Kuvassa ensimmäisen aallon feministejä (suffragets).
Feminismi – Wikipedia (Alla hieman muokattu ja kommentoitu versio)
Feminismi on sosiaalinen teoria ja poliittinen liike, joka kritisoi sukupuolten epätasa-arvoa ja pyrkii tuomaan esille ja edistämään naisten oikeuksia, etuja ja kysymyksiä.
Feministisen ideologian perusteesi on, että yhteiskunta on patriarkaalinen ja miehet ovat naisia vahvemmilla nykyisissä valtasuhteissa. Feminismi on pyrkimistä tasa-arvoon naisnäkökulmasta.
Feminismi jaetaan usein kolmeen koulukuntaan:
Ensimmäisen aallon feminismi eli klassinen feminismi.
Toisen aallon feminismi eli moderni feminismi korostaa aktiivista kiintiö- ym. politiikkaa. Toisen aallon feminismin äärimuoto on radikaali feminismi eli kollektivistinen feminismi, joka pitää mm. marxismin perinteestä käsin arvioituja kapitalistisia valtasuhteita pahempina vieläkin vanhempia valtasuhteita, jotka syntyivät jo esihistoriallisesti miehen ja naisen välille.
(Olen muokannut viimeisen virkkeen sanamuotoa, jota en kerta kaikkiaan ymmärtänyt;- se löytyy yhä alkuperäisestä linkistä.
Tätä linkkiä pitäisi kyllä muutenkin muokata tarkemmaksi.)
Kolmannen aallon feminismi eli postmoderni feminismi lähtee hajautuneemmasta naiseuden kuvasta, yksilöllisyydestä ja heterogeenisyydestä naiseudessa. Se ei myöskään keskity toisen aallon tavoin pelkkiin työpaikkoihin, vaan laajempiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin.
Kolmannen aallon feminismin muotoja ovat esimerkiksi postkolonialismi ja pervoteoria. Mikäli individuaalifeminismi luokitellaan varsinaiseksi feminismiksi, myös se kuuluu tähän ryhmään.
***
Mikäli toisen aallon feminismi on se feminismin muoto, josta Blogistanissa(kin) pääosin riidellään, niin väittäisin heti ykskantaan, ettei meillä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia poistaa sen syntymisen perussyitä niin kauan kuin biologista sukupuolta (sex) pidetään tärkeämpänä/perustavampana miehen ja naisen välisen valtasuhteen määrittäjänä kuin sosiaalista sukupuolta (gender).
Mutta onko sosiaalisen sukupuolen irrottaminen biologisen sukupuolen determinaatiosta mahdollista muuten kuin käsitteellisesti?
Vai olemmeko todellakin matkalla kohti maailmaa, jossa sex ja gender tulevat muodostumaan toisistaan riippumattomiksi identiteetti-elementeiksi?
Lainsäädännön muuttuminen osittain myös geeniteknologian kehittymisen myötä saattaa ainakin mahdollistaa tämän kehityksen, mutta poistaako se olennaisimmat epätasa-arvoa aiheuttavat valtasuhteet, vaikka se minimoisikin juuri sukupuoleen(iin) perustuvan epätasa-arvon?
Äärifeministit näyttävät uskovan, että näin käy. Mutta minun on sitä lähes mahdotonta uskoa, sillä kulttuuriantropologiset, mikrohistorialliset sekä Nietzschen että Foucault´n valta-analyyttiset pohdiskelut eivät sitä tue.
Foucault saattaisi väittää vastaan, koska hän edusti homoja ja ylipäätään queer-vähemmistöjä, mutta mikään F:n "olemattomassa" (sic) moraalifilosofiassa ei tue tällaisen emansipaation mahdollisuutta kuin pelkkänä anarko-impulsiivisena itsepuolustuksena - ei jonain vahvasti motivoituna eettisenä projektina.
(Foucault`a ei yksinkertaisesti löydy mitään positiivista etiikkaa!).
Nietzsche taas pitää tahtoa valtaan kaiken elollisen - jopa elottoman! - perimmäisenä pyrkimyksenä, eikä kytke sitä nimenomaan sukupuoleen. Nainen on Nietzschelle yhtä lailla vallanhaluinen kuin mieskin, joskin hän N:n mukaan emansipoituessaan jopa vain vieraantuu itselleen luontaisesta vallankäytön luonteesta, koska alkaa matkia miehiä ja näiden toimintamalleja...
***
Kuuluisia feministejä
Mary Wollstonecraft
John Stuart Mill
Simone de Beauvoir
Virginia Woolf
Camille Paglia
Emmeline Pankhurst
Eleanor Roosevelt
Gloria Steinem
Judith Butler
Rosi Braidotti
Donna Haraway
Adrienne Rich
Luce Irigaray
***
Alla kattava linkkipaketti feminismin historiasta ja määrittelystä - myös sen nykyisistä, radikaaleimmista suuntauksista.
Feminism - Wikipedia, the free encyclopedia
Radical feminism - Wikipedia, the free encyclopedia
Second-wave feminism: Information From Answers.com
Radical feminism: Information From Answers.com
*
Tässä hieman jo vanhentunut lista aiheen suomalaisesta ja suomennetusta kirjallisuudesta - Feminismi ja filosofia.
studentorgs.umf.maine.edu/ ~ripple/ (kuvalinkki)
4 comments:
Kiitos Seppo Lehto.
Feminismi-kommenttisi oli suorastaan mykistävä!
Suomi-neito on tätä nykyä pahasti raajarikko.
Suomen karttaa edestäpäin kun katson, täytyy tunnustaa, että näky saa raivon ja koston kyyneleet kirvahtamaan silmiini.
Neitokaisen oikea käsi on irtipokki, oikea olkapää raadeltu ja palan persettäkin näyttää ryssän karhu raapaisseen itselleen.
Pannaan siis Putinille pommiuhka päälle!
Jos ei Suomi-neidon suloja palauteta, saa Putin vielä jossain vaiheessa kerätä aivojaan ja/tai sisälmyksiään Punaiselta torilta.
Me - Suomi-feministit - ei olla mitään ryssän luteita!
Kyllä meistä vielä uusi Eugen Schaumanin veroinen terroristi löytyy...
Ja nythän meillä on nuo itsemurhapanosvyötkin käytössä.
*
Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta vuotta!
(Pahoittelen rähmälläänolosta johtuvaa itsesensuuria.)
Loistavaa! Perseestä puheen ollen: Emme saa unohtaa Repolaa ja Porajärveä! Kuten emme myöskään varpaitaan, joita hän kastaa Nevaan, emmekä Tornionjoen länsirannan kukkeita ryntaitä!
Post a Comment