1
Jeesus oli toki lähempänä fariseusten kuin minkään muun
uskonnollisen ryhmittymän opetuksia, mutta juuri fariseusten kanssa käydyt
kiistat kertovat ja osoittavat, ettei hän monestikaan hyväksynyt näiden ‘liian’
kirjaimellisia tulkintoja laista. Tämä asenne taas uhkasi fariseusten
auktoriteettia lain ja temppelikultin määrittelijöinä ja ‘ylläpitäjinä’, vaikkei
se suoranaisesti uhannutkaan heidän opetustensa legitiimiyttä. Fariseuksilla
kiistassa oli kyse ‘kirkkopolitiikasta’, mutta saddukeukset laajensivat sen
lopulta koskemaan sisäpolitiikan lisäksi myös ulkopoliittista tilannetta –
siirto, jota Pilatus [roomalaiset] ei siis tehnyt vaan pesi jutusta kätensä,
koska ei löytänyt Jeesuksen puheista uhkaa Roomalle.
.
Nimenomaan juutalaiset itse siis tappoivat Jeesuksen
ei-niin-kovin-uhkaavan harhaopin julistajana käyttäen Rooman heille antamaa
valtuutusta maanpetoksellisiin syihin vedoten - oman uskonnollisen
auktoriteettinsa ja siten ‘sisäpoliittisen’ valtansa ehdottomuuden
säilyttääkseen. Ja koska pelkät kirkkopoliittiset syyt eivät olisi riittäneet
kuolemantuomion julistamiseen Rooman hallinnoimassa Israelissa, tulkittiin myös
Jeesuksen väitetty ‘juutalaisten kuninkuus’ ja ‘Jumalan pojaksi julistautuminenkin’ täysin kirjaimellisessa uskonnollis-poliittis-historiallisessa
kontekstissa [itse asiassa Jeesus ei kirjaimellisessa mielessä käytä
itsestään kumpaakaan nimitystä], ja
kirjaimellisten tulkintojen perusteellahan on paljon helpompi
tuomita kuin allegorisina pidettyjen.
.
Fundamentalisti lukee Raamattua aina kirjaimellisesti, vaikka
tekisi miten tahansa omavaltaisia tulkintoja sen teksteistä. Tässä mielessä
fundamentalisti lukee Raamattua myös kuin se kuuluisa Piru, jolla on aina omat
tietynlaiset, vähintäänkin vallanhaluiset, tavoitteensa ihmisen sielun suhteen
[vrt. luku 2].
.
2
Ironmistress kirjoitti: ‘UT sanoo mitä se tarkoittaa, ja
tarkoittaa mitä se sanoo.’
.
No ei varmasti tarkoita eikä sano. Jos sanoisi, niin kaikki ne
lukemattomat tulkinnat, joita evankeliumeista on aikojen kuluessa tehty ovat
erehdyksiä – paitsi näköjään yksi: ‘superteologi’ Ironmistressin tekemä
‘tulkinta’. Jopa [haha] minunkin tulkintani on pelkästään aatehistoriallisessa
kontekstissa tehty yleistys eikä mikään ‘kaikkitietävän kemia-insinöörin’
kirjaimellinen totuuskaava ja metodi, joka soveltuu yhtäläisesti sekä
alkuaineiden että vanhojen tekstien tutkimukseen.
.
Nietzsche kirjoitti, että on ollut olemassa vain yksi
kristitty ja hänkin kuoli ristillä. Kaikki Jeesuksen puheiden tulkinnat ovat
siis avoinna, Paavalista ja opetuslapsista lähtien. Kukaan ei ‘omista’ Jeesusta;
ei ihminen, kansa eikä varsinkaan tutkija.
.
3
Jeesuksen teloittaminen on ‘vanhan’ lakiuskonnollisen
juutalaisen identiteetin ja ylipäätään ‘oikeaoppisen’ yhteisöllisen
konservatismin sisäinen ristiriita ja trauma, jota ei noin
vain pois selitetäkään [tietysti tämä ‘syyte’ koskee kaikkien uskontojen
uhreja]. Kyseessä on julma käytäntö: yhteisö voi tuomita yhden jäsenistään
kuolemaan harhaoppisena.
.
Spinozaa ei sentään teloitettu, mutta hänet karkotettiin
totaalisesti Amsterdamin juutalaisesta yhteisöstä, koska ei tunnustanut
persoonallisen Jumalan olemassaoloa vaan samaisti Jumalan ja Luonnon. No,
Spinoza oli loppujen lopuksi väärässä, mutta hieman eri syistä kuin juutalaisen
yhteisön rabbit ajattelivat. Spinoza nimittäin persoonallisen Jumalan
olemassaolon kieltäessään kielsi myös transsendentaalisen [olemassaolostaan
tietoisen, itsereflektiivisen] subjektin olemassaolon [ei siis
transsendenttisen, koska vain Jumala on transsendenssi, joka ‘läpäisee’ koko
todellisuuden]. Mutta siellä missä on olemassaolostaan tietoinen ihminen on myös
transsendenssi, koska transsendenssi ‘ilmenee’ vain tietoisen subjektin kautta.
Luonto itsessään sen sijaan ei ole transsendentti eikä sisällä tietoisia
subjekteja.
*
1 comment:
"Nietzsche kirjoitti, että on ollut olemassa vain yksi kristitty ja hänkin kuoli ristillä."
Qumranin kääröistä kai löytyy ajatus, että olisi ollut toinenkin kristitty, yksi opetuslapsi, joka tajusi saman kuin Jeesus, ja tämän opetuslapsen ei siksi tarvinnut uskoa Jeesukseen, koska hän tiesi ja ymmärsi itsekin saman kuin Jeesus. Tieto ja usko ovat eri asioita, uskominen kohdistuu siihen, mitä ei tiedä eikä ymmärrä.
Post a Comment