Nietzsche 24-vuotiaana filologian professorina vuonna 1869.
.
1
.
1
Molemmat osat on kirjoitettu [jälkikirjoitusta lukuun
ottamatta] alunperin kommenteiksi Ironmistressin päreeseen ‘Leopold Loed, eli
yli-ihmisen käytäntö ja todellisuus’.
.
Sinä et, Ironmistress, ole lukenut ainuttakaan
kirjaa Nietzscheltä etkä siis tunne häntä. Vain täydellinen tietämättömyys voi
oikeuttaa ehdottoman ‘varmat’ mielipiteesi hänestä. Natsit ylistivät Nietzscheä
täsmälleen samalla menetelmällä, kuin millä sinä hänet tuomitset.
Valikoimalla/lukemalla kirjoittajan teksteistä vain omaa propagandaa palvelevia
osia/sloganeja, esim. kokonaisasiayhteydestään irrotettuja lauseita, saadaan
melkein mikä tahansa tekstiyhteys muuttumaan valkoisesta mustaksi ja päinvastoin
[osaan itsekin käyttää ‘tarvittaessa’ tällaista olkinukkemystifikaatiota].
.
Propagandistisesti tehokas mutta älyllisesti
‘halpa’ konsti on tietenkin panna Nietzsche vastuuseen kaikkien psyykkisesti
häiriintyneitten psykopaattien yli-ihmis-hypetyksestä. Periaatteessa samalla
logiikalla voidaan esim. kaikki islamin uskon piiriin kuuluvat miehet nimetä
pedofiileiksi ja terroristeiksi Muhammediin ja Koraaniin vedoten. Helppoa ja
‘halpaa’ argumentaatiota, jota esittäjänsä kuitenkin pitävät hyvinkin
syvällisenä ja osuvana.
.
Nietzschen kohdalla tekstimanipulaatio on
tietenkin siinä mielessä helppoa, että häntä voi ja on jopa pakko [sekä harkitun
retoristen että harkitun tai harkitsemattoman provokatiivisten
tekstien/aforismien osalta] tulkita monella tavalla. Minun mielestäni Nietzschen
yli-ihminen valistuksen tieteellisesti järkevän [mutta perimmältään
arvonihilistisen] projektin äärimmäisenä ‘inkarnaationa’ on kuitenkin aivan
liian ‘selväjärkinen’ fantasia ollakseen vain kuppatautisen sekopään houretta.
Yli-ihmisessä kiteytyy ja paljastuu nimittäin koko valistuksen projektin
sisäinen itsepetos [ja sen Nietzsche halusi paljastaa]. Jos Nietzsche siinä
samalla [uusia arvoja ja niiden asettajaa etsiessään] tuli pettäneeksi myös
itseään, niin meidän tulee vain tajuta tämä itse/petos, ottaa oppia Nietzscheltä
[monista lahjomattoman terävistä oivalluksista että ilmeisistä ylilyönneistä] ja
yrittää 'laulaa hänet ja hänen kamala makunsa suohon', kuten Nietzscheä
äärimmäisen sivistyneenä miehenä, mestarillisena retorikkona ja ateisteista ehkä
syvällisimpänä pitävä amerikkalainen ortodoksiteologi, filosofi ja
kulttuurikriitikko David Bentley Hart sanoo. Hartin mukaan Nietzsche tajusi
selvästi [toisin kuin argumenteissaan naivit ellei peräti alkeelliset
uusateistit], miten suuri oli se asia, jota vastaan hän kristinuskossa asettui
[heikoista, sairaista, hylätyistä ja voimattomista huolehtiminen].
*
Hartin suhtautumisesta [arvostuksesta ja
väistämättömästä kritiikistä] Nietzschen ajatteluun tulen luultavasti
kirjoittamaan oman päreensä blogiini. Täällä olisi tuskin kannattanut tuhlata
ruutia aiheeseen tämänkään vertaa.
*
PS.
