit vetivät CCR-musiikin markkinoinnin suhteen aivan eri suuntiin niin CCR-aikana kuin myöhemminkin.

Sitä musiikkia ei olisi ollut ilman Johnia.

Ihmiseltä voidaan varastaa vaikka vaatteet päältä ja hän hankkii uudet, mutta jos hänen sielunsa varastetaan ja se yritetään myydä pörssissä eniten tarjoavalle [jolle kyseisellä sielulla on pelkkä sijoitusarvo], niin sellainen orjakauppa on jo saatanallinen synti.

John Fogertyn sielu olivat hänen kirjoittamansa ja esittämänsä CCR-kappaleet.

*
Tämä pohdinta vie immateriaali-oikeuksien, piratismin ja Acta-sopimuksen viidakkoon tai pikemminkin suohon. Kemppinen osaa liikkua sellaisissa paikoissa. Minä en.

3
Of particular interest was the use of his protest song "Fortunate Son" in a blue jean commercial. In this case, the advertiser eventually stopped using the song, as Fogerty related in a later interview:

Yes, the people that owned Fantasy Records also owned all my early songs, and they would do all kinds of stuff I really hated in a commercial way with my songs. ... Then one day somebody from the L.A. Times actually bothered to call me up and ask me how I felt, and I finally had a chance to talk about it. And I said I'm very much against my song being used to sell pants. ... So my position got stated very well in the newspaper, and lo and behold, Wrangler to their credit said, "Wow, even though we made our agreement with the publisher, the owner of the song, we can see now that John Fogerty really hates the idea," so they stopped doing it [wiki, CCR]

*
http://en.wikipedia.org/wiki/Creedence_Clearwater_Revival

Anonymous said...

1. Minulta löytyy tuo kirja hyllystä [Pukinmäestä, eli ei nyt ihan käden ulottuvilta]. Hyvää perusmatskua, jota on ollut helppo käyttää erinäisten päreiden tukimateriaalina. [Kuten ehkä olet huomannutkin?]


Nyt minulla on työpöydällä Ilkka Kauppisen toimittama teos Moraalitalous. Olin joskus aiemmin lukenut tästä kirjasta Eerik Lagerspetzin artikkelin Talouden moraali, moraaliton talous ja F.A. Hayekin uusliberalismi. Mutta nyt päätin tutustua kirjan muihinkin artikkeleihin.

Tässä on meneillään tietty hermeneuttinen prosessi, jonka seurauksena Marx ja Polanyi alkavat olla yhä kauempana toisistaan, melkeinpä teoreettisina antipodeina..

Rauno Rasanen said...

Olen huomannut ja osittain siksi kysyinkin.