'Te siis haluatte tietää, mitä mieltä minä olen Antti Korhosen
erottamisesta. Mitä te sillä tiedolla teette? Ettekö ymmärrä, ettei tässä
tapauksessa voi tuomita ketään - ei edes opetusviraston juonittelijoita,
vaikka he tietävätkin mitä tekevät. Taivaallinen Isäni kyllä aikanaan tuomitsee
heidät. Mutta teidän tehtävänne ei ole tuomita ketään. Niin kovasti kuin
haluaisittekin. Te kyykäärmeen sikiöt. Aina toisianne pilkkaamassa ja
myrkkyhampain raatelemassa! Minä lähden nyt kala-leipä-aterialle, enkä siedä
häiriköintiä ruokailupaikalla. Ehkä ymmärrätte, mitä tarkoitan.'
*
‘Korjaava kommentti’ koskien kommenttia päreessäni ‘Johtaako itseohjautuva
kasvu- ja oppimisprosessi häpeän kulttuuriin vai hippileiriin? Vai - -?’.
.
Kirjoitin seuraavasti: 'Ehkä lähes perverssit kunniakoodit ovat tarpeen
juuri siellä, missä ei ole kyetty ratkaisemaan yhteisöllistä kanssakäymistä ja
sen eettisiä periaatteita [...]’.
.
Kommenttini jättää toivomisen varaa sekä kokonaisuuden että yksityiskohtien
suhteen. Esimerkiksi. Mitä olen tarkoittanut ilmaisulla yhteisöllisen
kanssakäymisen ratkaisemisesta? Ja eikö olisi pitänyt hiukan selkiyttää sitä,
miksi kunnian periaate on niin tärkeää toisilleen lähes vastakkaisissa yhteisöllisen elämän muodoissa eli romanikulttuurissa [piittaamattomuus
demokraattisista instituutioista ja etenkin oikeuslaitoksesta; yksilö on
ensisijaisesti suvun/klaanin jäsen] sekä Jani Kaaron kuvaaman ja preferoiman
japanilaisen ‘vapaan oppimis-periaatteen’ yhteisöllisyydessä tukahduttava
institutionaalinen roolikulttuuri, jossa yksilöllisyys ja yhteisöllinen rooli
samaistuvat ‘vapaan’ ryhmäoppimisen prosessissa].
.
Näissä institutionaaliseen yhteisöllisyyteen täysin eri tavoin
suhtautuvissa kulttuureissa romanit tappavat kunnian takia toisiaan mutta
japanilaiset itsensä. Sen sijaan pidäkkeetöntä vapautta ja hedonistista
nautintoa tavoittelevat hipit puolestaan viis veisaavat suvun tai yhteisön
heihin kohdistamista moraalisiksi tulkittavan kunnian vaatimuksista - aivan
kuten uusliberaalit kapitalistit eivät piittaa muusta kuin egoistista talous- ja
nautintoarvoista.
.
Hipit elävät kiertelevää elämää kuten romanit, mutta heidän valintojaan
eivät siis säätele ja kahlitse suvun tai yhteisöllisten roolien paine vaan
nautinto-addiktio – aivan kuten uusliberaalin finanssi-kapitalistin toimintaa ei
‘rajoita’ lopulta mikään muu kuin hänen ahneutensa määrä. Hipit ja kapitalistit
ovat oman [ja ‘toisen navan’] ympärillä pyöriviä egoisteja siinä määrin kuin
nautinto-addikti nyt ylipäätään pystyy olemaan reflektoivasti tahtova minä.
Hänen elämänsähän on pääosin riippuvuuden ehdollistamaa eikä reflektoivan tahdon
alaista toimintaa. Myöskään kunnian kulttuurin jäsen ei kärjistetysti tulkittuna
ole yksilö vaan oman yhteisönsä edustamien arvojen vanki, jolla ei ole
sananvaltaa itseään koskeviin tärkeisiin päätöksiin.
.
Näin ajatellen hippien pidäkkeettömän universaali lähimmäisenrakkaus
[altruismi] on paradoksaalisesti egoistisen ahneuden kääntöpuoli eikä jokin
ihmisen hyvyyden mahdollistava ‘luonnollinen’ elämänmuoto. Mitä ikinä Jeesus
sitten Vuorisaarnassa lopulta tarkoittikaan [etenkin moraalikäsitystensä
realistista toteutettavuutta silmällä pitäen], niin huolimatta eettisestä
syvällisyydestään hän oli myös tyypillinen utopisti-idealisti, joka ei ehkä
tajunnut tai halunnut hyväksyä sitä, ettei mikään yhteisö pysy kasassa ilman
moraalisia koodeja ja/eli institutionaalisia rakenteita [‘Lakia’]. Jeesus tosin
sanoi tulleensa täyttämään lain, mutta eiköhän kristinuskon myöhempi historia
kerro pikemminkin päinvastaisesta – Laki täytti Jeesuksen.
.
Jos Jeesus kuitenkin oli oikeassa, niin hänen sanomansa ei näytä toteutuva
ainakaan tässä maailmassa kuin yksittäisten yksilöitten kohdalla, ellemme sitten
[kuten usein väitetään] pidä vapauden, veljeyden ja tasa-arvon julistajien
vaatimaa demokratia-kehitystä Jeesuksen oppien sekulaarina versiona.
-
Mutta hei – väittikö Jeesus kirjaimellisesti, että rakkaus toteutuu jo
tässä maailmassa? Eikös kyseessä ollut optio koskien Jumalan valtakuntaa? Jos
näin, niin Jeesusta voisi tavallaan pitää myös yhtenä kapitalismin kaikkein suurimmista
guruista. Tulevaisuuteen kannattaa sijoittaa. Pascal ryhtyi sittemmin lyömään jopa vetoa asiasta. Tosin Rooman kirkko oli jo myöhäiskeskiajalla myynyt 'riskittömiä' pelastus-optioita kovaan hintaan. Moraalinen rappio saa joskus lähes nerokkaita muotoja varsinkin, kun rahasta ja valllasta on kyse.
.....
?? Hmm. Tämän verran ‘korjauksia’ tällä erää. Kyse on niin isoista etiikan,
yhteisöllisyyden ja ihmisluonnon ongelmista, ettei niitä [itse]ironisesti
puhuakseni ratkaista kuin juuri siellä yhteisöllisessä kanssakäymisessä – jos
ratkaistaan. Jätän asian muhimaan, mutta lienee väistämätöntä palata siihen
myöhemmin uudestaan.
*
No comments:
Post a Comment