April 29, 2010

Burkaa vai jytää?

'We're opposed to wearing burqas'
*
Seuraavassa jatkoa edelliseen päreeseen.
*
Burka on pelkkä pisara valtameressä, jonka liberalismi ja demokratia pyrkii desinfioimaan niin puhtaaksi, että siinä vedessä ei kohta elä enää kuin lipeäkala.

Kuinka monta burkan aktiivista 'pakko'käyttäjää Ranskan 60-miljoonaisesta populaatiosta muuten löytyy? - Alle tuhat kappaletta.

Todellinen ongelma länsimaiselle liberalismille ovatkin ne musliminaiset, jotka haluavat käyttää burkaa vapaaehtoisesti, koska he tavallaan pilkkaavat länsimaista vapauskäsitystä - ja hyvä niin, koska tällä tavoin he erittäin osuvasti paljastavat rasismimme kaksinaismoralistisen luonteen.
*
Ensinnäkin: burkapakko ei ole avointa väkivaltaa tai perversiivistä pakottamista. Toisekseen: mediakohun keskittyminen burkan kaltaiseen uskonnollis-kulttuuriseen merkkiin toimii oivallisena apuna kapitalistihyeenoille, jotka saavat puolisalaisesti laatia riistolakejaan kansan tajuamatta julkisen kohun suuntaavan ihmisten mielenkiinnon johonkin, markkinatalouden rakenteellisen väkivallan kannalta täysin epäolennaiseen ilmiöön.

Burkakielto ei vapauta meitä (vaikka fantasioissa saatammekin harhaisesti niin kuvitella) pääoman ja sen edustajien saatanallisesta itsekkyydestä, valehtelusta ja manipulaatiosta.

Epäoikeudenmukaisuudesta, epätasa-arvosta ja rasismia edistävistä käytännöistä puhuessamme kannattaa yhä nykyäänkin siteerata Brechtiä: 'Mitä onkaan pankin ryöstäminen verrattuna pankin perustamiseen?'

Kontekstia vaihtaen: mitä onkaan halu holhota naista islamissa (= oletettu vapauden ja yksityisyyden riisto) verrattuna naisen (kuten kaiken muunkin medialle kelpaavan 'rehun') pornoistettuun ryöstöviljelyyn markkinakapitalistisessa uusliberalismissa?

Minä perustin lähtökohtani makrotason talouspoliittiseen ja ideologiseen asetelmaan, mutta yritin tarkastella sitä fantasiadynamiikkana psykoanalyysin perspektiivistä ja kontekstissa.

Kieltämättä kyseessä on hieman hankala näkökulman- ja sisältökontekstinvaihto.

Koska olen kiinnostuneempi yhteiskunnan ja psyyken rakenteellisesta dynamiikasta kuin valtainstituutioitten legitimoimista muodollisista julistuksista (velvollisuuksista, oikeuksista, ylipäätään laeista), en halunnut (toisin kuin moni lukija odotti) edes vastata kysymykseen burkan käytön puolesta tai sitä vastaan. - Pidän tuota kysymymystä paitsi po. asian eri ulottuvuuksia yksinkertaistavana sekä johdattelevana/manipuloivana myös pinnallisesti ja siten huonosti pohdittuna.

Psykoanalyysihan ei ole kiinnostunut niinkään siitä, että ihmisiä vapautetaan muodollisesti tuosta tai tästä ulkoisesta pakosta kuin siitä, mitä fantasioita sekä intressejä erityyppisten pakkojen ja vapauttamisten topologinen rakenne viime kädessä todella ilmentää.

Minun mielestäni - jos burka kielletään, mikä siis merkitsee, ettei sitä sallita julkisessa käytössä (yksityisesti kyllä), silloin pitäisi suunnata järkähtämätön kritiikki myös koko länsimaista naisen (ja koko länsimaisen elämäntavan) pornoista/umista kohtaan.

Mutta näin ei tehdä, koska porno eri muodoissaan myy aivan jumalattoman hyvin. Ja silti kyse on rasismista - naisen epäsuorasta alistamisesta, jonka naiset kuitenkin itse näyttäisivät hyväksyvän (seksuaalisesti vinksahtaneina pidettyjä äärifeministejä lukuunottamatta) - noudattaahan liki perverssiksi vaatimukseksi muuttunut mantra yksilön vapaudesta liberaalin ihmisoikeuslain kirjainta: jokainen saa vapaaehtoisesti tehdä itsellään/itselleen mitä vain.
*
Muistakaamme taas lacanilais-zizekiläinen h/t/uomio länsimaisen ideologian perusimperatiivista: Nauti! Osta tuotetta/ideologiaa, joka saa sinut kokemaan suuria elämyksiä! - Kyse on siis yhä suoremmaksi ja häikäilemättömämmäksi muuttuvasta 'huumekaupasta'.

