December 21, 2006

Keith Emerson puukkojunkkarina

(Viimeisin lisäys 22.12)

Keith Emerson (born November 2, 1944 - keyboards) - Emerson, Lake & Palmer yhtyeen voimahamo näyttää tässä konserttitaltioinnissa mahdollisen syyn siihen, miksi hän sai kenkää arvostetulta klassisen pianon mestariluokalta.

Emerson ja hänen aiempi yhtyeensä The Nice, jonka perinteitä ELP ryhtyi vaalimaan, on progressiivisen rockin arvostetuimpia nimiä.

Alle on listattu jonkun Brittiläisen TV-dokumentin puitteissa parhaimmat/suosituimmat progebändit - jotka muuten kaikki ovat Englannista.

USA:n progressiivisen rock-musiikin ylivertaisena hahmona voi pitää Frank Zappaa , mutta hän näyttää olevan liian "vaikea" pala myös engelsmanneille, ellei tuo lista sitten rajoitu vain heidän oman maansa bändeihin.
USA oli 70-luvun alussa myös tämäntyyppisen rock-musiikin - kuten myöhemmin punkin suhteen (New Yorkin Ramones oli suuri poikkeus) yhä englantilaisten rock-innovaattoreitten varassa.

ELP on listan progebändeistä ainoa, joka soittaa klassista musiikkia rockiksi eikä rockia klassisella musiikilla höystettynä tai pelkästään monimutkaisempia musiikkirakenteita kokeillen.
Tämä luonnollisesti johtuu Keith Emersonin saamasta perusteellisesta koulutuksesta klassisessa pianossa. ELP julkaisi esim. live-version Mussorgskylta - Pictures at an Exhibition -1971).

*
Emersonin aiempi kokoonpano, The Nice, keskittyi klassiseen musiikkiin jopa vielä enemmän kuin ELP, ja soitti mm. Bachia (Brandenburg Concerto No. 3.), Sibeliusta (Karelia suite) ja Tsaikovskia (Pathetique Symphony).
For their second single, The Nice created an arrangement of Leonard Bernstein's "America" which Emerson described as the first ever instrumental protest song. It not only uses the Bernstein piece (from West Side Story) but also includes fragments of Dvořák's New World Symphony. (wikipedia)

Rämäpää kun oli, Emersonille ei riittänyt, että hän teki Americasta "protestilaulun". Eräällä keikalla hän peräti poltti USA:n lipun, ja siitä ei hyvää seurannut. Paikka oli muistaakseni Royal Albert Hall (!), jonne E. sai elinikäisen porttikiellon!
(Porttikielto (tarkoittaa tässä esiintymiskieltoa) on voimassa edelleen. Jos muistan tapauksen väärin, niin korjatkaa toki. Wikipedia ei kerro paikkaa eikä tuomiota, mutta muistan kuulleeni tämän tarkemman version (ainakin) joltain rock-radion toimittajalta.)

*
Entä tiesitkö sinä tästä suunnitelmasta?

" Interestingly enough, Jimi Hendrix was considering joining the group; the British press, after hearing about this, speculated that such a supergroup would have been called "Hendrix, Emerson, Lake & Palmer", or HELP."
Before settling on Carl Palmer, they approached Mitch Mitchell of the Jimi Hendrix Experience; Mitchell was uninterested but passed the idea to Jimi Hendrix. Hendrix, tired of his band and wanting to try something different, expressed an interest in playing with the group.
Due to scheduling conflicts such plans were not immediately realized, but the initial three planned on a jam session with Hendrix after their debut at the Isle of Wight Festival, with the possibility of him joining. Hendrix died shortly thereafter, so the three pressed on as Emerson, Lake and Palmer.

Greg Lake made this comment on ELP's discussions with Hendrix:

"Yeah, that story is indeed true, to some degree...Mitch Mitchell had told Jimi about us and he said he wanted to explore the idea. Even after Mitch was long out of the picture and we had already settled on Carl, talk about working with Jimi continued. We were supposed to get together and jam with him around August or September of 1970, but he died before we could put it together." (Wikipedia)

Toteutuessaan suunnitelma olisi synnyttänyt rockin historian ainutlaatuisimman superkokoonpanon.
Sitäpaitsi Hendrix tunsi Emersonin, jonka kanssa oli jonkun kerran soittanut 1966-67. Emerson puolestaan julisti itsensä myöhemmin kosketinsoittajien Jimi Hendrixiksi. Soittoväline vain oli turhan painava show-temppuihin...

*
Yes yhtyeessäkin vaikuttanut kosketinsoittaja Rick Wakeman, joka myös hän on klassisen pianon kasvatteja, sanoi ihailevansa etenkin Emersonin oikean käden tekniikkaa. Siitä saamme näytteen myös tässä Live at the Isle of Wight Festivalin Rondossa, joka on alunperin Dave Brubeckin sävellys, mutta josta Emersonilla on oma tulkintansa. Hän kun oli myös erinomainen jazz-mies.

***
Emerson, Lake & Palmer - Rondo (Isle of Wight-1970) (Linkki ei toimi enää "copyright-sensuurin" vuoksi.)
05:02
ELP from the hay days. Incredible live performance of "Blue Rondo a la Turk".

(Emersonin kuuluisa puukko/tikari heilahtaa (hieman salaa ja yllättäen kuten kuuluukin) Rondon loppukliimaksia lähestyttäessä.)

***
Emerson, Lake and Palmer - Top Ten Progressive Rock
05:17
British TV documentary Ranking:

1. Pink Floyd
2. Genesis
3. Moody Blues
4. Jethro Tull
5. Yes
6. Emerson, Lake and Palmer
7. Rush
8. Hawkwind
9. King Crimson
10. Camel

***
THE NICE - Hang on to a Dream
07:22

(Erinomainen näyte Emersonin jazz-kyvyistä ja tulkinnasta The Nice yhtyeen ajoilta - 1969. Mainitsemani loistava oikean käden tekniikka tulee esiin etenkin tällaisessa pianokappaleessa.

"The extended version of "Hang on to a Dream"(Tim Hardin) presents the best documented view of Emerson as a jazz pianist and the relaxed improvisatory style displayed is markedly different from that seen later while with ELP."

Tekin, jotka inhoatte jazzia, tsekatkaapa ihan kokeeksi tämä live-esitys. Takaan, että se tekee positiivisen vaikutuksen.)

No comments: