Tässä videopätkässä Slavoj Zizek esittelee Hollywood-klassikko Casablancan pääparin Ingrid Bergmanin ja Humphrey Bogartin suhteen tai itse asiassa elokuvan erään heitä koskevan pääkohtauksen kautta käsitystään siitä, miten elokuvan leikkausvalinnat (ei siis pelkkä sensuuri) jo itsessään ilmentävät (tietoista ja ei-tietoista) ideologista prosessia käytännössä.
*
Kauhistukaa naturalistit, sillä 'hyvänä hegeliläisenä' Zizek rakentaa miltei yksinomaan teorian varaan.
On toki jo itsessään paradoksi tai pikemminkin 'epäillyttävää' että mies, joka on nähnyt lukemattoman määrän elokuvia sanoo, ettei ole katsonut kuin puolet niistä filmeistä, joista on kirjoittanut, ja jopa pelkää mennä katsomaan niitä, koska hänen näkemyksensä saattaisivat muuttua ja silloin ehkä teoriakin vaatisi tarkistusta (no tuskinpa sentään ;/).
Zizek aivan ilmeisesti liioittelee, vaikka pitää kyllä paikkansa, että hän on kirjoittanut joistain elokuvista vain arviointien ja kuvausten perusteella. Oleellista tässä kuitenkin lienee sisäistetyn/omaksutun teoriaperiaatteen (lacanisoitu psykoanalyysi) ja etenkin ontologisen lähtökohdan (revisioitu saksalainen idealismi: Kant, Schelling, Hegel) korostaminen ja ensisijaistaminen.
Kuten uploadaaja kertoo, kyseinen pätkä löytyy Zizekin ajattelua esittelevästä/käsittelevästä dokumenttifilmistä Zizek!
*
http://www.youtube.com/watch?v=0kXQzJD8JCU
Zizek is a Slovenian sociologist (pikemminkin kulttuuriteoreetikko/RR) and Lacanian philosopher. These interviews were taken from the film ZIZEK!.
*
mrzine.monthlyreview.org/ht081105.html.
Žižek, Slavoj Filosofia.fi
No comments:
Post a Comment