Sekä minun että Ironmistressin blogi ovat ‘todisteita’ siitä, ettei
ihmisten tuomitsemiseen todellakaan tarvita kuppatartuntaa. Kyllä se
mahdollisuus on jokaisen ‘terveenkin’ ulottuvilla, vaikken itse aina pidäkään
Ironmistressin kirjoittelua ja mielipiteitä vain rationaalisesti vaan jopa
‘psyykkisesti’ tasapainottomina. Näin toki ajatellaan myös Nietzschestä, mutta
okei – lukekaa 100 Ironmistressin kirjoitusta ja vaikkapa Nietzschen ‘Hyvän ja
pahan tuolla puolen’. Pohtikaa sitten kumman teksteistä sitä kuuluisaa järkeä, tyyliä ja
luovaa oivallusta löytyy enemmän. Itse tiedän vastauksen etukäteen. Sama
vertailu voidaan tehdä myös Kemppisen [tai minun kirjoitteluni] ja Nietzschen
välillä. Me kaikki jäämme toiseksi tuon saamansa radikaalipietistisen
kasvatuksen kanssa koko elämänsä ajan ‘taistelleen’ filologian professorin
mestarillisen retoriikan ja aforistis-psykologisen oivalluskyvyn rinnalla,
olimmepa sitten mitä mieltä tahansa Nietzschen ‘homeerisesta’ fantasiasta eli
länsimaisesta valistuksesta kumpuavan arvonihilismin ylittävän uusien arvojen
asettajan eli yli-ihmisen mahdollisuudesta, uskottavuudesta tai edes
toivottavuudesta..
.
2
2
Ironmistress kirjoitti blogissaan: ‘Rauno, älä sano väärää
todistusta lähimmäisestäsi. - - Ruukinmatruuna on lukenut sekä "Hyvän ja pahan
tuolla puolen" että "Niin puhui Zarathustra". Todettakoon, että aikuinen nainen
lukee ne vähän eri kontekstissa kuin parikymppinen miehenalku. Ja naiselle ne
ovat täysin käsittämätöntä, misogynististaä ja narsistista skeidaa.
Kuppatautisen horinoita.’ - - Mitä taas kirjailijan omiin tarkoitusperiin tulee,
niin siellä kirjassa lukee niinkuin kirjailija tarkoittaa ja kirjailija
tarkoittaa sitä mitä kirjassa lukee. Ja useampi kuin yksi ihminen on saanut
kuuppansa sekaisin ottamalla Nietzschen vakavasti. Edes korkea älykkyys ei
suojaa, jos tunne-elämä on vajaa.
*
Jos avoimesti tunnustaa, ettei ymmärrä Nietzscheä lainkaan
ja että jo tämän vuoksi pitää hänen kirjoituksiaan ‘skeidana’, on tietysti
täysin johdonmukaista olettaa ‘hyvällä älyllisellä omallatunnolla’, että
Nietzschen tunne-elämä oli ‘vajaa’. Sinähän sen näköjään parhaiten tiedät:
Blogistanin ‘tasapainoisin’ konservatiivi.
*
Voi pyhä yksinkertaisuus miten
mustavalkoiseen ajatteluun voi teknillisen koulutuksensa
plus-miinus-paradigmoihin pakkoneuroottisesti jämähtänyt, sivistyksellisesti
ahdasmielinen ja rajoittunut mieli päätyäkään. Jos entisenä mielisairaanhoitajana
voisin/saisin valita potilaani, joita joudun hoitamaan, niin sinä tuskin
kuuluisit niihin, sillä hysteerisiä ja paranoideja luonnehäiriöitä, joihin
liittyy massiivinen ‘splittaus’, on ylipäätään mahdoton ‘parantaa’.
.
