July 12, 2010

Lutherin-Sasin teesi: Vain kadotetuimmat ja rikkaimmat pelastuvat



Kuvissa (ylävasemmalta lähtien) Lutherin-Sasin teesin perusteella viisi satavarmasti pelastuvaa: Martti, Donald, Kimmo, herra X ja Mariana.

(Alkuperäinen idea tähän 'todistukseen' tuli Kemppisen päreestä 'Kuka kerjää turpaansa?, 12.7 - Viimeisimmät tarkennukset viimeisiin kappaleisiin klo: 23.40 )
*
Lähtökohta
Armon kerjääminen ilman hyötynäkökohtaa on kieltämättä luterilaisen uskonopin suurimpia ja uskomattomimpia saavutuksia. Ehkäpä myös romani-kerjäläinen pystyy samaan. Silloin hänen kerjäämistään ei voisi pitää elinkeinon harjoittamisena (ansaitsemisena) vaan ihmisoikeuden piiriin kuuluvana hätätilaoikeutena, jota häneltä ei saa riistää.

Arviointi
[armon] Pyyteetön kerjääminen on tietysti oxymoron tai contradictio in adjecto/contradiction in terms tai vastaava semantiikan sekasotku. Mutta Luther ei - mikä oli yhtä aikaa sekä hänen nerouttaan että typeryyttään - voinut myöntää ajautuneensa aina pyyteellisen tahdon ja uskovan nöyryyden suhteen loputtomaan ja ratkeamattomaan loogiseen kehään (joka ilmentää mielemme alkuperäistä psykologista kaksoissidosta eli/tai affektien epäkoherenssia).

Joka tapauksessa Paavali ymmärsi uskon ja tahdon välillä vallitsevan kehämäisen problematiikan psykologisesti rehellisemmin kuin Luther todetessaan, että hän itse kerskaa vain heikkouksillaan.

En tosin tiedä, oliko tämä vaatimattomuudella kilpaileminen Paavalin ironinen kompa vai paatoksellinen julistus, mutta siinä kiteytyy paljon kristinuskon ressentimenttisestä, tekopyhästä joskin myös positiivisesta(?) nöyryydestä.

Lutherille, joka piti Paavalia arvossa, juuri tämäntyyppisen itsekehun on kuitenkin täytynyt käydä todisteesta, mitä tulee ihmisen perimmäiseen itsekkyyteen jopa uskon ja Jumalan suhteen. Sillä eikö heikkoudella kerskaaminen ole kaikkein tekopyhintä ja siten halveksittavinta itsekehua, mitä kuvitella saattaa.

Silti en kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään Lutherin ratkaisua 'sola fide/yksin armosta', sillä miten mainittu hyötynäkökohdan ongelma muka ratkeaisi armon kerjäämisellä - ellei sitten myönnetä ihmisen ajautuneen niin helvetilliseen pulaan (henkisesti ja/tai sosiaalisesti), että jo tuo hätä itsessään nostaa hänen kerjäämis-aktinsa luonteen ihmisoikeuskysymyksen sasittomiin korkeuksiin (ks. kuitenkin PS.).

Jos ja kun ihminen ei voi 'hengen hädässä' toimia toisin, ei hänen kerjäämiseensäkään silloin sisälly harkittua pyydettä (sillä kysehän on elämästä ja kuolemasta). Samalla hetkellä myös kerjäämisen kieltäminen tällaiselta ihmiseltä muuttuu syrjinnäksi.

Mutta Sasi kirkuu, ettei näyttö vieläkään riitä. Nämä loistyypit voivat hänen mielestään yhä toimia toisin eli harjoittaa kerjäämisen sijaan jotain muuta elinkeinoa.

Hmm - - .

Tässä kohtaa Martti Lutherin ja Kimmo Sasin pelastus- sekä riisto-opillinen ohjelma lankeavat pahaenteisellä tavalla yhteen.

Pitäisikö noita ihmisiä - Lutherin ristin teologian ja Kimmo Sasin 'köyhät takaisin Afrikkaan'-sosiaalipolitiikan yhteisessä hengessä - potkia jopa vielä rankemmin päähän, jotta heidän tilansa/tilanteensa saavuttaisi lisänäyttöjen myötä ihmisoikeuden myöntämiseen oikeuttavan tason?

Tällaista käytäntöä voi perustellusti puoltaa sen vuoksi että ristin teologian ja uusliberalistisen etiikan mukaan vain kaikkein kadotetuimmat ja kaikkein rikkaimmat pelastuvat, joten ehkä siis jatkamme Lutherin ja Sasin linjalla. Ajetaan romanit Jäämereen tai Suomenlahteen, niin oppivat kerjäämään niinkuin Jumala ja Laki vaatii: pyyteettömästi.

Saatamme ehkä yllättyneinä huomata, miten Lutherin pelastusopillinen masokismi ja Sasin sosiaali-eettinen sadismi täydentävät toisiaan erinomaisesti.

PS.
Hyväksymiseen tarvitaan tietysti ensin päätös arvoperiaatteesta, mitä puolestaan seuraa loputon sanamuotokiistojen, näyttöjen ja vastanäyttöjen ketju. Tässä proseduurissa ei loppua näy. Oikeusjuttujen käsittelyt näyttävät demokraattisissa länsimaissa jatkuvasti pitkittyvän ja mutkistuvan muuttuen siten epäoikeudenmukaisemmiksi niitä kohtaan, joilla ei ole rahaa käydä oikeutta; esim. noin 20 vuotta kestänyt Exxon Valdes-oikeudenkäynti USA:ssa.
*
http://kemppinen.blogspot.com/2010/07/kuka-kerjaa-turpaansa.html
http://www.hs.fi/tulosta/HS20071021SI1KA010k5
http://kendavenport.typepad.com/my_weblog/2008/02/how-do-i-find-i.html
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/179793.shtml
http://kampungkoupusanku.blogspot.com/2008/09/o-poor-people-let-us-invoke-healthy.html
http://www.creationism.org/books/TaylorInMindsMen/TaylorIMMa01.htm

No comments: