Ortodoksinen pääsiäisyön jumalanpalvelus
*
YouTube-näyte ei luultavasti ole osa pääisiäiseen liittyvää messua, mutta tällä kertaa se miellytti minua monista kuuntelemistani ehdokkaista eniten - nimenomaan 'itäisyytensä/itämaisuutensa' (eastern) vuoksi. Itäisempi kirkko- ja -kuoromusiikki onkin mielestäni ilmaisussaan paljon syvempää kuin läntinen - Bachia ehkä lukuunottamatta. Läntinen (usein 'kylmä, legalistinen ja ylitekninen') kirkkomusiikki saa minussa aikaan vaikuttavan esteettisen elämyksen, mutta itäinen kirkkokuorolaulu parhaimmillaan ansaitsee epiteetin mystinen.
Ortodoksinen liturgia lienee myös ainoa esteettis-uskonnollisen ilmaisun muoto (ja ylipäätään ainoa konteksti), jossa preferoin esteettisen määritelmänä pikemminkin termiä mystinen kuin kaunis tai ylevä, jotka ovat eurooppalaisen, 'transsendentaalisen' (sensus communis) arvostelukyvyn käsitteitä (ks. Kantin III kritiikki) - eräänlaisia esteettisen elämyksen 'kesytettyjä' rationalisaatioita. Mutta ortodoksinen kirkkolaulu menee jopa ylevän kokemusta pitemmälle - ekstaasiin ('minätilan' ulkopuolelle/cogiton tuolle puolen), joka on kaiken olemisen ei-subjektiivinen ydin (lacanilaisittain: reaalinen).
http://www.youtube.com/watch?v=hP4rPnMWLBs
Romanian Orthodox Christian chant sung by the monks from the Dervent monastery, Romania.
*
Pyhän isämme Johannes Krysostomoksen pääsiäissaarna:
Kristus nousi kuolleista! Se, joka on hurskas ja rakastaa Jumalaa, iloitkoon tästä hyvästä ja riemuisasta juhlasta. Joka on oikeamielinen palvelija, tulkoon riemuiten Herransa iloon. Joka on paastoten kilvoitellut, iloitkoon palkasta. Joka on ensimmäisestä hetkestä työtä tehnyt, ottakoon tänään vastaan oikeudenmukaisen ansion. Joka tuli kolmannen hetken jälkeen, ilolla viettäköön juhlaa. Joka saapui kuudennen hetken jälkeen, älköön lainkaan tunteko pelkoa: kukaan ei menetä mitään. Joka tuli niin myöhään kuin yhdeksännellä hetkellä, tulkoon mukaan hänkin, lainkaan epäröimättä. Joka saapui vasta yhdennellätoista hetkellä, älköön olko huolissaan viivästymisestään, sillä valtias on jalomielinen: hän ottaa vastaan viimeisen niin kuin ensimmäisenkin, hän suo levon yhdennentoista hetken työntekijälle kuten ensimmäisestä hetkestä työtä tehneelle. Viimeisenkin hän armahtaa ja ensimmäisestä pitää huolen: tuolle hän antaa, tälle lahjoittaa. Hän ottaa vastaan teot ja hyväksyy aikeenkin. Hän antaa arvon työlle ja aikomustakin hän kiittää. Siis tulkaa kaikki sisälle Herranne iloon. Niin ensimmäiset kuin toiset, iloitkaa juhlasta. Rikkaat ja köyhät, riemuitkaa toinen toistenne kanssa. Kilvoittelijat ja välinpitämättömät, kunnioittakaa tätä päivää. Te, jotka paastositte, ja te, jotka ette paastonneet, riemuitkaa tänä päivänä. Pöytä on runsas, syökää ylenpalttisuudessa. Älköön kukaan poistuko nälkäisenä, sillä juhlaruokaa on paljon. Riemuitkaa kaikki oikeamielisyyden rikkaudesta. Riemuitkaa kaikki uskon juhlapidoista. Älköön kukaan valittako puutetta, sillä yhteinen valtakunta on ilmestynyt. Älköön kukaan itkekö rikkomuksiaan, sillä anteeksiantamus on noussut haudasta. Älköön kukaan pelätkö kuolemaa, sillä Vapahtajan kuolema on meidät vapauttanut: kuoleman hallussa pitämä kukisti kuoleman. Tuonelaan laskeutuessaan hän hävitti tuonelan. Hän tuhosi sen, joka oli hänen lihaansa maistanut. Ja tätä odottaessaan Jesaja huudahti ja sanoi: "Tuonela kukistui kohdatessaan sinut alhaalla". (Jes.14:9) Se kukistui ja niin se kohtasi loppunsa. Se kukistui ja se saatettiin häpeään. Se kukistui ja niin se kuoletettiin. Se kukistui ja niin se menetti valtansa. Se kukistui ja pantiin kahleisiin. Se otti ruumiin, mutta kohtasi Jumalan. Se otti maan tomua, mutta kohtasi taivaan. Se otti, mitä näki mutta kukistui siihen, mitä ei nähnyt. "Kuolema, missä on sinun otasi? Tuonela, missä on sinun voittosi? Kristus nousi kuolleista ja hävitti voimasi. Kristus nousi kuolleista ja pahuuden henget tuhoutuivat. Kristus nousi kuolleista ja elämä hallitsee. Kristus nousi kuolleista, eikä kukaan kuollut ole haudassa. Sillä Kristus nousi kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista." (1 Kor. 15:20) Hänelle olkoon kunnia ja valta iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen
*
http://en.wikipedia.org/wiki/Sensus_communis
http://ekumeenikko.blogspot.com/2008/04/psiinen-jatkua-saa-eli-juhla-aikaa-kest_16.html
http://www.kcmeesha.com/2009/04/19/eastern-orthodox-christians-celebrate-easter-today/
3 comments:
Laitoin Kemppiselle:
Alan siis kallistua salaliittoteorioiden kannalle. Nykyinen tilanne ei ole vain tukala tekijöille ja yleisölle. Se on edullinen alan teollisuudelle ja lisäksi poliittisille vallanpitäjille. Päin vastoin kuin väitetään keskustelunrähinä Internetissä ei uhkaa vakiintuneita rakenteita. Sen sijaan laki kaventaa ilmaisuvapautta ja supistaa samalla myös tutkimuksen ja tieteen mahdollisuuksia.
Tämän kaiken takana on tiede; käy kuin hienoin sveitsiläinen kello: tietävät ei ainoastaan missä, mitä, milloin 5 min. tarkkuudella vaan myös miten ja millä lailla.
Minun elämäni oli metafora House-ohjelman osuudesta missä taikuri oli kuolemassa kun selvisi, että tämän ongelma oli väärä veriluokka, joka toisella tavalla oli itsensä vastakohta myös elimistössä. Ennen sitä taikurin sisälmykset olivat kuomumassa, näytti kun olisi joutunut junan alle: tämä on metafora sille minkä minäkin koin ja missä tilanteessa Tiura näyttää nyt olevan ilman ,että pohditaan kuka sanoi ja mitä sanoi ja miksi sanoi. Häntä riivaa tai häntä kiusaa nyt sellaiset voimat jotka kiusasivat minua ja ne eivät ole analysoitavissa ihan helposti mutta en usko manaamiseenkaan (Eksorsismi jne) vaan kyseessä on ilmiö, jossa on ihmisiä taustalla joiden kuvitelma on niin raju, että sellaiseen rajuun kohteluun kun se samalla revitään kahdesta suunnasta on aivan hirveä.
Minä osasin puhua siitä samaan aikaan kun se tapahtui ja sen takia olen kuten tuo taikuri; laitan pata-ässän (taisi olla vielä kuutonen) lasin toiselle puolelle joka on se temppu mistä nyt huutavat minua valehtelijaksi mutta en ole: voin selittää senkin mutta se ei ole ihan heti sanottavissa - varsinkin kun varastelu ja herja jatkuu minua kohtaan.
Kysessä on merkitysten suunta, niitten valmistelu eli syntyminen eräänlaisena Escherimäisenä kypsyytenä missä valkoinen ja musta ovat ensin selviä, sitten epäselviä ja lopulta päinvastaisia. Ja koska Amos Andersson on osannut hyödyntää juuri nyt (ajankohta mm minun avaamani suhteen ja myös kaikkien muiden ajan vaatimusten mukaan) niin tämä sakki tietää - he siis ovat asioiden yläpuolella - ja siitä syystä pitävät minua valehtelijana. Mutta minäkin tiedän; mutta tiedän kuten Escher miten transformaatio syntyy ja miten merkitys hermeneuttisesti syntyy ja miten se valuu suoniin.
Tämä ei ole edes vaikeaa : ovat pitäneet sitä omana salatietona koska sellainen hermeneuttinen ympyrä on tiennyt heille monen sadan tai peräti tuhannen vuoden etulyöntiä (gnostilaisuudet? stoalaisuudet?) mutta minä tein saman reissun Jeesuksesta alkaen eli tein sen minkä hekin mutta he tekivät sen kautta rantain, omiensa avulla ja omiensa tuella - minä ratsastin suoraan tyhjiöön ja menin helvetin tulen läpi ja sen jälkeen uudelleen helvettiin ja tuntemattomaan ja selvisin tiedolla joka on itsessään. Joka on minussa.
Joka on heille pelko ja samalla pelastus. Jos ei tätä tajuta he tekevät meistä kiviä; hermeneuttisuus kapenee hermiittiseksi - ilmattomaksi.
Tästä syystä annoin pienet ukot N:lle; hänen pitäisi ymmärtää miksi siinä on tarkoitus ja merkitys erikseen (kaksi akselia; kaksinaisuus) ja miksi laatikossa (in-the-box) on reikä eli hengitys. Hengitys on usko ja jos tämä lukitaan tietoon se on kaikkien kattojen romahdus mitä tämä sakki oli tekemässä; myös itselleen. On siis paha voittaa kun jäljelle on jäänyt enää pelkkiä roistoja, joiden rooli on tuoda rahaa heille -kelle?
Kuka on sellainen ,että saa istua odottamassa, että linnut lentävät suusta sisään?
Sitaatti kursiivilla on siis Kemppisen oma, minun tulee perässä.
Χ Ρ Ο Ν Ι Α - Π Ο Λ Λ Α !!! ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ, Κ Α Λ Ο - Π Α Σ Χ Α. ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΨΥΧΗΣ ΗΡΕΜΙΑ ΧΩΡΙΣ ΦΤΩΧΕΙΑ ΠΙΑ ΣΤΟ ΠΛΑΝΗΤΗ. ΑΣ ΚΑΘΥΠΟΤΑΞΟΥΜΕ ΤΟ ΕΓΩ ΜΑΣ Κ ΑΣ ΑΝΑΣΤΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΕΜΕΙΣ !!!
Post a Comment