(Alan hitto soikoon kohta kaivata jopa mainosguru-nero David Ogilvy'a, jonka mainos-slogan-ideat eivät valehdelleet ihan niin paljon eivätkä tyrkyttäneet tuotetta yhtä häpeämättömästi suut silmät täyteen passiivisena idioottina pidetylle kuluttajalle kuin nykyiset  houkuttimet vaan olivat vielä kaikessa oveluudessaankin paitsi yllättävän osuvia, asiallisen säädyllisiä myös viettelevän tyylikkäitä.)
*
Kapitalistinen (itse-)manipulaatio (jota myös Foucault'n identiteettitekniikat ilmentävät) perustuu siihen 'vapauteen', että ihmiset saavat yksityisesti (ikäänkuin de Saden'n hengessä ;\]) harjoittaa aivan mitä tahansa perversioita haluavat, mutta heidät myös saa/voi koukuttaa täysin laillisesti noihin perversioihin - jopa maanitella heitä yhtä häpeämättömällä houkutus-retoriikalla kuin karamelleihin rakastuneita lapsia tai ylipäätään vähä-älyisiä kulutusautomaatteja.

Niinpä systeemin (perustus-)lain kirjaimen (ei hengen) mukaan toimivista ahneimmista pedoista (ylimpänä finanssipankkiirit), jotka kykenevät koukuttamaan ihmisiä menestyksekkäimmin, tulee maailman hallitsijoita - eli mielikuva-rasismia ylläpitäviä tyranneja. - Tätä järjestelmää sitten kutsutaan vapaaksi, tasa-arvoiseksi ja hyvän elämän ilmentymäksi.

Edellä kirjoitettua makroproblematiikkaa sekä oletetun burka-rasismin psykodynamisen fantasialuonteen pohdintaa vasten burkasta protestoiminen onkin minun mielestäni paitsi toisarvoista hyttysen ininää myös ideologisessa harhassa elämistä, kun asiaa tarkastellaan suhteessa siihen kaksinaismoralismin eli suvaitsevuudeksi kutsutun rasismin kaksoisstandardiin, jonka perustalle koko länsimainen järjestelmä on rakennettu.

PS.
Jos minulta nyt kuitenkin väen väkisin (esim. kiduttamalla tai enemmistöpäätöksellä ;\) vaaditaan joko tai-vastausta, niin sanon, että burkan käyttö pitäisi julistaa vapaaehtoiseksi - ei siis kieltää sitä lailla (liberalismi) tai pakottaa sen pitämiseen (teokraattinen islam erotuksena maallistuneempaan islamiin).

Toivon samalla hiljaa mielessäni, että burka'sta tulisi jopa kuuminta hottia eli naisten hitti-muotivaate!

Onhan lävityksistäkin tullut muotia, jopa intiimilävityksistä. Eikä kukaan puhu mitään rasismista niiden yhteydessä, koska kukaan ei todistettavasti pakota niiden asentamiseen ja käyttämiseen.

Yksilön vapauden (oikeuksien) nimissä (lue: muotitrendien ja -brändien, jotka itse asiassa ovat pakkosyöttöä) saa tehdä, mitä huvittaa, jopa lisätä nautintoon uutta ulottuvuutta itselleen kipua tuottamalla.

Kapitalisen yhteiskunnan ihanneihminen on kuluttaja, joka ei enää edes halua erottaa toisistaan nautintoa ja kipua (diagnoosi: addiktiivinen sadomasokismi!) - joka pitää alistumista nautinnon tavoitteluun todellisena onnena - joka on etukäteen täydellisesti ohjelmoitu robottimainen narkomaani.

Vapaata markkinataloutta ei kuitenkaan voi haastaa oikeuteen pakottamisesta niinkuin näköjään islamin voi. Näin ollen sen, joka haluaa vastustaa kapitalismin rasismia, pitää lopulta turvautua 'positiiviseen terroriin' - niinkuin nyt esimerkiksi minä tässä blogissa.

Yhteiskuntarauha kun ei (edes) kapitalismissa ole varma merkki siitä, että oikeudenmukaisuus toteutuu ja vallitsee.

Mutta miten nautinnon orjat edes kykenisivät kapinoimaan, mikäli he saavat säännöllisesti jokapäiväisen annoksensa kapitalismin tuottamaa huumetta: yksityistä vapautta erilaisine fantasian ja elämyksien muotoineen?

Ehkä tuollaista imago-idiotiaa voisi tosiaankin kutsua taivaaksi maan päällä. Ja saahan siellä käyttää myös burkaa - 'vapaaehtoisesti'.

Loppukevennys

'Pillupelkoa' väitti Iines minun asenteestani. Hehe. Taitaa Iines itse kaivata sitä Anna Kontulan mainostamaa 'patriarkaalista panoa'.

'Taju män mut mieli kirkastu', sanoi burka-vapaa ex-rouva Vantaalta vahvan coituksen jälkeen. - Mutta eikö kannattaisi kokeilla välillä myös burkan kanssa. Ainakin miehiä se kiihottaa. - Vai mitä Tapsa?

Taloustieteilijöitten kokouksessa paljastui skandaalimaisia asioita. Ekonomistit puhuvat, mitä sykli suuhun tuo (Alivaltiosihteeri).
*
http://i-iines.blogspot.com/2010/04/kerta-kiellon-paalle.html
http://ecc-cartoonbooksclub.blogspot.com/2009/11/thing-called-quirit-wow-eva.html
http://www.hs.fi/juttusarja/merilainen/artikkeli/Hyv%C3%A4+mies/1135256469709/?cmp=tm_etu_kolumni
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anna_Kontula

7 comments:

Tapani said...

"Ensinnäkin: burkapakko ei ole avointa väkivaltaa tai perversiivistä pakottamista."

Sinulla on ehkä liian lempeä kuva islamistien pillupoliiseista?

Anonymous said...

"demokratia' josta bloginpitäjä puhuu ensimm'isess'ä lausessaan on valtiodemokratiaa ei kansalaisdemokratiaa.

dudivie said...

olen keskustellut burkapakosta entisen ulkoministerimme kanssa joka on sossu sossu? sos..muuten niin ölykäs ulkoasioissa
halusin vain käyttää huivia

ah mikiä ihana yhteiskunta jos kaikki olis anonyymeja
mutta anonymiteettiä poistaa netistä kiina ja usa yhdessä
yk:n kanssa
politiikkaa ei saa puhua anonyymisti

burkamaisesti

dudivie said...

~Q6/17 has to be stopped~ Q6/17 is developed by information that we know so far by China and USA that wants’ to forbid anonymous communications on the Internet. The most terrible thing is that it's made in very strong secret keeping form and hidden away from the people in the world. On top of that it’s also something initiated by the UN (United Nations). Where did article number 12 in the...

http://news.cnet.com/8301-13578_3-10040152-38.html

U.N. agency eyes curbs on Internet anonymity | Politics and Law - CNET NewsCNET River

A United Nations telecommunications agency is drafting a proposal called 'IP traceback' and has scheduled a meeting next week. Its potential impact on anonymity is raising alarms. Read this blog post ...Muokkaa
Kirsty Yeung - Geez, governments on one hand all gang up on Google on privacy issues and on the other hand they want to end internet anonymity.22. huhtikuuta

Anonymous said...

muuten siihen jumalakysykseen mulla on idea. miks jumala ei oo tavattavissa. kun se on näköetäisyydellä muttei näkyvissä niin ihmisluonto tulee esille
etsinnässä
jos se ois näkyvissä koko ajan, niin me pyydettäis asioita ja joko se ei vois niitä tehdä tai ois väsyny
mutta se todellinen rakkaus niinku
joutuis koetukselle
joissakin tapauksissa
joillekin ihmisille täysin mahdollista
mutta että miks ihmisluonnon sitten pitää tulla esille
ja ihmisen kärsiä

Anonymous said...

ehkä niinku siks että se suhde olis kestävä, että molemmat tajuais toisiaan, jumala ja ihminen eh
no. kärsimys on poistettava

Anonymous said...

. jokaisessa rakkaustarinassa tää toistuu niinku se olis totta. sen takia kaikki laulut ja filosofia. rakkaustarina on niinku täydellinen kuva jumalan ja ihmisen suhteesta joka kerta!
ei burkan poistaminen ilmaise siita ihmisesta mitaan uutta