Kaksoissidos on vallankäytön tehokkain ja ristiriitaisin muoto [mitä vain ikinä
mies teetkään, se on väärin].
.
Sovinistis-symbolinen mini-pamfletti siitä, miten Alppilan koulun tapaus
heijastaa koko modernin projektin sisäistä arvo- ja normiristiriitaa.
.
Tähän on tultu, kun tasa-arvoistuneitten naisten edustama
hyysäysmentaliteetti ja ikuinen ‘mikä-sun-oikein-on’-keskustelukulttuuri jyrää
kouluinstituution lopullisesti. Kuria ei osata pitää eikä sen pitämiseen anneta
myöskään enää mahdollisuuksia. Opettajan pedagoginen auktoriteetti ei ole enää
pitkään aikaan ollut mikään legitiimi itsestään selvyys. Asia on pikemminkin päinvastoin, sillä ne miesopettajat,
jotka yrittävät turvata opetus- ja opiskelurauhan luokan suurelle
oppilasenemmistölle, erotetaan. Hyvin siis menee ja häiriköt nauraa. - - On
säälittävää nähdä, miten yhteiskuntamme yleinen normittomuus, arvoliberalismi
ja pinnallinen konsumerismi heijastuu kaikkein tärkeimmässä instituutiossa eli
koululaitoksessa näin räikeällä tavalla. Vielä säälittävämpää kuitenkin on, että myös
opettaja-auktoriteetin katoaminen seuraa yleistä modernisaatiokehitystä, jota
voi pitää ytimeltään feminiinisenä projektina, mikä merkitsee, että kitisevien
akkojen valitukset on kuultu ja huomioitu moneen sataan tuhanteen kertaan ja
heidän oikeuksiaan on lisätty jatkuvasti aina siinä määrin, että kiitokseksi
lisääntyneestä vaikutusvallastaan ja vapaudestaan naiset ovat juuri uusiin
oikeuksiinsa vedoten ryhtyneet syyttämään ‘hegemoniastaan luopuneita’ miehiä
[kiittämättömyys on (nais)maailman palkka] kaikesta yhteiskunnassamme nykyään
ilmentyvästä anarkismista ja hällä-väliä-asenteesta - ikään kuin naiset eivät
tajuaisi itse olevansa tuon mentaliteetin merkittävimpiä ylläpitäjiä
vääristyneen yliempaattisilla voivotteluillaan, joista löytyy pedagogista
uskottavuutta, johdonmukaisuutta ja ohjaavuutta yhtä paljon kuin
finanssivalvontavirastolta juridista valtaa. - - Antaa siis yhden häirikön
terrorisoida koko luokkaa. Älköön häneen koskettako sormellakaan. Äidin pikku
poikaan. Voi voi. Ei saa kieltää lasta. Se kun on niin luova. - - Fuck you,
sanon minä. Tätä menoa loputkin miehet jättävät opettajan ammatin ja siirtyvät
sellaisiin hommiin, joissa heidän ei tarvitse kokea ajautuneensa
kaksoissidokseen, jossa ei voi tehdä mitään oikein. Jos et poista häirikköä
luokasta, et voi opettaa muita. Jos poistat häirikön luokasta kädestä pitäen,
olet väkivaltainen ja sinut erotetaan. Miksi siis ylipäätään edes yrittäisit
kouluttaa itsesi opettajaksi? Vaihda ammattia ja jätä naiset veisaamaan tuota
samaa ikuista virttään empatiasta ja keskustelun autuaaksi tekevästä voimasta,
joka muuttaa muka pahimmankin häirikön hyvin käyttäytyväksi pikku enkeliksi. - -
Mutta edes sitä sinä mies et voi tehdä, sillä ei aikaakaan, kun tuo kitisevä,
voivotteleva, taivasteleva ja paheksuva naislauma syyttää sinua vastuun
pakenemisesta ja ilmaisee halveksivansa sinua miehenä. Minkäs teet. Näin huomaat
olevasi ikuisesti ja lopullisesti sidottu feminiinisen epäjohdonmukaisuuden ja
selkään puukottamisen kulttuuriin. Voit vain yrittää jatkaa samaan tapaan kuin
ennenkin ja tehdä itsestäsi narrin yrittämällä ylläpitää pedagogista
auktoriteettia, jonka toteuttamisen mahdollisuudet sinulta kuitenkin on jo
riistetty - kiitos sympaattisten ellei peräti rakastettavien feminiinien, kiitos koko
kapitalistisen modernisaation projektin, joka on antanut etenkin naisille,
lapsille ja muille ‘vähäväkisille’ oikeuden ja vapauden olla juuri niin
hysteerisen vastuuttomia kuin kaupallisen arvoliberaalisuuden kannalta on
suotavaa konsulttidemokratiaksi muuttuvassa, mainosmedian manipuloimassa ja
korruptoimassa, nautinto-affektiensa perässä juoksevien taloussubjektien
individualistisessa maailmassa, josta puuttuu yhtenäinen, kokonaisvaltainen ja
yhteisöllinen ymmärrys kaikkia koskevista perusnormeista sekä yhteisistä
velvollisuuksista ja niiden noudattamisesta. - - Niinpä Alppilan yläasteen
opettajan erottaminen on paljon enemmän kuin oikeusjärjestelmämme yksittäinen
moka. Se symboloi koko kasvatuksellisen modernin sisäistä ristiriitaa, sekavaa
päättämättömyyden tilaa ja eettisen ymmärryksen tajun rappioksi pahentunutta
avoimuuden eli loputtomaksi hölötykseksi muuttuneen tunnustamisen kulttuurimme sokeaa uskoa naiviin arvo- ja normiliberalismiin. Modernin projekti on kaksoissidos,
joka lopulta kääntyy itseään vastaan eli tekee mahdottomaksi sen kaltaisen
vapauden toteutumisen, jota se itse alunperin niin ylevästi, toiveikkaasti ja
jopa menestyksekkäästi oli ajamassa.
*
1 comment:
Terve,
etkö näe tässä Alppilan sotkun uutisoinnissa minkäänlaista optista harhaa? 1930-luvulta lähtien on joka toinen vuosi uutisoitu "oppilaiden käytös huonontunut viime aikoina" -henkisiä juttuja. Se on yhtä pysyvä otsikko kuin "talvi yllätti taas". Entä mitä ne keinot ovat, jotka opettajilta on poistettu kurinpidon suhteen? Fyysinen kuritus kiellettiin jo Venäjän vallan aikaan - se on ainoa, mikä minulle tulee mieleen. Tässä on käynyt huono tuuri, vähän kuin traaginen piilokamera.
Itse muistan omalta ala-asteen erityisluokalta opettajia, jotka käyttivät joka päivä Alppilan kaltaisia otteita; minkäänlaisia ongelmia siitä ei tietääkseni syntynyt. Amerikkalaistumiseen on siihenkin vaikea oikeusjuttujen suhteen uskoa. Oikeudenkäynnit ovat oppilaiden vanhemmille kalliita ja niissä hävitään poikkeuksetta. Nythän kansan myötätunto on muutenkin Antti Korhosten olkapäillä. Hänestähän on tullut jonkinlainen kristushahmo.
Post a Comment