‘Tiedemies’ kirjoitti aiemmin mainitun Ironmistressin
päreen kommentissaan: ‘Itse en kyllä pidä Nietzscheä sen kummemmin erityisen
nerokkaana kuin mitenkään erityisen "pahana" tyyppinä. Kirjoitukset ovat
pitkälti melko sekavia ja julistavia. Russell taas arvosti
selkeyttä.’
.
1
Selkeä formaali argumentaatio ja tieteen
metodikriteerit täyttävä asiateksti on harvoin kirjallisesti kovin tyylikästä
luettavaa [mikä ei tietysti ole sen perimmäinen tarkoituskaan], kun taas jo
retorinen ilmaisu itsessään sisältää aina argumentatiivisia ‘aineksia’ ja
‘aspekteja’.
.
Retorisessa ilmaisussa formaali argumentti
konstituoituu siten myös tyylissä ja tyylinä, metaforisesti, analogioina.
Esimerkiksi uskonnollista kirjallisuutta ja runoutta on lähes mahdotonta
ymmärtää pelkästään formaalina puheena. Myös Nietzschen aforistinen tyyli
on sellaista puhetta, jonka tulkitsemiseen tarvitaan pikemminkin vahvasti
hermeneuttista [filologis-historiallis-tulkinnallista] lukutapaa kuin jonkin
formaalin sääntöparadigman seuraamisesta loogis-kausaalisesti johdettua teknistä
mallia [niinpä myös Deleuzen tapa ‘mallintaa/strukturoida’ Nietzsche on yksi
ranskalaisen käsitefilosofiarunouden väkisin väännetyimpiä ilmentymiä, vaikka
siitä voi halutessaan ja hyvällä tahdolla jotain oppiakin].
.
Kieltämättä retorinen teksti-ilmaisu saattaa
vaikuttaa sekavalta varsinkin, jos siitä etsitään monomaanisesti vain
eksplisiittistä argumenttia, mutta asiahan nyt kerta kaikkiaan on niin, että
Nietzsche juuri aforistis-kirjallisella tyylillään pystyi konstituoimaan ja
hahmottamaan esim. todella vaikeasti ilmaistavissa olevaa ‘ajan ja tulevaisuuden
eetosta/henkeä’ tavalla, joka olisi ollut esimerkiksi Russellille hänen
tavoitteittensa, lahjakkuutensa ja älyllisen mentaliteettinsa
tavoittamattomissa.
.
2
Siitä, miten Nietzscheä sittemmin tulkittiin
esim. sotapsykoosin lietsojana, voidaan syyttää alunperin hänen ‘tyhmäksi
hanheksi’ nimittämäänsä vallanhaluista, nationalismia sekä sittemmin jopa
Hitleriä ihannoinutta, sisartaan, joka [filosofian suhteen lähes idioottina:
edes Rudolf Steiner ei kyennyt Elisabethia opettamaan vaan erosi tehtävästään]
johti hänen kirjallisen jäämistönsä toimittamista. Nietzsche itse ei siis
koskaan kirjoittanut ‘Tahto valtaan’ nimisiä ‘muistelmia’ eli otsikko on
journalistisesti provosoiva ja kaupallisia tarkoituksia varten keksitty.
.
Tahtoa valtaan sivuavia tekstejä Nietzschen
kirjoituksista ja muistiinpanoista toki löytyy, mutta yhdessäkään niistä hän ei
[esim. anarkistikommunistien tai äärioikeistofasistien tapaan] kirjaimellisesti
kehota ihmisiä ryhtymään terroristeiksi vaan pikemminkin Herakleitoksen,
Thukydideen ja Machiavellin [miksei myös Baselin kollegansa
Burkchardtin/’Italian renessanssin sivistys’] hengessä kuvailee ihmisen vääjäämätöntä
taipumusta agoniin ja pyrkimystä saavuttaa sisäryhmälleen poliittinen sekä
kulttuurinen valtahegemonia.
.
