Ironmistress kirjoitti aiemmin mainitun päreensä kommentissa: Bertrand 
Russell ei oikein käsittele Nietzscheä silkkihansikkain kirjassaan "Länsimaisen 
filosofian historia". Itse asiassa hän repii Nietzschen kappaleiksi. Täsmälleen 
samoista syistä (joskin eri sanankääntein) kuin 
ruukinmatruunakin.
* 
Bertrand Russell oli merkittävä analyyttinen 
filosofi, mutta en menisi häntä mitenkään erityisesti glorifioimaan, vaikka hän 
suuri ‘analyyttisen älyn sankari’ olikin. Ellei sitten lähimpien ihmisten 
puolisadistinen manipulointi ole suurikin hyve [esim. D. H. Lawrencen arvio 
Russellin luonteesta on murskaava]: olihan kyseessä tyypillisen tekopyhä 
englantilainen aristokraatti, joka vanhoilla päivillään ‘dementoitui’ 
omahyväiseksi pasifisti-guruksi.  
.
Mitä osittain kieli poskessa ja rahankin takia 
kirjoitettuun filosofian historiaan ja siihen sisältyviin, etenkin Nietzscheen 
kohdistuviin ad hominem-syytteisiin tulee, ei Russellia kannata niin kovin 
kovalla kädellä arvostella, sillä vaikkei kyseessä olekaan pelkkä filosofian 
popularisointi, tekstiä voi pitää sentään ihan luettavana, mikä on perin 
harvinaista herkkua ammattifilosofian niin perin teknisellä alueella, jossa 
aate- ja oppihistoriallista metsää ei edes haluta nähdä 'yksilöolioitten' puilta - -  
[positiiviselta poikkeukselta vaikuttaisi Riku Jutin (teor. fil. dos., 
maanviljelijä) aivan äskettäin ilmestynyt ‘Tiedon filosofia, antiikista 
nykyaikaan’, jota olen muutaman muun kirjan ohella paraikaa lukemassa; 
suosittelen sitä ‘sydämellisesti irvistäen’ Ironmistressille: näin kehittyi 
länsimaisen luonnontieteenkin taustalla vaikuttanut analyyttinen ajattelu 
(Nietzscheen ja Schopenhaueriin ei analyyttinen filosofi tuhlaa riviäkään, sillä 
kirja keskittyy tiedon analyysin eikä tiedon nihiloinnin historiaan ;\]. 
.
Russell oli alunperin nuoruudessaan vaikuttunut 
ja innostunutkin Nietzschestä, mutta tuli vuosien mittaan toisiin aatoksiin, 
mitä mielenmuutosta en ihmettele, koska itselleni kävi viimeisten 15 vuoden 
aikana osittain samalla tavalla, joskin lievemmässä muodossa ja eri syistä - 
silläkin erotuksella, että olen taas viime aikoina kyennyt sijoittamaan 
Nietzschen aatehistoriallisesti perustellummalla tavalla eurooppalaisen ‘mielen’ 
perinteeseen. Yksipuolinen tuomitseminen ei Nietzschen vaikutusta ja hänen 
‘tehoaan’ poista tai mitätöi. Pikemminkin päinvastoin.
.
Sekä eurooppalaisen valistuksen, filosofian että 
'[‘individualistisen’] konservatismin perusjuonne kulkee väistämättä Nietzschen 
kautta, vaikka joku teknisen tutkinnon suorittanut buddhalainen[?!] ‘Lady 
Macbeth’ miten fanaattisesti haluaisikin derivoida hänet 
olemattomiin.
.
Nietzsche itse oli ad hominem-argumentoinnin 
mestari, mutta paljon syvällisempi ja terävämpi kuin psykologisesti häilyvää ja 
moraalisesti alkeellista ‘nenäpäivä-tunneteoriaa’ kompannut Russell, joka olisi 
nykyään luultavasti kampanjoinut lasten ympärileikkauksia vastaan, kuten IM. Nietzschelle uskonnollis-kulttuuriset erot sen sijaan olivat 
kunkin kulttuurin sisäinen asia ja Nietzschehän oli painokkaasti juuri 
eurooppalainen kulttuurikonservatiivi, joskin ei-poliittinen ja ‘radikaalisti 
aristokraattinen’ [Georg Brandesin antama ja Nietzschen itsensä hyväksymä 
kuvaus]. Nietzsche on siis piikki myös taulapäisimpien 
nationalisti-konservatiivien lihassa ja hyvä niin.
.
Mutta okei: ei Russell toki Nietzschen suhteen 
ihan väärässäkään ole vaan häntä vain erittäin yksipuolisesti lukeva. Muistutan 
vielä, miten David Bentley Hart [joka arvostaa Nietzschen retorisen moraalikritiikin osuvuutta] lukee, ymmärtää ja kritisoi Nietzscheä sanoessaan, että 
‘Nietzsche ja hänen kamala makunsa on laulettava suohon’. Sillä vain ja 
pelkästään analyyttis-rationaalisin perustein teologiaa, filosofiaa ja historiaa 
tulkiten me emme pysty Nietzscheä ymmärtämään, kuten emme kristinuskoakaan. 
Herramoraalin ja orjamoraalin välinen ero kun 
ei lopultakaan ole mikään analyyttisen järjen asia: siinä on kyseessä heikkojen 
ja vahvojen välisestä arvokiistasta, joka ei ratkea edes stoalaisella 
universalismilla. Valitettavasti. Kyseessä on läpi ihmisen historian jatkuva 
taistelu ‘moraalisesta hegemoniasta’. Tämä oli herramoraalin puolelle asettuneen 
Nietzschen moraalifilosofian ydinajatus, ja jos se kuulostaa samankaltaiselta 
kuin erään ‘orjamoraaliteoreetikon’ eli Marxin näkemys, niin aivan oikein 
havaittu. 
.
Herramoraali ja orjamoraali tietenkin sekoittuvat 
toisiinsa ja sitä monimutkaisemmin mitä liberaalimpiin demokratioihin on 
päädytty. Yksi on kuitenkin selvää: nykypäivän Nietzsche joutuisi [olisi 
‘pakotettu’] ottamaan selkeämmän kannan pseudoliberalistiseen ‘aarresaari- eli 
finanssikapitalismiin’, joka on nykypäivän herramoraalin ilmentymä par 
excellence, mutta joka saa ainakin muodollisen legitimaationsa orjamoraalista 
periytyvältä parlamentaariselta demokratialta. Kas siinä pulma, jonka suhteen 
Nietzsche ‘suuressa politiikassaan’ oli poliittista demokratiaa vastustavana 
sekä aivan liian välinpitämätön [vaikka (etenkin) englantilaista 
bisnes-utilitarismia halveksikin] että jopa tietämätön [Thomas Mannin mukaan 
Nietzsche ymmärsi tuskin lainkaan aikansa kapitalismin imperialistisen 
kehityksen luonnetta (kuin ehkä myyttisesti: herakleitosmais-machiavellistisenä 
valtapelinä)].
*
Ironmistressille vielä kerran seuraava muistutus. 
Eräs natsifilosofi totesi [eikä luultavasti ilman (itse)ironiaa]: ‘Lukuun 
ottamatta sitä, että Nietzsche ei ollut sosialisti, nationalisti eikä 
antisemitisti, hänestä olisi varmaankin tullut hyvä natsi’ [lainaus Safranski, 
2000]. Märehdi tuota, IM, jos aivosi osaavat prosessoida/murskata muutakin kuin 
metallia ja muhamettilaisia.
*
No comments:
Post a Comment