Nietzscheä kuten Hamletia sen
sijaan ei edes pidä parantaa, sillä heidän ‘hulluutensa’ heijastelee oman ja
tulevan aikansa mielen kriisiä/‘mielenvikaisuutta’ [Nietzsche ja postmoderni
skeptisismi/relativismi, Hamlet ja kostamisen (ylipäätään päätöksenteon)
moraalis-eksistentiaalisten perustelujen totaali ambivalenssi/epävarmuus] ja on
siten vähintään yhtä paljon neroutta [uudenlaisen vision aukeamista] kuin
psyykkistä sairautta [vanhan mielen umpikujaa].
.
Mutta juuri Hamletista ja
Nietzschestä [heidän virheistään, epäröinneistään ja ratkaisuistaan] on
mahdollista oppia jotain rakentavalla tavalla uutta, kun taas sinusta, IM,
[juutalaisten profeettojen paranoidisemmasta painoksesta] ei voi oppia muuta
kuin ‘kaunaa, vihaa ja pelkoa’, joka ahdistettuna käpertyy omaan koloonsa
miettimään kostoa tai joka vaikutusvaltaa saaneena pyrkii ulottamaan oman
sisäryhmänsä ‘mustavalkoisen’ turvallisuuspakkomielteen koskemaan yhtäläisesti
kaikkia ihmisiä ‘Valtakunnassa’ - niitäkin, joiden mielestä ulkoryhmiin ['toiseuteen'] kohdistuva pelko, viha ja
kauna eivät synnytä uutta positiivista yhteisöllisyyttä vaan päinvastoin
laajentavat ja syventävät pelon, vihan ja kaunan kulttuuria.
*
Jos islamin vastakohta on
eräänlainen uusi konservatiivinen Siion, IM, niin ole hyvä ja mene [purjehdi]
rakentamaan tuota Siioniasi sinne, missä sen paikka raamattuhistorian mukaan on
aina ollut, äläkä jää myrkyttämään suomalaisten mieliä tuolla konservatiivisella
piilorasismillasi, jonka kaikkien hysteerisparanoidisten uhkakuviesi lisäksi
pyrit legitimoimaan jopa tieteen auktoriteetilla.
*
4 comments:
Rauno, jos kirjailija ilmaisee itsensä niin, että se, mitä hän sanoo, ei ole se, mitä hän tarkoittaa, niin tällöin vika ei ole lukijan ymmärryksessä. Vika on tällöin kirjailijassa itsessään.
Bertrand Russell ei oikein käsittele Nietzscheä silkkihansikkain kirjassaan "Länsimaisen filosofian historia". Itse asiassa hän repii Nietzschen kappaleiksi. Täsmälleen samoista syistä (joskin eri sanankääntein) kuin ruukinmatruunakin.
Jos kirjailija nostaa sosiopatian ja narsismin ihanteekseen ja ideaalikseen - aivan kuten Ayn Rand viisikymmentä vuotta myöhemmin - niin hän tällöin todellakin ihannoi sosiopatiaa ja narsismia, vaikka erilaiset ymmärtäjät yrittäisivät toisin väittää.
Nietzsche oli sanalla sanoen häiriintynyt. Hänelle olisi penisilliinikuuri ja sen jälkeen psykoterapia tehnyt todella hyvää. Plus sitten se pilde. Tosin nallekarhu ja naisen käden kosketus olisi tehnyt vielä parempaa.
Niinpä niin. Unohda koko juttu. Se on helppoa, kun et siitä tuon enempää ymmärrä.
Rauno, kaada itsellesi vain. Jos jokin näyttää ankalta, kaakattaa kuin ankka, ui kuin ankka ja lentää kuin ankka, se hyvin todennäköisesti on ankka, vaikka sitä väitettäisiin maitovalaaksi ja sanottaisiin, ettei ruukinmatruuna ymmärrä ornitologiaa.
Kommenttisi alkavat muuttua entistä 'autistisemmiksi', IM. Jospa ottaisit tarvittavan lääkkeen ja vähän rauhoittuisit. Alat muistuttaa 'Silta' sarjan asperger-Sagaa [no – et ehkä ulkonaisesti - enää ;\], jolle rakkauskin on pelkkää kemiaa.
Post a Comment