Se, että Nietzsche sitten periaatteessa
hyväksyi tämän taipumuksen ihmisluonnolle väistämättömänä ja jopa hieman
naurettavasti [ja kieltämättä arveluttavasti] preferoi sitä homeerisen
sankaruuden ihannoinnissaan, uusia arvoja asettavan yli-ihmisen hahmossa, on
mielestäni täysin hänen oman luovan ajattelunsa vallassa. Vai pitäisikö meidän
muka kritisoida esim. Shakespearea siitä, että hänen tragedioissaan tapetaan
lähes sietämättömän paljon ihmisiä – ikään kuin vähemmällä murhamäärällä olisi
saatu aikaiseksi ‘parempaa’ taidetta?
.
Tiedostan kyllä, että Nietzscheä puolustavaa
‘väistöliikettäni’ voidaan arvostella väittämällä, että Nietzschen perimmäinen
intentio yli-ihmisen suhteen oli mentaalisesti ja ihmiskäsityksen suhteen
hyvinkin erilainen kuin Shakespearen ‘dramaturgisen syvyyden ja tehon’ tavoite,
mutta kukapa meistä lopulta voi sanoa, mitä nuo intentiot ja tavoitteet tarkkaan
ottaen olivat: me saamme niistä vain vaikutelmia, jotka tulkitsemme omien
ennakkoluulojemme, mieltymystemme ja järkemme mukaisesti.
.
Tämän tiedostaen
meidän pitäisi kuitenkin entistä paremmin tajuta ja tunnustaa, että sen jälkeen,
kun varsinkin Shakespeare ja Nietzsche [myös Dostojevski ym.] ovat
kirjoittaneet, me emme voi enää paeta oman oikeamielisyytemme taakse kuin
’viattomat’ lampaat tai ‘nenäpäivä-moralistit’, jotka ovat paljasta... - anteeksi 'naamioineet' tehottomasti ja kyseenalaisesti organisoidun hyväntekeväisyytensä hatarat ja häilyväiset motiivit naiiviuteen ja huumoriin [tällainen kampanja on kapitalismiin saumattomasti kytkeytyvän moraatunneteorian altruistis-kaupallisin ilmentymä ja autettavien olosuhteiden muuttamisen kannalta pelkkää tyhjäkäyntiä - olkoonkin että siinä ihmiskunnan kärsimystä lievennetään hetkellisesti about 0, 0001% (mutta onhan meillä kaikilla toki varaa ostaa hyvä omantunto; aiheesta lisää myöhemmin)].
.
3
Sekava tai ei - Marxin ja Freudin ohella Nietzschestä on joka
tapauksessa melko nopeasti kehkeytynyt tietyn
aatehistoriallisesti tulkitun, ‘epäilyn hermeneutiikaksi’ [Ricoeur, Foucault] nimetyn epookin ja episteemin
[Foucault] kiteyttävä ‘ihmiskäsite’, samassa mielessä kuin Jeesuksesta ja
Sokrateesta on tullut käsitteitä oman vaikutushistoriansa
esimerkkeinä.
.
4
Nuorempi Russell oli nero matematiikan ja
logiikan filosofiassa, muttei mitenkään omaperäinen ‘yleisfilosofi’.
Wittgenstein sanoi, että Principia Mathematica pitäisi julistaa pakolliseksi
luettavaksi, kun taas Russellin myöhempi tuotanto on kelvotonta [no - Ludwig W.
nyt oli joskus aika paha suustaan].
.
Russellia luetaan ja kunnioitetaan, koska
[Principia Mathematican ohella] etenkin hänen varhainen ‘On Denoting-tekstinsä
on edelleenkin yksi analyyttisen filosofian nerokkaimpia [ja samalla
arvoituksellisimpia sekä kiistellyimpiä] ajatussukelluksia. Esimerkiksi
Wittgensteinin Tractatus on saanut ensimmäisen virikkeensä juuri tästä
paperista.
*
http://actuspurunen.blogspot.fi/2013/11/kommentti-nietzschesta.html
No comments:
Post a Comment