Zarathustran ‘Onnellisten saarilla’ lukua
[aiemmin mainitussa Ironmistressin päreessä] referoinut anonyymi esittää varsin pätevää kommentointia Nietzschestä. En
kuitenkaan ole ihan yksi yhteen samaa mieltä kuin tuo Zarathustra-sitaatin
Nietzsche [tai miten anonyymi häntä tulkitsee], joka nimenomaan pakeni
unelmiinsa, koska hänen oma elämänsä oli psykofyysisesti ajoittain täyttä
helvettiä [vaikeaa migreenityyppistä päänsärkyä hänellä oli ollut jo varhaisesta
nuoruudesta lähtien, joten kuppa (mikäli Nietzsche todella sairasti sitä) on
ollut joko perinnöllistä tai vasta myöhemmin hankittua], eikä hänen oloaan
taatusti helpottanut se, että etenkin kristityt ja poliittiset nationalistit,
joita hän monesti ympärillään näki [nationalisteja yhä lisääntyvässä määrin],
näyttäytyivät hänelle kaikessa hyvyydessään, oikeamielisyydessään ja
paatoksessaan liian usein tekopyhinä, kaunaisina ja valheellisina.
.
Nietzschellä oli erittäin herkkä vaisto
ressentimentille, joten vaikka hän klassisten kielten professorin sivistyksellä
hallitsikin seurapiireihin ‘tarvittavan’ small talkin ja roolileikittelyn [jossa
hän kuulemma oli erinomainen], hänen sisällään asui kuitenkin samalla, kuten
niin monissa ‘asperger-tyyppisissä’ ajattelijoissa [‘luovissa, ironisissa
narsisteissa’ (jos on lupa käyttää epämääräistä ja ristiriitaista
psykologisointia) sietämätön tosikko - - [vrt. esim. Sokrates, Kierkegaard ja
Dostojevski; nuori Wittgenstein jopa kieltäytyi kerran varsin kovaäänisesti
keskustelemasta sanaakaan puutarhassa näkemiensä upeitten kukkien muka
‘objektiivisesta’ kauneudesta erään korkea-arvoisen ladyn kanssa, jonka sai
tällä tavoin kerrassaan järkyttymään; eikö kauneutta muka oikeasti ollut
olemassa?].
.
Nietzsche siis unelmoi elämästä ja maailmasta,
jossa ihmiset olisivat yksilöinä rehellisiä, aitoja, vapaita, vahvoja,
spontaaneja ja iloisia omia itsejään eivätkä pelkästään tekopyhää, kaunaista,
valheellisen paatoksellista, manipuloitavissa ja johdettavissa olevaa massaa -
ei kuitenkaan jotain naivia ja mahdotonta utopiaa varten eläen, kuten anarkistit
ajattelivat, vaan antiikin homeeris-sankarilliseen hyve-etiikkaan pohjautuen,
mikä tietysti oli melko mahdoton fantasia modernissa maailmassa sekin: lukuun
ottamatta poliittisten ääriliikkeiden ja kaupallisen viihdekulttuurin
‘sankareita’, jollaisiksi Nietzsche ei kuitenkaan yli-ihmistään taatusti
tarkoittanut, vaikkemme aina voikaan välttyä tältä samanaikaisesti tahattoman
koomiselta että ikävältä mielikuvalta.
.
Unelmat ovat kuitenkin aina vain unelmia eli
jonkin syvästi koetun puutteen ja kärsimyksen kompensoimista projisoimalla
kompensaatio fantasiatasolle ja ‘lunastamalla’ se siellä eli käsittelemällä sitä
ikään kuin ‘virtuaalisesti totena’, olipa sitten kyseessä uskonto tai
epikurolaistyyppinen ‘mielihyväresepti’, jota toki pyritään kokeilemaan myös
elävässä elämässä [mistä seuraa yleensä jonkinasteinen addiktio].
.
Tämä mielessä pitäen on opettavaista valaista
Nietzschen kannanottoihin sisätyvien ristiriitaisuuksien [jotka olivat sekä
tarkoin harkittuja että tiedostamattomia] psykologisia lähtökohtia parin
vapaamuotoisen sitaatin puitteissa.
.
1] Imre Kertez kirjoittaa Kaleeripäiväkirjassaan
Nietzschen vihanneen lapsuuttaan ja pitäneen nuoruuttaan sairautena
[alkuperäistä Nietzsche-lähdettä ei mainita]. 2] Rodgers & Thompson
kirjoittavat [Huonosti käyttäytyvät filosofit]: “Herooisen yli-ihmisasenteen
takana osa hänestä pysyi ikuisesti kirkkoherran poikana. Hyökätessään
varhaiskristittyjä vastaan näiden ‘kohtuuttomasta paastoamisesta, jatkuvasta
seksuaalisesta pidättäytymisestä, vetäytymisestä erämaahan tai kiipeämisestä
vuorille tai pylvään päähän [...] miettimään määrätietoisesti ei-mitään, paitsi
asioita, jotka provosoivat hurmiota ja henkistä häiriintyneisyyttä’, hän
[Nietzsche] miltei kuvaili itsensä, joskin tahattomasti.”
.....
‘I have a dream’, julisti Martin Luther King.
Myös Nietzschellä oli unelma. ‘Valitettavasti’ vain [toisin kuin Mr. Kingillä]
se sijaitsi elämäksi kutsutussa labyrintissa, jossa samoiltuaan kukaan ei
välttämättä löydä enää ‘takaisin lähtöpisteeseen’. Murhatun Kingin sen sijaan ei tarvinnut enää palata ‘lähtöpisteeseen’, koska hän ilmeisesti pääsi ‘perille’.
Niinpä kukaan ole myöskään palannut kertomaan, josko hän löysi unelmansa eli
onnen, etsipä hän sitä sitten elämän labyrintista vai tavoitteliko hän sitä
‘tuonpuoleisesta’. Kaikkein vähiten Nietzsche, joka halusi uskoa
elämään.
*
http://actuspurunen.blogspot.fi/2013/11/kommentti-nietzschesta.html
2 comments:
Niétzsche, tuo minulle ikuinen "mysteerihenkilö", niin sekavia juttuja olen aikojen kuluessa hänestä lukenut, mutta kai hän oli...
Anna olla.
Post a Comment